Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5539
Jeg har malt kattene mine!
Har aldri malt noe lignende før og måtte bare prøve meg frem. Synes det var svært vanskelig å få frem konturer på noe som i utgangspunktet er beksvart.. Første bildet ble malt sist og selv synes jeg det ble bedre med enda svakere hvit.





Jøss. Slett ikke verst. Må jeg si.
Hvor har du lært å male? Tegning, form og farge?
Katt's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Jøss. Slett ikke verst. Må jeg si.
Hvor har du lært å male? Tegning, form og farge?
Vis hele sitatet...
Jeg har dessverre aldri lært å hverken male eller tegne og kan ingen formelle teknikker. Det er ikke så lenge siden jeg lærte at man bør prime lerretet før man maler på det(!).. Jeg har bare prøvd meg frem lag på lag og sett etter detaljer som mangler for hvert lag. Jeg tok to bilder og så på bildene og satte i gang.
Scorer mye høyere på evne til å se detaljer enn formelle ferdigheter.

Jeg skulle ønske man fikk lov til å lære mer om ting man var interessert i når jeg gikk på skolen for en halv evighet siden, hadde elsket å få litt skolering i tegning, maling og tre-arbeid foruten en helvetes mengde med sying, strikking og fuglekasse bygging.

Her er f.eks bildet jeg tok for å male Luna.



Sitat av kattefjeset Vis innlegg
Dritfett!
Vis hele sitatet...
Takk kattefjeset!
Synes det var bra! Litt usikker på hvilket bilde jeg mener er best.
Tror du har litt talent, altså. Og tålmodighet?
Syns disse var flotte. Likte spesielt nr.1.
Syns snuta/nesa /nebbet eller hva det nå en heter ble best på den.
Klart talent.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns disse var flotte. Likte spesielt nr.1.
Syns snuta/nesa /nebbet eller hva det nå en heter ble best på den.
Klart talent.
Vis hele sitatet...
Kattenebbet
Katt's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Hårnett Vis innlegg
Og tålmodighet?
Vis hele sitatet...
Hm. Ja, det tok nok fort 5 timers tid per bilde. Mye dilling frem og tilbake når man ikke vet hvordan ting egentlig skal gjøres.


Sitat av vindaloo Vis innlegg
nebbet eller hva det nå en heter ble best på den.
Vis hele sitatet...
Nebbet, ja. Nebb er mest vanlig å bruke. Med litt forbehold om rase kan man også bruke Schnas.

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding alle sammen, det var trivelig!
Sitat av Katt Vis innlegg
Med litt forbehold om rase kan man også bruke Schnas.
Vis hele sitatet...
Så rasekatter har Schnas?
Har du vurdert Airbrush? Dette var bra !
Katt's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så rasekatter har Schnas?
Vis hele sitatet...
Nei. Her må jeg bare beklage til alle som nå har "greiet ut" i sær emnet sitt om kattens ukjente plass i nebb dyr familien og brukt internett som eneste kilde.. Katter har ikke nebb og rasekatter har ikke Schnas.
Jeg kunne bare ikke dy meg :/
Gikk halve dagen og humret for meg selv skal jeg innrømme. Spesiell form for humor.

Katter har faktisk
også snute!



Sitat av freakypedro Vis innlegg
Har du vurdert Airbrush? Dette var bra !
Vis hele sitatet...
Takk! Nei, men jeg har lenge tenkt at det er et artig medium. Kan jo male 3d printede ting enkler etc. Anbefaler du det? Skriv gjerne litt om Airbrush hvis du har erfaring!
Hadde jeg vist at du skulle henge deg så
opp i det så hadde jeg nok ikke dratt den spøken.

Legg også merke til at jeg startet med snute og nese
som er de vanligste betegnelsene.

Og at jeg brukte resten av innlegget på å skryte av kunsten din.
Katt's Avatar
Trådstarter Donor
Har ikke hengt meg så opp i det, synes bare det var en artig kommentar - spesielt fordi andre på Discord også bet på. Tror mye er "lost in translation" her mellom oss

Det var ikke direkte rettet mot deg og absolutt ikke ondsinnet eller kaldt på noen måter, men igjen- nyanser og humor i tekst er ofte vanskelig.

Javisst gjorde du det, takk for flott tilbakemelding. Jeg tok det som sagt ikke negativt på noen måter og din tilbakemelding var ikke perler for svin. Beklager all missforståelse
Kule bilder, legg gjerne ut flere etterhvert som du blir ferdig med de
▼ ... over en måned senere ... ▼
Katt's Avatar
Trådstarter Donor
BRAND ∞ STRONG
Nydelig!
Liker hvordan hodet er på skakke. Akkurat slik en katt kunne gjort det.
Kult, hva har du brukt?

