Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2046
Estland er det første landet i verden med såkalt «Digital Residency» (https://e-resident.gov.ee/».

Dette betyr at mennesker fra hele verden kan opprette AS i Estland og drive dette selskapet fra hvor som helst i verden. Du trenger ikke engang møte opp i Estland.

Jeg er en skribent og oversetter som jobber for utenlandske kunder rundt om i hele verden. Jeg kommer ikke å oppholde meg mye i Norge de neste par årene og kommer til å reise rundt i Europa. Jeg kommer til å bo rundt 1-3 måneder i hvert land.

Jeg skal muligens opprette et AS i Estland siden de har enklere regler å forstå når det kommer til skriving og oversettelser, samt at revisortjenester er billigere.

Jeg ser at Norge og Estland har skatteavtale for å hindre dobbeltbeskatning. Jeg kommer til å ta ut lønn/dividender fra AS i Estland ut til en bankkonto i Norge. Jeg er norsk statsborger, er ikke utflyttet og kommer muligens til å være del av norsk folketrygd (litt usikker på folketrygden, det må behandles av NAV via A1 skjema).

Men spørsmålet mitt er om skattemyndigheter i Norge vil si at inntektene til dette selskapet skal skattes av i Norge? Vil dette gå greit eller vil det bare skape unødvendige problemer og uklarheter?

Jeg tenker å bruke en tjeneste i Estland ved navn https://www.leapin.eu/ som har revisorer som tar seg av skattelegging og byråkrati i Estland, men må altså ordne med skatt i Norge selv. Jeg er bekymret for om jeg vil bli straffet med ekstra skatt eller andre problemer siden dette er en nokså ny tjeneste og regelverket i Norge sikkert ikke er tilpasset slikt.

Noen som har noen innspill?

Burde jeg heller starte AS i Norge? (revisortjenester i Norge virker for dyrt for meg som tjener rundt 350 000 - 400.000 i året)
Du må ikke ha revisor?

Aksjeselskap (AS)

Dersom det ikke følger av særregler at det skal være revisjon, kan små aksjeselskap velge at selskapets årsregnskap ikke skal revideres. Dette kalles for fravalg av revisjon.

Selskapet kan som hovedregel velge bort revisjon hvis:

driftsinntektene er mindre enn 6 millioner kroner, og
balansesummen er under 23 millioner kroner, og
gjennomsnittlig antall ansatte er under 10 årsverk


Du kan jo feks bruke Fiken.no til å føre regnskap og slikt.
Trådstarter
23 5
Hei!

Kanskje jeg blander revisor og regnskapsfører her. Men uansett. Jeg vil ha revisor/regnskapsfører fordi jeg sliter med bokføring og tolkning av skattereglene selv. Skribenttjenester og oversettelse ligger i en gråsone som er vanskelig å tolke. Derfor vil jeg opprette AS og ha regnskapsfører/revisor.

Jeg vil simpelthen slippe å stresse og bekymre meg over å ha tolket ting feil osv...Merker det går veldig inn på meg og ødelegger hverdagen om jeg er usikker på om jeg har gjort ting riktig.

Har dere noen innspill angående konsekvenser av å starte AS i Estland?
Jeg er litt usikker på hva du oppnår, hele e-residency saken til Estland er blåst ut av proposjoner. Det eneste du egentlig oppnår er å måtte forholde deg til flere regelverk, da mange land, inkludert Norge lar deg gjøre alt via nettet, uten behov for statsborgerskap. Du hører tross alt til EEA og Schengen. Du kan også prøve å opprette en bankkonto i et annet land uten å møte opp selv, det er ikke like rett frem.

Du trenger ikke en revisor, men en regnskapsfører kan være kjekt å ha. Kostnadene kan du holde nede ved å bare lære deg hvordan du fører forskjellige bilag og heller la regnskapsfører ta seg av årsoppgave og næringsoppgave. Det er ikke så komplisert som det virker, og det er ikke mange forskjellige bilag og regler man må forholde seg til. Jeg ville regnet kanskje en time eller to per måned i snitt.

