Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2963
Hei!

Nå har jeg endelig fullført 3 år høyere utdanning og blitt dataingeniør. Tenkte det skulle bli allright med en litt interessant programmeringsjobb eller noe, men neida, etter å ha søkt diverse stillinger de 3 siste månedene, har jeg kun blitt innkalt til 3-4 intervjuer hvor ingen resulterte i jobb.

Nå sitter jeg igjen med følelsen av at enten så er man nødt til å ha en mastergrad for å få relevant jobb eller så må man ha et karaktersnitt på A-B.
Selv har jeg et snitt på ca. C.

Resultatet pr. i dag er at jeg foreløpig må ta til takke med en underbetalt telefonsupport-jobb.

Lurer på hva jeg skal gjøre videre nå, for den lønna jeg kommer til å få holder kun ca. akkurat til de månedlige utgiftene.

Er det noen som er eller har vært i samme situasjon, eller andre som har noen synspunkter eller gode råd for hva en stakkars f... skal gjøre med det greiene her. Eller er det bare klin umulig å få seg relevant jobb med bachelor og C-snitt.
Det spørs helt hvilken bachelor du har selvsagt. Vet ikke hvor stor etterspørselen er etter dataingeniører, men dess fler det er om benet dess vanskeligere blir jobben å få. Men om du har blitt kalt inn til tre-fire intervju på 3mnd, så er ikke det så aller verst i arbeidsmarkedet i dag. Og når du først har kommet deg til intervjuet er det mye trynefaktor som teller. Så jeg råder deg til å se over hva du kan ha gjort gale på intervjuene til nå og å prøve å sette deg i intervjuers stol når du tenker over det.
Sist endret av Akanth; 10. august 2010 kl. 15:41. Grunn: leif
har venner med samme utdanning, og noen med samme snitt.
Det som har vært avgjørende for at de fikk jobb var at de var geografisk fleksible.
Du må nok søke litt rundt i landet, være forbredt på å måtte bo noen år ett annet sted i landet, men det vil gi bare gi deg en kraftigere cv som kan resultere i en god jobb i den byen du helst vil slå deg litt til mer med ro i.

så håper du ikke har for mye som låser deg fast der du bor nå
Nøkklen til suksess akkurat nå, er erfaring. Man begynner da kanskje med en dårlig betalt jobb, og søker hele tiden andre jobber.
Akkurat det samme skjedde med meg for en del år tilbake - ferdig utdannet, med et arbeidsmarked på bunn.
Det er slik at it-jobber følger de økonomiske svigningene meget tett, og akkurat nå, så er avisene ennå ikke helt ferdige med å skrive om den økonomiske krisen.

En C i snitt er helt greit det, man blir sikkert ikke headhunted, men du er langtifra ubrukelig

Bruk tid til å gå igjennom cv + måten du setter opp søknaden på.
Sjekk hva du kan forbedre på din cv og søknad, det er lurt en gang i blandt å finpusse cv, med bilde - uten bilde, helt enkel - eller mere avansert.
Lever søknaden personlig, smiiil, og vær hyggelig. Pass på å sjekk litt angående firmaet både før du leverer søknad og før et intervju.
Du bør kunne svare på spørsmål av type:
Hva vet du om firmaet vårt / Hvorfor vil du ha denne stillingen.

Bekledning:Jeg leste et tips en gang, om at man forsøker å stille til intervju med lik kleskodeks som de ansatte bruker. Dvs at er t-skjorte og olabukse arbeidsantrekk, så tar du på deg dette på intervju, men selvfølgelig - rent og pent.

Lykke til med jobbsøking -
Jeg vil tro praktisk erfaring har en del å si for de som skal ansette. Hvis du kommer på intervju etter 15/16 år på skolebenken uten å ha arbeidserfaring, så kan det være det som gjør at du ikke får jobben.

Selv om du må ta til takke med en "underbetalt telefonsupport-jobb" akkurat nå så kan det være dette som gjør at du får drømmejobben om ett år eller to. Spesielt hvis du gjør en god jobb og får med deg en god referanse.

