Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 8415
Hvorfor skal vi ta disse teite testene? Tror de at folk svarer ærlig? Er det egentlig meningen du skal svare ærlig eller tester de om du har sans for ironi og humor?

Hvis du er ærlig og krysser av på «jeg føler meg ofte nedstemt» .. blir du i det hele tatt vurdert da?! Jeg gjør noe jeg synes har vært vanskelig hele livet. Nemlig å lyve.. men tror nesten det er det som må til for å klare seg i den nevrotypiske verden.
Det er bare bullshit. Si det de vil høre.
Det er helt på trynet hele greiene.
Kanskje jeg høres bitter ut nå, etter en lang og hard prosess for å finne meg en skikkelig jobb - men hvis et firma bruker slike tester for å luke ut folk før de engang har hatt korrespondanse med dem, så er jeg ikke intressert i å få jobb hos dem uansett.
Har selv alltid gjort som relevant anbefaler. Ikke la deg hektes av tankekjøret som kan oppstå rundt sosiale-, psykologiske- og div andre forventninger fra samfunnet. Svar på spørsmålene uten å la deg vippe av pinnen, for deretter svare på spørsmålene som et slags "statement".

Kjenner meg noe igjen i tankesettet du har gjort rede for i tidligere tråder(som annen bruker). Så tenker at dette kan gi en viss mening for deg. Om ikke, så se bort ifra alt babbelet
Sitat av brennesle Vis innlegg
Kanskje jeg høres bitter ut nå, etter en lang og hard prosess for å finne meg en skikkelig jobb - men hvis et firma bruker slike tester for å luke ut folk før de engang har hatt korrespondanse med dem, så er jeg ikke intressert i å få jobb hos dem uansett.
Vis hele sitatet...
Nei jeg skjønner. Men jeg er interessert i å ha inntekt og butikkjobb er noe jeg vet jeg kan mestre. Men dette er slik jeg føler det med livet generelt. Jeg er liksom ikke interessert i å leve fordi alt handler bare om å kastes/flytte hit og dit fordi du skal få deg en eller annen meningsløs jobb. Mye jobber føler jeg er bare for å ikke gå hjemme. Og så er det for mye teite arbeidsgivere som bare skal ha kremen. «Vi vil ha deg med mange års erfaring» bla bla. Man kan være flink om man ikke har mange års. Egentlig er det lure å gå gjennom nav innen det meste snart, for er du gjennom nav er du mer attraktiv. Da har ikke arbgiver utgift på deg.
Alle jobber har umenneskelige krav, lilevel er det jo helt vanlige folk som besitter disse stillingene. Det er en slags teit kultur med jobbmarkedet, lyg, lek god og spill på antall så skal du se at det blir jobb.
Sist endret av Relevant; 11. november 2020 kl. 13:27.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Alle jobber har umenneskelige krav, lilevel er det jo helt vanlige folk som besitter disse stillingene. Det er en slags teit kultur med jobbmarkedet, lyg, lek god og spill på antall så skal du se at det blir jobb.
Vis hele sitatet...
Altså når jeg ser enkelte ansatte tenker jeg at jeg kunne gjort jobben bedre. Mange gidder ikke engang å smile bak kassa..
De testene er i all hovedsak pseudovitenskaplig oksebæsj, så jeg hadde ikke hatt mye skrupler med å lyve på dem. I tillegg til at resultatene er upålitelige så blir de i tillegg ofte brukt på en lite gjennomtenkt måte. Av en eller annen grunn tror arbeidslivet at en sprudlende og utadvendt person gjør en bedre jobb enn en stille og innadvendt en, uansett om jobben er å stå på scenen eller å stå helt innerst på et lager hele dagen. Totalt idiotisk.

Bare spill med. Lykke til med jobbsøking
Sjekk ut miljøet på arbeidsplassen du søker deg inn på så finner du noenlunde ut hvordan du skal tilpasse spørsmålene til plassen.

