Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 5748
Jeg har i det siste lekt med tanken på å starte et trossamfunn med cannabis som "Gud". Ikke fordi jeg mener urten er Guddommelig eller fortjener å bli tilbedt, men for å få lov til å kose meg med weeden min uten innblanding fra onkel politi. Om ikke annet ville det satt i gang legaliseringsdebatten.

Har hørt om noe som ligner i USA (chapel ettellerannet).

Siden vi har religionsfrihet i Norge vil vel i teorien ingen kunne nekte medlemmene å oppbevare/konsumere cannabis?

Hva hindrer oss i å starte denne menigheten?
Jeg skjønner at det må være et eller annet siden ingen har gjort det før

Hadde vært kos med statsstøtta weed
Hvorfor i alle verdens navn og rike skulle dere som medlemmer av en slik menighet kunne heve dere over loven?
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Har hørt om noe som ligner i USA (chapel ettellerannet).
Vis hele sitatet...

This?
http://www.temple420.org/
Chapel 420? Ihvertfall så kan du nok bare drømme om å få lov til å toke så mye du vil i Norge, fordi du bestemmer deg for å starte en egen menighet. Det vil ikke få samme utfallet i Norge som i USA. Garantert.

Prøv gjerne og motbevis meg, jeg melder meg gjerne inn i Menigheten din
Lovverket kan jo bli litt tricky. Om du skal få lov til å røyke cannabis fordi det er riktig i følge din menighet må jo nesten muslimene få følge sharialoven - og det vil vi heller ikke.
Så hvis jeg starter en menighet om trimmede mopeder kan jeg kjøre i 120 km/h på moped ?
Listefyll
Trådstarter
Som sagt er det kun en tanke, ingen konkrete planer

Halalgeir: Godt spørsmål, som jeg ikke har noe godt svar på Er ihvertfall et lovbrudd uten så mange offer.
wikipedia:

Friheten til å utøve sin religion eller tro skal ikke være til gjenstand for andre begrensninger enn slike som loven foreskriver, og som er nødvendige for å beskytte offentlig sikkerhet, orden, helse eller moral eller for beskyttelse av andres rettigheter og friheter.
kjedelig streiting
Dette har vel heller noe med om man kan bruke Cannabis i religiøse sermonier, enn at man kan lage sine egne regler pga religionen. Akkurat som katolikkene bruker vin i natteverdet og div innfødte amerikanere bl. annet bruker peyote.

http://en.wikipedia.org/wiki/Entheogen
Listefyll
Trådstarter
Ser godt poenget med at det da bare ville vært å starte et trossamfunn for alle kriminelle handlinger.

Hadde uansett vært morsomt å samle underskrifter og søke. Ville som sagt satt i gang legaliseringsdebatten uansett
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Rhastafarier får verken lov å røyke i USA eller her i landet, så hvorfor skulle din menighet få lov?
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Jeg har i det siste lekt med tanken på å starte et trossamfunn med cannabis som "Gud". Ikke fordi jeg mener urten er Guddommelig eller fortjener å bli tilbedt, men for å få lov til å kose meg med weeden min uten innblanding fra onkel politi. Om ikke annet ville det satt i gang legaliseringsdebatten.

Har hørt om noe som ligner i USA (chapel ettellerannet).

Siden vi har religionsfrihet i Norge vil vel i teorien ingen kunne nekte medlemmene å oppbevare/konsumere cannabis?

Hva hindrer oss i å starte denne menigheten?
Jeg skjønner at det må være et eller annet siden ingen har gjort det før

Hadde vært kos med statsstøtta weed
Vis hele sitatet...
Morsom tanke, og jeg regner med du har fått ideen fra Temple420.

Som nevnt vil ikke en religionsgruppe kunne heve seg over loven.
Det Temple420 sørger for er å gi folk en mulighet til å kunne forsvare bruket sitt i retten. "løyven" de får utdelt har ingen reell funksjon i rettssystemet.
Sist endret av fetter; 25. mai 2010 kl. 15:55.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har tenkt det samme selv, og jeg mener det kan bare komme godt ut av det:

1. De blir nektet å oppbevare det og det vil føre til konkrete eksempler på at man kan nekte religiøse spesielle rettigheter.