Så ikke gi opp! Stå på både i den jobben du har og som jobbsøker! Du skal se det ordner seg til slutt.
Sist endret av Charger; 10. august 2010 kl. 16:15. Grunn: Doctor'en slo meg på målstreken :)
Suki: Hva med de du hadde hovedprosjekt hos, ingen jobbmuligheter der? Er jo mange som ender opp med å jobbe der de hadde hovedprosjekt, eventuelt så har referansene derfra gitt dem innpass et annet sted. Bekjentskaper fra studiene kan også være gull, spesielt hvis man har hatt gruppeprosjekter med noen og har fått bra resultat der.
Trådstarter
Takk for mange bra svar!

Har tenkt litt i retning av en del av det som er svart selv, men kjekt å få det bekrefta av andre også

Ang. bedriften jeg hadde hovedprosjekt hos, så har den gått konkurs(...men det var andre grunner til det enn vårt prosjekt, for vi leverte et bra produkt som resulterte i en B)
Sjekk litt rundt på firmaer du kunne tenke deg å jobbe for, og finn ut hvilke språk de programmerer i. Lag deg så ditt eget prosjekt, og bruk dette språket. Du får erfaring, og noe å vise frem på intervju.
Husk også å gjøre en god jobb der du er, uansett hvor mye jobben evt. stinker. Gode referanser er alltid bra.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Hvorfor ikke ta en mastergrad da?
Norge er etter min mening det landet med best utdanningstilbud (gratis skole, studiestøtte osv), men det er det landet der utdanning lønner seg minst.
Det at det gir minst lønnshopp kommer jo av at "vanlig lønn" i andre land er mye lavere enn her, mens de "høyt lønnede" ligger opp i mot nivå med høyt lønnede.

Det blir større etterspørsel etter ingeniører i tiden framover spås det.
Men uansett om du har en ingeniørutdanning, så må du fortsatt selge deg selv. Om du bare sitter og koper ved et jobbintervju kan du sannsynligvis ikke vente deg en jobb der.

En annen ting er at du må være villig til å flytte på deg.
Bor du på bygda kan du ikke vente deg at det er noen i umiddelbar nærhet som trenger en dataingeniør.
Ta en master. I mange tilfeller øker det mulighetene veldig. Det burde kanskje ikke være sånn at det ikke holder med 3 år, men det virker som "alle" klarer å karre seg gjennom en bachelor nå til dags.
Du står altså litt mer ut fra mengden med en master, der du har valgt masteremnene dine selv, og viser at du har en spisskompetanse på visse områder. Det gjør deg mer attraktiv som jobbsøker dersom du har en vis grad av spesialkompetanse.
Hvis du har noen venner som er interessert i det samme, kan dere jo starte opp noe sammen, som kanskje en gang blir bedre en det du søker til..

Jeg og en kamerat sitter jo og lager spill sammen i en alder av 13. Og begge har lyst til å jobbe sammen som developers ^^
Jeg er også nyutdannet, og har samme snitt som deg. Jeg har fått svært mange jobbtilbud (både ved og uten å søke), men jeg skal nå ta masterutdanningen. Om du ikke har noe særlig jobb er dette til å anbefale, ettersom du får en mer spisset kompetanse, bedre jobbmuligheter og lønn.
Sitat av Suki Vis innlegg
Hei!

Nå har jeg endelig fullført 3 år høyere utdanning og blitt dataingeniør. Tenkte det skulle bli allright med en litt interessant programmeringsjobb eller noe, men neida, etter å ha søkt diverse stillinger de 3 siste månedene, har jeg kun blitt innkalt til 3-4 intervjuer hvor ingen resulterte i jobb.

Nå sitter jeg igjen med følelsen av at enten så er man nødt til å ha en mastergrad for å få relevant jobb eller så må man ha et karaktersnitt på A-B.
Selv har jeg et snitt på ca. C.

Resultatet pr. i dag er at jeg foreløpig må ta til takke med en underbetalt telefonsupport-jobb.

