Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2954
Dette er på høy tid. Mange mener tydeligvis at det er mye viktigere å dra til f.eks. Gran Canaria enn å få seg utdannelse. Men folk må spørre seg selv hva som er viktigst: Utdannelse eller ferie?

Selv om elevene ikke nødvendigvis går glipp av så mye om de tar ferie i fordi de ikke har kvalifiserte lærere og norsk skole ligger langt etter andre land, så betyr ikke det at barna lærer mer ved å ta ferie i skoletiden. I den siste uka før sommerferien og juleferien, samt den første uka etter sommerferien skjer det riktignok bare tull og fjas for å få tiden til å gå, så disse ukene spiller ingen stor rolle. Men når ungene tas ut av undervisningen midt i skoleåret er det en helt annen sak. Dette kan føre til varige hull i barnas kunnskapsnivå som aldri blir dekket.

Ikke alle foreldre er særlig ansvarsbevisste, og det er lett å skylde på elendige lærere når barna gjør det veldig dårlig på prøver med ting som ble tatt opp mens de selv var på ferie. Selv om de som reiser på ferie får opplyst hva barna skal lære iløpet av den tiden de er borte, så betyr ikke det nødvendigvis at barna faktisk lærer seg dette. Barna gidder ikke sitte med lekser frivillig på ferie fremfor å bade, sole seg og ha det gøy. Foreldrene gidder ikke alltid å være strenge på dette. De vil helst sitte med ett (eller flere) glass øl eller vin ved basseng-kanten.
Hva er det du vil diskutere? Forøvrig synes jeg du er en smule for generaliserende for min smak..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er da ikke verre enn å undersøke hva som er pensum i den tiden man drar på ferie,
og har et par kriterier for at dere i det hele tatt tar den ferien at ungene skal gjøre lekser i nettopp dette når dere kommer hjem?
Sitat av Up Vis innlegg
Er da ikke verre enn å undersøke hva som er pensum i den tiden man drar på ferie,
og har et par kriterier for at dere i det hele tatt tar den ferien at ungene skal gjøre lekser i nettopp dette når dere kommer hjem?
Vis hele sitatet...
Når de kommer hjem fortsetter skolen den med undervisning basert på de leksene du sier de skal gjøre.. Hvordan får du det til å henge sammen?

Nei dette er ett supert tiltak og på høy tid, holder selv på å ta igjen tapt skole og det er ikke noe gøy. Det som er gøy er all ferie og fritid man har, det burde holde for de fleste.
Sitat av Up Vis innlegg
Er da ikke verre enn å undersøke hva som er pensum i den tiden man drar på ferie,
og har et par kriterier for at dere i det hele tatt tar den ferien at ungene skal gjøre lekser i nettopp dette når dere kommer hjem?
Vis hele sitatet...
Ja, når man drar så tar man på seg ansvar for å gjøre lekser, og "hjemme"læring.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Yalla Vis innlegg
Når de kommer hjem fortsetter skolen den med undervisning basert på de leksene du sier de skal gjøre.. Hvordan får du det til å henge sammen?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg helt forsto formuleringen din her nå, men jeg tror riktig svar er at ekstra lekser og innsats ikke er en umulighet.

Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Ja, når man drar så tar man på seg ansvar for å gjøre lekser, og "hjemme"læring.
Vis hele sitatet...
Ikke sant, man kan ikke bare dra helt uten videre og glemme alt annet.
Som den voksne ansvarlige for man sette opp et kompromiss, og være autoriteten som sørger for at kriteriene blir overholdt når man kommer hjem.
Sist endret av Up; 29. mars 2013 kl. 10:22.
Sitat av Up Vis innlegg
Vet ikke om jeg helt forsto formuleringen din her nå, men jeg tror riktig svar er at ekstra lekser og innsats ikke er en umulighet.
Vis hele sitatet...
Flott og fint i teorien det..

Men nå skriver jo du at man skal gjøre lekser når man kommer hjem igjen. Da går man ikke bare glipp av undervisningen man er borte men også videre undervisning fordi man ligger etter.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Yalla Vis innlegg
Flott og fint i teorien det..

Men nå skriver jo du at man skal gjøre lekser når man kommer hjem igjen. Da går man ikke bare glipp av undervisningen man er borte men også videre undervisning fordi man ligger etter.
Vis hele sitatet...
Ungene skal ikke sitte hjemme under skoletiden når man kommer hjem, og jeg tror ikke progresjonen i fagene på barneskolen er så rask at de ikke forstår bæra om de er borte i en uke eller to. Eller tenker du at artikkelen handler om BI-studenter og det som verre er?
Sitat av Yalla Vis innlegg
Når de kommer hjem fortsetter skolen den med undervisning basert på de leksene du sier de skal gjøre.. Hvordan får du det til å henge sammen?

