Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2671
Etter fullført førstegangstjeneste fikk man ting som Beret og dogtags med seg videre. Men dogtagen min ble først brukket under flytting, så senere mistet jeg den.

Har prøvd flere ganger å få tilsendt ny dogtag. Men dette har vist seg utrolig vanskelig og jeg har fremdeles ikke lykkes. Noen her som er yrkesmilitære, eller har vært, som vet om hvilken prosess man kan/må igjennom? Hvilke kanal er det riktig å kommunisere igjennom?

Syntes det er utrolig respektløst av forsvaret å nekte en borger som har gjennomført sin plikt til førstegangstjeneste - noe så BANALT enkelt - som å bare bli tilsendt en ny dogtag.

Har "bare" prøvd 3 ganger totalt tidligere og ikke presset for hardt på - men fikk "no can do buddy" som svar hver gang. Så håper noen her vet hvordan man kan få gjennomslag.

Om man må betale for å få tilsendt en ny en er null problem. Skjønner bare ikke hvorfor forsvaret skal være så jævlig vanskelige på noe så trivielt.
Fordi du ikke trenger det. Forsvarets jobb er ikke å trykke opp suvernirer til folk som ikke kan ta vare på ting.
Selv soldater som er inne i førstegangstjeneste får ikke nye dogtags/nametags/merker/distinksjoner etc fordi de uansett skal dimme om noen måneder. Når du er ferdig i tjenesten så får du beholde det som ingen andre kan bruke på nytt etter deg.

Som nevnt over:
Forsvarets jobb er å forsvare Norge, ikke lage suvenirer til guttunger som skal flexe at de har vært i militæret.

Har selv gjennomført førstegangstjeneste og enkelte av mine medsoldater var mer opptatt av å legge ut flest mulig bilder av seg med våpen og uniform enn å faktisk gjøre arbeidsoppgavene sine.
Jeg selv begynner å tenke mitt ang. hvilken persontype du om mulig er…
Sitat av David01 Vis innlegg
Har selv gjennomført førstegangstjeneste og enkelte av mine medsoldater var mer opptatt av å legge ut flest mulig bilder av seg med våpen og uniform enn å faktisk gjøre arbeidsoppgavene sine.
Jeg selv begynner å tenke mitt ang. hvilken persontype du om mulig er…
Vis hele sitatet...
Dere har noen gode poeng her. Men det er ikke for "cred" eller noe. Har ikke og bruker ingen sosiale medier. Ingen tiktok, ikke facebook, ikke instagram, bruker ikke engang snapchat. Så det er ikke noe "social media clout" årsaker overhodet.

Bruker heller ingen "bling" som klokke, halskjeder, smykker, øreringer, nada.

MEN... ehh... for å være helt ærlig. Det er jo for vanity's sake. Så du er ikke helt off heller
Nå er det en stund siden jeg var i militæret så jeg vet ikke hvordan dagens dog tags ser ut, men det finnes mange steder på netter hvor man kan bestille ulike typer med egendefinert skrift.

F.eks her:https://www.armytags.no/?gclid=CjwKC...hoCp9sQAvD_BwE

Det er nok enkleste vei.
Meld deg inn i fremmedlegionen og ta bedre vare på de du da får utstedt.
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Meld deg inn i fremmedlegionen og ta bedre vare på de du da får utstedt.
Vis hele sitatet...
Fremmedlegionen er litt for mye commitment. Kanskje det er en kortidsjobb man kan få i forsvaret der man får nye dogtags? Jobbe en 6mnd i miliæret igjen er ikke uaktuelt om jeg kan få nye tags. Får ta en titt å se om det er noen korttids stillinger og om disse innebærer nye.
Hvorfor ikke bare spørre hvilken leverandør de bruker og bestille nye selv?
Skryte av at man har vært i forsvaret��. Slapp av litt da….. Trenger ikke være rotehue for å miste dem. Alle mister noe. Han mistet dem og lurer på om noen kan hjelpe med hvordan det evt skulle foregå å da tak i nye.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
... dogtags ... mistet
Vis hele sitatet...
Jeg er nesten helt sikker på at man får kjøpt slike på det private markedet.
Har du prøvd å se rundt? Vet ikke om det er en standard NATO type og skrift som Norge bruker. Men skulle tro det fins.
Forstår at det blir andre valg, da. I så fall.
Sist endret av Arex_x; 30. desember 2023 kl. 15:16.
Den du får i førstegangstjeneste er jo dritt kvalitet uansett
Sitat av Drugs Vis innlegg
Den du får i førstegangstjeneste er jo dritt kvalitet uansett
Vis hele sitatet...
Omtrent alt av pbu er av dårlig kvalitet. Stridshanskene før var av merket Granquist, nå er det dårlig kinavare.