2. De blir godtatt og blir fort en av de største trossamfunn i Norge ettersom medlemskapet vil fungere som et de facto tillattelse til å røyke cannabis

Jeg er gjerne med!
Vel, loven stopper jo åpenbart ikke katolske prester fra å begå overgrep mot små barn, så …
Loven mot cannabis har aldri noensinne vært demokratisk, ikke et lite snev av demokrati har vært inn i bildet.

Ja jeg vet dette ikke har en drit med saken å gjøre, men jeg sier no det så ofte jeg kan.
Vet dere, jeg synes denne var GENIAL! Hvorfor skal ikke vi få lov til å bryte kulturer, normer og regler når så mange andre med andre trosrettninger får lov til dette ?
- Jeg mener, avvike fra Uniformer til fordel for Hijab?
- Drepe folk fordi de tegnet noe som utringsfriheten gir deg rett til ?
- Brenne flagg, kaste stener, knuse ruter, for det du tror på i et "rolig" demonstrasjonstog ?
- True hele nasjoner, og ikke minst verdensdeler, fordi de ikke "repsekterer" religionen din ?

Om vi får til å si at vi dyrker en eller annen Gud, og eneste måten å få kontakt/be til han er ved å røyke marihuana og høre på rolig reagge for å havne i en religiøs transe, så må jo dette gå igjennom.
Hvis ikke starter vi en egen folkebevegelse, går i tog, roper å skriker og skyter raketter rundtomkring for å få lov til å praktisere religionen vår (som man tydeligvis har krav på, uansett hva den måtte gå ut på, bare man roper høyt nok). Hvorfor skulle ikke vi få lov til å demonstrere å kreve å bli respektert å bli hørt på som andre ?

Sitat av fetter Vis innlegg
Som nevnt vil ikke en religionsgruppe kunne heve seg over loven.
Vis hele sitatet...

Har sett iallefall 10 eksempler på nyhetene og lest minst 100 artikkler i aviser som avkrefter den påstanden/reglen....
Men hey.. Ingen regel uten unntak...

Kanskje om folk frykter oss nok lar de oss gjøre som vi vil ? ^^
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
vi dyrker en eller annen Gud
Vis hele sitatet...
Ingen andre som så den?
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Ingen andre som så den?
Vis hele sitatet...
Fantastisk!
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:31.
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Halalgeir: Godt spørsmål, som jeg ikke har noe godt svar på Er ihvertfall et lovbrudd uten så mange offer.
Vis hele sitatet...
Det spiller da ingen rolle så lenge det er et lovbrudd.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Vet dere, jeg synes denne var GENIAL! Hvorfor skal ikke vi få lov til å bryte kulturer, normer og regler når så mange andre med andre trosrettninger får lov til dette ?
- Jeg mener, avvike fra Uniformer til fordel for Hijab?
- Drepe folk fordi de tegnet noe som utringsfriheten gir deg rett til ?
- Brenne flagg, kaste stener, knuse ruter, for det du tror på i et "rolig" demonstrasjonstog ?
- True hele nasjoner, og ikke minst verdensdeler, fordi de ikke "repsekterer" religionen din ?

Om vi får til å si at vi dyrker en eller annen Gud, og eneste måten å få kontakt/be til han er ved å røyke marihuana og høre på rolig reagge for å havne i en religiøs transe, så må jo dette gå igjennom.
Hvis ikke starter vi en egen folkebevegelse, går i tog, roper å skriker og skyter raketter rundtomkring for å få lov til å praktisere religionen vår (som man tydeligvis har krav på, uansett hva den måtte gå ut på, bare man roper høyt nok). Hvorfor skulle ikke vi få lov til å demonstrere å kreve å bli respektert å bli hørt på som andre ?




Har sett iallefall 10 eksempler på nyhetene og lest minst 100 artikkler i aviser som avkrefter den påstanden/reglen....
Men hey.. Ingen regel uten unntak...