Nei dette er ett supert tiltak og på høy tid, holder selv på å ta igjen tapt skole og det er ikke noe gøy. Det som er gøy er all ferie og fritid man har, det burde holde for de fleste.
Vis hele sitatet...
Du holder på å ta igjen tapt skole sier du. Er dette fordi du har vært på ferie i 1 uke? Isåfall bør det ikke ta deg mer enn max et par timer å ta igjen de andre elevene i samtlige fag.
Var selv mye borte fra skolen grunnet sykdom. Vi snakker gjerne 3-4 måneder av gangen, og når jeg begynte å komme meg brukte jeg kanskje 20 timer på å ta igjen de andre i samtlige fag. Og dette var på VGS.
En uke en gang i året spiller ingen rolle imo.
Sitat av Up Vis innlegg
Ungene skal ikke sitte hjemme under skoletiden når man kommer hjem, og jeg tror ikke progresjonen i fagene på barneskolen er så rask at de ikke forstår bæra om de er borte i en uke eller to. Eller tenker du at artikkelen handler om BI-studenter og det som verre er?
Vis hele sitatet...
Har aldri ment de skal sitte hjemme under skoletiden. Progresjon er det vel i all undervisning og det du omtaler som barneskolen tenker jeg på som obligatorisk grunnskole. 1-10 klasse i dette landet det.

Sitat av Peder_ Vis innlegg
Du holder på å ta igjen tapt skole sier du. Er dette fordi du har vært på ferie i 1 uke? Isåfall bør det ikke ta deg mer enn max et par timer å ta igjen de andre elevene i samtlige fag.
Var selv mye borte fra skolen grunnet sykdom. Vi snakker gjerne 3-4 måneder av gangen, og når jeg begynte å komme meg brukte jeg kanskje 20 timer på å ta igjen de andre i samtlige fag. Og dette var på VGS.
En uke en gang i året spiller ingen rolle imo.
Vis hele sitatet...
Fordi jeg var på ferie i ungdommen kan man si. Da er det ikke tatt igjen på noen timer og det er ytterste konsekvens ja. Og det er også det artikkelen sier, at man tar aldri igjen tapt undervisning enda så mye man måtte tro det, såfall gjelder nok bare de skoleflinkeste.
Sitat av Yalla Vis innlegg
...Fordi jeg var på ferie i ungdommen kan man si. Da er det ikke tatt igjen på noen timer og det er ytterste konsekvens ja. Og det er også det artikkelen sier, at man tar aldri igjen tapt undervisning enda så mye man måtte tro det, såfall gjelder nok bare de skoleflinkeste.
Vis hele sitatet...
Var du virkelig så ekstremt ofte på ferie? Eller ga du bare faen og vil ha noe å skylde på for egen dumskap? Virker litt sånn på meg.
Sitat av Peder_ Vis innlegg
Var du virkelig så ekstremt ofte på ferie? Eller ga du bare faen og vil ha noe å skylde på for egen dumskap? Virker litt sånn på meg.
Vis hele sitatet...
Men nå handlet vel ikke tråden om meg, la oss nå si det var en kombinasjon og at det ikke akkurat var ferie på kanariøyene. Poenget mitt var bare at jeg har kjent og erfart tapt skolegang og det unner jeg ikke folk flest, det er utrolig fort å havne utenfor og det vet man ikke før man står der, sånn apropo dumskap. Når det er omtrent like mange skoledager som fridager i året burde dette kunne tilrettelegges uten at barna skal miste obligatorisk undervisning. IMHO ja.
Sist endret av Yalla; 29. mars 2013 kl. 10:41.
Det er ikke i utgangspunktet de som tar en ukes ferie i løpet av tiårig grunnskole som er problemet her. Men noen gjør det hvert år, og det er et problem. For i praksis er det de samme som gjør det, om og om igjen.

Det er også vanskelig i forhold til klassen at noen konstant er borte. Man har sykefravær som går jevnt og trutt gjennom hele året, som er problematisk i seg selv, men vanskelig å unngå. Når man så i tillegg har flere som er på ferie i noen uker hvert år, og som læreren blir nødt til å bruke ekstra tid på for å få dem "up to speed", så går det ut over de som ikke har vært på ferie, i tillegg til at den som har vært borte kanskje aldri blir så god i et tema som de kunne ha blitt.

