Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2732
Heroinister har allerede metadon og subutex relativt lett tilgjengelig, og det har allerede vært mange seriøse debatter politisk sett om både sprøyterom og også at man bare skal få utlevert heroin på resept. Det virker som det er en alminnelig oppfatning at dersom man er hektet på heroin, så har man havnet i den værst tenkelige avhengigheten som eksisterer, og kan liksom ikke havne mer utpå skråplanet. Men føler ofte at i denne debatten at andre rusmisbrukere blir glemt, og at det ikke er nok fokus på hele spekteret av forskjellige rusmisbrukere. F.eks. når det gjelder benzodiazepiner så leste jeg nettop en rapport i en britisk avis om gamle mennesker som hadde fått utlevert ting som Valium i 20 år eller mere, og som var ekstremt syke uten å skjønne hvorfor, og som må gjennom et helvete dersom de ønsker å slutte å bruke disse vanedannende medikamentene.

"The biggest drug-addiction problem in the world doesn't involve heroin, cocaine or marijuana. In fact, it doesn't involve an illegal drug at all. The world's biggest drug-addiction problem is posed by a group of drugs, the benzodiazepines, which are widely prescribed by doctors and taken by countless millions of perfectly ordinary people around the world... Drug-addiction experts claim that getting people off the benzodiazepines is more difficult than getting addicts off heroin..." - Dr Vernon Coleman, Life Without Tranquillisers
Vis hele sitatet...
"It is more difficult to withdraw people from benzodiazepines than it is from heroin. It just seems that the dependency is so ingrained and the withdrawal symptoms you get are so intolerable that people have a great deal of problem coming off. The other aspect is that with heroin, usually the withdrawal is over within a week or so. With benzodiazepines, a proportion of patients go on to long term withdrawal and they have very unpleasant symptoms for month after month, and I get letters from people saying you can go on for two years or more. Some of the tranquilliser groups can document people who still have symptoms ten years after stopping." - Professor M H Lader, Royal Maudesley Hospital, BBC Radio 4, Face The Facts
Vis hele sitatet...
Og så er det alkoholikere og amfetamin-misbrukere, her kan jeg ikke dokumentere så mye om hvor lite som blir gjort, siden jeg ikke har studert emnet så godt, men vet at det hvertfall ikke er snakk om for en gammel alkis å få etanol hos doktoren eller en tannløs speed-freak å få ren amfetamin uten masse dritt, så de slipper å ødelegge kroppen sin.

Og så har vi jo den absurde situasjonen at heroinister faktisk kan stå frem med misbruket sitt og få opiater (tunge rusmidler) så de slipper abstinens, mens en vanlig "ola nordmann" som tar en joint i blant skal måtte føle seg som en kriminell.
Man må vell ta steg for steg i Norge. Vis du ikke har merket det så går det meste rundt ruspolitikken sakte.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Ja, det er mye som ikke er bra. Engasjer deg og gjør noe med det! Å sette søkelys på disse problemene ved å klage over all oppmerksomheten heroinistene har fått (uten at det dermed er gitt at heroinistene får den behandlingen vi mener de fortjener) bidrar ikke til noen av kampsakene. Dette fremstår mest som en barnslig "rant". Vær heller glad på vegne av heroinistene og at vi som samfunn begynner å bevege oss i riktig retning!
Trådstarter
Mener heller at de med rusproblemer bør behandles likt, og at når man først er åpen for politisk debatt rundt f.eks. heroin, så vil jo det være et greit tidspunkt til også trekke frem alle samfunnsproblemene andre rusmidler medfører. Hvis du synes gamle damer som må stavre seg nedpå nærmeste apotek for å skaffe piller hun ikke vet at hun er avhengig av, og fokus på sånne problemer er "barnslig rant" så er det din sak. Trillet rundt en fyr i rullestol her en dag, så han fikk fylt (en brukt) kanyle med vann og deretter fikk hjelp av noen andre til skuddet med speed, synes ikke livssituasjonen hans heller er noe som blir snakket om i media.
I et konservativt land som Noreg, må du vera utruleg fornøyd med at det i det heile tatt blir gjort nokre framsteg i forbinding med rusrelatert politikk. Dette er berre eit lite steg i rett retning, det kjem nok meir etter kvart. Spørsmålet er berre kor lang tid det kjem til å ta.
Sist endret av Basement; 15. juni 2010 kl. 20:46.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg har absolutt ikke sagt at det er barnslig å sette fokus på saker som at pasienter uvitende tilvennes vanedannende preparater. Jeg synes derimot retorikken i ditt første innlegg og ditt forsøk på meningstillegging i ditt siste innlegg er barnslig.

