Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4488
Søkte litt på nette men fant ikke no sånn i farten så jeg bare lurte på om hasj og marijuana skaper veldig stor tålsomhet eller toleranse eller hva det nå heter. Hvis de skaper toleranse hvem av dem skaper mest. Er det sånn at man trenger mer og mer for å få samme effekt?
Sist endret av syko16; 13. mai 2004 kl. 15:46.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Folk som bruker (sier ikke røyker for man kan innta det på så mange måter) mye og hyppig trenger selvsagt mer enn andre for bli skikkelig stein, men hvor lett man bygger seg opp en toleranse er jeg usikker på.

http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis.shtml

Hasj og mariuhana funker på akkurat samme måte og har akkurat samme virkestoffer, så der er det ingen forskjell.
Tja, de første gangene trenger du som regel ganske mye, så kommer du inn i en periode der du tåler ganske lite. Hvis du derimot røyker tett og gjevnlig over tid i denne perioden, vil du bygge opp en toleranse, der rusen endrer litt karakter (mer avslappet og mindre hallusinogen), og du trenger større mengder for å få den rusen du pleide å ha.
Dette er ihvertfall min erfaring, og god grunn til å ikke røyke for mye (spoiler bare rusen). "If you smoke more while high, you don't become more high, you just have less pot", er forresten ett fint sitat her.
<offtopic>
Det jeg liker best ved rusmidler forumet er at ingen blir kastet bort til google ved at dem spør noe.. Greit å kunne lese erfaringer istedenfor å hoppe rundt på google url'er og lese andre forums erfaringer. Keep it up :P
</offtopic>
Jeg merker selv at jeg trenger MYE for tida.
Har røyka tett i ett par uker, men nå har det gått ett par dager uten. Det betyr at det blir mer digg neste gang.
Gleder meg
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av Lynzh
<offtopic>
Det jeg liker best ved rusmidler forumet er at ingen blir kastet bort til google ved at dem spør noe.. Greit å kunne lese erfaringer istedenfor å hoppe rundt på google url'er og lese andre forums erfaringer. Keep it up :P
</offtopic>
Vis hele sitatet...
Hehe, det er ikke vits i å henvise til google for det er utrolig mange sider som baserer seg på dårlig forskning og anti-drugs propaganda.

Må si meg enig med rune420, alt for ofte ødlegger bare spenningen med det. Er liksom et slags ritual å samles en gjeng nå og da, med plenty av hasj, snop og mat. Så fyrer man opp den første jointen, tar et par trekk og sender den videre til nestemann. Blir litt spirituelt.
Man blir innrøkt om man røker mye på en type hasj. Da bytter man til en annen eller tar "pause". Marihuana er mindre tilgjengelig og så mange varianter at det er mindre sannsynlig å bli innrøkt. Man røker normalt mindre i forhold til hasj da dette virker sterkere. Men andre faktorer som røke metode spiller inn.



Opprinnelig postet av Tias
Hasj og marihuana funker på akkurat samme måte og har akkurat samme virkestoffer, så der er det ingen forskjell.
Vis hele sitatet...
-Feil Klart det er samme virkestoffer akkurat som det er alkohol i øl og vin. Men du kan ikke fortelle meg at det er ingen forskjell når det er det!
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av Orgazmus
Jeg merker selv at jeg trenger MYE for tida.
Har røyka tett i ett par uker, men nå har det gått ett par dager uten. Det betyr at det blir mer digg neste gang.
Gleder meg
Vis hele sitatet...
erowid.org er rusmiddelforumets svar på google it.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av Magic
-Feil Klart det er samme virkestoffer akkurat som det er alkohol i øl og vin. Men du kan ikke fortelle meg at det er ingen forskjell når det er det!
Vis hele sitatet...
Dokumenter at det fins en forskjell på oppbygging av tolleranse mellom hasj og mariuhana, det har jeg nemlig aldri hørt om.
Meget godt sagt Tias. Det er det som gjør røykehelgene til spesielle. Den følelsen man har når man tenker på at man har masse hasj, god mat og snop, og at det endelig er fri og at man virkelig skal slappe av.
Opprinnelig postet av Tias
Dokumenter at det fins en forskjell på oppbygging av tolleranse mellom hasj og mariuhana, det har jeg nemlig aldri hørt om.
Vis hele sitatet...
Dokumenter meg midt opp i ræva. For det første er det en individuell ting med toleranse. For det andre heter det ikke mariuhana Jeg tror ikke du vet forskjell på hasj og marihuana, men å diskutere ett timelangt emne på ett forum, det er ikke noe særlig.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hva faen er det som feiler deg da? Trenger ikke være så hissig!

