Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1416
Aldri skrevet i et forum før, men føler jeg må lufte noen tanker og følelser før jeg går på veggen snart! Jeg er ei jente på snart 20 år, og føler jeg har satt meg selv litt i grøfta.. Har tidligere hatt en fortid med andre rusmidler, men la nærmest dette fra meg den dagen jeg traff glasspipa til naboen.. Ganske tåpelig egentlig, ble aldri fjern da jeg røykte ved tidligere annledninger, før da.. Så her sitter jeg da, 1 år senere. Jeg må røyke hver dag for å fo ro i sjela, og jeg har vel bokstavelig talt grodd fast.. Og det værste med det hele er at jeg er fint klar over det selv.

For meg har alltid røykinga vært som et avbrekk, eller.. ”Der jeg hadde noen timer i uka jeg kunne bare forsvinne i min egen lille verden, uten å tenke på noe”. Det begynte hvertfall sånn de første månedene.. Til det utviklet seg mer og mer som et behov. Jeg har alltid vært club jente/party jente, og spes glad i musikk som trance/progressive . Fant fort ut at musikkopplevensen menst jeg var fjern, var 100 ganger bedre.. Jeg kunne skille alle undertonene, bassen og musikken generelt.. Hehe, og når det kommer til sex.. Jeg kan ikke ha sex uten å røyke nå.. For jeg vet hvor opphissa jeg kan bli når jeg er fjern, og hvor langt jeg kan strekke meg for å få en nytelse som ikke ligner grisen. Jeg har også mange nyktre venner, og mange som ikke er det.. Som oftest, på et vis, blir jeg sittende med dem som IKKE er det i helgene.. Selv om jeg er meget klar over (i mitt tilfelle) at de nyktre vennene mine er mye bedre venner enn noen av de andre noen gang kommer til å bli. Idioti, i know! Men jeg har alltid blitt tiltrukket av ting som er mer ”farlig” og spennende… Dessverre. Men når jeg tenker på langsikt, kommer jeg meg noen vei med det egentlig? Å sitte å rotne bort å være fjern 24/7?
Uans, nå den siste tiden har røykinga begynt å gå utover hverdagen min på jobb, og blant venner.. På jobb, er det ofte jeg ikke husker ting jeg burde huske. Jeg tar ting til meg mye mer enn før når det kommer til venner, ofte tror jeg at de prater bak ryggen min. Jeg føler også at taleevnene min har blitt svekket, for det hender seg at jeg stokker om på ordene jeg uttaler. Noe jeg syns er utrolig ubehagelig, aldri vært sånn før. Jeg har alltid vært den personen som prater godt for meg, i det siste har jeg rett å slett manglet ord.. Helt tomt! Så er det tankene som hopper frem, dette sæærlig menst jeg er fjern. Mye av det er så sykt, at jeg skremmer meg selv til tider. Jeg går ofte å plager meg selv, og tenker at jeg er gal i toppen, blir jo gal av det! Alt dette er vel egentlig klare indikasjoner på at jeg MÅ roe ned? Noen som har det lignende?

Jeg er så forbanna på meg selv, og jeg er usikker og jeg vingler.. Klarer aldri å bestemme meg for ting…. Og jeg skjønner heller ikke helt.. Jeg klarte å komme meg ut av et speed helvette, men røykinga skal jeg liksom ikke klare? Eller er det rett å slett fordi jeg har erstattet rusen, ved å innta et annet rusmiddel? For når jeg tenker meg om, jeg har jo egentlig aldri slutta å ruse meg..Men så må jeg også si at jeg har lært meg selv og kjenne på mange måter jeg sikkert nok ikke hadde gjort om jeg aldri hadde røyka. Så til syvende og siste, angrer IKKE på noe, for jeg sitter igjen med så mange gode opplevelser og minner, men føler nå at det er på tide å ta litt mer ansvar over livet mitt.