Feks noen butikker har gamle rolige folk, andre har glødende blide folk og noen er helt avslappet - osv.
En annen grusomt irriterende ting er at det av mystiske grunner ikke er mulig å logge seg inn på enkelte steder selv om man er registrert med 2 brukere. Grunnen til at jeg har 2 er nettopp fordi jeg registrerte meg med ny bruker fordi den forrige ikke ville logge meg inn. Passordet var det ikke noe med. «En feil har oppstått» . Hvorfor kan det ikke bare gjøres LITT enkelt?! Jævla dritt.
Det finnes nok mange slike personlighetstester, av varierende kvalitet, rundt omkring i arbeidslivet.
De gode personlighetstestene er designet slik at du skal bli avslørt hvis du juger. Jeg tror i hvert fall det skal mye til å klare og juge så konsekvent at du unngår motstridende svar som gjør at løgnene blir avslørt.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Jeg tror i hvert fall det skal mye til å klare og juge så konsekvent at du unngår motstridende svar som gjør at løgnene blir avslørt.
Vis hele sitatet...
Jo, sikkert hvis du prøver å bli erklært utilregnelig etter et drap. For å gi en butikksjef inntrykk av at du er positiv, initiativrik og glad i å ta i et tak, så tror jeg det skal en del mindre til. Jeg tror det er helt safe og absolutt å anbefale å unngå store utslag på spørsmål om du "ofte føler deg nedstemt".
Sist endret av *pi; 11. november 2020 kl. 16:38.
Sitat av *pi Vis innlegg
De testene er i all hovedsak pseudovitenskaplig oksebæsj, så jeg hadde ikke hatt mye skrupler med å lyve på dem. I tillegg til at resultatene er upålitelige så blir de i tillegg ofte brukt på en lite gjennomtenkt måte. Av en eller annen grunn tror arbeidslivet at en sprudlende og utadvendt person gjør en bedre jobb enn en stille og innadvendt en, uansett om jobben er å stå på scenen eller å stå helt innerst på et lager hele dagen. Totalt idiotisk.

Bare spill med. Lykke til med jobbsøking
Vis hele sitatet...
Ja også må en huske på at det ofte er helt vanlige folk som meg og deg som både krever at disse testene skal gjennomføres og som til sist tolker disse testene. Og de testene er vel ikke egentlig sort/hvitt og ment for sile ut og kun ha en uniform gruppe ansatte, men det er jo blitt en slags motesak. Hva pokker skal de teste en som skal stå på lageret, kjøre truck eller jobbe på flyttebil?

Det hele blir jo bare en regissert dans der arbeidsgiver spør og kandidaten svarer utifra hva en tenker arbeidsgiver ønsker svaret skal bli.

Også er det jo noe rart med stillingsutlysninger rent generelt. Oppfordrer feks utadvendte folk til å søke jobben som regnskapsfører, revisor el analytiker? Javel, får du da den beste revisoren? Eller ville det kanskje vært smartere å valgt den introverte typen som virkelig er tallknuser selv om den kandidaten aldri blir i sentrum rundt lunchbordet eller på julebordet?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja også må en huske på at det ofte er helt vanlige folk som meg og deg som både krever at disse testene skal gjennomføres og som til sist tolker disse testene. Og de testene er vel ikke egentlig sort/hvitt og ment for sile ut og kun ha en uniform gruppe ansatte, men det er jo blitt en slags motesak. Hva pokker skal de teste en som skal stå på lageret, kjøre truck eller jobbe på flyttebil?

Det hele blir jo bare en regissert dans der arbeidsgiver spør og kandidaten svarer utifra hva en tenker arbeidsgiver ønsker svaret skal bli.

Også er det jo noe rart med stillingsutlysninger rent generelt. Oppfordrer feks utadvendte folk til å søke jobben som regnskapsfører, revisor el analytiker? Javel, får du da den beste revisoren? Eller ville det kanskje vært smartere å valgt den introverte typen som virkelig er tallknuser selv om den kandidaten aldri blir i sentrum rundt lunchbordet eller på julebordet?
Vis hele sitatet...
Ja jeg blir kvalm! Føler jeg må søke jobber hos folk som er dummere enn meg. «Er du vår nye stjerne?» «vi søker deg som liker å stå på scenen, tar alt med et smil, alltid har humøret på topp» «er du vår nye helt?» «vi søker sprudlende, engasjerte». Jeg blir ikke særlig imponert over mange bak en disk altså..

Og.. så skal man krysse på spørsmål som «hva skiller deg ut fra mengden?» skal jeg bare svare «jeg skiller meg ikke fra mengden» «at jeg har Asperger»
Sist endret av Dreamliner91; 11. november 2020 kl. 17:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som tidligere nevnt, de stiller umenneskelige krav. Disse spørsmålene du irriterer deg over er rett og slett bare policy. Husker da jeg skulle til USA for et år tilbake. Måtte svare på spørsmål som ''Do you have any intentions on comitting terror on US Soil?''. Lo utrolig godt av det, og tenkte at et slikt spørsmål var veldig riktig for å luke ut terrorister. Jobber stiller umenneskelige krav, og vi klarer på en eller annen umenneskelig måte å fylle dem. Er bare å bite i det sure eplet.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Altså når jeg ser enkelte ansatte tenker jeg at jeg kunne gjort jobben bedre. Mange gidder ikke engang å smile bak kassa..
Vis hele sitatet...
Jeg er så glad jeg sa opp kiwi jobben og fant på noe annet for mange år siden... Alt blir bedre når vi får selvbetjening på en skjerm som alltid smiler til oss og de ansatte heller kan gå til nav og være sure. At du syntes de nye stillings utlysningene er kvalmende mens du klager over at noen butikkansatte ikke har stripsa opp smilebåndet sitt opp til øra er mildt sagt motstridende i mine øyne.