Det er også viktig å huske på at Skatteetaten ikke er ute etter å ta deg, de vil på lang vei hjelpe deg for å gjøre det riktig. Hvis man i god tro gjør en feil så løses det uten at det blir noe straff.
Det blir jo ikke noe enklere å tolke om du starter AS. Tvertimot er alt enklere med enkeltmannsforetak.
Denne gråsonen, er det mva plikten/fritaket du tenker på? Såfall er jo det bare noe du setter deg inn i en gang og får det oppe og vedtatt en gang for alle om du er pliktig eller ikke. Du fakturerer vel heller ikke mva til utlandet. Men dette vet den rette regnskapsføreren. Det er stress å komme i gang men så går det jo av seg selv.
Trådstarter
23 5
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg er litt usikker på hva du oppnår, hele e-residency saken til Estland er blåst ut av proposjoner. Det eneste du egentlig oppnår er å måtte forholde deg til flere regelverk, da mange land, inkludert Norge lar deg gjøre alt via nettet, uten behov for statsborgerskap. Du hører tross alt til EEA og Schengen. Du kan også prøve å opprette en bankkonto i et annet land uten å møte opp selv, det er ikke like rett frem.

Du trenger ikke en revisor, men en regnskapsfører kan være kjekt å ha. Kostnadene kan du holde nede ved å bare lære deg hvordan du fører forskjellige bilag og heller la regnskapsfører ta seg av årsoppgave og næringsoppgave. Det er ikke så komplisert som det virker, og det er ikke mange forskjellige bilag og regler man må forholde seg til. Jeg ville regnet kanskje en time eller to per måned i snitt.




Det er også viktig å huske på at Skatteetaten ikke er ute etter å ta deg, de vil på lang vei hjelpe deg for å gjøre det riktig. Hvis man i god tro gjør en feil så løses det uten at det blir noe straff.
Vis hele sitatet...

Tanken er for det første at man minimerer økonomisk risiko ved bruk av AS. Du står ikke personlig ansvarlig. Samtidig virker mva reglene langt mer rett fram enn hva de er i Norge, og jeg har virkelig satt meg inn i de reglene i Norge, de er ikke bare bare å tolke. Via leapin så kan man eksempelvis bruke Transferwise(åpne konto på nettet), eller man kan reise til Estland og åpne en bankkonto. Det siste er at det er langt billigere å betale for regnskapstjenester i Estland enn i Norge. De kan fikse alt for rundt 700 kr i måneden. Men, da gjenstår selvfølgelig det jeg må ordne med skatt av lønn fra utlandet i Norge.

Å føre bilag har jeg ikke problemer med, men hvordan jeg skal regne mva osv på kunder fra hele verden, og tolke om noe er åndsverk osv...er ikke alltid så lett.

Takk for innspill uansett. Jeg leter også etter pakkeløsninger i Norge, regnskapsfører osv.

Sitat av Dough Vis innlegg
Det blir jo ikke noe enklere å tolke om du starter AS. Tvertimot er alt enklere med enkeltmannsforetak.
Denne gråsonen, er det mva plikten/fritaket du tenker på? Såfall er jo det bare noe du setter deg inn i en gang og får det oppe og vedtatt en gang for alle om du er pliktig eller ikke. Du fakturerer vel heller ikke mva til utlandet. Men dette vet den rette regnskapsføreren. Det er stress å komme i gang men så går det jo av seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg har spurt Skatteetaten om mva og fritak, får ikke noe vedtak av den grunn. De sender bare det samme skrivet som florerer på nettet allerede, og dette kan tolkes ulike veier. Har lest mange som tolker dette forskjellig. Og om man ser på oversetteres profiler på ulike plattformer så vil man se at halvparten er mva-registrert og halvparten ikke er det. Det er jo merkelig?

Jeg forhørte meg med regnskapsfører og landet på noe som jeg mener er riktig. Men, problemet er at jeg ikke kan være helt sikker og at en eventuell feil kan bli kostbar og vil bli for min regning siden jeg har ENK.

Derfor gir det mening med AS. Mindre personlig risiko.
Sist endret av kaapplin; 15. januar 2019 kl. 15:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, jeg ville absolutt vurdert et aksjeselskap, men primært fordi man oppnår mange rettigheter ved å være ansatt i et selskap i Norge, noe man også blir selv om man også er eneste eier. Folketrygden kommer man seg ikke unna før man har bodd utenlands i ganske mange år, men den store "kickeren" er jo at man har rett på arbeidsavklaringspenger om man plutselig skulle stå uten arbeid, fra dag en.