Jeg svarte bare trådstarter på spørsmålet om hasj eller marihuana (ops,skrev det visst feil i sted ja) var forskjellige når det gjaldt oppbygging av tollerans, noe jeg ikke tror det er.

Hvis du skal forsvare noe så er det godt å kunne dokumentere det, i alle fall hvis noen (meg) allerede har sagt noe som strider mot ditt utsagn.

Jeg vet ikke forskjellen på hasj og marihuana? Det er tydelig at du bare er ute etter å provosere.
Delusional:
Javel?
Hva hadde det å gjøre med det jeg sa?

Magic og Tias:
Toleranse gjelder like mye fysisk og psykisk.
Fysisk sett vil du få like sterk toleranse mot THC av hasj og marijuana, men psykisk vil du "like" en ny type mye bedre siden den er marginalt annerledes.
Alltid like digg å smake det første trekket av en "ny" bønne
sånn er det jo med alt.
man tåler mer alkohol etter å ha holdt på med det en stund.
man tåler mer juling etter å ha blitt banka et par ganger.
slik er det med hasj og marihuana også, men hvor stor den er og hvor mye røyking eller spising som skal til for å opparbeide en slags toleranse vet jeg ikke.
Har eit vagt minne om at toleransen til THC forsvinner meget raskt. Trur det va snakk om 5-7 dager. Saa helgeroykere faar samme opplevelse kvar gong. Har berre slaatt meg paa pot'en 7-8 ganger, saa eg er ikkje spesielt dreven, men eg trur da har noke for seg.
Har røyka daglig i en 2-3 år nå, merka at rusen ble diggere for hver og en, de første 10 gangene. Så trenger man ikke mye for og bli go'. Men forsetter du og røyke ofte og mye, merker du at "gnisten" blir litt liten . Psykisk avhengihet.
Arganath:
hvor lenge toleransen varer varierer litt fra person til person, og har du røyka lenge må du vente lengre enn 5-7 dager.
men tar du en mnd av blir det nesten som jomfruhittet igjen. sånn jeg følte det iallefall.
alt blir spennende igjen
rekylvinyl.no
"Has/Marijuana tålsomhet?"

gratulerer, ukens tittel på nFF.
røyka du før du postet eller har du bare hatt dårlig oppmøte i norsktimene?

tittel redigert.
Opprinnelig postet av normal
sånn er det jo med alt.
man tåler mer alkohol etter å ha holdt på med det en stund.
Vis hele sitatet...
Dette blir igjen feil. Du tåler ikke mer, for du tåler det du tåler(hard setning?). Men du blir vandt med tilstanden, og klarer etterhvert å opptre mer normalt, selv om du er like full. Nå er ikke jeg en stor tilhenger av andre rusmidler enn alkohol, så jeg vet ikke hvor likt det er, men hvis du tar f.eks en hardnakket alkoholiker. Han veier like mye i dag som den gangen han drakk for første gang. Hvis du gir denne alkoholikeren en flaske sprit, så kan han mest trolig knekke den på styrten, og te seg like "normalt" som han pleier. Men han er alikevel like full som om han skulle drukket samme mengde sprit første gang han drakk.
Conjo:
dvs at du blir "immun" mot ruseffekten.
flisespikkeri
Opprinnelig postet av metrom
"Has/Marijuana tålsomhet?"

gratulerer, ukens tittel på nFF.
røyka du før du postet eller har du bare hatt dårlig oppmøte i norsktimene?

tittel redigert.
Vis hele sitatet...
Veldig nødvendig å være så utrolig spydig..
Canabis (både hasj og marihuana) skaper liten eller ingen fysisk avhengighet og mye røyking øker toleransen svært lite.
Hvis man røyker mye hele tiden kan man bli lei av effekten og øke dosen for å oppnå en sterkere effekt. Dette er ikke fordi man har bygget opp en fysisk toleranse.