Lurer på hva jeg skal gjøre videre nå, for den lønna jeg kommer til å få holder kun ca. akkurat til de månedlige utgiftene.

Er det noen som er eller har vært i samme situasjon, eller andre som har noen synspunkter eller gode råd for hva en stakkars f... skal gjøre med det greiene her. Eller er det bare klin umulig å få seg relevant jobb med bachelor og C-snitt.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg faktisk blir et samfunnsproblem over sikt. Har diskutert mye om akkurat dette temaet med flere kjente som har en god del peiling også, og sånn som jeg tror så vil vi i den "nyeste" generasjonen få et lite jobbsjokk. Om noen år så kommer vi til å måtte ha lengre arbeidsdager, ca 2 timer lengre, for samme lønna. Pluss at de jobbene som igrunn ikke krever noe kompetanse har blitt så fin av seg de siste årene med goder, igrunn godt betalt o.l.. Idag trenger du igrunn ikke ha utdannelse for å få en ganske så grei jobb(varierer stort såklart).
Ser for meg om 10-15 år så vil vi trenge flere folk med høyere utdanning siden de fleste har ikke sett behovet for det når man kan få seg en helt O.K. jobb som kan like så gjerne være like godt betalt som en jobb som krever en bachelor/master.
Pluss at vi gutter av den yngste generasjonen kommer til å synke i makta. Kvinnene tar mer og mer utdannelse og tørr faktisk å påstå at det er sånn ca 50/50 med gutter og jenter når det kommer til høyere utdanning.
For 30-40 år siden så har det vært more or less, urealistisk!

Ser for meg en liten kvinnedominane om 20-30 år!

(Det her er bare hva jeg selv tror og har "kommet fram til". Håper jeg tar feil da!)


Mvh

Imba
Sitat av imba Vis innlegg
(Det her er bare hva jeg selv tror og har "kommet fram til". Håper jeg tar feil da!)


Mvh

Imba
Vis hele sitatet...
Ja du tar feil.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Som mange her inne allerede kjenner til er jeg ikke nødvendigvis en større supporter av skolesystemet og utdannelse da det meste jeg har lært er selvlært typ autodidakt.

Derimot ser jeg såklart behovet for en høyere utdannelse i veldig mange yrker, der hvor f.eks liv og helse er involvert eller andre viktige institusjoner som f.eks infrastruktur på landsbasis og \ eller utviklingsmiljøer som har behov for grov spisskompetanse.

Men (red. anm personlige erfaringer).

Høyere utdannelse betyr nødvendigvis ikke en større kompetanse, ei betyr det at personen er garantert en godt betalt jobb (eller en jobb engang).

Av mitt forkurs-kull på Høgskolen for 7 år siden var det personer i de fleste aldersgrupper som hadde bestemt seg for å ta en høyere utdannelse i håp om en fantastisk jobb \ godt betalt yrke \ høyere status i samfunnet.
En god del av disse møter jeg enda i tilfeldige situasjoner, og har ende kontakt med endel av disse via bekjente og andre, og her snakker vi om en klasse på omtrent 20 elever.
Noen av disse fullførte selvfølgelig aldri en bachelor eller en master, og mange av disse har idag en jobb innenfor IT-drift og \ eller har gått tilbake til sin tidligere jobb (kranfører og mekaniker bl.a).

Men av de som faktisk fullførte skolegangen, vet jeg om at iallefall tre av de idag jobber på Esso\Statoil\Shell mens et par til jobber som vektere og andre butikkutsalg.
Jeg vet at en av mine tidligere klassekamerater nå jobber som utvikler hos et større softwareselskap etter en endt utdannelse, men dette er den eneste jeg vet om.
Et par av de har også droppet totalt ut og er aleneforsørgende hjemmemødre \ fedre.

Så, hvis man da tar utgangspunkt i at markedet for en så variert klasse er at 1\20 stk får seg en jobb pga deres utdannelse, ville jeg ikke legge det til grunn for at det er helt meningsfylt å fullføre utdannelsen.


Så kommer vi tilbake til enda mer personlig erfaringsgrunnlag.