I noen fag er det kanskje ikke så farlig. I et fag som matematikk kan det faktisk være skjebnesvangert for noen å miste noen ukers undervisning.

Det er ikke alle foreldre som kan sette seg ned med barnet sitt og lære dem funksjoner eller algebra. Og det er ikke alle ungdommer som evner å lese seg til det på egenhånd.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Jeg har blitt tatt ut av skolen midt i et skoleår mange ganger gjennom barneskolen, i opptil 10 dager hver gang. Jeg var alltid over gjennomsnittet flink på skolen, så jeg gjorde nesten aldri noe lekser som helst på ferie. Når jeg da kom tilbake på skolen og de hadde fortsatt, ingen problem, ingen hull.

Det skal sies at foreldre må ta ansvaret for at barna skal unngå å få huller, og at barnet faktisk ikke henger langt etter når barnet kommer tilbake på skolen.

Jeg mener også at på ungdomskolen bør man ikke bli tatt ut av skolen, da får du huller, uansett.
Sist endret av Dillinger; 29. mars 2013 kl. 10:47.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Ja, når man drar så tar man på seg ansvar for å gjøre lekser, og "hjemme"læring.
Vis hele sitatet...
Men hvor mange gjør egentlig dette?

Skolesvake unger med skolesvake foreldre - hva slags sjanse har de egentlig til å få til dette selv om de prøver?
Sitat av Yalla Vis innlegg
Men nå handlet vel ikke tråden om meg, la oss nå si det var en kombinasjon og at det ikke akkurat var ferie på kanariøyene. Poenget mitt var bare at jeg har kjent og erfart tapt skolegang og det unner jeg ikke folk flest, det er utrolig fort å havne utenfor og det vet man ikke før man står der, sånn apropo dumskap. Når det er omtrent like mange skoledager som fridager i året burde dette kunne tilrettelegges uten at barna skal miste obligatorisk undervisning. IMHO ja.
Vis hele sitatet...
Nei, tråden handler ikke om deg, men du bruker deg selv som eksempel. Og det var ikke en ukes ferietur en gang i året som ødela for deg?

Sitat av Susanna Vis innlegg
Men hvor mange gjør egentlig dette?

Skolesvake unger med skolesvake foreldre - hva slags sjanse har de egentlig til å få til dette selv om de prøver?
Vis hele sitatet...
Jeg tror helt ærlig at det er mange foreldre som er flinke til å sette betingelser og ta ansvar for at lekser gjøres når de skal på ferie med barna.
Det er snakk om grunnskole her, og om foreldrene tar det ansvaret de bør ta så bør det ikke være noe problem for dem å forstå pensumet, uansett hvor skolesvake foreldrene er.
Vel - tydeligvis er ikke skolene imponert over innsatsen alle de ferierende gjør. Det er godt mulig en del flere foreldre kan hvis de vil, men så lengde de ikke gjør det hjelper det jo ikke.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Vel - tydeligvis er ikke skolene imponert over innsatsen alle de ferierende gjør. Det er godt mulig en del flere foreldre kan hvis de vil, men så lengde de ikke gjør det hjelper det jo ikke.
Vis hele sitatet...
Helt enig i at det er et holdningsproblem. Spørsmålet er om et slikt forbud har noe for seg. Tror ikke skolesvake og umotiverte barn blir mer motivert av slike forbud.
nå er det sikkert mange av dem som ikke har råd til å reise på ferie når alle andre har fri eller er nødt til å jobbe når alle andre har fri. da må dem få lov til å ta ungene med på ferie når dem har mulighet

Er ikke verdens undergang å miste et par uker med skolegang, klarer ikke barna å ta det igjen vil dem nok uansett ikke lykkes på skolen

Det er mange rike og suksessfulle som ikke har noe særlig skolegang
Det er jo en problemstilling som har oppstått de siste årene. For nordmenn - først og fremst et holdningsproblem, fordi man ikke lærer barna at skole er viktig og må prioriteres.

