Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 13661
Har akkurat blitt tildelt skolepc fra VGS nå, og vil gjerne skaffe admin rights til min konto. Har lest mye på forum osv om dette og ser ikke ut som folk har fått det til.

Jeg tenkte jeg skulle prøve Hiren's Boot CD for å få tilgang til Administrator kontoen og gi meg selv admin rights. Noen som har noen erfaringer med dette? fungerer det?
Jeg må bare spør, er dette pcer som dere kjøper og eier?
Eller er dette pcer dere for utlånt av skolen?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Gi opp.

(Vi vet at det er nytt semester når disse trådene dukker opp....)
Kon-Boot?
titegn
Er PC som vi låner av skolen ut året.

Sitat av redkite Vis innlegg
Kon-Boot?
titegn
Vis hele sitatet...
Og det er?
Lurer på om kanskje google har svaret på det
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Morten96xx Vis innlegg
Er PC som vi låner av skolen ut året.



Og det er?
Vis hele sitatet...
http://lmgtfy.com/?q=kon-boot
er 1000 av disse trådene fra før på forumet bruk søk funksjonen
Hva er egentlig vitsen med å få admin rights?
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Hva er egentlig vitsen med å få admin rights?
Vis hele sitatet...
Vitsen er å laste ned spill. Slik at man kan spille i timen i steden for å følge med, det er kjempe lurt!
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av May Vis innlegg
Vitsen er å laste ned spill. Slik at man kan spille i timen i steden for å følge med, det er kjempe lurt!
Vis hele sitatet...
Hva med å laste ned nyttige programmer slik som f.lux?, så du for sove lettere hvis du legger deg etter at du har skrevet en skoleoppgave på pcen.
Sitat av May Vis innlegg
Vitsen er å laste ned spill. Slik at man kan spille i timen i steden for å følge med, det er kjempe lurt!
Vis hele sitatet...
Spill? Jeg vil bli admin for Dropbox, OpenVPN så jeg har tilgang til lokalnettet hjemme og filene mine på serveren, f.lux, uTorrent, Skype osv.
Formater og piratkopier win 7
Deretter laster du ned alle skoleprogrammer via bukta også...
Bruker pcen wifi med passord så er det bare å spørre IT og si at det kom hasjnarkotika i hardisken som er grunnen til at du mistet passor; du finner kanskje på en bedre unskyldning enn meg...
Dette er ikke så vanskelig...
På min skolepc kan jeg laste ned hva jeg vil. Er det noe spesielt med min skola da siden det er sånn?
Vurderer å formatere, men tror heller jeg tar backup av disken og prøver den måten med å boote Linux fra den andre tråden.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Eller som oss som er låst til custom OS-installasjoner i ww-konsern.

Kjør lunix eller clean windows i bunn, kjør inn en VM med imaget for arbeidsplass og bruk dette når det er nødvendig.

Men det er nok ingen skade i at man hadde låst ned skolePCene enda mer når man ser på dagens ungdommer som vanker her inne "JELP JEIJ FOR IKE TILL OG SPILE PÅ PESSEN PÅ SKOLA, FÅR BANNA DRIT" og "jeij skall bo jeme får alti å aldri jåbbe "
Sitat av sam500 Vis innlegg
Hva med å laste ned nyttige programmer slik som f.lux?, så du for sove lettere hvis du legger deg etter at du har skrevet en skoleoppgave på pcen.
Vis hele sitatet...
Hva med det? Jo, akkurat. Ta deg en tur til IKT-ansvarlig og fortell at du ønsker f.lux, siden det er lettere å sove etter du har skrevet en skoleoppgave på kveldstid.
Skal nok se at han installerer det for deg.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Jeg har vell ikke det problemet, var bare for å poengtere at du har bruk for admin rights for å laste ned nyttige ting også.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Jeg har vell ikke det problemet, var bare for å poengtere at du har bruk for admin rights for å laste ned nyttige ting også.
Vis hele sitatet...
Nei, forsto det, men det var heller ikke mitt poeng. Mitt poeng var derimot at hvis det er et nyttig program (for skole) så kan du spørre IKT-ansvarlig om det. Hvis det ikke er nyttig, trenger du det ikke.
Sitat av May Vis innlegg
Hva med det? Jo, akkurat. Ta deg en tur til IKT-ansvarlig og fortell at du ønsker f.lux, siden det er lettere å sove etter du har skrevet en skoleoppgave på kveldstid.
Skal nok se at han installerer det for deg.
Vis hele sitatet...
Utrolig tungvint å må dra til IKT-ansvarlig vær gang man trenger ett nytt program.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Utrolig tungvint å må dra til IKT-ansvarlig vær gang man trenger ett nytt program.
Vis hele sitatet...
Utrolig tungvindt for IKT-ansvarlig og måtte fikse opp når noen får adminrights.
Sitat av May Vis innlegg
Utrolig tungvindt for IKT-ansvarlig og måtte fikse opp når noen får adminrights.
Vis hele sitatet...
Utrolig mye lettere å bare gi elevene admin rights med en gang. De som vil ha det får det uansett.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av iColdman Vis innlegg
Utrolig mye lettere å bare gi elevene admin rights med en gang. De som vil ha det får det uansett.
Vis hele sitatet...
Mye lettere å gjøre narkotika lovlig, de som vil kjøpe det får kjøpt det.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Utrolig mye lettere å bare gi elevene admin rights med en gang. De som vil ha det får det uansett.
Vis hele sitatet...
Neeh, men de burde ikke straffe de som skaffer seg det. Må jo lønne seg å ha litt mere kompetanse enn å kunne skrive i Word.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Neeh, men de burde ikke straffe de som skaffer seg det. Må jo lønne seg å ha litt mere kompetanse enn å kunne skrive i Word.
Vis hele sitatet...
Det burde lønne seg å bryte et reglement som mange av slike brukere har skrevet under på ? Logisk.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av iColdman Vis innlegg
Utrolig mye lettere å bare gi elevene admin rights med en gang. De som vil ha det får det uansett.
Vis hele sitatet...
IKT-ansvarlige på de fleste skoler er langt mer utdannet i feltet enn det man skulle tro. Og det er et slit å fikse opp seriøse systemfeil når en eller annen tulling forbigår systemet og klarer å pådra seg virus i samma slengen.