Kanskje om folk frykter oss nok lar de oss gjøre som vi vil ? ^^
Vis hele sitatet...
Klarer ikke forstå om du bruker ironi, eller om du faktisk er seriøs. Hvis du er seriøs, så er alt du sier helt bak mål. Jeg vet ikke om du har fått det med deg, men alt bråket om tegningene, uniformen o.l. har bare gjort islam mer uglesett, og i hvert fall ikke gjort at noe blir mer godtatt.

At du i tillegg foreslår å gå samme vei som ekstremister er bare idiotisk. Vil du være en idiot i legaliseringsdebatten kan du heller delta i Marihuanamarsjen.
Jeg har tidligere satt meg litt inn i hvordan dette med å opprette trossamfunner fungerer, da spesielt i sammenheng med bruk av psykoaktive stoffer.

Skal du basere trossamfunnet ditt rundt inntak av et illegalt eller kontrollert psykoaktiv, så må du først og fremst kunne dokumentere at dine forfedre har en lang historie med bruk av dette stoffet som et religiøst sakrament. Da har du noe å fare med. Uten det vil du aldri i livet ha et håp om å kunne overkjøre narkotikalovgivningen eller legemiddelloven med et krav om religionsfrihet.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg har tidligere satt meg litt inn i hvordan dette med å opprette trossamfunner fungerer, da spesielt i sammenheng med bruk av psykoaktive stoffer.

Skal du basere trossamfunnet ditt rundt inntak av et illegalt eller kontrollert psykoaktiv, så må du først og fremst kunne dokumentere at dine forfedre har en lang historie med bruk av dette stoffet som et religiøst sakrament. Da har du noe å fare med. Uten det vil du aldri i livet ha et håp om å kunne overkjøre narkotikalovgivningen eller legemiddelloven med et krav om religionsfrihet.
Vis hele sitatet...

Vel, man trenger bare en "profet", eller en fantastisk historie om hvordan vi fikk den "hellige" informasjonen.

Igjen det er hadde vært et forsøk, og utrolig godt stunt til å gjøre folk litt mer oppmerksomme på cannabis-debatten. Trenger ikke å forvente full pakke, selvom det hadde vært best....
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Vel, man trenger bare en "profet", eller en fantastisk historie om hvordan vi fikk den "hellige" informasjonen.
Vis hele sitatet...
Nei, som mentalmelt skriver, trenger du mer enn som så. Du må kunne vise til tidligere bruk av det aktuelle stoffet som religiøst sakrament. Vi har i Norge bare brukt cannabis som rusmiddel siden 60-tallet, og da ikke som noe religiøst sakrament.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Igjen det er hadde vært et forsøk, og utrolig godt stunt til å gjøre folk litt mer oppmerksomme på cannabis-debatten.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat denne typen oppmerksomhet cannabisdebatten IKKE trenger! Det er nok av tåper som bedriver tåkete misjonsarbeid og tullete stunts i denne sakens navn! Hvis du vil gjøre noe for debatten, skaff deg relevant utdannelse så du kan uttale deg som fagperson! Meld deg inn i et politisk parti og jobb for at de skal endre sin ruspolitikk! Sitt heller hjemme å gjør nada, enn å utføre denne typen "aksjoner", som skader saken mer enn de hjelper.
Sist endret av felix_poker; 8. juni 2010 kl. 10:45.
Sitat av Xasma Vis innlegg

At du i tillegg foreslår å gå samme vei som ekstremister er bare idiotisk. Vil du være en idiot i legaliseringsdebatten kan du heller delta i Marihuanamarsjen.
Vis hele sitatet...
Beklager at du synes det, men for å forsvare meg, så leser jeg først trådstarters tekst, og så vurderer jeg det som står der. Etter dette kommer jeg med det jeg vil si på likt nivå med utgangspunktet i tråden. Føler ikke jeg trakk den veldig mye ned Men ja, det var halvironisk.

Ikke fordi jeg hater Islam, men fordi jeg hater de som godtar, frykter eller ikke tør å si ifra når noen oppfører seg slik som enkelte i den religionen gjør. Synes at Nato/Eu og egentlig verden burde holde seg for gode til å akseptere folk som oppfører seg som en bølle i 7.klasse. Man burde heller forklare at verden ikke kan være slik, vi har alle like mye rett til å være her, og at egentlig ingen er interessert i å være med i noen som helst form for krig.
Joda, religion funker utmerket som unnskyldning på lovbrudd.