I tillegg det jeg tror er grunnen til at dette har blitt en stor sak i akkurat Osloskolen, så har mange skoler en betydelig andel innvandrere som vil besøke hjemlandet og gjerne reiser tidlig og kommer sent fra ferier. For noen av dem er det også et holdningsproblem, for andre er det kanskje så enkelt at det handler om å få billige billetter. For disse ungene er det enda vanskeligere å få "hull", fordi foreldrene gjerne har null kunnskap om pensum i norsk skole og kanskje ikke er gode nok i norsk til å hjelpe ungene sine. Hvis de i det hele tatt har gått på skole selv.
Men folk må spørre seg selv hva som er viktigst: Utdannelse eller ferie?
Vis hele sitatet...
Hva er viktigst, spise eller drikke? Drikke er viktigst, men spiser man ikke dør man også. Det er ikke enten eller, men snarere en balanse. Som en elev med over 50 dagers sykdomsfravær hvert skoleår ser jeg det som helt uproblematisk faglig sett at folk tar 14 dager ferie. Det er et større problem at folk ikke gjør leksene sine når de er hjemme. Det var 15% som gjorde leksene sine da jeg gikk på ungdomsskolen. Vi hadde også fleksitid og de fleste var langt på etterskudd, noe som vitner om manglende selvkontroll, og det er langt mer alvorlig på sikt enn en ferie.
Det er jo rett og slett bullshit å si at å miste noen ukers skolegang ikke betyr noe! Forskning og statistikk som er ført på dette de siste årene, viser jo nettopp at stort fravær er en av faktorene som har størst betydning i forhold til frafall i videregående skole. Og da snakker vi ikke bare om fravær på videregående, men også fravær i grunnskolen.

Man har funnet en del andre tegn som gjør at vi kan kjenne igjen de som kommer til å falle fra i videregående, sånne ting som antall hyllemeter med bøker hjemme, foreldre som snakker norsk osv. også, men det er ingen ting som er så lett å gjøre noe med som dette med fravær. Det er en av de få tingene vi kan håpe på å forandre.

Så da er det selvsagt helt riktig at vi satser på det!
På skolen jeg går på så får man lekser som man må gjøre hvis man tar ferie. Hvis du ikke gjør leksene er det egentlig bare deg selv det går ut over. Samme kan sies på skolen, hvor oppfølging, hjelp av foreldre og lignende egentlig ikke vil ha mye å si hvis barna gir faen uansett. Jeg var borte 7 uker på ferie sist skoleår og fikk med meg alt fordi jeg prøver, andre som var på skolen hele tiden som ikke har noen interesse, fikk ikke med seg stort.

Problemstillingen ligger nok heller i at mange kids ikke forstår alvoret, framfor at foreldrene ikke hjelper til eller at de tar ferie.
Sitat av Peder_ Vis innlegg
Helt enig i at det er et holdningsproblem. Spørsmålet er om et slikt forbud har noe for seg. Tror ikke skolesvake og umotiverte barn blir mer motivert av slike forbud.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel først og fremst foreldrene som må forholde seg til ett sånt forbud. Barn og ungdom trenger ikke mer ferie for å bli motivert og hente seg inn igjen sånn som mor og far har. Hvis vi dropper feriebegrepet og holder det til fravær så mener jeg at mindre fravær vil være til skolebarnas beste.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Er ikke verdens undergang å miste et par uker med skolegang, klarer ikke barna å ta det igjen vil dem nok uansett ikke lykkes på skolen
Vis hele sitatet...
Makan til holdning, er da ikke barnas ansvar å måtte hente seg inn igjen på skolen fordi foreldrene skal ha ferie. Å mestre dette skal da ikke være en forutsetning for å klare seg på skolen.

Det er mange rike og suksessfulle som ikke har noe særlig skolegang
Vis hele sitatet...
Er mange med motsatt erfaring også. Klarer ikke helt å se det som noe argument for å slippe unna skole.
Sist endret av Yalla; 29. mars 2013 kl. 12:52.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Nå er det vel først og fremst foreldrene som må forholde seg til ett sånt forbud. Barn og ungdom trenger ikke mer ferie for å bli motivert og hente seg inn igjen sånn som mor og far har. Hvis vi dropper feriebegrepet og holder det til fravær så mener jeg at mindre fravær vil være til skolebarnas beste.

Makan til holdning, er da ikke barnas ansvar å måtte hente seg inn igjen på skolen fordi foreldrene skal ha ferie. Å mestre dette skal da ikke være en forutsetning for å klare seg på skolen.