Skolepcer er et hjelpemiddel i undervisningen, og jeg synes bare seriøse elever burde å lov til å få bruke de. Elever som oppriktig mener de burde få admin-rights på en PC de ikke eier ENDA, er slike useriøse elever som ikke burde få lov til å bruke pc-ene enda.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Mye lettere å gjøre narkotika lovlig, de som vil kjøpe det får kjøpt det.
Vis hele sitatet...
Men så er ikke admin rettigheter forbudt ved Norsk lov, men hos noen skoler som velger å gjøre det for å forhindre spilling i timen.

Det hadde vært mye lettere å bare gitt alle admin rettigheter, på samme måte som det bare hadde vært mye lettere å ulovlig gjøre narkotika, men det kan jo ikke sammenlignes, selv om det virker som om du bare prøver å sette det på spissen.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Neeh, men de burde ikke straffe de som skaffer seg det.
Vis hele sitatet...
Vel, lykke til i arbeidslivet for de. Der er det ganske uvanlig at man har adminrettigheter på datamaskinen man bruker. Der vil det gjerne også ende med et spark i baken for å herpe på bedriftens datautstyr.

For helvete, dere får låne/leie et verktøy fra skolen. Hvordan ville dere ha likt om noen lånte noe fra dere og endret på det fordi de ønsket det og mente at du ikke hadde noen rett til å reagere på det?
Herregud folkens, fokus! Hvert år kommer det slike tråder, men at man ikke liker det betyr ikke at man skal bli sinna på OP. Ta saken, ikke personen, og har du ikke noe å bidra med så la være å poste.

Til OP:
Det er mange muligheter hvis du kan velge å boote fra usb eller cd. Kon boot eller hirens vil funke. Hvis du ikke kan velge hvor du vil boote fra så vet jeg ikke. En mulighet er å dra ut harddisken og plugge den inn i en annen pc, men har ikke prøvd dette selv.
Hva er dette tullet med at det er så vanskelig for IKT-ansvarlige og fikse en pc fordi en tullete 16 åring lasta ned legit.xvid.angelina.nude.partyhard.torrent?
Hvis dette er så vanskelig har du ingenting som systemansvarlig å gjøre. Hint hint til to eldre travere her inne.

Har tidligere jobbet på en skole hvor elevene hadde admin-rettigheter, det sparte oss faktisk for jobb, i og med at vi ikke trengte å komme med adminpassord hver eneste gang kidsa skulle installere et nytt program, oppdatere eller lignende. Det er heller ikke sånn at adminrettigheter=virus. Vi satte opp Windows Deployment server, konfigererte image akuratt slik vi ville ha det. Kom det noen med virus gjorde vi følgende:

1. Plugget nettverkskabel i pc
2. Trykket F12 (Boot fra nettverk)
3. Profitt.

45 minutter gikk og pcen var ferdig satt opp. Backup trengte vi ikke ta da elevene brukte Dropbox.