Magic: Det du sier om forskjellige typer hasj/ marihuana stemmer jo ikke noe særlig. Det er jo akkurat de samme aktive stoffene så hvorfor skulle man kunne bygge opp en toleranse mot en type hasj og deretter bare begynne med en ny type.
Høres ikke så logisk ut spør du meg...
Da burde du kanskje snakke med folk som har røykt i mange år mister. Ikke dra logikk inn i dette, det funker akkurat på den måten det funker. Og om ingen bryr seg en dritt om det jeg skriver, så dropper jeg det. Som sagt er dette timelang diskusjon med mange faktorer. Spar meg for det tullet om at det ikke er forskjell på typer hasj/marihuana og at det er akkurat samme oppbygning.
syko16's Avatar
Trådstarter
Prøvde faktisk å rette på Has til Hasj og tålsomhet til toleranse men det funka ikke. Uansett hvor mange ganger jeg prøvde så bare ville det ikke funke så jeg ga opp til slutt. Jeg får faktisk også relativt gode karakterer i norsk, og hvis jeg ikke tar helt feil (noe som jeg alltid gjør) så finnes det faktisk et ord som heter tålsomhet. Det passer kanskje ikke veldig godt inn i denne sammenhengen men jeg tror det finnes.
Sist endret av syko16; 12. mai 2004 kl. 16:26.
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av syko16
Prøvde faktisk å rette på Has til Hasj men det funka ikke. Uansett hvor mange ganger jeg prøvde så bare ville det ikke funke så jeg ga opp til slutt.
Vis hele sitatet...
Og tålsomhet? artig ord.

ikke at jeg skal forsøke å være så veldig klok på norsk, men det får da være grenser for hva vi må tåle av feilstavelser og nye oppfinnsomme ord.
Magic: Skal ikke skryte av å være noen ihuga hasjrøyker selv, men jeg vet en god del om temaet og det er faktisk de samme AKTIVE stoffene i hasj og marihuana. Tetrahydrocanabinol som er det (mest) aktive stoffet bytter ikke kjemisk oppbygning selv om du bytter til en annen type kif.

Offtopic: Logikk passer godt inn nesten overalt.
Jeg er en ihuga hasjrøyker og vet godt forskjellen på pot og hasj, kif er det støvet som du skuffer av planten for å lage hasj, tviler på at vi ser mye kif her.... siden thc blir omgjort til cbd etter en gitt tid. Cbd virker sløvende på kroppen mens thc gjør deg høy,
da er det vel logisk at det er en viss forskjell, merker godt forskjellen jeg hvertfall... dessuten er det flere Tetrahydrocanabinoler, som delta-9-thc(vanligst),delta-6-thc og delta-12-thc, mye forskjell på planta og, mengde sativa i forhold til indica osv.....
Man blir innrøykt på alt å variere, mellom forskjellige typer funker som fjell, mye skækkere når jeg får ny
BTW halvtime til pure power plantsa ryker, gleder meg

Edit satt chemic kompisen min på jobben, les og lær.....
Sist endret av Lucif3r; 12. mai 2004 kl. 19:31.
Opprinnelig postet av Lucif3r
Edit satt chemic kompisen min på jobben, les og lær.....
Vis hele sitatet...
I pot/hasj finnes det hovedsaklig bare 4 virkestoffer; det er cannabinol (CBN), cannabidiol (CBD), delta-9-THC (samme som delta-1-THC, THC = TetraHydroCannabinol) og delta-6-THC (samme som delta-8-THC).

I et lab-forsøk med vannpipe ble røyken fra hasj blandet med tobakk samlet inn og analysert. Den inneholdt 7,18% delta-9-THC; 3,29% CBD og 25,28% CBN. I tillegg kommer en hel del uidentifiserte stoffer. Rapporten nevner ikke delta-6-THC.

Både delta-6 og delta-9-THC er psykoaktive, det er disse som gir den ønskede ruseffekten, gjør deg høy. Av det totale innholdet THC i fersk, nytørket pot er bare rundt 1% delta-6-THC; resten er delta-9.

CBN har svært liten eller ingen virkning, men er altså hovedbestandelen i hasj-røyk.