Er mange med motsatt erfaring også. Klarer ikke helt å se det som noe argument for å slippe unna skole.
Vis hele sitatet...
så forklar meg hvorfor det er krise med en liten ferie i skoletiden? de fleste ansvarlige foreldere sørger jo sikkert for at barna leser og gjør det dem skulle ha gjort på skolen mens dem er på ferie

Problemet er nok innvandrer barn som kansje ikke kan så mye og så må norske barn lide pga det..

www.na24.no/m/?articleId=2917792
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så forklar meg hvorfor det er krise med en liten ferie i skoletiden? de fleste ansvarlige foreldere sørger jo sikkert for at barna leser og gjør det dem skulle ha gjort på skolen mens dem er på ferie

Problemet er nok innvandrer barn som kansje ikke kan så mye og så må norske barn lide pga det..
Vis hele sitatet...
Å argumentere med at det gikk greit for deg, blir et argument av samme kaliber som:
"Det er ikke farlig å røyke. Selv har jeg røyka i 40 år og det har gått bra!" og "Det går helt greit å hoppe av i svingen. Jeg har aldri blitt gravid på den måten."

Vi VET at fravær fra grunnskolen og frafall i videregående opplæring har sammenheng. Det betyr ikke at det ikke kan gå greit for noen likevel.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så forklar meg hvorfor det er krise med en liten ferie i skoletiden? de fleste ansvarlige foreldere sørger jo sikkert for at barna leser og gjør det dem skulle ha gjort på skolen mens dem er på ferie
Vis hele sitatet...
Sikkert... Hadde foreldrene gjort det så hadde vel ikke dette vært noe tema?

Problemet er nok innvandrer barn som kansje ikke kan så mye og så må norske barn lide pga det..
Vis hele sitatet...
Ja skyld på dem..

Vis hele sitatet...
Her er det snakk om høyere utdanning etter endt obligatorisk grunnskole, jeg klarer ikke å se at noen anbefaler å droppe ut av grunnskolen. Skal vi holde oss til tema?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Å argumentere med at det gikk greit for deg, blir et argument av samme kaliber som:
"Det er ikke farlig å røyke. Selv har jeg røyka i 40 år og det har gått bra!" og "Det går helt greit å hoppe av i svingen. Jeg har aldri blitt gravid på den måten."

Vi VET at fravær fra grunnskolen og frafall i videregående opplæring har sammenheng. Det betyr ikke at det ikke kan gå greit for noen likevel.
Vis hele sitatet...
vel læreren vet jo selv hvem som kan være borte ett par uker og hvem som ikke kan.. å gi ett forbud for alle er bare tåpelig

Sitat av Yalla Vis innlegg
Sikkert... Hadde foreldrene gjort det så hadde vel ikke dette vært noe tema?

Ja skyld på dem..

Her er det snakk om høyere utdanning etter endt obligatorisk grunnskole, jeg klarer ikke å se at noen anbefaler å droppe ut av grunnskolen. Skal vi holde oss til tema?
Vis hele sitatet...
skyld på dem? flere av innvandrerne har 0 skole gang og så har dem barn på skolen som kansje nesten ikke har gått på skole og kan dårlig norsk..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel læreren vet jo selv hvem som kan være borte ett par uker og hvem som ikke kan.. å gi ett forbud for alle er bare tåpelig



skyld på dem? flere av innvandrerne har 0 skole gang og så har dem barn på skolen som kansje nesten ikke har gått på skole og kan dårlig norsk..
Vis hele sitatet...
Det du ønsker og foreslår her er altså ett klassesamfunn hvor de flinke etnisk norske kan ta ut ekstra ferie og ikke de andre?
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det du ønsker og foreslår her er altså ett klassesamfunn hvor de flinke etnisk norske kan ta ut ekstra ferie og ikke de andre?
Vis hele sitatet...
nei nå finns det mange flinke innvandrer barn også! eller mener du at det er få av dem?

Jeg mener at dem som klarer å ta igjen eller ligger foran på skolen må kunne ta seg ferie.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nei nå finns det mange flinke innvandrer barn også! eller mener du at det er få av dem?
Vis hele sitatet...
Nei jeg mene rikke noe om det, jeg bare oppfattet deg slik.