Min gud er drap, forresten.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Man burde heller forklare at verden ikke kan være slik, vi har alle like mye rett til å være her ...
Vis hele sitatet...
Bortsett fra de som oppfører seg som bøller?
Listefyll
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg har tidligere satt meg litt inn i hvordan dette med å opprette trossamfunner fungerer, da spesielt i sammenheng med bruk av psykoaktive stoffer.

Skal du basere trossamfunnet ditt rundt inntak av et illegalt eller kontrollert psykoaktiv, så må du først og fremst kunne dokumentere at dine forfedre har en lang historie med bruk av dette stoffet som et religiøst sakrament. Da har du noe å fare med. Uten det vil du aldri i livet ha et håp om å kunne overkjøre narkotikalovgivningen eller legemiddelloven med et krav om religionsfrihet.
Vis hele sitatet...
Så i teorien kunne de fleste nordmenn startet en fleinsopp-menighet?

Vikingene brukte vel flein?

Har uansett aldri turt å prøve flein selv om det frister..
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Vikingene brukte vel flein?
Vis hele sitatet...
Det er det ingenting som tyder på at de gjorde, nei. man kan jo anta at de gjorde det, men det forblir rene spekulasjoner.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=89512
Listefyll
Trådstarter
Jaja, får bare fortsette å deale i det skjulte og røyke weeden min etter at dama har lagt seg
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Bortsett fra de som oppfører seg som bøller?
Vis hele sitatet...
Det finnes da vel ingen plass for bøller ? Kanskje bare alcatraz (^^,)
For å starte en religion må man sende en søknad til rådmannen i fylket ditt. Hans rådgivere kommer til å gi en innstilling på søknaden, som de deretter stemmer på.

Dette er uten tvil et nåløye. Blir man faktisk godkjent får man ganske mange rettigheter som staten ikke vil være for rause med. Man kan blant annet: Vie folk, lage gravlund, få støtte til "kirke"/hellig hus, generell bistand, egne helligdager og et par til.

Om det står et ord om cannabis i søknaden, så tviler jeg sterkt på at den blir godkjent. Uten godkjenning som religion kan dere definitivt ikke unnvike loven.

Dette er uansett, som Felix sier, ikke korrekt fremgangsmåte for å få oppmerksomhet rundt legalisering.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Har sett iallefall 10 eksempler på nyhetene og lest minst 100 artikkler i aviser som avkrefter den påstanden/reglen....
Men hey.. Ingen regel uten unntak...
Vis hele sitatet...
Det virker sikkert oftere i saker hvor "ritualet" det er snakk om har mange hundre år med kultur og tradisjon bak seg. Det jeg vill ha frem er at jeg syntes det virker lite sannsynlig at noen domstol i norge vil ta denne "religionen" seriøst.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nei, som mentalmelt skriver, trenger du mer enn som så. Du må kunne vise til tidligere bruk av det aktuelle stoffet som religiøst sakrament. Vi har i Norge bare brukt cannabis som rusmiddel siden 60-tallet, og da ikke som noe religiøst sakrament.

Det er akkurat denne typen oppmerksomhet cannabisdebatten IKKE trenger! Det er nok av tåper som bedriver tåkete misjonsarbeid og tullete stunts i denne sakens navn! Hvis du vil gjøre noe for debatten, skaff deg relevant utdannelse så du kan uttale deg som fagperson! Meld deg inn i et politisk parti og jobb for at de skal endre sin ruspolitikk! Sitt heller hjemme å gjør nada, enn å utføre denne typen "aksjoner", som skader saken mer enn de hjelper.
Vis hele sitatet...
Her tar du tydeligvis feil, det at man "i Norge" har brukt cannabis som rusmiddel siden 60-tallet betyr ikke at religiøse grupper verden om ikke har.
Ta f.eks de mest kjente, rastafarianene har praktisert deres religion med cannabis som religiøs sakrament siden 1930-tallet(snart 80 år), det er dermed mye eldre enn noe nevnverdig cannabisbruk i moderne Norge.
De har religiøst grunnlag for deres cannabisbruk og bruker f.eks vers fra Salmenes Bok (104.14): «Han lar gress gro for feet og urter til menneskets tjeneste» som begrunnelse.

