Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 9764
Hei. Jeg jobber idag på butikk og det har seg sånn at jeg ikke har fått lønn.

Jeg begynte som praksismedarbeider gjennom NAV, som vil si at jeg tjente ca 250kr dagen for å jobbe der. Når praksistiden min var over, og jeg fikk vist hva jeg var god for fikk jeg fast jobb og låseansvarstilling. Dilemmaet her er at sjefen min ville utnytte NAV litt til, og fortalte de at hun ikke hadde råd til å ansette meg enda så hun ville at NAV skulle betale halve lønnen min. Jeg brydde meg ikke, da jeg uansett fikk full lønn og hadde heltidsjobb. Eneste problemet var at kontrakten min bare kunne vare i en (1) måned av gangen, noe jeg heller ikke brydde meg særlig om da sjefen forsikret meg om at jeg kunne stole på henne.

Nå, etter rundt 3 måneder med heltidsjobb + låseansvar får jeg vite at lønnen min blir forsinket. Får vanligvis lønningen den første i hver måned, men nå fikk jeg vite at jeg må vente til den femtende. Så, nå når det nærmer seg den femtende får jeg vite at lønnen min er forsinket enda en gang og at jeg dermed må vente helt til neste måned igjen. Og det klarer jo ikke jeg i og med at jeg har rundt 40kr igjen på konto akkurat nå. Jeg spurte selvsagt om å få noe forskudd eller noe slik at jeg i det minste kunne betale regningene, men det gikk visst heller ikke. Jeg er ganske sikker på at det er sjefen min - som er en sleip jævel som bare prøver å utnytte systemet litt ekstra, og det går ut over meg i og med at jeg egentlig bare er fra NAV uansett og hun føler sikkert at jeg er en kar som er lett å utnytte.

Har jeg ingen mulighet for å få disse pengene denne måneden? Har jeg ikke noe rettigheter av ett eller annet slag? Kan jeg vise til en eller annen lov som sier at jeg SKAL ha lønning? Jeg vet ikke mine arme råd lengre.
Offtopic: Er dette en matbutikk?
Da kan du forklare sjefen dette problemet og spørre om du kan få lov til å ta med deg matvarer hjem mot tilsvarende trekk i lønna. Ser ofte at ansatte på den lokale butikken ved stengetid tar med seg varer til kassa, skriver på noe papir og drar hjem med varene.
Har du arbeidskontrakt?

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta....il_avtalt_tid?
Sist endret av KultNick; 10. november 2011 kl. 16:40.
Trådstarter
15 5
Ja, jeg har arbeidskontrakt, og der står det egentlig klart og tydelig at jeg kan be om forskudd i lønnen, men sjefen min sa fortsatt nei til det. Kan jeg bare gå til sjefen, vise til kontrakten, for så og be hun gi meg forskuddet?
Sitat av Bruto Vis innlegg
Ja, jeg har arbeidskontrakt, og der står det egentlig klart og tydelig at jeg kan be om forskudd i lønnen, men sjefen min sa fortsatt nei til det. Kan jeg bare gå til sjefen, vise til kontrakten, for så og be hun gi meg forskuddet?
Vis hele sitatet...
Forskudd? Har du ikke allerede lønn utestående? Har du kontrakt så står vel det du søker svar på der. Si at du lager et helvete om du ikke får penger. Ingen overlever uten penger. Sier seg selv at du skal ha lønn.
Du skal ikke ha forskudd, men utbetalt den lønna du allerede har utestående. De har ikke lov til å holde tilbake lønna di.

Ta kontakt med arbeidstilsynet der du bor, og spør hvordan du skal gå fram. I ytterste tilfelle kan du slå dem konkurs om de ikke kan betale ut lønna.
Trådstarter
15 5
Så jeg kan bare kreve dette? Eller? Jeg er ikke akkurat en krevende kar liksom. Tar kontakt med arbeidstilsynet imorgen. Takker for svar.
Snakk med arbeidsgiver før du går til arbeidstilsynet. Er du heldig så ordner det seg før du går så langt. Ikke vil det bli noen god stemning for din egen del om du går til arbeidstilsynet.
Sitat av stagg Vis innlegg
Snakk med arbeidsgiver før du går til arbeidstilsynet. Er du heldig så ordner det seg før du går så langt. Ikke vil det bli noen god stemning for din egen del om du går til arbeidstilsynet.
Vis hele sitatet...
Enig i dette, snakk med arbeidsgiver først, også kan du varsle om at du går til arbeidstilsynet om de fortsatt nekter å betale lønn. Lønna skal du ha uansett, det har du krav på.
Når jeg jobbet på 7/11, så fikk jeg telefon nummeret til lønnsavdelingen, og pratet med dem. De ordnet så jeg fikk et par tusen inn på konto asap, for så å trekke det fra lønnsslippen. /Bare forklar dem at du er helt blakk.