PS: Elevene betaler faktisk 900 kr pr år for å kjøpe ut maskinen, skulle bare mangle at de fikk bruke den privat til det de vil også.
Argumentet med at dere bør få admin fordi dere er kompetente nok faller automatisk bort når dere må skrive et innlegg på et forum for å få til noe som det finnes tusenvis av forumposter, oppskrifter og youtubevideoer på både engelsk og norsk som illustrerer hva dere skal gjøre fra før av...

Og til deg som sier at det er umoderne og faktisk tid besparende å gi alle admin rett fordi dere ikke trenger å hjelpe de med å installere ting... Rene images er såååå 2003. Hvis en elev skal ha et program legger jeg de i rett collection så får de programmet iløpet av et minutt. Sett deg inn i Sccm istedenfor å runke på gammel image teknologi.
Det er jo absolutt ingen rett til å være admins på leid PC fra skolen. At dere betaler for å beholde den etter skolestart holder ikke. Om jeg ikke tar helt feil får dere igjen de pengene fra lånekassen.

Dere har fått tilbud om denne for å bruke den til skolearbeid. Da trenger dere vel ikke legge inn alle verdens spill og utorrent?

Voks opp! Det var vel kanskje frivillig å ta imot denne pcen også?

Nå jobber jeg med å sette opp noen av disse PCene og hos oss er alle eleven admins på egen PC, men noen ganger skulle jeg ønske dette ikke var tilfelle.
Sitat av Kicker Vis innlegg
Det er jo absolutt ingen rett til å være admins på leid PC fra skolen. At dere betaler for å beholde den etter skolestart holder ikke. Om jeg ikke tar helt feil får dere igjen de pengene fra lånekassen.

Dere har fått tilbud om denne for å bruke den til skolearbeid. Da trenger dere vel ikke legge inn alle verdens spill og utorrent?

Voks opp! Det var vel kanskje frivillig å ta imot denne pcen også?

Nå jobber jeg med å sette opp noen av disse PCene og hos oss er alle eleven admins på egen PC, men noen ganger skulle jeg ønske dette ikke var tilfelle.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, alle elever med ungdomsrett får et "ikke behov prøvd" utstyrs stipend hvor minste satsen dekker årsbeløpet for LEIE. Ikke utkjøp, etter tre år får dere den fordi den sarva pcen dere har hatt i tre år ikke har noe gjengbruksverdi for skolen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av flexx Vis innlegg
Hva er dette tullet med at det er så vanskelig for IKT-ansvarlige og fikse en pc fordi en tullete 16 åring lasta ned legit.xvid.angelina.nude.partyhard.torrent?
Hvis dette er så vanskelig har du ingenting som systemansvarlig å gjøre. Hint hint til to eldre travere her inne.

Har tidligere jobbet på en skole hvor elevene hadde admin-rettigheter, det sparte oss faktisk for jobb, i og med at vi ikke trengte å komme med adminpassord hver eneste gang kidsa skulle installere et nytt program, oppdatere eller lignende. Det er heller ikke sånn at adminrettigheter=virus. Vi satte opp Windows Deployment server, konfigererte image akuratt slik vi ville ha det. Kom det noen med virus gjorde vi følgende:

1. Plugget nettverkskabel i pc
2. Trykket F12 (Boot fra nettverk)
3. Profitt.

45 minutter gikk og pcen var ferdig satt opp. Backup trengte vi ikke ta da elevene brukte Dropbox.

PS: Elevene betaler faktisk 900 kr pr år for å kjøpe ut maskinen, skulle bare mangle at de fikk bruke den privat til det de vil også.
Vis hele sitatet...
Sikkert kjempegøy for admins som styrer 40pcer, når du kommer fra min bakgrunn med 12000 brukere og 6000+ maskiner er det relativt slitsomt å retanke 100+ maskiner per uke når du i tillegg skal hjelpe 12000 shitkids og pensjonister.
Sitat av Kicker Vis innlegg
Dere har fått tilbud om denne for å bruke den til skolearbeid. Da trenger dere vel ikke legge inn alle verdens spill og uTorrent?
Vis hele sitatet...
Jeg synes er litt teit, når vi ikke en gang kan installere den nettleseren vi ønsker.
Som allerede pekt ut: Gi opp, det er morsomt i 1 uke, deretter pisser du bare i buksa når du skal levere inn pcen til IKT på grunn av et eller anna problem. Pcene duger ikke til stort annet San Andreas uansett, og du trenger ikke admin for det.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Hva med å laste ned nyttige programmer slik som f.lux?, så du for sove lettere hvis du legger deg etter at du har skrevet en skoleoppgave på pcen.
Vis hele sitatet...
Detlastet jegned og installerte uten adminretigheter.
For det første, jeg vet at skole-pc skal brukes til kun skolearbeid, men jeg vil ha noe å gjøre i fritimer, altså spille.