Det du skriver om alle disse aksjonene er latterlig, ikke alle skal bli fagpersoner eller ønsker å bli det. Du tror det kreves bare nok fagpersoner, det tror ikke jeg.
Jeg tror det er ett eksempel på dårlig utdannelse på emnet, mangel på kritisk tenking og informasjonsformidling.
Selve debatten er vunnet, men argumentene er ikke lite kjent.

De fleste vet at alkohol er verre, det er hovedsaklig en ting de fleste antar om cannabis som er verst:
1. Legalisering vil føre til økt forbruk, og dette vil være ha konsekvenser for "en hel generasjon".

Hvis det eneste felix_poker har å bidra med er å be alle andre sitte hjemme, fordi han ikke liker forslagene eller tiltakene, er det idiotisk men greit.

Men jeg er for at alle som forbruker cannabis eller mener det burde være lovlig skal snakke ut!
Det er ingen som trenger å gjemme seg i skapet, det er ingen sider ved cannabisbruk som trenger å skjules.
Det må sies at det er inget mer ueffektivt at alle som støtter legalisering skal bli fagpersoner på noen snevre områder, og alle skal derpå gå ut i media Willy pedersen-style.

Det virker som at enkelte tror her inne at weed er ulovlig pga. for få fagpersoner støtter det. Problemet er litt enklere tror jeg, det berør bare de som blir tatt i åpen måte(berører mange andre, uten at de merker det), og man må vise hvem som er ofre i denne sammenhengen.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Her tar du tydeligvis feil, det at man "i Norge" har brukt cannabis som rusmiddel siden 60-tallet betyr ikke at religiøse grupper verden om ikke har.
Ta f.eks de mest kjente, rastafarianene har praktisert deres religion med cannabis som religiøs sakrament siden 1930-tallet(snart 80 år), det er dermed mye eldre enn noe nevnverdig cannabisbruk i moderne Norge.
De har religiøst grunnlag for deres cannabisbruk og bruker f.eks vers fra Salmenes Bok (104.14): «Han lar gress gro for feet og urter til menneskets tjeneste» som begrunnelse.
Vis hele sitatet...
Nei, han tar ikke feil. Vi snakker om norsk historie her, da det er det som er relevant. Hva rastafariene har gjort er helt fullstendig likegyldig. Vi kan ikke påberope oss kulturelle og religiøse tradisjoner fra et annet sted i verden fordi vi ønsker å bryte vår egen lov her hjemme.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
De fleste vet at alkohol er verre, det er hovedsaklig en ting de fleste antar om cannabis som er verst:
1. Legalisering vil føre til økt forbruk, og dette vil være ha konsekvenser for "en hel generasjon".
Vis hele sitatet...
Hva er det som er galt med den antagelsen? Det viser seg med de lovlige rusmidler at økt tilgjengelighet fører til økt forbruk. Så hvorfor skulle det ikke være tilfellet med cannabis?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hva er det som er galt med den antagelsen? Det viser seg med de lovlige rusmidler at økt tilgjengelighet fører til økt forbruk. Så hvorfor skulle det ikke være tilfellet med cannabis?
Vis hele sitatet...
Fordi statistikk som CEDRO har lagt frem (det offisielle organet for narkotikastatistikk i nederland) viser til at i starten vil flere prøve cannabis, men antallet folk som fortsetter å bruke etter fyllte 25 år synker.
Antallet heroinmisbrukere har også holdt seg stabilt siden praksisen med å ikke håndheve et cannabisforbud, mens statistikken i oslo er en helt annen verden. Rekruteringen i heroinmiljøet står i skummel kontrast til den mer liberale håndteringen av milde stoffer som cannabis i Nederland.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nei, han tar ikke feil. Vi snakker om norsk historie her, da det er det som er relevant. Hva rastafariene har gjort er helt fullstendig likegyldig. Vi kan ikke påberope oss kulturelle og religiøse tradisjoner fra et annet sted i verden fordi vi ønsker å bryte vår egen lov her hjemme.
Vis hele sitatet...
Norsk historie? :S Ingenting med saken å gjøre, dette er hva jeg svarte på:

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nei, som mentalmelt skriver, trenger du mer enn som så. Du må kunne vise til tidligere bruk av det aktuelle stoffet som religiøst sakrament. Vi har i Norge bare brukt cannabis som rusmiddel siden 60-tallet, og da ikke som noe religiøst sakrament.
Vis hele sitatet...
Man må kunne vise at man har tidligere brukt det aktuelle stoffet som religiøst sakrament, ikke at denne religionen har vært til stede og praktisert i Norge så og så lenge.