Det er noen sånne ark jeg skulle hatt.
Sist endret av Taxidriver; 26. mars 2021 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nydelige bilder, så gøye
Du favner kattenes øyne
Det årvåkne blikk så nøye
Fint å se. Takk for det.
Katt's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Kult, hva har du brukt?

Det er noen sånne ark jeg skulle hatt.
Vis hele sitatet...
Syrefritt akvarellpapir i A5 størrelse.



Det som er viktig for min del er at sidene er limt slik at arkene må løsnes i fra hverandre litt forsiktig med eksempelvis en linjal. På det vises holdes arkene fine over lang lang tid uansett om man legger dem bort en god stund. Ingen krølling i hjørnene etc. Finner den ikke igjen på nettet, men jeg kjøpte denne for 59,- på Norli for en stund siden.
Sitat av Katt Vis innlegg
Jeg skulle ønske man fikk lov til å lære mer om ting man var interessert i når jeg gikk på skolen for en halv evighet siden, hadde elsket å få litt skolering i tegning, maling og tre-arbeid foruten en helvetes mengde med sying, strikking og fuglekasse bygging.
Vis hele sitatet...
Støpte dere fuglekassene i betong?
Ellers var det vel slik at om man viste interesse for noe fikk man som oftest styre på med det At undervisningen kunne vært gjort mer engasjerende er jeg enig i.
Katt's Avatar
Trådstarter Donor
Nei, men altså tre-arbeidet strakk seg aldri lengre enn en kopp eller en fuglekasse. Å sette sammen 4 planker til en boks er ikke så veldig oppløftende og stimulerende om man har talent for tre arbeid.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Støpte dere fuglekassene i betong?
Vis hele sitatet...
J...Ja..?



Nei, den der er ikke mitt verk. Bildet viser faktisk et ferdigsett som kan kjøpes, lol. Mitt forsøk ned den gata der bestod av en knust lecablokk, noen murstein og litt betong og det finnes heldigvis ikke bilder av den. Fuglene likte den av uklare årsaker ikke.

Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Ellers var det vel slik at om man viste interesse for noe fikk man som oftest styre på med det
Vis hele sitatet...
Det er en beskrivelse som passer ganske godt på deler av den videregående skolen jeg gikk på, men det er en beskrivelse som overhode ikke passer med inntrykket mitt av barne- og ungdomsskolen. Det var dessverre da vi hadde sløyd.

Men jeg ble jævlig god på å forfalske prosjektbeskrivelser og fremdriftsrapporter, da!

Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
At undervisningen kunne vært gjort mer engasjerende er jeg enig i.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å være uenig i det.

Sitat av Katt Vis innlegg
Nei, men altså tre-arbeidet strakk seg aldri lengre enn en kopp eller en fuglekasse. Å sette sammen 4 planker til en boks er ikke så veldig oppløftende og stimulerende om man har talent for tre arbeid.
Vis hele sitatet...
Dude. Det mest kompliserte sløydarbeidet vi noensinne gjorde på barnesskolen var spekefjøla. Vi fikk utlevert femten centimeter lange biter av furupanel og sandpapir.
Sist endret av Myoxocephalus; 27. mars 2021 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Katt's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
(...)Det mest kompliserte sløydarbeidet vi noensinne gjorde på barnesskolen var spekefjøla. Vi fikk utlevert femten centimeter lange biter av furupanel og sandpapir.
Vis hele sitatet...
Skandale. Lærere som leser disse trådene; SKAM DERE.
Jeg vet ikke om så mange i den alderen hadde så mye talent for det utenom å sette sammen en fuglekasse, men jeg føler at hos oss fikk man lov å gjøre mer kompliserte prosjekter om man viste interesse. Det mest kompliserte jeg laget var en terning i tre, men det er faktisk en relativt utfordrende oppgave jeg ikke hadde vært 100% sikker på å få bra til i dag.

Men nå har dere faktisk en mulighet til å hjelpe til med å skape denne forandringen dere ønsker. Jeg har nemlig blitt bedt av en kamerat som er klasseforstander (kontaktlærer?) for en 6. klasse om å sette sammen et opplegg for dem som vi kan gjøre over en eller to økter (som kan utvides noe over normal lengde). Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å komme på et opplegg som vil engasjere en hel gjeng med 11-åringer(?), som er innenfor deres ferdighetsnivå, og kan fullføres på relativt kort tid. Det føles nesten som en umulig oppgave.
Katt's Avatar
Trådstarter Donor
Problemet der er jo at det på død og liv skal pines inn på 2x 45 minutter inkludert rydde ut, rydde inn, få orden- komme i gang, avslutte og rekke ut til friminuttet igjen.. Anti naturlig.
Ja det virker ganske håpløst. Jeg har en annen kamerat som er sløydlærer på en Steinerskole, det virker veldig mye mer givende for både lærere og elever mtp læringsutbytte.
Aww siste kosekatten der kan du lage brand av og selge som kunst. Minner meg om verkene man ser på utstillingene på Bærums Verk =)))