Om arbeidsgiveren din er en lat jævel, så kan jeg virkelig anbefale det.

/I ditt tilfelle, ser det ut som om du bør ringe NAV i tillegg.
Sist endret av SkyMarshal; 10. november 2011 kl. 18:09.
Hva slags butikk er dette? en rema butikk eller er det en frittstående klesbutikk som ikke går veldig bra liksom?
Må være et enkeltmannsforetak. En kjede vil ikke ha noen problemer med å betale lønn. Kanskje arbeidsgiver er så slu at hun/han har tatt pengene i sin egen lomme. Virker ikke som svindel av penger er hennes vanskeligste sak, da hun allerede har utnyttet seg av pengen til Nav.
Drit i nav og bruk vikarbyråer. De er mye mer ryddige. Jobb heller på lager, virker som det er mye snok og snik i disse bensinstasjonene og kioskene.
Trådstarter
15 5
Det er en Rimi butikk. Selv om jeg får halve lønnen min fra NAV står det at lønnen er fra ICA på lønnsslippen. Jeg synes også det hele er veldig merkelig, for ICA er ikke akkurat fattig liksom. Jeg vet ikke hvem grunnproblemet ligger hos, om det er NAV eller ICA, men ICA står på lønnsslippen, så jeg satser på å snakke med arbeidsgiver først ihvertfall. Hun er bare så jævlig manipulerende til tider at det er skummelt å snakke med hun. Men nå har jeg ihvertfall mer informasjon etter å ha lest litt på arbeidstilsynets sider. Kommer til å snakke med sjefen, og si at hvis jeg ikke får den lønnen jeg skal ha, så tar jeg det videre til arbeidstilsynet. Takk skal dere ha. =)
Ring Rimis hovedkontor?
Gi oss gjerne en update da du har fått løst saken din/snakket med sjefen. Alltid like moro å få vite hvordan det endte til slutt.
Merk deg alt hun sier, så kan sikkert vi her hjelpe deg med eventuelle motsvar om hun skulle være kjip
Dette kan du gjøre for å få fart på sakene:

Snakk med sjefen og hold fram kontrakten din. KREV at du skal ha lønna i dag eller i morgen. Og at ALT skal være på konto.
Hvis sjefen fortsatt er litt gretten så går du til Nav. Der krever du også å få penger. Si du har 40 kr på konto, sjefen nekter å betale lønna de og du må betale regninger og ha mat. Da kan IKKE nav nekte deg penger. De er pliktig å gi deg penger om det går feil vei, siden du forsatt er "ansatt" igjennom nav på en måte.

Etter dette så ringer du RIMI's hovedkontor. Forklarer greia og sier navnet på sjefen, butikken og hva som skjer.
De kommer til å si at de skal se på saken. De sjekker lønns utbetalinger osv. Har sjefen ikke betalt lønna, så skal det stå i et skriv hvorfor, som da hovedkontoret har pga at de skal holde tilbake lønna.

De kommer til å ringe sjefen din, denne personen for refs og krav om å betale lønna.
Er du medlem i et fagforbund, så tar du kontakt der også så fort som mulig.

Du BØR heller ikke gå på jobb hvis du ikke har fått betalt lønna.
Si til sjefen at du ikke gjør noe mye mere før du får betalt.

Start med dette. Går det ikke, så gå til media. Da får både sjefen din, nav og rimi negativ omtale og da får du lønn ++
Merkelig at butikksjefen forklarer at du ikke kan få lønn pga "dårlig råd" når det er en RIMI butikk? Rimi eller ICA er jo på landsbasis blant de aller største, og bør kunne betale sine ansatte.
Er butikken i sentrum /i en by, eller er den på landet?
Er det mye trafikk der, god kundegjennomstrømning?