CBD har en sløvende effekt på kroppen, tenk deg følelsen dårlig hasj gir deg. Det gjør deg trøtt og sliten, og tung i kroppen. Stoffet motvirker også til en viss grad effekten av THC. Både THC og CBD er fettløselige, og det tar en god stund før stoffene skilles ut av kroppen. Det som nevnes om at man bygger opp toleranse mot en type hasj, og må bytte for å få effekt; kan muligens være forårsaket av at cannabidiol akkumuleres i kroppen. Jeg skal se om jeg gidder å finne eksakte tall på hvor lang tid det tar for kroppen å utskille THC/CBD.

Ved lagring av hasj og pot omdannes noe av den ønskede THC'en til CBD og CBN. Det viser seg at lys er den største synderen, tett fulgt av varme og luft. Opp til 50% av totalt THC innhold i hasj/pot kan brytes ned i løpet av ett år, gjennomsnittlige tall ligger rundt 30%! Hasj oppbevares best i luft og lystett embalasje i fryser, eventulet i lys-tett embalasje i romtemperatur. Hasj burde altså hatt holdbarhetsdato.

Det er viktig at hasjen/poten ikke oppbevares i lufttett embalasje i romtemperatur. Dette kan føre til at den mugger, i tillegg til at soppen vil spise opp THC'en vil det også dannes kreftfremkallende mugg-stoffer. I litteraturen er det beskrevet et tilfelle av dødelig sopp-infeksjon i lungene forårsaket av muggen hasj; men denne personen hadde riktignok svært nedsatt immunforsvar pga. ryggmargskreft.

Lager du hasj-olje kan denne kokes i sprit med en katalytisk mengde mineralsk syre for å omdanne CBD til THC. Forskjellige syrer vil gi forskjellige THC'er.

Jeg har utelatt referanser, men har dem tilgjengelig hvis det er ønskelig.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Woah, dette var så godt skrevet at det hadde overbevist alle, jeg for min del er i alle fall fornøyd.

Her er thc kalkulator:
http://home.no/myhomegrown/Filer/
Den er ikke helt nøyaktig da den ikke regner med toleranse, kroppsvekt, mengde røykt etc..

Edit nå var den der
Sist endret av Lucif3r; 13. mai 2004 kl. 02:31.
Jeg kan prøve å oppklare litt mere:

Om toleranse og avhengighet:
I kroppen og hjernen har vi mange slags kjemiske systemer som styrer alt fra tarmbevegelser til humør. Disse systemene består av kjemiske signalstoffer (ligander, finnes naturlig i hjernen) og steder der disse stoffene kan binde seg (reseptorer). Når en ligand binder seg til en reseptor, vil vi få en fysisk eller psykisk reaksjon som ofte er svært kompleks. Det er først de siste 20 årene vi har begynt å få kunnskap om disse systemene.

Mange rusmidler og medisiner etterligner de ligandene vi allerede har i hjernen, og virker slik på disse forskjellige systemene; for eksempel virker både MDMA, LSD og lykkepiller på systemet som kalles det serotonerge.

Et annet av systemene kalles det cannabinerge, innenfor dette systemet har vi reseptorer som kalles CB1 og CB2, og et stoff som heter anandamid. THC og CBD virker også på dette systemet, men siden de er kjemisk forskjellige fra hverandre og kroppens eget anandamid vil virkningen være annerledes.

Vi vet ikke enda helt hvilke funksjoner det cannabinerge systemet har; men vi vet i hvertfall hvordan man blir hvis dette systemet blir overstimulert. Man har også funnet stoffer som har motsatt effekt (antagonister), som blokkerer kroppens eget THC (dvs. anandamid). Et slikt stoff er under utprøving som slankemiddel.

Når man røyker hasj vil reseptorene i hjernen bli overstimulert, og vi blir rusa. Røyker man ofte og over lengre tid vil hjernen tilpasse seg dette høye nivået, da har man utviklet toleranse. Slutter man da risikerer man å få abstinenser. Disse abstiensene vil forsvinne så fort hjernen har vendt seg til det nye, lavere nivået.

Det er mulig å bli avhengig av hasj, men stoffet er mindre avhengighetsskapende enn både nikotin og alkohol. Abstinenssymptomene er også svake; noe som er naturlig siden kroppen bruker lang tid på å skille ut stoffet, og dermed har tid til å tilpasse seg. Det kan også være at det cannabinerge systemet generelt er såpass uviktig for kroppen at abstinenssymptomene er naturlig svake.