Jeg mener at dem som klarer å ta igjen eller ligger foran på skolen må kunne ta seg ferie.
Vis hele sitatet...
Og hva tror du det gjør med motivasjonen til de som må bli igjen?
Hva skal døm gjøre? Binde døm fast til pulten? De som vil ha ferie i skoletiden gjør det uansett hva skolen sier. Ska de da straffes med annmerkning eller utvisning?
Sist endret av Theoneandonly; 29. mars 2013 kl. 13:24.
Sitat av Yalla Vis innlegg

Og hva tror du det gjør med motivasjonen til de som må bli igjen?
Vis hele sitatet...
Vel det er ikke problemet til dem som kan dra på ferie.. det er sånn verden fungerer i absolutt allt! noen kan og andre kan ikke, noen har mye andre har ikke, noen er populære andre ikke

Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Hva skal døm gjøre? Binde døm fast til pulten? De som vil ha ferie i skoletiden gjør det uansett hva skolen sier. Ska de da straffes med annmerkning eller utvisning?
Vis hele sitatet...
men barnevernet blir koblet inn
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Hva skal døm gjøre? Binde døm fast til pulten? De som vil ha ferie i skoletiden gjør det uansett hva skolen sier. Ska de da straffes med annmerkning eller utvisning?
Vis hele sitatet...
Ja, de drar uansett.

Skolen kan ikke gjøre annet enn å markere at de ikke synes det er greit med ferie midt i skoleåret. Og det synes jeg de skal gjøre, ved å gi ugyldig fravær og nedsatt karakter i orden. På sikt tror jeg det vil få foreldre til å tenke seg om en gang ekstra.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Ja, de drar uansett.

Skolen kan ikke gjøre annet enn å markere at de ikke synes det er greit med ferie midt i skoleåret. Og det synes jeg de skal gjøre, ved å gi ugyldig fravær og nedsatt karakter i orden. På sikt tror jeg det vil få foreldre til å tenke seg om en gang ekstra.
Vis hele sitatet...
Så skolesvake elever skal bli straffa ekstra hardt fordi ansvarsløse foreldre tar dem med på ferie?
Høres flott ut det.
Sist endret av Peder_; 29. mars 2013 kl. 13:38.
Sitat av Peder_ Vis innlegg
Så skolesvake elever skal bli straffa ekstra hardt fordi ansvarsløse foreldre tar dem med på ferie?
Høres flott ut det.
Vis hele sitatet...
Hva er det som gjør at de skolesvake blir straffet ekstra hardt ved å bli anmerket med ugyldig fravær enn andre?
Sist endret av Yalla; 29. mars 2013 kl. 13:45.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Hva er det som gjør at de skolesvake blir straffet ekstra hardt ved å bli anmerket med ugyldig fravær enn andre?
Vis hele sitatet...
Fordi de både mister verdifull undervisning, ettersom hverken de eller foreldrene greier å ta ansvar for dette på ferie. OG går ned i ordenskarakter i tillegg.
Hm. Så det beste hadde kanskje vært om alt var lov, sånn at det ikke var noen regler å bryte?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hm. Så det beste hadde kanskje vært om alt var lov, sånn at det ikke var noen regler å bryte?
Vis hele sitatet...
Morsomt.
Poenget mitt er at om utdannelsen til lille Ole blir totalt ødelagt av 1 ukes ferie, så var det nok ikke stort håp for lille Oles straight A's drøm i utgangspunktet, desverre. Det kan komme av både det ene og det andre, og det kan være fryktelig synd på lille Ole. Men alt i alt så var det ikke den ene uken med ferie som ødela skolegangen hans.
Sist endret av Peder_; 29. mars 2013 kl. 14:05.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Jeg fikk ikke helt med meg hva som sto på Udir, for det var litt uklart, men det virker som om det er 190 dager skole som man må igjennom på ett år.

14 av disse 190 dagene, er da ingenting, og selv om du ikke tar igjen det de andre lærte de ukene, har det veldig liten forskjell.

I tillegg sender de aller fleste skoler arbeid med elevene, om de gjør det eller ikke, er vell for det meste opp til dem (evt. Foreldrene)
Og hvis de ikke gjør det, er det ikke veldig mye skolen kan gjøre med det, samme som at de ikke kan gjøre så veldig mye med elever som ikke gjør hjemmelekser, oppgaver på skolen og så videre.
De kan jo selvfølgelig sende melding til foreldrene, eller gi de noe form for ordensstraff, men i det hele er det ikke så mye de kan gjøre med det.

Og selv om det er mange som tar ut ungene i når billettene er billigst, det passer best for dem, prøver vell de aller fleste å legge det sammen med en annen ferie, så de bare kanskje får 7 av disse 190 dagene man går glipp av, pga. ferien, og når man i tillegg ikke har skikkelig undervisning i disse dagene, og heller aktiviteter og lignende, så jeg ihvertfall jeg, av erfaring, ikke tatt noe "skade" av fraværet, og det gjør vell de færreste.