Hvor jeg har jobbet tidligere med IT-drift har det vært veldig mange dyktige medarbeidere for utvikling av interne verktøy og strukturering og vedlikehold av f.eks AD med bortimot komplette løsningspakker fra MS (og før det også jobbet mye med Novell og pre-IT), disse menneskene har i 9\10 tilfeller ingen høyere utdannelse og er noen av de mest dyktige menneskene jeg har jobbet med i dette fagfeltet hvor jeg selv hører til.

Per idag jobber jeg i et større IT-selskap og har kontakt med flere hundre forskjellige kunder iløpet av et år, og mye av det samme går igjen i veldig store deler av IT-Norge, personer som sitter på drift har ofte ingen eller lite høyere utdannelse (iallefall de som er dyktige), og ofte hvis de ansetter noen med høyere utdannelse har de kjempemye "skillz" på papiret, men med en gang du setter de i arbeid med noe er de som en fisk på land.

Med det mener jeg, folk som ofte treffer med høyere utdannelse innenfor IT har ingen mulighet til å jobbe "outside the box", hvis det ikke er strukturert og dokumentert en plass er det umulig å gjennomføre, og personene er svært ofte veldig lite fleksible i arbeidet sitt.

Personer som ikke har en høyere utdannelse derimot kan se på et problem og tenke "hvor mange måter kan jeg løse dette på akkurat her og nå" og den mulighet har jeg skjeldent sett i folk som har viet sitt liv til studier.

Dette er dog selv kun mine egne observasjoner og tanker etter å ha jobbet i IT-bransjen i snart 6 år, og er stort sett relatert til IT-baserte yrker.
Sitat av Charger Vis innlegg
Ja du tar feil.
Vis hele sitatet...
Er vel helt umulig å si nå da, men

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Som mange her inne allerede kjenner til er jeg ikke nødvendigvis en større supporter av skolesystemet og utdannelse da det meste jeg har lært er selvlært typ autodidakt.

Derimot ser jeg såklart behovet for en høyere utdannelse i veldig mange yrker, der hvor f.eks liv og helse er involvert eller andre viktige institusjoner som f.eks infrastruktur på landsbasis og \ eller utviklingsmiljøer som har behov for grov spisskompetanse.

Men (red. anm personlige erfaringer).

Høyere utdannelse betyr nødvendigvis ikke en større kompetanse, ei betyr det at personen er garantert en godt betalt jobb (eller en jobb engang).

Av mitt forkurs-kull på Høgskolen for 7 år siden var det personer i de fleste aldersgrupper som hadde bestemt seg for å ta en høyere utdannelse i håp om en fantastisk jobb \ godt betalt yrke \ høyere status i samfunnet.
En god del av disse møter jeg enda i tilfeldige situasjoner, og har ende kontakt med endel av disse via bekjente og andre, og her snakker vi om en klasse på omtrent 20 elever.
Noen av disse fullførte selvfølgelig aldri en bachelor eller en master, og mange av disse har idag en jobb innenfor IT-drift og \ eller har gått tilbake til sin tidligere jobb (kranfører og mekaniker bl.a).

Men av de som faktisk fullførte skolegangen, vet jeg om at iallefall tre av de idag jobber på Esso\Statoil\Shell mens et par til jobber som vektere og andre butikkutsalg.
Jeg vet at en av mine tidligere klassekamerater nå jobber som utvikler hos et større softwareselskap etter en endt utdannelse, men dette er den eneste jeg vet om.
Et par av de har også droppet totalt ut og er aleneforsørgende hjemmemødre \ fedre.

Så, hvis man da tar utgangspunkt i at markedet for en så variert klasse er at 1\20 stk får seg en jobb pga deres utdannelse, ville jeg ikke legge det til grunn for at det er helt meningsfylt å fullføre utdannelsen.


Så kommer vi tilbake til enda mer personlig erfaringsgrunnlag.