I andre systemer har hjernen mulighet til å utvikle flere reseptorer, eller slå dem av; men vi vet ikke om dette også gjelder for det cannabinerge.

Du kan lese litt balansert informasjon om hasj-avhengighet på "The Good Drugs Guide" og i denne artikkelen på Lycæum.


Opprinnelig postet av Conjo:
Dette blir igjen feil. Du tåler ikke mer, for du tåler det du tåler(hard setning?).
Vis hele sitatet...
Ikke bare flisespikkeri, men også feil. THC er svært lite giftig; men ser man på for eksempel nikotin, vil den mengden jeg får i meg i løpet av en dag være mer enn nok til å ta livet av en ikke-røyker eller to... (F.eks. Brundtland og Høybråten?) Ett annet eksempel er heroin, en vanlig brukerdose for en som er avhengig vil være dødelig for en "normal" person.
bee:
du er nå offisielt den personen jeg spør om hjelp til å dokumentere noe
nydelig forklaring, til og med jeg skjønte det

"damn, did you go to weedcollege or something?"
- omskrevet sitat fra half-baked
Orgazmus:
desverre men bee er min dokumentør, tenkte kansje du kunne låne han av og til mot en liten kompensasjon, men hallik virksomheten min ble ganske kjapt stoppet med "vel, jeg er din dokumentør, ikke hora di..."

btw hadde tenkt meg på weed college i amster for ei stund sia. koster hvist 30000 for et år med gratis røyking
Lucif3r: Kif = hasj. Her hvor jeg bor er kif et synonym for hasj. Tror det samme gjelder andre steder. Tar jeg feil?

bee= geni
Det rimte jo!
edit: dette var jo bare feil google an og fant denna:
http://www.razzia.no/Hasjmarok.html
Sto at kif blir brukt til om alle dela planten budsa og hasjen, orginalt var det vist blanda ut med en sort tobakk, denne blandingen ble kalt kif, er vist mer ulovlig å ha en hasj, da hasj egentli ikke fins og å ikke betale skatt for tobakken er straffbart..
Helt genial side klipper ut litt om hvorfor kvaliteten på hasjen vår er som den er....

Cannabisplantene i Marokko plantes i nokså tette åkre og vokser opp nesten som "industrihamp". Lange stælker med litt blomster på toppen. Vanningen er ofte utilstrekkelig, alle planter blir pollenisert og høstingen skjer når plantene har så lite vann at de begynner å visne, oftest før de er skikkelig modne. Temmelig tørre allerede ved høstingen får de enda en omgang ved soltørking. Trikomene (se mer om slike ting i artikkelen "Hva er hasj?"), som i løpet av blomstringen har trukket til seg atskillig støv og skitt som blir blåst av fra den tørre jorda, blir små, inntørkede og virkningsmessig sterkt reduserte. Nå er det ikke gitt at disse inntørkede og bittesmå trikomene bare er en ulempe. De kan faktisk være en betingelse for den produksjonsmåte som blir brukt. Store, fete og klisne trikomer ville antakelig vært umulige å få ut av plantene med de enkle midlene som bøndene rår over. De har for eksempel ikke nok plass til innendørs, forsiktig tørking. Og de har vanligvis ikke de svært kjølige arbeidslokalene som er en betingelse for frasikting av mer "ferske" trikomer. Så råvaren for hasjpressingen, pulveret, er tørt og magert, og kan bare sjelden presses uten oppvarming eller dusjing med vann. Begge deler en belastning for kvaliteten.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Lucif3r; 13. mai 2004 kl. 11:35.
tålsomhet patience, tolerance, forbearance

Rett ut av ordboken.
Hehe, takker Bare å spørre, jeg kan sikkert dokumentere mere så lenge jeg synes temaet er interessant nok. (Eller feilene irriterer meg nok...) Har ikke lært dette på skolen; så det er bare å begynne å lese på nettet
Opprinnelig postet av felix_poker
Lucif3r: Kif = hasj. Her hvor jeg bor er kif et synonym for hasj. Tror det samme gjelder andre steder. Tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Du har rett, kif er et synonym for hasj i hele Norge.
Leser du tre poster opp har jeg bitt i det sure eålet og inrømmet det ja