Jeg har drevet ENK, DA og AS. Det er marginale forskjeller i regelverket (merverdiavgift vil du måtte håndtere uansett) som man må ta høyde for. Ta kontakt med f.eks. Fiken eller TripleTex, de har mange gode partnere som sikkert kan hjelpe deg. Jeg har brukt TripleTex i alle år og har vært veldig fornøyd, spesielt etter at vi fant en regnskapsfører (og revisor) som kunne programvaren. Supporten de har er så god at du kan komme deg unna uten regnskapsfører.

Det vil lønne seg å kunne litt om regnskapsføring uansett om noen andre gjør det for deg. Selv med ekstern regnskapsfører og revisor så er man personlig ansvarlig.
Sitat av kaapplin Vis innlegg
Jeg har spurt Skatteetaten om mva og fritak, får ikke noe vedtak av den grunn. De sender bare det samme skrivet som florerer på nettet allerede, og dette kan tolkes ulike veier. Har lest mange som tolker dette forskjellig. Og om man ser på oversetteres profiler på ulike plattformer så vil man se at halvparten er mva-registrert og halvparten ikke er det. Det er jo merkelig?

Jeg forhørte meg med regnskapsfører og landet på noe som jeg mener er riktig. Men, problemet er at jeg ikke kan være helt sikker og at en eventuell feil kan bli kostbar og vil bli for min regning siden jeg har ENK.

Derfor gir det mening med AS. Mindre personlig risiko.
Vis hele sitatet...
Jeg mente det aldri som noe formelt vedtak. Men for din egen del vil det fort avklares i det du begynner å skrive din første faktura. Og du vil heller aldri bli mompliktig før du når 50.000 i momspliktig omsetning. Jeg er selv i en bransje som leverer tjenester under samme fritak, åndsverk vs komersielt og det er ikke så vanskelig når du kommer i gang. Begrenset hva konsekvenser det skulle få om en og annen faktura er i gråsonen når 99% er ganske sorthvitt moms eller ikke. Med en gang du blir momspliktig så har du adskillig mye mer regnskap å gjøre så det er ikke noe du nødvendigvis ønsker å starte med fra dag 1.

Da er det heller andre fordeler som nevnt med folketrygden, sykepenger og AAP osv.

Sorry men jeg kjøper ikke at dette er så vanskelig.

Det kan være mange grunner til at "halvparten" er MVA-registrert. Sånn er det også i min bransje. De fleste driver mest innen den momspliktige delen eller den fritatte.
Sist endret av Dough; 15. januar 2019 kl. 16:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
23 5
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg mente det aldri som noe formelt vedtak. Men for din egen del vil det fort avklares i det du begynner å skrive din første faktura. Og du vil heller aldri bli mompliktig før du når 50.000 i momspliktig omsetning. Jeg er selv i en bransje som leverer tjenester under samme fritak, åndsverk vs komersielt og det er ikke så vanskelig når du kommer i gang. Begrenset hva konsekvenser det skulle få om en og annen faktura er i gråsonen når 99% er ganske sorthvitt moms eller ikke. Med en gang du blir momspliktig så har du adskillig mye mer regnskap å gjøre så det er ikke noe du nødvendigvis ønsker å starte med fra dag 1.

Da er det heller andre fordeler som nevnt med folketrygden, sykepenger og AAP osv.

Sorry men jeg kjøper ikke at dette er så vanskelig.

Det kan være mange grunner til at "halvparten" er MVA-registrert. Sånn er det også i min bransje. De fleste driver mest innen den momspliktige delen eller den fritatte.
Vis hele sitatet...
Hei!
Takk for innspill og innsikt.

Jeg leste faktisk akkurat den nettsiden du linket til da jeg undersøkte mva.

I kommentarfeltet under ser du en jente som sier at hun oversetter undertekster og dermed skal ta mva av byrået fordi undertekster brukes mot norske kunder. Artikkelforfatteren sier ingenting imot dette.