Hvor jeg har jobbet tidligere med IT-drift har det vært veldig mange dyktige medarbeidere for utvikling av interne verktøy og strukturering og vedlikehold av f.eks AD med bortimot komplette løsningspakker fra MS (og før det også jobbet mye med Novell og pre-IT), disse menneskene har i 9\10 tilfeller ingen høyere utdannelse og er noen av de mest dyktige menneskene jeg har jobbet med i dette fagfeltet hvor jeg selv hører til.

Per idag jobber jeg i et større IT-selskap og har kontakt med flere hundre forskjellige kunder iløpet av et år, og mye av det samme går igjen i veldig store deler av IT-Norge, personer som sitter på drift har ofte ingen eller lite høyere utdannelse (iallefall de som er dyktige), og ofte hvis de ansetter noen med høyere utdannelse har de kjempemye "skillz" på papiret, men med en gang du setter de i arbeid med noe er de som en fisk på land.

Med det mener jeg, folk som ofte treffer med høyere utdannelse innenfor IT har ingen mulighet til å jobbe "outside the box", hvis det ikke er strukturert og dokumentert en plass er det umulig å gjennomføre, og personene er svært ofte veldig lite fleksible i arbeidet sitt.

Personer som ikke har en høyere utdannelse derimot kan se på et problem og tenke "hvor mange måter kan jeg løse dette på akkurat her og nå" og den mulighet har jeg skjeldent sett i folk som har viet sitt liv til studier.

Dette er dog selv kun mine egne observasjoner og tanker etter å ha jobbet i IT-bransjen i snart 6 år, og er stort sett relatert til IT-baserte yrker.
Vis hele sitatet...

Må si meg litt enig med deg der ang. at de med høyere utdannelse kan likesågodt være bokstavelig talt rævva. Som jeg ser ofte på skolen isåfall, så er det fult av jenter og gutter som er rene skolelyset med omtrent bare 5ere og 6ere. Bruker å si at de er mere teoretisk sett smarte, men i praksis så er mange folk helt håpløse.
Som jeg hadde lest for noen år siden så var visst Paris Hilton utrolig flink på skolen også! Men i praksis= nei.
Sitat av Suki Vis innlegg
Hei!

Nå har jeg endelig fullført 3 år høyere utdanning og blitt dataingeniør. Tenkte det skulle bli allright med en litt interessant programmeringsjobb eller noe, men neida, etter å ha søkt diverse stillinger de 3 siste månedene, har jeg kun blitt innkalt til 3-4 intervjuer hvor ingen resulterte i jobb.

Nå sitter jeg igjen med følelsen av at enten så er man nødt til å ha en mastergrad for å få relevant jobb eller så må man ha et karaktersnitt på A-B.
Selv har jeg et snitt på ca. C.

Resultatet pr. i dag er at jeg foreløpig må ta til takke med en underbetalt telefonsupport-jobb.

Lurer på hva jeg skal gjøre videre nå, for den lønna jeg kommer til å få holder kun ca. akkurat til de månedlige utgiftene.

Er det noen som er eller har vært i samme situasjon, eller andre som har noen synspunkter eller gode råd for hva en stakkars f... skal gjøre med det greiene her. Eller er det bare klin umulig å få seg relevant jobb med bachelor og C-snitt.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det er det viktig at du har noe å vise til, altså en form for portefølje med hva du har programmert tidligere, slik at de kan se kompetanse nivået ditt innenfor programmeringsbiten.

Utenom det så har det veldig mye å gjøre hvordan intervjuet går, og det kan vi ikke uttale oss om da vi ikke så hvordan du presterte der.

Men som sagt, det er viktig å ha noe å vise til. Jeg som (nå begynner) tredjeårs IT student, har allerede fått ordnet meg plass å ta bacheloroppgaven hos, en bedrift som driver med web relatert programmering.