Det er jo nettopp denne typen ovenifra og ned holdninger som er med på å motivere sjefer til å lage utlysningene så inni hampens bak mål. Er det ingen som tenker på at det er mennesker som kan ha dødsfall i nær familie, brudd i forholdet, eller kanskje sitter det og lurer på om h"*n har fått corona? Eller hvor vondt det gjør i smilebåndet og hvor unaturlig og anspent man kan føle det er å smile i 8 timer? Er ikke alle som sitter i kassa 5 min om gangen.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg er så glad jeg sa opp kiwi jobben og fant på noe annet for mange år siden... Alt blir bedre når vi får selvbetjening på en skjerm som alltid smiler til oss og de ansatte heller kan gå til nav og være sure. At du syntes de nye stillings utlysningene er kvalmende mens du klager over at noen butikkansatte ikke har stripsa opp smilebåndet sitt opp til øra er mildt sagt motstridende i mine øyne.

Det er jo nettopp denne typen ovenifra og ned holdninger som er med på å motivere sjefer til å lage utlysningene så inni hampens bak mål. Er det ingen som tenker på at det er mennesker som kan ha dødsfall i nær familie, brudd i forholdet, eller kanskje sitter det og lurer på om h"*n har fått corona? Eller hvor vondt det gjør i smilebåndet og hvor unaturlig og anspent man kan føle det er å smile i 8 timer? Er ikke alle som sitter i kassa 5 min om gangen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke skrevet at alle virker sure på butikk. Jeg skriver bare at jeg ikke skjønner hvordan mange fikk jobben, når de står og murper. Når de ikke engang kan noe om varene. Jo jeg tenker på det...hvordan klare å smile og ha all energien om du er dumpet, dødsfall, fått sykdom osv.. men på jobb skal du visst være på jobb...
Men ærlig talt.. man trenger ikke være et supermenneske for å jobbe på Kiwi.
Har tatt en god del slike tester i jobbsøk sammenheng og det er veldig ofte spørsmål som får deg til å lure på om du sitter hos psykologen istedenfor å søke på en jobb, mange av spørsmålene har heller ingenting med jobben eller firmaet å gjøre i det hele tatt.
Kommer vi i det hele tatt til å reise igjen? Blir det bare drittjobber igjen? Det vil si omsorg og pleie, søppel, vask osv osv. Ikke at jeg ser ned på det, men jeg selv hadde blitt enda mer deprimert.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Jeg har ikke skrevet at alle virker sure på butikk.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke påstått det heller. Har jeg?

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Jeg skriver bare at jeg ikke skjønner hvordan mange fikk jobben, når de står og murper.
Vis hele sitatet...
De satt kanskje ikke og murpa på intervjuet?

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Når de ikke engang kan noe om varene.
Vis hele sitatet...
Det kunne de ikke på jobbintervju heller. Det er ikke et vanlig krav på matbutikk. Varer kommer og går, og det er ikke sånn at den i kassa får beskjed om at "nå skal vi begynne å ta inn den og den varen, og den fungerer og smaker sånn". Men om det hadde vært ett krav, så hadde vel ofte den manglende kunnskapen muligens hatt med informasjon og opplæringa gjøre.

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Jo jeg tenker på det...hvordan klare å smile og ha all energien om du er dumpet, dødsfall, fått sykdom osv.. men på jobb skal du visst være på jobb...
Vis hele sitatet...
Da er det vel bedre at folk sjukemelder seg om de har en dårlig dag? Så slipper kundene å se en person som ikke smiler på jobb. Det er ikke sånn arbeidslivet fungerer, hvor har du dette fra? Problemet begynner når man sitter og murper i stede for å jobbe...

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Men ærlig talt.. man trenger ikke være et supermenneske for å jobbe på Kiwi.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være arbeidssøker heller.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg har ikke påstått det heller. Har jeg?



De satt kanskje ikke og murpa på intervjuet?