Hele poenget her er at vi spørsmålet: hva hvis vi begynte med det nå?

Tidligere nevnt er det at fylkesmannen i kommunen må godkjenne det, og etter hva jeg vet må det bare noe guddommelig i bildet og nok medlemmer så vil det bli godkjent som religiøs institusjon og etter det er det bare å saksøke i vei

Videre nevner du norsk historie, som det er noen krav fra den norske stat for religionsetablering at det må være en religion med så mange år i Norge.

Mener du virkelig at nye religioner ikke kan etablere seg i Norge og utfordre normen, og be om spesielle rettigheter?

Vel som nevnt tidligere er det bare bra, og hvis dette forslaget hadde blitt gjort seriøst ville bare 1 av 2 gode ting skje!

1. De forsterker saken for at INGEN religioner skal få spesielle rettigheter, bortsett fra den tafatte og forfallende Norske kirke.

eller

2. De aksepterer og godkjenner denne loven, og Cannabis-menigheten blir Norges nest største trossamfunn i løpet av år

BTW, rastafarianere er ikke de eneste.

Hinduguden Shiva blir tilbedt med bruk av cannabis, og visse mindre sekter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Religio...se_of_cannabis

Bare velg en og etabler i Norge!
I rest my case
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Loven mot cannabis har aldri noensinne vært demokratisk, ikke et lite snev av demokrati har vært inn i bildet.

Ja jeg vet dette ikke har en drit med saken å gjøre, men jeg sier no det så ofte jeg kan.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig feil, så det kan du sikkert slutte å si. Cannabis ble forbudt gjennom Lov om opium m.v. i 1930, og som kjent er stortinget lovgiver og valgt ved en demokratisk prosess kalt stortingsvalg. Cannabislovgivningen er altså like demokratisk som for eksempel Vegtrafikkloven.

Sitat av Ej_bruker
1. De forsterker saken for at INGEN religioner skal få spesielle rettigheter, bortsett fra den tafatte og forfallende Norske kirke.
Vis hele sitatet...
At ingen religioner har rettigheter som krysser norsk lovverk trenger ingen forsterkning. Det er bunnsolid som det allerede er.

Sitat av Ej_bruker
2. De aksepterer og godkjenner denne loven, og Cannabis-menigheten blir Norges nest største trossamfunn i løpet av år
Vis hele sitatet...
Kommer aldri til å skje. Derimot:

