Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3819
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg prøver å fylle litt på med nootropics, vitaminer, tilskudd, hva enn det måtte være. Er fullt klar over at sunt kosthold, mosjon & mental helse er key, men jeg vil prøve meg fram med å finne ut av hvilke ting her som kan forbedre hverdagen min.


Kom gjerne med forslag til hva som bør legges til fjernes (bortkastet / farlig?)

Vet også at det kan bli for mye av det gode, men jeg liker å tro at kroppen takler et ikke alt for overdrevet overskudd av noen av de tilskuddene jeg har forslått over (ekskluderer såklart reseptmedisinene) . Setter pris på om du som leser likevel utpeker om dette IKKE stemmer for noen av tilskudsmidlene nevnt.

Tenker også å lage en interactions excel chart slik at jeg ikke får noen uforventet interactions som kan suge som f.eks serotonin syndrom.

Her er wishlisten:

Green Tea Extract
L-Tryptophan
Mutlivitamin
Magnesium
Ashwagandha (Har mine tvil rundt denne)
Lions mane (Har også tvil rundt denne)
Melatonin (For søvn)
L-Theanine
Methylcobalamin - B12 vitamin
ALCAR
R-ALA (Skal visst være anbefalt ifølge rollsafe å ta når man ruller)
5-HTP 200mg + B6 kombo (kan ikke kjøpes i Norge)

Jeg klarer nok å få tak i resept på en av disse (ADHD):
Metylfenidat
Dexamfetamin
Lisdexamfetamin
Atomoksetin (denne er kanskje vanskeligere å få tak i?)

Til sist men ikke minst vil jeg ha Modafinil. Søvnen min er som regel helt fucked. Blir alltid drittrøtt etter jobb, får ikke sovnet før langt ut på kveld. Og helgene slaurer jeg meg til kl 13 lett da kroppen alltid kompenserer. Jeg vet ikke hvorfor. Kanskje bare utmattet grunnet ubehandlet ADHD; denne problemstilling løser kanskje seg selv når jeg får jeg endelig får resept?

Skal heller ikke benekte at nootropics biten innenfor Modafinil er også veldig interessant. Men har mine tvil på om jeg får tak i dette i kombinasjon med resept på ADHD legemidler. Virker til at man kan eller ikke kan bli fucked av å forsøke å importere Modafinil. Modafinilen er tiltenkt kun til eksamensøving osv.

Jeg er 100% forstått med at Freak ikke er en plass for å spørre etter legeråd. Jeg spør her grunnet særskilte norske forhold rundt f.eks resepter, erfaringer fra andre freaks som også må ha forholdt seg til norske leger osv.

Skriv gjerne også om andre nootropics, alt vurderes. Har lyst å lage en artikken frem i tid med erfaringene jeg får etter å ha prøvd meg frem.
Kan ikke si noe om mye i den mixen der, men omega-3 har dokumenterte effekter på mye, og det er absolutt et anbefalt tilskudd, i motsetning til de fleste andre tilskudd.
Atomoksetin er et C-preparat og burde være det enkleste å få taki
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei,

Jeg prøver å fylle litt på med nootropics, vitaminer, tilskudd, hva enn det måtte være. Er fullt klar over at sunt kosthold, mosjon & mental helse er key, men jeg vil prøve meg fram med å finne ut av hvilke ting her som kan forbedre hverdagen min.


Kom gjerne med forslag til hva som bør legges til fjernes (bortkastet / farlig?)

Vet også at det kan bli for mye av det gode, men jeg liker å tro at kroppen takler et ikke alt for overdrevet overskudd av noen av de tilskuddene jeg har forslått over (ekskluderer såklart reseptmedisinene) . Setter pris på om du som leser likevel utpeker om dette IKKE stemmer for noen av tilskudsmidlene nevnt.

Tenker også å lage en interactions excel chart slik at jeg ikke får noen uforventet interactions som kan suge som f.eks serotonin syndrom.