Samme med berettene, de var av tykkere ull før og hadde skinn rundt kanten. Nå er det tynnere materiale og skinnet er byttet ut med stoff.

Til og med kongemerkene (metallmerket som sitter på beretten) er blitt tynnere og dårligere enn før.

Skulle nesten tro innkjøperne i Forsvaret har begynt å handle på Wish…
Så mye som Forsvaret bruker på musikkorps og anna møl (ikke en gang tenkte på hva de bruker i skrapmetall/fregatter) så er det kanskje greit at de begynner å spare andre steder..
Dogtag er amerikanske navnet, det korrekte her blir dødsmerkett. Og består av en tynn stålplate som er gjort svak på midten inneholder informasjon som personnummer og blodtypw.

Formålet er å informere helsepersonell om blodtypen din og hvem du er. Men også ved død , da brekkes merker i to å leveres til felt prest eller administrasjon og dine pårørende varsles.

Regner med at ved en eventuell mobilisering vil du få en ny..
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Regner med at ved en eventuell mobilisering vil du få en ny..
Vis hele sitatet...
Så om russerne går for Finnmark etter Ukraina... hmmm. Så det er håp!


Joking aside kontaktet forsvaret igjen og spurte om de bare kunne gi meg navnet på leverandøren / produsenten så jeg kan kjøpe direkte. Sett at de fremdeles ser på det å gi nye dogtags til ex-militære som en uoverkommelig umulighet (ordla meg litt mer vennlig da).

Takk for hjelp og råd folkens
Mine henger i våpenskapet, eneste måten jeg husker blodtypen min på
Sitat av _abc_ Vis innlegg
https://www.mydogtag.com/

Bare du vil kjenne sannheten.
Vis hele sitatet...
Tell me you have never been to førstegangstjeneste without telling me you've never been to førstegangstjeneste...

Sitat av David01 Vis innlegg
Omtrent alt av pbu er av dårlig kvalitet. Stridshanskene før var av merket Granquist, nå er det dårlig kinavare.

Samme med berettene, de var av tykkere ull før og hadde skinn rundt kanten. Nå er det tynnere materiale og skinnet er byttet ut med stoff.

Til og med kongemerkene (metallmerket som sitter på beretten) er blitt tynnere og dårligere enn før.

Skulle nesten tro innkjøperne i Forsvaret har begynt å handle på Wish…
Vis hele sitatet...
The lowest bidder makes your gear...
Sist endret av Jallamedalla; 2. januar 2024 kl. 23:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok fikk svar fra forsvaret. Problemet er visst at de ikke tas i bruk lenger. Fikk en link videre til noe som heter forsvaret sanitet et-eller-annet. Ser ikke hva sanitet har med navnebrikker å gjøre men oh well.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Ok fikk svar fra forsvaret. Problemet er visst at de ikke tas i bruk lenger. Fikk en link videre til noe som heter forsvaret sanitet et-eller-annet. Ser ikke hva sanitet har med navnebrikker å gjøre men oh well.
Vis hele sitatet...
Det har med helse å gjøre så det er vel godt innafor. Prøv å være litt mer ydmyk hvis du spør om hjelp.