Disse spørsmålene kan ha litt å si på om du blir lurt..
Det er nok arbeidsgiver som har skylden her.

Hadde samme som deg (lønnstilskudd fra NAV). Bare jeg hadde 3 måneder, but same shit.
Det som skjer er at bedriften, i dette tilfellet Rimi, betaler deg full lønn så får de etterbetalt av NAV i slutten av måneden. Eller som i mitt tilfelle betalte NAV penger til bedriften etter 3 måneder var gått.

Det du kan gjøre er å ringe HK (Handel & Kontor), de hjelper deg med få det du har krav på. (Andre kan sikkert forklare deg litt mer ang. HK. Har ikke så mye peiling på det antenn når jeg ble lurt på timelønen, opprettet jeg en kontrakt med HK og lønnen fikset seg med engang.
Sist endret av eRixn; 11. november 2011 kl. 11:55.
Lukter franchise av denne butikken, men trådstarter har jo samme rettigheter uansett. Krev lønnen din, ikke forskudd.
Du burde ta kontakt med en fagforening med en gang. De vil aldri godta dette og kommer til å ta kontakt med arbeidsgiveren din.
gå til en av konkurrenten, spør om det er noen ledige stillinger og få deg jobb der, sikkert ikke noe stort problem, så kan de finne noen andre å utnytte, da har du muligheten til å ikke måtte gå igjennom nav også vil jeg tro hvis du får jobb direkte fra en sjef der.
Off for en jævel ass,du skulle sendt torpedo på faenskapet

Det du må gjøre er å sykemelde deg,fortell situasjonen til lege og si du er for deprimert til å jobbe så kan du bli hjemme til de betaler

Bli hjemme en mnd...også kommer du tilbake og hvis de ikke skjerper seg blir du hjemme en mnd til..da hjelper det nok fort skal du se

Jeg hadde klikka i vinkel..du må ikke la deg tråkke på
1) Si opp jobben og oppgi manglende lønnsutbetaling som årsak.
2) Klag til NAV, nytter ikke dette:
3) Anmeld arbeidsgiveren din til Politiet for økonomisk svindel.
Først og fremst så blir det jo litt merkelig å måtte be om forskudd på en lønnsutbetaling som de er på etterskudd med?

Men det er som mange andre her allerede nevner; dette er arbeidsgivers ansvar. Lønna de skal du ha senest den dagen som er kontraktsfestet lønningsdag. Dette har du krav på og det vet arbeidsgiver. Er lønna til de andre holdt tilbake f.eks?

Løser ikke dette seg når neste gang du snakker med sjefen din, så må du ikke nøle med å ta det videre.
Sitat av Lommelykt Vis innlegg
1) Si opp jobben og oppgi manglende lønnsutbetaling som årsak.
2) Klag til NAV, nytter ikke dette:
3) Anmeld arbeidsgiveren din til Politiet for økonomisk svindel.
Vis hele sitatet...
LOL aner du i det hele tatt hvordan næringsliv i dag fungerer?

Du trenger ikke oppgi noen grunn til å si opp jobben din i det hele tatt....
Du klager ikke til NAV... Vi har noe som heter lønnsgaranti fondet her i Norge!
Du annmelder ikke en arbeidsgiver til politiet for økonomisk svindel fordi du ikke har fått lønn. Lønnsgaranti fondet vil begjøre en eventuelt konkurs av firmaet hvis kravet ikke innløses...
Da er bedriften konkurs, er ingenting kriminelt med det og er ihvertfall ikke en straffesak!
Først og fremst går du til legen og forteller hva som har skjedd. Få en sykemelding for en måneds tid og send denne i rekommandert sending til bedriften. Arbeidsgiver har ingenting med hvorfor du er syk. Spør hun om grunnen kan du si hva du vil. Jeg ville iaf sagt at det er mellom meg og min lege.