Det kunne de ikke på jobbintervju heller. Det er ikke et vanlig krav på matbutikk. Varer kommer og går, og det er ikke sånn at den i kassa får beskjed om at "nå skal vi begynne å ta inn den og den varen, og den fungerer og smaker sånn". Men om det hadde vært ett krav, så hadde vel ofte den manglende kunnskapen muligens hatt med informasjon og opplæringa gjøre.

Det er et krav i veldig mange andre butikker.



Da er det vel bedre at folk sjukemelder seg om de har en dårlig dag? Så slipper kundene å se en person som ikke smiler på jobb. Det er ikke sånn arbeidslivet fungerer, hvor har du dette fra? Problemet begynner når man sitter og murper i stede for å jobbe...

Arbeidsgivere vil ikke ha folk som sykemelder seg.


Ikke for å være arbeidssøker heller.
Vis hele sitatet...
Hæææ??!! Har jeg sagt det? Selvfølgelig er man ikke supermenneske når man må søke jobber. Man er temmelig begrenset og kjedelig. Men i jobbannonser så står det at man skal være et supermenneske.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Hæææ??!! Har jeg sagt det? Selvfølgelig er man ikke supermenneske når man må søke jobber. Man er temmelig begrenset og kjedelig. Men i jobbannonser så står det at man skal være et supermenneske.
Vis hele sitatet...
Hva er det du lurer på om du har sagt? At man må være supermenneske for å være arbeidssøker? I så fall var det at du ikke trengte å være supermenneske for å være arbeidssøker bare et utsagn på lik linje med ditt utsagn om at du ikke trenger å være et supermenneske for å jobbe på kiwi. Man trenger da ikke være kjedelig for å være arbeidssøker. Jobbannonser er jobbannonser. Det er ikke noe å bry seg om. Ljug som faen, for det gjør arbeidsgiver også vil du finne ut.

Kan du forklare litt mere hvor du har påstandene dine fra? Har du for eksempel noe som gjør at du veit at det er et krav? Kilder foreksempel?

Nei, arbeidsgivere vil ikke ha ansatte som sykemelder seg for mye, det er helt riktig. Nettopp derfor burde det være lov til å ikke smile i kassa uten at folk tenker på det i flere dager etterpå.

Prøv å skriv svarene dine utenfor sitatfunksjonen for å unngå misforståelser
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hva er det du lurer på om du har sagt? At man må være supermenneske for å være arbeidssøker? I så fall var det at du ikke trengte å være supermenneske for å være arbeidssøker bare et utsagn på lik linje med ditt utsagn om at du ikke trenger å være et supermenneske for å jobbe på kiwi. Man trenger da ikke være kjedelig for å være arbeidssøker. Jobbannonser er jobbannonser. Det er ikke noe å bry seg om. Ljug som faen, for det gjør arbeidsgiver også vil du finne ut.

Kan du forklare litt mere hvor du har påstandene dine fra? Har du for eksempel noe som gjør at du veit at det er et krav? Kilder foreksempel?

Nei, arbeidsgivere vil ikke ha ansatte som sykemelder seg for mye, det er helt riktig. Nettopp derfor burde det være lov til å ikke smile i kassa uten at folk tenker på det i flere dager etterpå.

Prøv å skriv svarene dine utenfor sitatfunksjonen for å unngå misforståelser
Vis hele sitatet...
Ja jeg mener også det må være lov å jobbe uten å smile. Men det virker som man alltid skal smile.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Ja jeg mener også det må være lov å jobbe uten å smile. Men det virker som man alltid skal smile.
Vis hele sitatet...
Nei, du skal ikke alltid smile. Du skal bare smile deg gjennom et jobbintervju. Som alle her prøver å si, så er utlysningsteksten og eventuelle tester bare tøys, spill deg gjennom det. Når du kommer på jobb så holder det i massevis å bare være en gjennomsnittlig ok person. Slapp av.
Jeg har både brukt og vært gjennom flere slike tester i jobbintervjusammenheng, og alle jeg har sett ser ut til å være basert på Femfaktormodellen ( https://no.wikipedia.org/wiki/Femfaktormodellen ). Her er det ikke nødvendigvi noe rett og feil, men man måles ut fra fem faktorer kalt: åpenhet for erfaring, planmessighets, ekstroversjons, medmenneskelighets, og nevrotisisme. De 4 første kan si litt om hvilken jobb non passer til, men nevrotisisme typisk alltid er et rødt flagg for en arbeidsgiver.


