Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3592
Hei, jeg bare lurte på om noen vet hvorfor norske nyhetsopplesere alltid leser opp nyheter med et fallende tonefall på slutten av setningen?

Hvis det er flere korte nyheter som blir lest opp høres det helt latterlig ut.

Denne fra VG f.eks

Er det kun i Norge dette forekommer? Og.. hvorfor? :P
Jeg tror det stammer fra gammeldags når man bare hadde radionyheter og det var viktig å uttale alle ordene tydelig og nøyaktig slik at alle fikk det med seg. Det er også derfor de aldri bruker spesielt avanserte ord i nyheter. Legg vekt på "jeg tror"-biten. Jeg mener å ha hørt dette en gang.
Denne journalisten har ikke bare et fallende tonefall, men hun drar veldig på de siste bokstavene i siste ordet.

Som svar til spørsmålet om dette bare er i Norge så, nei. Sjekk innom CNN en gang så hører du at nyhetsankere har et fallende tonefall, før de går opp igjen når de begynner på neste nyhetssak.

Dette har med hva det ønsker oppmerksomhet på, som regel blir det viktigste sagt først(akkurat som med nyhetsartikler), og så dabber det av med interessant informasjon.
Noe en godt voksen person jeg kjenner påpekte; fjortisene som gikk rundt og sa sjino, sjærlighet og sjylling har begynt å bli voksne, og fått seg jobb.

(...) for å ta farvel med den folkesjære bygningen (...)

Artig
Har reagert på denne dama tidligere. Hør på denne:

http://www.dbtv.no/?vid=2527581085001

Bruaaa, stunteee, slangeeen, takeeet.

Det høres helt latterlig ut.
Å herregud.

Nå hører jeg det! Hun dama ble plutselig utrolig irriterende. Spidermaaaaaan.. grr! Den parodien var forøvrig veldig morsom.
Sist endret av Morgul; 24. september 2013 kl. 17:06.
han fyren på follonytt er også ganske grov.

for ikke å glemme gustavo: http://www.youtube.com/watch?v=mk0wDbyKcSg
Sist endret av HellToPay; 24. september 2013 kl. 17:52.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Ikke glem den værdama fra TV2 som nesten sprenger trommehinnene dine i starten av hver setning, så gradvis går nedover til det nesten blir mumling. Hun irriterer meg.
Sist endret av Sterain; 24. september 2013 kl. 17:58.
Det foreligger en teori om at oppmerksomheten skjerpes til en som taler når han/hun bruker varierte tonefall, kontrollerte bevegelser og direkte øyekontakt. Dette er blitt fakter som kritiserer nyhetssendingene. Det skulle jo bare mangle egentlig at de utviklet sine egne kriterier, slik som alle andre tv-sendinger har hatt bestandig (Jeg sier ikke at dette er noe helt nytt).
Hvis du plutselig klarer å bytte kanal og får nyeheter, og volumet er høyt så vil du automatisk (i en klassisk sending) bli litt ekstra fokusert.

Det er ganske komisk å se på nyheter, det er alltid lett å forutse hva som er neste steg i sendingen via tonefallet til oppleser.
Her har du en loka-tv-kar som prøver å høres proff ut, men som går litt for langt:
http://m.youtube.com/watch?v=2jzl8cPae9s
http://www.youtube.com/watch?v=nn9Wcy88Np4

Har noen noensinne lagt merke til dette?
Jeg vil bruke denne plassen på Internett til å be om at de som poster linker til videoer forteller oss hva linkene fører til. Da kan det faktisk være aktuelt å klikke.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg var på et kurs som inkluderte en del om motiverende samtale, og det med tonefall var noe som ble snakket om der.
Det handler om at noen ting ikke skal sies for flytende/staccato, for varmt/kaldt eller for personlig/umenneskeliggjørende, men vi skal ikke glemme at mange ting ikke kan sies i det hele tatt; «Først (…) mannen (…), så (…) han (…), for deretter å (…) på kjøkket med en (…).» Den værmeldinga kommer uansett den.. Selve formatet er vederstyggelig, spør du meg,, sånn som det sjongleres i følelser. Har alltid vært uhyggelig få prosaprogrammer. I hvert fall. Noe som også spiller inn er at det skjer lite verdt å purre skikkelig rødløk for i Norge, særlig i Dagrevyen,, så de som sitter i førersetet hva gjelder "peak oppmerksomhet", er nødt til å tråkke på litt ekstra innimellom; «(…) da den 120 år gamle skuta la til kai i Holmestrand.» Sitter gammelen spikra just så, ikke sant.
Sist endret av SleekMinister; 26. september 2013 kl. 20:33.
Sitat av Bry Nuker Vis innlegg
Jeg vil bruke denne plassen på Internett til å be om at de som poster linker til videoer forteller oss hva linkene fører til. Da kan det faktisk være aktuelt å klikke.
Vis hele sitatet...
Velkommen til forumet!

Samtlige videor som er lenket til nå viser til Youtube/Dagbladet. Ellers så kan du plassere musepekeren over den aktuelle lenken og da skal du kunne se nederst på nettvinduet ditt hvor lenken fører hen.
Sist endret av smokeeye; 30. september 2013 kl. 22:57.
Jeg ser en del på tyske og britiske nyheter og opplever stor forskjell på framførelsender, kontra nrk/tv2. De norske sendingene fremstår mest som underholdningssendinger, med en sneven undertone om å bli tatt på alvor.
Der øøhh mulig at eehh øhm dette er eget østlandsk fenomEEEHHHN? Siden de øøøhhh fleste eh reportere er øøøøhm derFRAAAA?
Minner meg om reklamen på radioen som går som "I dagens papirutgave av vèGØØØØØ"