Men til dere som har lyst til å hjelpe;
Jeg har lasta ned masse programmer og shit og lagt dem til på en bootable USB.
Har full tilgang til SAM nå. Jeg prøvde å enable den innebygde Administrator brukeren, slik at jeg kan logge inn på den ved neste innlogging og gjøre meg selv til Administrator, men når jeg kom til påloggings-skjermen så var den ikke synlig, altså det var ingen Admin bruker å logge inn på.

Og en annen ting.. Når jeg er inne og skal endre ting på SAM så finner jeg ikke min egen bruker. Pc'n er koblet opp til et domene, ad.ostfoldfk.no, bare så det er sagt. Jeg skriver inn domenenavnet og brukernavnet mitt men finner likevel ikke kontoen min. Det er bare Administrator og Gjest som dukker opp når jeg går inn for å endre passord, enable/disable, gi rettigheter osv..

Håper dere skjønner hva jeg mente her, ble litt uryddig, haha.

Sitat av stetus Vis innlegg
Herregud folkens, fokus! Hvert år kommer det slike tråder, men at man ikke liker det betyr ikke at man skal bli sinna på OP. Ta saken, ikke personen, og har du ikke noe å bidra med så la være å poste.

Til OP:
Det er mange muligheter hvis du kan velge å boote fra usb eller cd. Kon boot eller hirens vil funke. Hvis du ikke kan velge hvor du vil boote fra så vet jeg ikke. En mulighet er å dra ut harddisken og plugge den inn i en annen pc, men har ikke prøvd dette selv.
Vis hele sitatet...
Takk, skal prøve Kon boot, Hirens har jeg bare hatt problemer med. Går ikke å brenne HBCD på plate, står bare at jeg må sette inn en blank CD, selvom jeg har prøvd med 3 nye plater. Har lasta ned Hirens fra riktig sted, men tror filen er ødelagt.
jeg bare ler høyt av alle disse grunnen for og gi elever full admin på skole pcene, spesielt hvis skolene bruker domene, det som kunne vert gjort rundt dette er at de "eleven \ brukeren" som har behov for litt ekstra rettigheter på pcen med begrunnelse i nøndvendighet for skolearbeid blir medlemmer av gruppen "power users" i ad \ lokale grupper i Windows
Vet blandt annet at de fleste vidregående i nord-trøndelag kan kjøre utorrent uten administrator rettigheter, dette gjør at det blir lastet ned en del film og spill, men har aldri hørt om noen store problemer. Ser jo at programmer som F.lux kan være snedig, men er man ikke på skolen for å lære? Og det blir en god smell hvis noen finner ut at du har kødda ned administrator retigheter.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av May Vis innlegg
Utrolig tungvindt for IKT-ansvarlig og måtte fikse opp når noen får adminrights.
Vis hele sitatet...
IKT "softer" (gjenoppretter operativsystem via avbildning) alle pcer det er kluss med software på. Katedralskolen i Hamar har lagret avbildninger for alle de forskjellige studieretningene, og bruker ikke tid på å knote med enkelte programmer. Kan desverre ikke garantere noe for andre skoler.

Sitat av nissefreak Vis innlegg
Vet blandt annet at de fleste vidregående i nord-trøndelag kan kjøre utorrent uten administrator rettigheter, dette gjør at det blir lastet ned en del film og spill, men har aldri hørt om noen store problemer. Ser jo at programmer som F.lux kan være snedig, men er man ikke på skolen for å lære? Og det blir en god smell hvis noen finner ut at du har kødda ned administrator retigheter.
Vis hele sitatet...
Det er ingen smell om IKT har litt vett, disse pcene kjøper man av skolen så å si på nedbetaling.
Man betaler en viss sum pr skoleår (930 i hedmark i 2013), etter tre skoleår beholder man pcen. Dropper man ut må man enten levere pcen tilbake eller betale det resterende beløpet for å beholde den.

På en skole IKT avdelingen har halvveis peiling på pc-bruk, er adminrettigheter en standard. Spesielt yrkesfaglige klasser vil trenge mer programvare enn det IKT legger inn ved skolestart, og det er noe flere IKT-ansvarlige burde være klar over.

Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i kontrakten du skrev under, og ta en prat med noen i IKT eller en lærer for data. Da er det lettere å forstå instillinga ved skolen du går på.
Det er dessverre slik at noen skoler har ganske stricte kontrakter, og hvis det ryktes at folk faktisk blir straffet etter disse ved din skole vil jeg holdt hodet lavt.
Her i Sør-Trøndelag er bios låst, og vi sitter her uten admin. Ting som skype, uTorrent, dropbox og BitTorrent-sync blokkert med gruppe policy, slik at vi ikke skal kunne bruke det. Alt er blokkert på skolen (alt går gjennom en proxy), også ting som BitTorrent sine nettsider (why??). De blokkerer også NRK når det er ting som OL og VM.

Men jeg surfer gjennom en SSH-tunnel, og kommer meg forbi gruppe-policy'en uten å bryte noen regler, eller skaffe admin. Har virkelig ikke klart meg uten en kommandolinje (cygwin), python og gcc..
Sitat av Sauu Vis innlegg
Her i Sør-Trøndelag er bios låst, og vi sitter her uten admin. Ting som skype, uTorrent, dropbox og BitTorrent-sync blokkert med gruppe policy, slik at vi ikke skal kunne bruke det. Alt er blokkert på skolen (alt går gjennom en proxy), også ting som BitTorrent sine nettsider (why??). De blokkerer også NRK når det er ting som OL og VM.

Men jeg surfer gjennom en SSH-tunnel, og kommer meg forbi gruppe-policy'en uten å bryte noen regler, eller skaffe admin. Har virkelig ikke klart meg uten en kommandolinje (cygwin), python og gcc..
Vis hele sitatet...
Har du sjekka at du ikke har lov til å messe med pcen? Låst BIOS høres litt vel ekstremt ut.
Sitat av Rawhn Vis innlegg
Har du sjekka at du ikke har lov til å messe med pcen? Låst BIOS høres litt vel ekstremt ut.
Vis hele sitatet...
I ikt-reglementet står det at det ikke skal _installeres_ programmvare, og at man ikke skal prøve å skaffe flere rettigheter enn man har (admin). Jeg har ikke gjort noen av delene, alt ligger i ei mappe på skrivebordet.

Ja, bios er låst med passord... Ellers hadde jeg bootet Fedora fra usb fra dag 1, uten å måtte tulle i windows...
Sitat av Sauu Vis innlegg
I ikt-reglementet står det at det ikke skal _installeres_ programmvare, og at man ikke skal prøve å skaffe flere rettigheter enn man har (admin). Jeg har ikke gjort noen av delene, alt ligger i ei mappe på skrivebordet.

Ja, bios er låst med passord... Ellers hadde jeg bootet Fedora fra usb fra dag 1, uten å måtte tulle i windows...
Vis hele sitatet...
Resette BIOS da?
Vi hadde ingen restriksjoner, men det førte også til en tulling som fikk politiviruset. Har aldri hørt om noen slike restriksjoner i Hedmark generelt.

Jeg tror IKT-avdelingen hadde streiket om de ikke fikk mulighet til å installere programmer urelatert til jobb, f.eks minecraft serverhosting.
Sitat av Rawhn Vis innlegg
Resette BIOS da?
Vi hadde ingen restriksjoner, men det førte også til en tulling som fikk politiviruset. Har aldri hørt om noen slike restriksjoner i Hedmark generelt.

Jeg tror IKT-avdelingen hadde streiket om de ikke fikk mulighet til å installere programmer urelatert til jobb, f.eks minecraft serverhosting.
Vis hele sitatet...
I nyere pc'er, som er særlig rettet mot bedrifter hjelper det ikke å resete cmos. Passordet ligger på en egen chip som er lodddt på hovedkortet. Kunne selvsagt ha byttet hdd, men gidder ikke ta meg bryet, og reaksjonene på slikt skal vist være ganske strenge.. Det som er vikelig kjipt er at på i alle andre klasser, og årstrinn er ikke bios låst, men det er den i min HP ProBook...

IKT-folka bare ler av oss, fordi ansatte har full tilgang på sine maskiner...
Det var jo bare å klyve laptopen og ha "klokkebatteriet" ut i 5-30 min for å sette biosen tilbake til fabrikkinnstillinger.
Er det ikke slik lengre?
Gjorde det senest i forrige uke, men det var jo på en ancient piece of shit fra late 2011.
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Det var jo bare å klyve laptopen og ha "klokkebatteriet" ut i 5-30 min for å sette biosen tilbake til fabrikkinnstillinger.
Er det ikke slik lengre?
Gjorde det senest i forrige uke, men det var jo på en ancient piece of shit fra late 2011.
Vis hele sitatet...
Hvor i landet bor du da (fylke), og hvilken pc har du?
Fjerning av klokkebatteriet skal vel resette hvilken som helst pc