En annen får beskjed om at hun må ta mva fordi hun skriver kommersielle tekster siktet mot nordmenn for en utenlandsk aktør.

Regnskapsfører jeg har snakket med mener begge disse er feil og at man ikke skal ta mva om byrået du selger til er næringsdrivende og befinner seg i utlandet.

En av tingene jeg gjør er nettopp å oversette undertekster.

Dermed virket dette veldig forvirrende med tanke på hva som egentlig står i artikkelen. Eller?
Du skal alltid føre merverdiavgift, men når du selger til utlandet skal du bruke nullsats. Det vil si at du kan fradragsføre relevante momskostnader for å levere/lage tjenesten/varen. For alle praktiske formål vil det si at du ikke krever inn moms når du selger til utlandet, men det føres som at man krever inn null prosent.

Merverdiavgift er en avgift som kun betales av forbruker, men det kreves inn mellom næringsvirksomheter. Ved slutten på en momsperiode så gjør man en avstemning. Har du krevd inn merverdiavgift fra en privatperson så skal dette betales inn til staten, har du kun betalt merverdiavgift til næringsvirksomhet så får du penger tilbake av staten. All merverdiavgift mellom næringsvirksomheter blir stemt mot hverandre. Summen er at du skal betale null merverdigavgift.

Det er altså riktig det regnskapsføreren sier, og de to andre svarene gir ingen mening.
Trådstarter
23 5
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du skal alltid føre merverdiavgift, men når du selger til utlandet skal du bruke nullsats. Det vil si at du kan fradragsføre relevante momskostnader for å levere/lage tjenesten/varen. For alle praktiske formål vil det si at du ikke krever inn moms når du selger til utlandet, men det føres som at man krever inn null prosent.

Merverdiavgift er en avgift som kun betales av forbruker, men det kreves inn mellom næringsvirksomheter. Ved slutten på en momsperiode så gjør man en avstemning. Har du krevd inn merverdiavgift fra en privatperson så skal dette betales inn til staten, har du kun betalt merverdiavgift til næringsvirksomhet så får du penger tilbake av staten. All merverdiavgift mellom næringsvirksomheter blir stemt mot hverandre. Summen er at du skal betale null merverdigavgift.

Det er altså riktig det regnskapsføreren sier, og de to andre svarene gir ingen mening.
Vis hele sitatet...

Takk for grundig svar!

Jeg er også enig i din tolkning, men var veldig forvirret en stund pga at jeg leste masse motstridende ting. Og disse motstridende tingene kom ofte fra artikler som den nevnt over og utsagnene til andre oversettere og frilansere.
1. Slutte å lese kommentarfelt å fokuser på din egen situasjon?

«Jeg startet med dette i fjor høst, og kom ikke over 50 000 krs grensa før nyttår. Men jeg kom i skade for å kreve mva av kunden jeg hadde da likevel (faktureringssystemet var sånn). Det er en norsk kunde, men jeg skulle vel ikke ha krevd mva? Jeg er jo under den 50 000 krs grensa, og skal ikke levere næringsoppgave nå, såvidt jeg har forstått det. Men denne momsen må jeg vel betale inn. Hvordan gjør jeg det?»

Hun her burde kanskje beholdt jobben med å «flippe burgere».
Trådstarter
23 5
Sitat av Dough Vis innlegg
1. Slutte å lese kommentarfelt å fokuser på din egen situasjon?

«Jeg startet med dette i fjor høst, og kom ikke over 50 000 krs grensa før nyttår. Men jeg kom i skade for å kreve mva av kunden jeg hadde da likevel (faktureringssystemet var sånn). Det er en norsk kunde, men jeg skulle vel ikke ha krevd mva? Jeg er jo under den 50 000 krs grensa, og skal ikke levere næringsoppgave nå, såvidt jeg har forstått det. Men denne momsen må jeg vel betale inn. Hvordan gjør jeg det?»

Hun her burde kanskje beholdt jobben med å «flippe burgere».
Vis hele sitatet...
1. Det hadde nok spart meg for en del bekymring, ja.

Virka som han ene karen fungerte som ekspert og representerer nettsiden, men han tolket regelverket merkelig...