Master nivå vil jo også straks åpne opp et helt hav av nye jobbmuligheter, og da bachelor nå til dags er mer eller mindre en standard, kan det være lurt å ta den biten også.
Utrolig. Her sitter det folk som er trygda uten utdanning og daffer og tjener mere en ordinær jobb person tjener. Og du som har blitt dataingeniør og greier, seriøst. Fucka. blir forbanna
Sitat av RydEN Vis innlegg
Utrolig. Her sitter det folk som er trygda uten utdanning og daffer og tjener mere en ordinær jobb person tjener. Og du som har blitt dataingeniør og greier, seriøst. Fucka. blir forbanna
Vis hele sitatet...
Kort oppsummert, alle bør uføretrygde seg?
Dette er vel litt voksenopplæring det at bedriftene ikke står i kø etter deg sjøl med denne utdannelsen du har. Ikke vil de betale det du har lyst til å tjene heller. Pussig. Du som tydeligvis er så mye verd.
Det ordner seg nok, men du må kanskje jobbe en tid i en dårligere betalt jobb, og/eller på et annet sted i landet enn der mor bor.
Men ikke prøv å uføretrygde deg. Det vil ikke lønne seg gjennom et langt liv. Garantert.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Utrolig. Her sitter det folk som er trygda uten utdanning og daffer og tjener mere en ordinær jobb person tjener. Og du som har blitt dataingeniør og greier, seriøst. Fucka. blir forbanna
Vis hele sitatet...
Javel? Hvilke tall er det du baserer deg på? Gjennomsnittslønnen i Norge var 35200 kr/mnd i 2009. Tror du seriøst at du vil få mer enn dette hvis du går på trygd uten å ha utdanning?
Sitat av Suki Vis innlegg
...
Nå har jeg endelig fullført 3 år høyere utdanning og blitt dataingeniør.
...
Nå sitter jeg igjen med følelsen av at enten så er man nødt til å ha en mastergrad for å få relevant jobb eller så må man ha et karaktersnitt på A-B.
...
Resultatet pr. i dag er at jeg foreløpig må ta til takke med en underbetalt telefonsupport-jobb.
...
Lurer på hva jeg skal gjøre videre nå, for den lønna jeg kommer til å få holder kun ca. akkurat til de månedlige utgiftene.
...
Vis hele sitatet...
Gratulerer som dataingeniør. Det er en fin plattform å ha når du skal videreutdanne deg, enten med formell utdannelse eller med arbeidserfaring. Alene er dataingeniørutdannelse med middels karakterer ikke så mye verdt i dagens arbeidsmarkedet (som du har erfart).

Du trenger mer utdannelse og/eller erfaring. Din underbetalte jobb gir deg jobberfaring, og hvis du gjør den bra har du en byggekloss til på plass i forhold til andre stillinger. Vurder å søke jobb i offentlig sektor. Der er betingelsene rettferdige pga sentrale avtaler, og det er lett å gjøre karriere i det offentlige. Etter noen år søker du deg ut igjen, hvis penger er viktigst.

Har du lønn som er marginal i forhold til månedlige utgifter, er det minst like effektivt å redusere månedlige utgifter som å få høyere lønn. Hver eneste krone du sparer i utgiftene dine gir en "skattefri" gevinst. Slik er det jo ikke med hver eneste krone du tjener i andre enden.

Min anbefaling til deg er at du tenker som sant er, at du på ingen måte er ferdig utdannet eller har tilstrekkelig erfaring til å få en riktig godt betalt jobb på den plassen du bor/jobber nå. Og så tar du det derfra.
det finnes mange ting du kan gjøre. Få mer arbeids erfaring der du er nå. du sitter vel på 1. linje support nå, noe som er normalt når eg begynner hos it firmaer. etter hvert så jobber du deg oppover, noen ganger så stiger du i gradene en gang i åre vis du viser faglig dyktighet og er insjativtager til nye ideer. Det har vertfall jeg sitt at mange har gjort og gjør enda.
eller så flytt litt på det, ikke vær stedsavhengig slik mange er i dag. Nord norge(Finnmark eller i Lyngen, Storfjord, Kåfjord, Skjervøy, Nordreisa, Kvænangen og Karlsø) er fin plass, får du deg jobb der oppe. så slår du egentlig 2 fluer i en smekk, etter som at lånekassen kutter ned på lånet(10%maks 25k i året) ditt hos dem.
http://lanekassen.no/Hovedmeny/Tilba...og-Nord-Troms/
så det kan jo være en tankegang sitte selv og vurderer det når jeg er ferdig om en 3års tid.
Sitat av prenix Vis innlegg
Kort oppsummert, alle bør uføretrygde seg?
Vis hele sitatet...
Det ser ikke ut som det er umulig..