Her er wishlisten:

Green Tea Extract
L-Tryptophan
Mutlivitamin
Magnesium
Ashwagandha (Har mine tvil rundt denne)
Lions mane (Har også tvil rundt denne)
Melatonin (For søvn)
L-Theanine
Methylcobalamin - B12 vitamin
ALCAR
R-ALA (Skal visst være anbefalt ifølge rollsafe å ta når man ruller)
5-HTP 200mg + B6 kombo (kan ikke kjøpes i Norge)

Jeg klarer nok å få tak i resept på en av disse (ADHD):
Metylfenidat
Dexamfetamin
Lisdexamfetamin
Atomoksetin (denne er kanskje vanskeligere å få tak i?)

Til sist men ikke minst vil jeg ha Modafinil. Søvnen min er som regel helt fucked. Blir alltid drittrøtt etter jobb, får ikke sovnet før langt ut på kveld. Og helgene slaurer jeg meg til kl 13 lett da kroppen alltid kompenserer. Jeg vet ikke hvorfor. Kanskje bare utmattet grunnet ubehandlet ADHD; denne problemstilling løser kanskje seg selv når jeg får jeg endelig får resept?

Skal heller ikke benekte at nootropics biten innenfor Modafinil er også veldig interessant. Men har mine tvil på om jeg får tak i dette i kombinasjon med resept på ADHD legemidler. Virker til at man kan eller ikke kan bli fucked av å forsøke å importere Modafinil. Modafinilen er tiltenkt kun til eksamensøving osv.

Jeg er 100% forstått med at Freak ikke er en plass for å spørre etter legeråd. Jeg spør her grunnet særskilte norske forhold rundt f.eks resepter, erfaringer fra andre freaks som også må ha forholdt seg til norske leger osv.

Skriv gjerne også om andre nootropics, alt vurderes. Har lyst å lage en artikken frem i tid med erfaringene jeg får etter å ha prøvd meg frem.
Vis hele sitatet...
Prøvd alt og det eneste på listen der som virker er 200mg htp og melatonin. Og jo du får kjøpt 200mg htp oss tights
Sist endret av Tarm; 21. april 2021 kl. 09:31.
Anonym bruker
"Plaprende Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kommer langt med et omega 3-tilskudd som fungerer. Anbefaler en blodprøve som viser omega 6/omega 3-ratio. Dette fucker opp mer enn mange er klar over, og tran er ikke et tilskudd som fungerer.
Hvis du fikser opp i kostholdet ditt, så kan du eksludere samtelige kosttilskudd i den lista der. Flere ting i lista der fungerer litt som nesespray. Du stopper "egenproduksjonen" av det kroppen skal produsere naturlig.

- Aminosyrer får du gjennom kosten via proteiner
- Melatoninproduksjonen styres endel av dagslyset
- Vitaminer og mineraler får du gjennom kostholdet ditt. Overskuddet (som er vannløsning) tisser du ut.
- Og meme tilskuddene kan du også kutte ut.

Til min dårlige sammenlikning bruker jeg mindre penger på bol enn det jeg gjorde på kosttilskudd som nybegynner innen trening. Du trenger ikke gjette engang hva som gir størst avkastning.
Sist endret av Superspurv; 21. april 2021 kl. 14:47.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg klarer nok å få tak i resept på en av disse (ADHD):
Metylfenidat
Dexamfetamin
Lisdexamfetamin
Atomoksetin (denne er kanskje vanskeligere å få tak i?)