Hvis man føler seg ukomfortabel med disse testene så kan jeg anbefale å prøve å ta noen på nettet. Søk på "The Big Five" så er dette masse gratis tester.
Sitat av Kongen Vis innlegg
Jeg har både brukt og vært gjennom flere slike tester i jobbintervjusammenheng, og alle jeg har sett ser ut til å være basert på Femfaktormodellen ( https://no.wikipedia.org/wiki/Femfaktormodellen ). Her er det ikke nødvendigvi noe rett og feil, men man måles ut fra fem faktorer kalt: åpenhet for erfaring, planmessighets, ekstroversjons, medmenneskelighets, og nevrotisisme. De 4 første kan si litt om hvilken jobb non passer til, men nevrotisisme typisk alltid er et rødt flagg for en arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Femfaktormodellen er klart mer vitenskaplig, både som test og teori, enn de typetestene som verserer. I hendene på ukyndige kan det derimot bli ganske håpløst. Du kan jo godt si at det i teorien ikke er noe bra og dårlig, men all den tid arbeidslivet har en sykelig hang up på ekstroversjon så vil de jo lett se bort fra en introvert søker. Nå betyr introvert overhodet ikke det samme som sjenert og sosialt uintelligent, men det er det man ser for seg. Når det gjelder nevrotiske, så tror jeg at å skåre veldig lavt kan være et like rødt flagg som veldig høyt. Jeg er høy på nevrotisisme (profesjonell test) og vil påstå jeg har fungert svært godt i arbeidslivet. Er det først en faktor man burde se på så er det vel heller planmessighet.
Sist endret av *pi; 12. november 2020 kl. 13:35.
Nå ble jeg nysgjerrig og prøvde meg på bigfive-test.com/

Dette var jo verre enn fryktet. Trist at det er sånn sorteringssamfunnet er blitt. En sånn test er jo helt avhengig av ærlighet skal den ha noe for seg.
De som har noen av disse issues som ønskes sortert og har et minste minimum av selvinnsikt vil jo garantert prøve å påvirke testen. Du sitter da igjen med å avsløre de som på forhånd allerede er skyldig IQ og de har vel allerede avslørt seg selv før testen om de i det hele tatt kommer på intervju.

Sitat av *pi Vis innlegg
Er det først en faktor man burde se på så er det vel heller planmessighet.
Vis hele sitatet...
Og der gjorde jeg det også bra men hva hjelper det når det er andre ting som "lyser rødt"? Er jeg da dømt til et liv på NAV?
Sist endret av Dough; 12. november 2020 kl. 13:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Og der gjorde jeg det også bra men hva hjelper det når det er andre ting som "lyser rødt"? Er jeg da dømt til et liv på NAV?
Vis hele sitatet...
Nei. For det første er det ikke sånn man skal bruke en personlighetstest, og for det andre er det du finner på nettet ikke en ordentlig test.
Men der ligger jo problemet. Det var aldri meningen at hvermansen skulle løpe rundt å gi folk disse testene for deretter å score og tolke testene etter eget forgodtbefinnende eller etter en mal som ligger internett. Og likevel så er de fleste bransjer gjennomsyret av disse testene, også sitter det en halvstudert røver som skal tolke og vurdere testene. Blir jo bare tull og tøys, for folk har jo virkelig et incentiv for å lyve, for de skjønner jo at de skal underspille sine dårlige kvaliteter og selge inn sine gode sider. Poenget for den som tar testen er jo å lande jobben, det kan bety ny tittel, økt status, høyere lønn eller bedre arbeidsforhold. Klart folk lyver. Og da må en jo undres om det i det hele tatt er noe poeng å bruke tiden til både arbeidssøker og intervjuer/arbeidsgiver på disse testene?

Også har vi gått i en felle der det er blitt en konsensus på at ekstrovert personlighet ruler og introvert suger. Helt uten å tenke gjennom hvilke personligheter man egentlig ønsker til jobben. Akkurat som introvert er en gjeng med undermennesker. Om jeg var i en posisjon for å skape et nytt team eller en avdeling tror jeg sannelig at jeg skulle forsøkt å få overvekt av introverte mennesker. Kanskje en hadde unngått masse drama og økt effektiviteten og produktiviteten bare på det.
Tror de er redd for at en viss type av personligheter skal gå under radaren og få jobb hos dem-men samtidig kan jo altids noen manipulere sine svar så man fremstår som moder teresa.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av brennesle Vis innlegg
Kanskje jeg høres bitter ut nå, etter en lang og hard prosess for å finne meg en skikkelig jobb - men hvis et firma bruker slike tester for å luke ut folk før de engang har hatt korrespondanse med dem, så er jeg ikke intressert i å få jobb hos dem uansett.
Vis hele sitatet...
Når jeg leser dette innlegget i ettertid, så skjønner jeg at kanskje disse testene har sin hensikt (luke vekk sånne som meg)