Som jeg allerede har sagt er det mye som ikke er bra. Heldigvis beveger vi oss mot at flere og flere unner både heroinister og andre som lider under rusproblematikk verdige liv. Det er noe du burde bygge videre på.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Alkoholikere har allerede lovlig og god tilgang til ren drikkevare. Ja, det koster litt, men det vil den eventuelle lovlige heroinen også gjøre.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Alkoholikere har allerede lovlig og god tilgang til ren drikkevare. Ja, det koster litt, men det vil den eventuelle lovlige heroinen også gjøre.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med hverandre å gjøre. Alkoholsystemet i Norge er ikke et system tilrettelagt for alkoholikere, men et tilbud til hele befolkningen. At det er høye priser er for å hindre alkoholisme.

Dét det er snakk om her, er gratis utdeling av heroin til heroinavhengige som trenger det, ikke til hvem som helst. Dette er en hjelp for misbrukerne, noe ikke det lovlige marked for alkohol er. Jeg regner med at du vet dette, siden du blander deg inn i debatten, men dette var da isåfall et veldig lite gjennomtenkt utsagn av deg.
Å sammenlikne heroinmisbrukere med hasj-brukere blir litt for dumt spør du meg. Heroin-avhengige er syke mennesker. De gjør ikke dette for å kose seg med kompisene sine, men fordi de trenger det. Tunge narkomane er syke mennesker som må hjelpes, og mulig at det å tilrettelegge for disse menneskene er bra.
Skjønner ikke hvorfor vi skal legalisere narkotika! Hva er vitsen? Skal vi gi opp det illegale bare fordi det er mange som driver med det? Skal vi også la 16-åringer kjøpe snus og røyk bare fordi det er mange som gjør det allerede? Det blir rett og slett altfor dumt å legalisere noe i det hele tatt som er såpass ødeleggende for mennesker.

Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Å sammenlikne heroinmisbrukere med hasj-brukere blir litt for dumt spør du meg. Heroin-avhengige er syke mennesker. De gjør ikke dette for å kose seg med kompisene sine, men fordi de trenger det. Tunge narkomane er syke mennesker som må hjelpes, og mulig at det å tilrettelegge for disse menneskene er bra.
Vis hele sitatet...
HVorfor er det dumt?
For det første: Både hasj og herion er narkotika.
For det andre: Mange som er avhengige av hasj går over til heroin fordi de vil ha sterkere saker. (Så det fra en dokumentar på National Geographic.)

Jeg syns ikke synd på tungt narkomane; for det er dems egen skyld at de går på det. Selvfølgelig har ikke alle valgt å komme opp i miljøet, men det er ikke alle som har prøvd å si nei heller.
Sitat av FøkkAlt Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor vi skal legalisere narkotika! Hva er vitsen? Skal vi gi opp det illegale bare fordi det er mange som driver med det? Skal vi også la 16-åringer kjøpe snus og røyk bare fordi det er mange som gjør det allerede? Det blir rett og slett altfor dumt å legalisere noe i det hele tatt som er såpass ødeleggende for mennesker.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke snakk om legalisering! Vi prater om misbrukere som er langt ute og kjører, som nærmest trenger heroin for å komme seg ut iløpet av dagen. Det er ingen som har nevnt noe om at vi plutselig skal selge heroin til alle og enhver.

Nei men herre min hatt. Hasj og heroin er narkotika fordi vi definerer det som narkotika. Det betyr ikke at det er det samme.
Sist endret av Filosofen; 16. juni 2010 kl. 21:38.
Sitat av FøkkAlt Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor vi skal legalisere narkotika! Hva er vitsen? Skal vi gi opp det illegale bare fordi det er mange som driver med det? Skal vi også la 16-åringer kjøpe snus og røyk bare fordi det er mange som gjør det allerede? Det blir rett og slett altfor dumt å legalisere noe i det hele tatt som er såpass ødeleggende for mennesker.


HVorfor er det dumt?
For det første: Både hasj og herion er narkotika.
For det andre: Mange som er avhengige av hasj går over til heroin fordi de vil ha sterkere saker. (Så det fra en dokumentar på National Geographic.)