Til sist men ikke minst vil jeg ha Modafinil. Søvnen min er som regel helt fucked. Blir alltid drittrøtt etter jobb, får ikke sovnet før langt ut på kveld. Og helgene slaurer jeg meg til kl 13 lett da kroppen alltid kompenserer. Jeg vet ikke hvorfor. Kanskje bare utmattet grunnet ubehandlet ADHD; denne problemstilling løser kanskje seg selv når jeg får jeg endelig får resept?
Vis hele sitatet...
Metylfendiat og amfetaminene gir mer energi, som også gjør det vanskeligere å falle til ro. Modafinil gir mental våkenhet, som også betyr at det blir vanskeligere å slå av hodet. Jeg vet ikke hvordan "ubehandlet ADHD" påvirker ligningen, men jeg tror ikke søvnen din kommer til å bli bedre av stimulanter.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Metylfendiat og amfetaminene gir mer energi, som også gjør det vanskeligere å falle til ro. Modafinil gir mental våkenhet, som også betyr at det blir vanskeligere å slå av hodet. Jeg vet ikke hvordan "ubehandlet ADHD" påvirker ligningen, men jeg tror ikke søvnen din kommer til å bli bedre av stimulanter.
Vis hele sitatet...
For en med ADHD så finner man vell roen lettere med medisinen? Og søvnen tror jeg kan bli bedre, jeg har ikke ADHD men etter å testa ritalin kunne jeg slutte med sovetabletter på dag 2.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mullah Vis innlegg
Metylfendiat og amfetaminene gir mer energi, som også gjør det vanskeligere å falle til ro. Modafinil gir mental våkenhet, som også betyr at det blir vanskeligere å slå av hodet. Jeg vet ikke hvordan "ubehandlet ADHD" påvirker ligningen, men jeg tror ikke søvnen din kommer til å bli bedre av stimulanter.
Vis hele sitatet...
Metylfendiat gjør meg rolig, vil ikke påstå at jeg får mer energi av det. Er derimot nokså trøtt etter virketiden løper ut.

Modafinil blir kun tiltenkt som en smart-drug, men lurer voldsomt på interactions med andre adhd-medisiner.
Green Tea Extract
L-Tryptophan
Mutlivitamin
Magnesium
Ashwagandha (Har mine tvil rundt denne)
Lions mane (Har også tvil rundt denne)
Melatonin (For søvn)
L-Theanine
Methylcobalamin - B12 vitamin
ALCAR
R-ALA (Skal visst være anbefalt ifølge rollsafe å ta når man ruller)
5-HTP 200mg + B6 kombo (kan ikke kjøpes i Norge)
Vis hele sitatet...
L-theanine er bra, dette øker nivået på serotonin (så dropp 5-htp), dopamin og GABA.
Magnesium er bra.
Ashwagandha er personlig en av mine favoritter - da i form av KSM-66 varianten. Så dette ville jeg tatt.
Lion Mane ville jeg også tatt. Selv bruker jeg det ved leggetid da jeg blir trøtt. Dette er jo forsåvidt en av de mer lovende tilskuddene på markedet. Men ikke den mest merkbare, så dropp det hvis du ikke er ute etter noe som hovedsakelig har effekt over tid.
ALCAR er bra. Gir mental boost og har sterk antioksidativ effekt i hjernen.
R-ala (alpha lipoic acid) er en såpass sterk antioksidant at den ikke bør brukes hver dag. Greit etter fysisk aktivitet eller rusmiddelbruk.
Melatonin er helt greit ved behov. Dette er det jo ikke noe poeng i å ta hvis man uansett får sove om kvelden.
Dropp multivitamin og methylcobalamin. Kjøp deg b-vitaminkompleks av god kvalitet.

Ville ikke tatt 5-htp (fungerer en stund, men er ikke bra for egenproduksjonen av serotonin og har uten tvil størst skade/bivirkningspotensial av tilskuddene på listen), og spesielt ikke sammen med L-Tryptophan som jeg også ville droppet.
Hvis du allikevel bestemmer deg for å ta 5-htp - da må du også ta Grønn te ekstrakt/EGCG. Dette da det er en dekarboksylasehemmer som gjør at det kan tas opp i hjernen og ikke forsvinner i leveren.
Sist endret av Uten Agenda; 21. april 2021 kl. 18:18.
har modafinil på respet får ADD. anbefaler det ikke får deg som sover dårlig? det har så utrolig langt half life at vis du tar det mitt på dagen siden du vil fokusere på noe kan du glemme og sove.

det høres teit ut, men vis du fikser søvnen din så kan det godt hende at du får mye bedre energi og fokus.

jeg ville heller spurt etter ritalin, den instant release versjonen. varer mye kortere i systemet ditt