Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2187
Anonym bruker
"Tykk Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg har fått fatt i en datamaskin som ble gitt til meg fra en ukjent via en kjøp/salg kanal. Maskinen ville ikke starte og jeg har startet å kjøre datarecovery for å se hva som er på disken.

Er dette i grensen av lovligheten, eller er det lov? Hva om jeg finner personlige dokumenter med personnummer osv? Overgrepsmateriale?

Er det noen her som kjenner reglene godt nok til å gi et svar festet i lovdata?
Anonym bruker
"Underernært Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du vil ha et svart festet i Lovdata hvorfor sjekker du ikke bare Lovdata.no selv?

Jeg kan ikke loven her men skulle tro at når du eier PCen kan du gjøre hva du vil med den. Men å spre sensitiv persondata om du skulle finne noe er det nok noen lover og regler rundt.
Anonym bruker
"Underernært Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finner du overgrepsmateriale anmelder du asap.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så lenge du kjøpte pcen lovlig kan jeg ikke tenke på noe ulovlig ved å kjøre data recovery på den.

Men hva du bruker det du finner til er noe helt annet. Feks id-tyveri er ulovlig selv om du finner kreditkortnummer og scan av passet til forrige eier.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du vil ha et svart festet i Lovdata hvorfor sjekker du ikke bare Lovdata.no selv?
Vis hele sitatet...
Hørt om jusstudiet, tror du det er bare på gjøn?
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan heller ikke publisere (les: Internett) noe av det du finner noe sted.
BRAND ∞ STRONG
Så lenge det er allmenn kjent at data recovery er mulig så vil jeg tenke att det er
selgers ansvar skrive over sine egne data før salg.
Det blir som å si at "det er politiet sin feil at jeg fant politilegitimasjon på gata, og da gjør ikke jeg noe gale hvis jeg utgir meg for å være politi med dette ID-kortet"..
Det er en grunn til at jeg skrur ut harddisken og tar vare på dem fra alle pc-ene jeg har kastet. Ingenting skal på avveie før jeg er død.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det blir som å si at "det er politiet sin feil at jeg fant politilegitimasjon på gata, og da gjør ikke jeg noe gale hvis jeg utgir meg for å være politi med dette ID-kortet"..
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig å bruke politi effekter for å utgi seg for å være politi, det er det ingen tvil om.

Så hvis sammenligningen din skal holde vann må det være ulovlig å kjøre data recovery
på en harddisk man har kjøpt brukt.

Har du en link til noe som bekrefter dette?