3. Dere blir ledd av (ikke med) og ansett som uopplyste tullinger, og blir hengt på en knagg som kremeksempler på hvorfor man ikke bør innta cannabis — noe som er stikk motsatt av hva dere ønsker å utrette, og, som felix_poker sier, skader deres side i legaliseringsdebatten.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Her tar du tydeligvis feil, det at man "i Norge" har brukt cannabis som rusmiddel siden 60-tallet betyr ikke at religiøse grupper verden om ikke har.
Vis hele sitatet...
Nei, som mentalmelt sier er det Norsk historisk bruk som er relevant for om du vil få gjennom en slik lovendring i Norge.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Ta f.eks de mest kjente, rastafarianene har praktisert deres religion med cannabis som religiøs sakrament siden 1930-tallet(snart 80 år), det er dermed mye eldre enn noe nevnverdig cannabisbruk i moderne Norge.
Vis hele sitatet...
Rastafariene får jo ikke en gang lov å bruke dette sakramentet i sitt eget hejmland! Hva får deg til å tro at norske rastafarier skulle få lov?
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Det du skriver om alle disse aksjonene er latterlig, ikke alle skal bli fagpersoner eller ønsker å bli det. Du tror det kreves bare nok fagpersoner, det tror ikke jeg. Jeg tror det er ett eksempel på dårlig utdannelse på emnet, mangel på kritisk tenking og informasjonsformidling. Selve debatten er vunnet, men argumentene er ikke lite kjent.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner rett og slett ike hva du prøver å si her.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Hvis det eneste felix_poker har å bidra med er å be alle andre sitte hjemme, fordi han ikke liker forslagene eller tiltakene, er det idiotisk men greit.
Vis hele sitatet...
Jeg ber stonere holde seg hjemme. Alle andre ber jeg komme seg ut, få seg en relevant utdannelse eller yrkeserfaring, slik at de faktisk kan si noe om temaet (og ha grunnlag for det).
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Det må sies at det er inget mer ueffektivt at alle som støtter legalisering skal bli fagpersoner på noen snevre områder, og alle skal derpå gå ut i media Willy pedersen-style.
Vis hele sitatet...
Hva begrunner du dette med? Hvem snakker om snevre fagområder?
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Det virker som at enkelte tror her inne at weed er ulovlig pga. for få fagpersoner støtter det. Problemet er litt enklere tror jeg, det berør bare de som blir tatt i åpen måte(berører mange andre, uten at de merker det), og man må vise hvem som er ofre i denne sammenhengen.
Vis hele sitatet...
Skjønner du noe av dette selv? Jeg ser ingen mening eller sammenheng i det du skriver her.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
BTW, rastafarianere er ikke de eneste.

Hinduguden Shiva blir tilbedt med bruk av cannabis, og visse mindre sekter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Religio...se_of_cannabis

Bare velg en og etabler i Norge!
I rest my case
Vis hele sitatet...
Det finnes da i aller høyeste grad både rastafarianere og Hinduer i Norge, og ingen av de får lov til å røyke cannabis eller charas på religiøst grunnlag. Hvorfor tror du denne nyetablerte Cannabismenigheten skulle få noen spesialbehandling?
Egentlig syns jeg vi ikke trenger flere religioner!
A
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Norsk historie? :S Ingenting med saken å gjøre, dette er hva jeg svarte på:



Man må kunne vise at man har tidligere brukt det aktuelle stoffet som religiøst sakrament, ikke at denne religionen har vært til stede og praktisert i Norge så og så lenge.

Hele poenget her er at vi spørsmålet: hva hvis vi begynte med det nå?

Tidligere nevnt er det at fylkesmannen i kommunen må godkjenne det, og etter hva jeg vet må det bare noe guddommelig i bildet og nok medlemmer så vil det bli godkjent som religiøs institusjon og etter det er det bare å saksøke i vei

Videre nevner du norsk historie, som det er noen krav fra den norske stat for religionsetablering at det må være en religion med så mange år i Norge.

Mener du virkelig at nye religioner ikke kan etablere seg i Norge og utfordre normen, og be om spesielle rettigheter?

Vel som nevnt tidligere er det bare bra, og hvis dette forslaget hadde blitt gjort seriøst ville bare 1 av 2 gode ting skje!

1. De forsterker saken for at INGEN religioner skal få spesielle rettigheter, bortsett fra den tafatte og forfallende Norske kirke.

eller

2. De aksepterer og godkjenner denne loven, og Cannabis-menigheten blir Norges nest største trossamfunn i løpet av år

BTW, rastafarianere er ikke de eneste.

Hinduguden Shiva blir tilbedt med bruk av cannabis, og visse mindre sekter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Religio...se_of_cannabis

Bare velg en og etabler i Norge!
I rest my case
Vis hele sitatet...
Du har jo ikke peiling for fem flate øre. Felix poker henviste til en post jeg skrev lengre oppe. Les hele innholdet, så kanskje du får med deg hva vi har sagt. Det er ingen som er interessert i å måtte gjenta seg selv fordi folk ikke gidder å lese gjennom tråden.
For å utfylle det Felix_poker sier (dette er selvfølgelig snakk om min tolkning av hans innlegg), siden det tydeligvis er folk som ikke helt forstår poenget her:

En økonom som i en debatt kan fortelle om hvilke positive og negative konsekvenser det kan ha for nasjonen Norge å legalisere, vil stille mye tyngre og påvirke sterkere maktpersoner enn en tulling som roper at "men smuglere og langere tjener på det nå".