Sitat av Provo Vis innlegg
Javel? Hvilke tall er det du baserer deg på? Gjennomsnittslønnen i Norge var 35200 kr/mnd i 2009. Tror du seriøst at du vil få mer enn dette hvis du går på trygd uten å ha utdanning?
Vis hele sitatet...
Nå ligger mine slektninger litt under det som akkurat står der, men jeg kjenner flere som tjener mere enn mamma og pappa for å si det mildt
Få deg arbeidserfaring. Det har alt å si. Gjerne finn deg et firma som er såpass stort....slik at når du har kommet deg innenfor, gjerne på brukerstøtte eller annen type support, så har du et springbrett videre.
Når de senere skal ha programmere/utviklere, så kjenner de deg. Du kjenner kanskje også avdelingen/personen som søker ?

For noen år siden søkte jeg hos Telenor. Etter mye intervjuer og tester (personlighetstester) stod det mellom meg og en fersk mastergrad-student.

Jeg hadde 3 år på videregående, så rett ut i jobb. Altså hadde jeg meget lang erfaring. 12 års erfaring på den tiden tror jeg.

Telenor plukka da ut meg.


Litt drift/support-erfaring kan ikke skade for en utvikler.


DarkSheer
Sist endret av darksheer; 12. august 2010 kl. 10:43. Grunn: Skriveleif...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Javel? Hvilke tall er det du baserer deg på? Gjennomsnittslønnen i Norge var 35200 kr/mnd i 2009. Tror du seriøst at du vil få mer enn dette hvis du går på trygd uten å ha utdanning?
Vis hele sitatet...
Dette tallet høres mistenkelig høyt ut i min mening, regner ikke SSB ekskluderer de 5% i norge som tjener massive millioner i året eller mer.

Når jeg jobbet i kommunal sektor var månedslønnen gjennomsnittlig 10k under dette.
Og selv i privat sektor er det stort sett bare folk med meget god ansenitet som har såpass høy lønn av de jeg kjenner.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette tallet høres mistenkelig høyt ut i min mening, regner ikke SSB ekskluderer de 5% i norge som tjener massive millioner i året eller mer.

Når jeg jobbet i kommunal sektor var månedslønnen gjennomsnittlig 10k under dette.
Og selv i privat sektor er det stort sett bare folk med meget god ansenitet som har såpass høy lønn av de jeg kjenner.
Vis hele sitatet...
Et mer fornuftig mål kunne vært medianen fremfor gjennomsnittet, men gjennomsnittet var det første jeg fant. Jeg finner det likevel svært lite sannsynlig at den jevne uutdannede trygdede person tjener mer enn den jevne arbeidstaker selv om man bruker medianen.
Faren min driver et firma og for å få innpass så må du ha god åtferd/orden, og bestått eksamen, og du kommer høgt opp på listen med erfaring som sommerjobb etc.
Karakteren bryr dei seg egentlig ikkje så mykje om, når du starter så forlanger dei berre at du er intressert i det du skal jobbe med.
Lykke til.
Jeg har bare lyst til å reflektere litt over hvor mange datautdanninger på bachelornivå som finnes i Norge. Noen som vet? Jeg vet ikke, og jeg gidder ikke sjekke. Men jeg tror nok det er endel. Og bare ved den skolen jeg går så er det svært mange som har både A og B i en rekke fag. Så jeg tror at for å skille seg ut så må man enten tilhøre de som har toppkarakter, eller så må man ta en Master. Og så er det jo også dette evinnelige maset om kontakter. Har du kontakter på LinkedIn eller Facebook, eller hva det måtte være, så kanskje du hadde fått napp. Det lønner seg å tenke strategisk mens man studerer. Bli venner med de flinkeste i klassen, og følg opp på hva de gjør.