Det er viktig at du så fort som mulig sender en epost til den som er ansvarlig for lønnsubetaling. Enten det er sjefen eller lønnskontoret til kjeden så ønsker du å vite HVORFOR du ikke har mottatt lønn. Dette kan kun være av to årsaker. Manglende vilje eller manglende evne. Det kan være at du ikke får svar, men du må uansett gå videre med saken, går det for lang tid kan du kan miste den statlige garantien. Får du ikke svar, eller et usaklig svar ta kontakt med hovedkontoret og oppgi nødvendige detaljer om situasjonen samt svaret på hvorfor du ikke får lønn. Sannsynligheten for at det da ordner seg er stor. Det skal ikke finnes noen saklig grunn til at du ikke har fått utbetalt lønn.

Dersom grunnen er manglende vilje så kan du oppsøke nav og be de om å ringe arbeidsgiver å be om at du får utbetalt lønnen. Dersom ikke dette går frem kan du ta kontakt med arbeidstilsynet å høre om de kan hjelpe deg. Du kan også kontakte advokat, men det er mulig å gjøre dette selv. Hvis du har kontroll på hvor mye du mangler i lønn så sender du et rekommandert brev til arbeidsgiveren: KRAV OM OPPGJØR AV MANGLENDE LØNNSUTBETALING og legger ved din utregning. Skriv at de har en ukes betalingsfrist for å unngå videre forfølgelse av saken. Hvis du ikke kommer videre med saken tar du kontakt med forliksrådet som hjelper deg å sette opp en forliksklage.

Dersom bedriften ikke kan betale kan bedriften slås konkurs og du kan kreve lønn fra den statlige lønnsgarantien.

Imellomtiden er det viktig at du så fort som mulig kommer deg tilbake i jobb. Jeg var selv igjennom deler av dette kun for 5 måneder siden. Har nå fått meg ny jobb i et større firma med gode arbeidsvilkår!
Sist endret av burka_m_bart; 11. november 2011 kl. 20:44.
Mange forslag her, og godt er det.. men ingenting nytt fra trådstarter Er det noe nytt på ferde? Nyheter?
Trådstarter
15 5
Det er ikke en franchise, det er derfor dette har vært litt vanskelig for meg og forstå også. ICA (som eier Rimi) styrer med alle lønninger, og det burde da ikke være noe problem for dem å gi ut lønnen til meg.

Vel, her kommer nyhetene.

Jeg snakket med arbeidsgiver. Gikk rett inn på kontoret hennes og sa klart og tydelig ifra at jeg ville vite hvorfor jeg ikke hadde fått lønnen min. Svaret hun gav var rett og slett at NAV og lønningskontoret til ICA hadde rotet med papirene. Jeg svarte selvsagt at det ikke var godt nok, jeg må jo ha pengene mine. Etter å ha "kranglet" og diskutert på dette en stund ringte hun først til lønningskontoret til ICA og snakket med dem, som visstnok hadde sagt til henne at NAV var feilen her. Hun ringte deretter til NAV og snakket litt med dem. Jeg fikk egentlig aldri med meg hva som har skjedd her. Papirarbeid er ikke min sterkeste side. Uansett fakset alle litt papirer frem og tilbake.

Det ordnet seg ihvertfall slik at nå, den femtende - altså på Tirsdag, som er nærmeste tiden ICA gir ut lønninger på til sine ansatte at de kunne sende et "forskudd" på min enda ikke utbetalte lønn. Altså et slags etterskudd. Det vil altså si at jeg får ca halve Oktoberlønningen min betalt den femtende og resten pluss Novemberlønningen i desember.

Så enkelt var det, 20minutter med telefoner og lønningen min (vel, litt av den ihvertfall) ble ordnet. Det teite her er at jeg nærmest måtte tvinge sjefen min til å gjøre dette. Etter alt dette lønningsrotet sa jeg også klart ifra at hvis jeg skulle fortsette å jobbe for denne Rimibutikken vil jeg ikke lenger ha noe med NAV å gjøre. Hun lovte meg da en "normal" kontrakt med en gang den jeg har nå går ut.

At jeg ikke hadde selvtillit nok til å gjøre dette med en gang angrer jeg selvsagt på, men det er nå det. Alt ordnet seg til slutt. Igjen, takk for all hjelp.
Sist endret av Bruto; 13. november 2011 kl. 22:54.
Flott at alt ordnet seg! Jobb litt med å sette deg inn i regler og prosesser rundt dette som har praktisk nytteverdi for deg i arbeidslivet

Lykke til videre!