En biolog eller doktor som vet hvilke prosesser cannabis setter i gang i kroppen, har god viten om hvordan dette fungerer i kroppen og klarer å formidle dette på en god måte vil stille tyngre enn personer som sier "det er mindre farlig enn alkohol".

En sosiolog som kan fortelle om hvordan personer blir påvirket av forskjellige miljøer og dermed kan gå i dybden av dette vil stille sterkere enn random folk som sier at "det er miljøet som er farlig ikke hasjen".

Osvosv. Håper det for dere som misforsto ble litt klarere nå, de uten faglig tyngde påvirker maktpersoner i mye mindre grad enn de med.

Håper forøvrig at felix_poker sier ifra hvis han mener dette innlegget ikke har livets rett, da jeg isåfall vil fjerne det sporenstreks ^^
TS: Bør ikke målet til cannabisforkjempere uansett være å gjøre cannabis lovlig for alle myndige personer, og ikke omgå loven som du ønsker å forsøke med å starte opp en cannabis-sekt?
Listefyll
Trådstarter
Saape:
Målet er selvfølgelig å få cannabis legalisert, men det vet vi at ikke skjer i nærmeste framtid.

Derfor ville jeg finne en vei rundt. Skjønte fort etter å ha startet tråden at det ikke vil funke
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Så hvis jeg starter en menighet om trimmede mopeder kan jeg kjøre i 120 km/h på moped ?
Vis hele sitatet...
Ja, Så lenge du holder deg inne i menighetslokalet når du kjører og ikke utsetter andre mennesker for fare eller ubehageligheter.
Sist endret av KulaKanon; 21. juni 2010 kl. 15:34.
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Ja, Så lenge du holder deg inne i menighetslokalet når du kjører....
Vis hele sitatet...
Dette finner jeg tvilsomt.
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette finner jeg tvilsomt.
Vis hele sitatet...
Samme med kjøring av uregistrert blodtrimma bil etc, så lenge man er edru og holder seg på privat grunn gjør mann ikke noe ulovelig.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Vet dere, jeg synes denne var GENIAL! Hvorfor skal ikke vi få lov til å bryte kulturer, normer og regler når så mange andre med andre trosrettninger får lov til dette ?
- Jeg mener, avvike fra Uniformer til fordel for Hijab?
- Drepe folk fordi de tegnet noe som utringsfriheten gir deg rett til ?
- Brenne flagg, kaste stener, knuse ruter, for det du tror på i et "rolig" demonstrasjonstog ?
- True hele nasjoner, og ikke minst verdensdeler, fordi de ikke "repsekterer" religionen din ?

Om vi får til å si at vi dyrker en eller annen Gud, og eneste måten å få kontakt/be til han er ved å røyke marihuana og høre på rolig reagge for å havne i en religiøs transe, så må jo dette gå igjennom.
Hvis ikke starter vi en egen folkebevegelse, går i tog, roper å skriker og skyter raketter rundtomkring for å få lov til å praktisere religionen vår (som man tydeligvis har krav på, uansett hva den måtte gå ut på, bare man roper høyt nok). Hvorfor skulle ikke vi få lov til å demonstrere å kreve å bli respektert å bli hørt på som andre ?




Har sett iallefall 10 eksempler på nyhetene og lest minst 100 artikkler i aviser som avkrefter den påstanden/reglen....
Men hey.. Ingen regel uten unntak...

Kanskje om folk frykter oss nok lar de oss gjøre som vi vil ? ^^
Vis hele sitatet...
De får jo ikke lov til det her! Hvor har du fått det fra? haha.. smartass :P
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Samme med kjøring av uregistrert blodtrimma bil etc, så lenge man er edru og holder seg på privat grunn gjør mann ikke noe ulovelig.
Vis hele sitatet...
Det stemmer jo ikke. For å kjøre trimma kjøretøy eller så fort man vil må man gjøre det på en godkjent bane, uansett om den er privat eller offentlig, full eller edru.