Jeg syns ikke synd på tungt narkomane; for det er dems egen skyld at de går på det. Selvfølgelig har ikke alle valgt å komme opp i miljøet, men det er ikke alle som har prøvd å si nei heller.
Vis hele sitatet...
Å sammenligne avhengighet på hasj og heroin er helt idiotisk, iom. at heroin gjør deg fysisk avhengig, kroppen trenger det, mens hasj går det ikke ann å bli fysisk avhengig av.

Nå oversimplifiserte jeg litt, men står fortsatt for deg jeg sa.
Sist endret av Dimergon; 16. juni 2010 kl. 21:44.
LOL! ok, ser at jeg var litt kjapp med å gi kvalitetspoeng til trådstarter her... Jeg skjønner poenget ditt, at ekstremt mange i Norge har problemer med benzodiazepiner (har selv vært tidligere, og kjenner en del andre!). Vi trenger selvsagt tiltak på denne fronten også, siden det berører så mange, og siden konsekvensene av benzo-misbruk er svært alvorlige. Men her trengs det andre tiltak enn hos heroinmisbrukere, siden benzodiazepiner allerede er lovlige og reseptbelagte. Hvilke tiltak vet jeg dog dessverre ikke...

Syns egentlig derfor at det ikke går an å trekke en parallell mellom heroinister som får lovlig heroin, og mangel på tilbud til benzo-misbrukere. Jeg er dog 100 % med på at andre typer misbrukere bør få mer hjelp og tilbud, ettersom de fleste rusmisbrukere i Norge ikke bruker heroin. Men for nå bør vi være fornøyd med at heroinister (kanskje) kan få utdelt ren, gratis heroin, slik at vi kan minimisere skadeffekten av bruken. Vinningskriminalitet, prostitusjon, overdoser, skadelige stoffer blandet ut i heroinen er alle faktorer som vil forsvinne/betydelig minske når de får gratis heroin.

Og selvsagt håper jeg at vi snart også kan tenke på resten av de gud-veit-hvor-mange misbrukerne av andre lovlige/ulovlige stoffer...
Sitat av FøkkAlt Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor vi skal legalisere narkotika! Hva er vitsen? Skal vi gi opp det illegale bare fordi det er mange som driver med det? Skal vi også la 16-åringer kjøpe snus og røyk bare fordi det er mange som gjør det allerede? Det blir rett og slett altfor dumt å legalisere noe i det hele tatt som er såpass ødeleggende for mennesker.


HVorfor er det dumt?
For det første: Både hasj og herion er narkotika.
For det andre: Mange som er avhengige av hasj går over til heroin fordi de vil ha sterkere saker. (Så det fra en dokumentar på National Geographic.)

Jeg syns ikke synd på tungt narkomane; for det er dems egen skyld at de går på det. Selvfølgelig har ikke alle valgt å komme opp i miljøet, men det er ikke alle som har prøvd å si nei heller.
Vis hele sitatet...
Prøver du å være provoserende nå? For du lykkes relativt bra. Jeg har skrevet så utrolig masse om dette i det siste, så jeg gidder ikke gjenta meg selv mer og gå inn i en ny diskusjon med deg.

Men det du skriver er tull, basert på inngrodde fordommer, og vitner ikke om noe annet enn uvitenhet og ignoranse, og mangel på livserfaring. For gamle karen er du nok ikke.

Hvis dette engasjerer deg nok til å skrive så mange linjer så burde du heller lese deg mer opp om emnet. Står f.eks. masse fornuftig her på forumet. Gidder ikke linke da du virker som et håpløst tilfelle og jeg nå velger å glemme at du eksisterer.


Librium: Jeg kan nok si meg enig med deg ja. Men blir helt feil å begynne klage på dette nå. Vi må ta en ting av gangen, og være glad for at ting skjer og det går i riktig retning, sakte men sikkert. For ting vil ta tid, lang tid.

Jeg har vært i mange diskusjoner i dag, og ene argumentet jeg har fått servert er at får de dette så kommer krav om alle andre stoffer etter. Nå som forslaget om gratis heroin til de tyngste heroinmisbrukerne er sendt til Stortinget, kan vi ikke begynne å med en gang skrike opp at nå vil vi ha resten av stoffene. Som Mullah sier så gagner ikke dette "saken vår".

