Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2616
RIP GONE
penaol's Avatar
6 2
Halla, har fått en kompis til å redigere passet mitt i photoshop, hva er straffen på dette?
Dokumentforfalskning er enormt straffbart. Men så er ikke bilde på telefonen din gyldig id noensteds heller...
Sitat av penaol Vis innlegg
Halla, har fått en kompis til å redigere passet mitt i photoshop, hva er straffen på dette?
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke at dette er noe å lure på, dokumentforfalskning er ikke til å kødde med
BRAND ∞ STRONG
Sitat av penaol Vis innlegg
Halla, har fått en kompis til å redigere passet mitt i photoshop, hva er straffen på dette?
Vis hele sitatet...
Å forfalske dagens pass er ikke noe hvermansen bedriver på gutterommet.
Kan nesten garanter at kompisen din ikke klarer det.

Og "leg på telefon" hva i alle dager er det
Anonym bruker
"Kvalm Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Å forfalske dagens pass er ikke noe hvermansen bedriver på gutterommet.
Kan nesten garanter at kompisen din ikke klarer det.

Og "leg på telefon" hva i alle dager er det
Vis hele sitatet...
Funker på de fleste butikker, har bare tatt bilde av passet og redigert i photoshop
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Funker på de fleste butikker..
Vis hele sitatet...
Er det sant?
Ved kjøp av alkohol eller?
Disse er gyldig leg ved kjøp av alkohol:
- Bankkort med bilde
- Førerkort
- Pass
- Forsvarets ID-kort
- Postens ID-kort
- Mopedførerkort med bilde og fødselsnummer i bankkortformat
- Asylsøkerbevis.

Det kan få konsekvenser for butikken om de godtar ett bilde av legget som gyldig ID.
Anonym bruker
"Kvalm Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det sant?
Ved kjøp av alkohol eller?
Disse er gyldig leg ved kjøp av alkohol:
- Bankkort med bilde
- Førerkort
- Pass
- Forsvarets ID-kort
- Postens ID-kort
- Mopedførerkort med bilde og fødselsnummer i bankkortformat
- Asylsøkerbevis.

Det kan få konsekvenser for butikken om de godtar ett bilde av legget som gyldig ID.
Vis hele sitatet...
Alkohol, Tobakk osv... egentlig alt som man må være over 18 for å kjøpe.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke ødelegg livet ditt på tull, vent til du er 18 eller få noen eldre kompiser til å kjøpe ølet ditt.

Ta deg et raskt googlesøk så ser du konsekvensen. At det går bra 7 ganger betyr ikke at det går bra den 8. gangen.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Ikke risiker straffen. Det er virkelig alvorlig blir du tatt så risikerer du at du får aldri dra til utlandet til usa osv tror du fortsatt kan dra til eøs land da. Også må du nok betale en heftig bot og fengsel
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Drsskkr Vis innlegg
Ikke risiker straffen. Det er virkelig alvorlig blir du tatt så risikerer du at du får aldri dra til utlandet til usa osv tror du fortsatt kan dra til eøs land da. Også må du nok betale en heftig bot og fengsel
Vis hele sitatet...
Scared Straight?
Fengsel når man er mindreårig å viser falsk leg er nok å dra på litt ekstra.
Han har jo strengt tatt ikke forfalsket selve passet heller. Han har manipulert bilde av passet.
Eller som det heter i kunstverdenen " Dette er ikke en pipe, det er ett bilde av en pipe"

Det er nivået under å tegne briller å bart med sprit tusj på bankkortet sitt.
Anonym bruker
"Klar Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Loven er vel inntil 3 mnder fengsel for dokumentasjons forfalskning men på de sakene jeg finner så er det folk som har fått 20 dager og lignende for å bruke falskt pass. Går sikkert bra og du blir nok ikke behandlet strengt siden du er så ung.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Loven er vel inntil 3 mnder fengsel for dokumentasjons forfalskning men på de sakene jeg finner så er det folk som har fått 20 dager og lignende for å bruke falskt pass. Går sikkert bra og du blir nok ikke behandlet strengt siden du er så ung.
Vis hele sitatet...
Strafferamma er inntil to års fengsel eller bøter
Anonym bruker
"Klar Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
"Med dokument menes i dette kapittel en informasjonsbærer som gjelder et rettsforhold eller ellers egner seg som bevis for et rettsforhold."

Dette har vel ikke noe med pass og id å gjøre? Er det ikke § 372 som gjelder her? Jeg ser jeg tok feil med 3 mnder jeg mente 5 mnder. (se under for kilde)

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/..._3-5#%C2%A7372
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
"Med dokument menes i dette kapittel en informasjonsbærer som gjelder et rettsforhold eller ellers egner seg som bevis for et rettsforhold."

Dette har vel ikke noe med pass og id å gjøre? Er det ikke § 372 som gjelder her? Jeg ser jeg tok feil med 3 mnder jeg mente 5 mnder. (se under for kilde)

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/..._3-5#%C2%A7372
Vis hele sitatet...
Redigering av pass har alt med dokumentforfalskning, §361 å gjøre... Dessuten er loven du viser til opphevet så hvordan kan den være mere riktig å bruke?
Sist endret av knert1; 10. mai 2021 kl. 22:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
"Med dokument menes i dette kapittel en informasjonsbærer som gjelder et rettsforhold eller ellers egner seg som bevis for et rettsforhold."
Vis hele sitatet...
Ja, eit pass dokumenterer rettsforhold. T.d. statsborgarskap, alder, namn også viare.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette har vel ikke noe med pass og id å gjøre? Er det ikke § 372 som gjelder her? Jeg ser jeg tok feil med 3 mnder jeg mente 5 mnder. (se under for kilde)

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/..._3-5#%C2%A7372
Vis hele sitatet...
Du, altså. Det gule banneret øverst med "OPPHEVET" er eit lite hint.
Anonym bruker
"Klar Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, eit pass dokumenterer rettsforhold. T.d. statsborgarskap, alder, namn også viare.

Du, altså. Det gule banneret øverst med "OPPHEVET" er eit lite hint.
Vis hele sitatet...
Godt poeng.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Altså som folk overreagerer her. For det første er kanskje ikke bildet av pass "gyldig id", men tro meg Martin i kassa på Rimi selger deg øll om du viser bildet av passet ditt, det er dersom du ser eldre enn 12 år ut, hvis ikke Martin selger deg øll så gjør Anette det på kiwi'n vedsidenav. Når det kommer til straff du kan forvente om du skulle ha blitt tatt for det så er forelegg det mest sannsynlige, ikke særlig høyt forelegg
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis fyren i kassen skulle blitt kranglete, så sier du bare at du stikker hjem og henter ID ditt elns. de holder deg ikke igjen, de ringer heller ikke til politiet. Ville vært mer varsom om du brukte bildet av passet til andre mer alvorlige kriminelle handlinger, da kan du se på en fin straff.