Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1279
Jeg fikk vitnemålet mitt i dag (slutter 10'ende) og vil klage på en karakter.

Jeg fikk 5 i musikk men mener selv at jeg fortjener 6. tidligere å år hadde vi en framføring, læreren min sa til meg at hvis jeg gjorde det bra på den fikk jeg mest sansynlig 6 som standpunkt. Jeg fikk 5+ på framføringa og har vært godt med muntlig i timene hele året, men likevel fikk jeg 5 som standpunkt.

Er dette god nok grunn til å klage på karakteren?
Dette burde du ta opp med rådgiver, først og fremst.
Har du noen 6'ere i faget? Hvis ikke, kan du bare glemme 6 på standpunkt.
Da gjorde du deg vell ikke fortjent til 6.
Pratet med aktuell lærer for å høre vurderingsgrunnlaget?

Det burde i allefall ikke være noen form for problem med å klage, i værste fall så vil du beholde 5'rn. I beste fall vil du gå opp en karakter.
Nei, det synes jeg ikke. Du fikk 5+ og det blir karakter 5 på vitnemålet. Selv om du var aktiv med i timene, ser det ikke ut som de synes det var nok til å få deg helt opp til karakter 6.

Vær fornøyd med karakteren din, den er god
De er snåle når det kommer til å sette karakterer.. Jeg fikk 4 på engelsk muntlig selv om jeg ikke har fremført eller snakket engelsk i timene i hele år.
Fikk også 2 i naturfag fordi jeg ikke er muntlig aktiv i timene, selv om jeg stort sett får 4 på skriftlige prøver. Prøvde å klage, uten at det hjalp noe..

EDIT: Men vær glad for femmeren din, det er ikke noe å klage over!
Sist endret av Shittles; 17. juni 2010 kl. 15:46.
"muntlig aktiv i timen" er en fin måte å skrive trynefaktor på. Det er vel satt som del av karaktergrunnlaget for at folk som kanskje ikke er gode på prøver/ har problemer med å prestere skriftlig skal kunne "stikke seg frem" på et vis. De som er flinke i et fag, gjør det også bra på prøver, og er ofte mer aktive i de timene enn andre. De nytter godt av det, de som ikke er så flinke og ikke sier noe i timen er "taperne".

Du har ikke noe å fare med om du ikke har fått 6 på noen tellende prøver e.l. Det skal være ganske grove avvik før det funker å klage.
Uansett vil ikke klagingen ha noe å si til inntak på VGS.
Sitat av DataGüru Vis innlegg
Uansett vil ikke klagingen ha noe å si til inntak på VGS.
Vis hele sitatet...
Kommer vel an på hva slags karakterer trådstarter har i de andre fagene ?
Nei. Da du får tilbakemelding på klagen lenge etter inntak.