Dette er en dag vi skal være godt fornøyde, ikke klage over alt annet som er feil med norsk narkotikapolitikk. Den dagen kommer igjen den og.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det har ingenting med hverandre å gjøre. Alkoholsystemet i Norge er ikke et system tilrettelagt for alkoholikere, men et tilbud til hele befolkningen. At det er høye priser er for å hindre alkoholisme.

Dét det er snakk om her, er gratis utdeling av heroin til heroinavhengige som trenger det, ikke til hvem som helst. Dette er en hjelp for misbrukerne, noe ikke det lovlige marked for alkohol er. Jeg regner med at du vet dette, siden du blander deg inn i debatten, men dette var da isåfall et veldig lite gjennomtenkt utsagn av deg.
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Jeg glemte å quote trådstarteren, for da hadde du forstått hva jeg mente.
Sist endret av Mexxy; 17. juni 2010 kl. 00:06.
Heroin er et rusmiddel de det norske samfunnet har sviktet bruker. Heroin er ikke mye til festdop og det er ikke særlig status i det i dagens samfunn. Det er en måte å flykte fra virkeligheten på. Forskjellige rusmidler til forskjellige mennesker. Heroin er for de som vil flykte fra ens livssituasjon. Du oppnår ikke mye under heroinrus. De menneskene som faller totalt inn i avhengighet har i de aller fleste tilfellene underliggende problemer som burde ha blitt løst av den norske staten gjennom institusjoner som skole og barnevern. På en måte kan en derfor si at samfunnet har en moralsk plikt til å ta vare på disse menneskene og prøve å løse deres problemer. Når det er sagt er det en grense vi må trekke et sted. Jeg syns derfor ikke utdeling av heroin er positivt. Vi har hatt et system som deler ut metadon lenge nå. Det har vist seg at heroinister allikevel faller tilbake i gamle vaner, de trenger heroin selv om metadon tar knekken på abstinensene. Hvorfor? Jeg syns en skal ta individets rusproblem ved rota og gi dem terapi, ved siden av metadon/subutex.
Sist endret av Stratops; 20. juni 2010 kl. 21:46.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Heroin er et rusmiddel de det norske samfunnet har sviktet bruker. Heroin er ikke mye til festdop og det er ikke særlig status i det i dagens samfunn. Det er en måte å flykte fra virkeligheten på. Forskjellige rusmidler til forskjellige mennesker. Heroin er for de som vil flykte fra ens livssituasjon. Du oppnår ikke mye under heroinrus. De menneskene som faller totalt inn i avhengighet har i de aller fleste tilfellene underliggende problemer som burde ha blitt løst av den norske staten gjennom institusjoner som skole og barnevern. På en måte kan en derfor si at samfunnet har en moralsk plikt til å ta vare på disse menneskene og prøve å løse deres problemer. Når det er sagt er det en grense vi må trekke et sted. Jeg syns derfor ikke utdeling av heroin er positivt. Vi har hatt et system som deler ut metadon lenge nå. Det har vist seg at heroinister allikevel faller tilbake i gamle vaner, de trenger heroin selv om metadon tar knekken på abstinensene. Hvorfor? Jeg syns en skal ta individets rusproblem ved rota og gi dem terapi, ved siden av metadon/subutex.
Vis hele sitatet...
Man kan selvsagt ikke gi gratis heroin som eneste tilbud. Greia er jo at livet til en heroinist stort sett dreier seg om å skaffe heroin. Det blir lite plass til ting som å skaffe seg bolig, spise sunt og ellers ta vare på helsen. For å ikke snakke om å gå i terapi. Men når akkurat det aspektet med å skaffe brukerdosen av stoffet for å bli frisk blir sikret, blir det lettere å ta tak de andre problemene sine.

Dette er ikke en universell løsning, og kommer ikke til å hjelpe alle. Tanken er at det er kun de som har vært heroinavhengige svært lenge, som har vært inn og ut av rehabilitering, som skal få. Noen vil være for unge, noen er kanskje blandingsmisbrukere eller bruker andre stoffer, og for andre er det kanskje håp om normal rusavenning. Poenget er at utdeling av heroin vil hjelpe en gruppe som er svært utsatt og som idag lever totalt uverdig i den norske velferdsstaten.

