Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 650
Hei,
Er en gutt på 20. snart 21.
Har en kjæreste på 19.
Hun er skikkelig deprimert, sliter med lite energi og motivasjon.
Hun har vært deprimert i flere år. Hun fikk nylig antidepp av legen.
De hjalp de første 2 ukene. men nå får hun ingen effekt av dem.
Hun prøvde et par uker før hun fikk pillene å ta livet sitt. Ikke sånn at ambulansen kom, jeg stoppet henne før det.
De siste ukene har hun vært skikkelig nedfor. sliter mest med energi og alt er et ork å gjøre.
Hun bryter ofte ned og snakker om å ta livet sitt. Det har komt til punket hvor jeg er redd for å la henne være alene. Spesielt når hun låser seg inn på badet.

Noen som vet hva som kan hjelpe i en slik situasjon?
Er det beste at hun legges inn ?
Sist endret av HvemErJeg; 9. november 2020 kl. 07:48. Grunn: Trykket feil.
Ja, det er bedre at hun legges inn enn at du må passe på henne. Det er imidlertid ikke alltid så enkelt som at man blir lagt inn når man trenger det. Hun bør uansett ha oppfølging av noe mer enn fastlegen, hvis det er det du mener med legen. Hun må bli henvist av legen til en spesialist, bli eventuelt med henne til legen om hun ikke orker det selv.

Har hun noe familie du kan snakke med? En 20-åring skal ikke ha ansvar for en alvorlig psykisk syk person alene, det er mye forlangt av deg.
Kort kommentar her. Det er ikke sånn at antidepressiva funker de første to ukene. Dette er en vanlig stor misforståelse. Det tar lenger tid før man oppnår effekt. Les pakningsvedlegg. Medisinering bør jo helst gjøres i kombinasjon med annen behandling.
Hun må forsøke å definere hva det er som gjør henne deprimert. Om det er noe konkret, som f.eks. overvekt, økonomi etc, eller noe mer flyktig, som dårlig selvbilde eller ubegrunnet nedstemthet osv. Det kan selvsagt være flere ting samtidig.

På den måten blir det enklere å legge en plan for hva slags behandling hun vil kunne nyttiggjøre seg mest av.

Om det blir innleggelse eller annen behandling er nok fastlegen den riktige plassen å starte, så kan de sammen finne den mest hensiktsmessige veien videre.
Sitat av stranger Vis innlegg
Hun må forsøke å definere hva det er som gjør henne deprimert. Om det er noe konkret, som f.eks. overvekt, økonomi etc, eller noe mer flyktig, som dårlig selvbilde eller ubegrunnet nedstemthet osv. Det kan selvsagt være flere ting samtidig.

På den måten blir det enklere å legge en plan for hva slags behandling hun vil kunne nyttiggjøre seg mest av.

Om det blir innleggelse eller annen behandling er nok fastlegen den riktige plassen å starte, så kan de sammen finne den mest hensiktsmessige veien videre.
Vis hele sitatet...
Hei,
Takk for svar.
det som er noe av det verste er at det er ingen grunn for at hun har det slik. Det er bare slik hun har det. Ingenting spesielt som har gjort at hun føler seg slik.
Hei! Hvor gammel var kjæresten din når problemene startet?
Har lest et sted at flere kan slite med depresjoner pga. p-piller. Går hun tilfeldigvis på slike?
Sitat av HelpMePlz Vis innlegg
Hei! Hvor gammel var kjæresten din når problemene startet?
Har lest et sted at flere kan slite med depresjoner pga. p-piller. Går hun tilfeldigvis på slike?
Vis hele sitatet...
Hei,

Hun har gått på p-piller tidligere. Men problemene startet en stund før det. Har for tiden P-stav.
Vanlige (kan påvirke inntil 1 av 10 personer)
håravfall; svimmelhet; nedstemthet; følelsesmessig ustabilitet; nervøsitet; nedsatt seksualdrift; økt appetitt; magesmerter; kvalme; luft i mage og tarm; smertefull menstruasjon; vektreduksjon; influensalignende symptomer; smerter;
tretthet; hetetokter; smerter på innsettingsstedet; reaksjoner på innsettingsstedet: ovarialcyster

Dette er ganske vanlige symptomer ved bruk av Nexplanon P-stav.
Jeg har ikke snøring på om det kan være grunnen. Men hvis problemene er eldre en da hun begynte å bruke prevensjon, er det vel lite sannsynlig at dette har noen sammenheng.. men er da noe å tenke på hvis ingenting hjelper.