Jeg er veldig enig i mye av det du sier, den viktigste saken i rusomsorgen idag er ikke å dele ut gratis rusmidler, men at man ser hele mennesket, ikke bare rusproblemet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Librium Vis innlegg
Heroinister har allerede metadon og subutex relativt lett tilgjengelig, og det har allerede vært mange seriøse debatter politisk sett om både sprøyterom og også at man bare skal få utlevert heroin på resept. Det virker som det er en alminnelig oppfatning at dersom man er hektet på heroin, så har man havnet i den værst tenkelige avhengigheten som eksisterer, og kan liksom ikke havne mer utpå skråplanet. Men føler ofte at i denne debatten at andre rusmisbrukere blir glemt, og at det ikke er nok fokus på hele spekteret av forskjellige rusmisbrukere. F.eks. når det gjelder benzodiazepiner så leste jeg nettop en rapport i en britisk avis om gamle mennesker som hadde fått utlevert ting som Valium i 20 år eller mere, og som var ekstremt syke uten å skjønne hvorfor, og som må gjennom et helvete dersom de ønsker å slutte å bruke disse vanedannende medikamentene.





Og så er det alkoholikere og amfetamin-misbrukere, her kan jeg ikke dokumentere så mye om hvor lite som blir gjort, siden jeg ikke har studert emnet så godt, men vet at det hvertfall ikke er snakk om for en gammel alkis å få etanol hos doktoren eller en tannløs speed-freak å få ren amfetamin uten masse dritt, så de slipper å ødelegge kroppen sin.

Og så har vi jo den absurde situasjonen at heroinister faktisk kan stå frem med misbruket sitt og få opiater (tunge rusmidler) så de slipper abstinens, mens en vanlig "ola nordmann" som tar en joint i blant skal måtte føle seg som en kriminell.
Vis hele sitatet...

Er ganske stor forskjell på amf og heroin. De abstinensene man får av amf over litt tid er ikke rare greiene kontra heroin.

Skjønner ikke hva de som bruker amf syter etter! Det går på psyken, blir litt smådårlig. På heroin blir du dausjuk..

Sitat av Librium Vis innlegg
Heroinister har allerede metadon og subutex relativt lett tilgjengelig, og det har allerede vært mange seriøse debatter politisk sett om både sprøyterom og også at man bare skal få utlevert heroin på resept. Det virker som det er en alminnelig oppfatning at dersom man er hektet på heroin, så har man havnet i den værst tenkelige avhengigheten som eksisterer, og kan liksom ikke havne mer utpå skråplanet. Men føler ofte at i denne debatten at andre rusmisbrukere blir glemt, og at det ikke er nok fokus på hele spekteret av forskjellige rusmisbrukere. F.eks. når det gjelder benzodiazepiner så leste jeg nettop en rapport i en britisk avis om gamle mennesker som hadde fått utlevert ting som Valium i 20 år eller mere, og som var ekstremt syke uten å skjønne hvorfor, og som må gjennom et helvete dersom de ønsker å slutte å bruke disse vanedannende medikamentene.





Og så er det alkoholikere og amfetamin-misbrukere, her kan jeg ikke dokumentere så mye om hvor lite som blir gjort, siden jeg ikke har studert emnet så godt, men vet at det hvertfall ikke er snakk om for en gammel alkis å få etanol hos doktoren eller en tannløs speed-freak å få ren amfetamin uten masse dritt, så de slipper å ødelegge kroppen sin.

Og så har vi jo den absurde situasjonen at heroinister faktisk kan stå frem med misbruket sitt og få opiater (tunge rusmidler) så de slipper abstinens, mens en vanlig "ola nordmann" som tar en joint i blant skal måtte føle seg som en kriminell.
Vis hele sitatet...

En ting til, hva har reven med det her å gjøre?

Får du store abstinenser hvis du ikke skulle få tak i rev en dag?

Det her er jo 2 helt forskjellige ting, skjønner ikke hva du vil frem til.. Hasj på resept?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
At du kaster lys på benzodiasepinavhengighet er veldig interessant, almennkunnskapene om psykoaktive stoff, både legale og illegale er veldig mangelfull blandt de fleste.
Det skumle er virkningen av denne legale grensen: Det finnes en stor del av befolkningen, unge som eldre, som tror at det som er ulovlig er mange ganger skadeligere enn noe som er lovlig.
Denne logikken fører til at folk sniffer løsemidler eller misbruker legemidler, førstnevnte har svært skadelige konsekvenser.
Spørsmålet er, som mullah sier, hva skal vi gjøre med det? En slags informasjonskampanje hadde vel gjort seg, jeg må fort innrømme at jeg har hverken tid eller engasjementet lengre til å sette i gang noe slikt.