For mer erfarne folk som leser dette innlegget, virker dette kanskje teit, og kanskje dere ser på meg som lite sterk, men jeg håper på noen gode råd, og setter pris på alle svar jeg får!
Jeg har personlig ingen erfaring med røyking av hasj, og hvordan avhengigheter rundt dette kan være. Men vil på generelt grunnlag si at jeg tror det ville vært sunnest for både din kropp og sjel om du trappet ned på forbruket :-)

Du skriver godt og virket som et sterkt menneske - ikke svakt! Overhodet intet teit med det du skriver.

Jeg er sikker på at mange her inne kan komme med veldig mange gode og konstruktive råd for å kutte ned eller slutte. Vet det har fungert for noen å røyke damiana i stedet for.

Lykke til, og sånn helt off topic : Above & Beyond lager genial musikk ;-)
Det er jo tydelig at du ikke trives "i tåka" siden du tar deg det bryet med å skrive dette innlegget. Jeg personlig har også fått noen bulker i psyken p.g.a hasj. Det beste rådet jeg kan gi er at du psyker deg opp og legger røyken på hylla. Du kan også prate med fastlegen din om det blir for vanskelig, seriøst, du går ikke glipp av noe selv om du slutter å røyker. Mest sannsynlig vil du også merke at plagene dine forsvinner temmelig kjapt, slik var det iallefall med meg, men ta i et tak før du møter veggen.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Kjenner meg veldig igjen i det du sier om sløvhet, dårlig ordforråd, paranoia etc. Det er vel veldig vanlige (bi)virkninger hos cannabisbrukere så du trenger ihvertfall ikke å bekymre deg for at det er noe galt med deg sånn sett. Hos meg forsvant dette helt etter jeg roet ned litt på bruken. Før kunne jeg være stein 5-6 dager i uka, da merket jeg det som verst. Nå for tida blir det gjerne 2-3 ganger i uka 1-2 ganger i måneden og jeg kjenner veldig godt på kroppen at det er et sunnere bruksmønster. Det som funker for meg trenger ikke nødvendigvis å funke for deg, men litt forandring tror jeg du har godt av.

Når det gjelder avhengighet: For min del er det bare viktig å ha noe å drive med. Hvis jeg kommer hjem fra skolen en dag, har 8 timer å slå i hjel på hybelen (jeg bor borte fra alt av venner og familie og livet mitt generelt 3 dager i uka pga skole) og ingenting å finne på er det veldig lett å finne frem bøtta og bli så fjern at jeg ligger i en klatt på sofaen og hører på musikk resten av ettermiddagen. Jeg går over til å røyke jointer mer og mer, siden jeg liker det bedre. Jeg kan faktisk nyte selve røykinga, jeg trenger ikke å knele foran en tilitersbøtte og jeg synes rusen er bedre. Når jeg røyker med bøtte blir jeg bare så stein at jeg må legge meg ned. Jeg får ikke gjort noe produktivt, jeg blir ikke kreativ og filosofisk, men tida går jævlig fort.
Det som gjorde at jeg kutta ut røykinga mer og mer var, helt sant, WoW. Da hadde jeg noe å gjøre hele ettermiddagen og jeg trengte ikke noe tidsfordriv. Før storrøykerperioden min spilte jeg en del nettpoker, men etter hvert som jeg gikk lei begynte jeg å røyke hasj oftere og oftere.
Noen (inkludert meg selv nå og da) kombinerer selfølgelig den typen sofaaktiviteter med hasjrøyking, men for meg hjalp det veldig å slippe å kjede meg.

For å gjøre det litt kortere: Prøv å finn noe annet enn hasj å slå ihjel tida med. Finn en deltidsjobb, lær et instrument, les ei god bok, og prøv å holde fokus på det du driver med. I forrige uke spilte jeg gjennom et ps3-spill (Precipice of Darkness episode 1) og husker nesten ingenting av hva det gikk ut på. Jeg er sikker på at jeg hadde fått en bedre spillopplevelse hvis jeg hadde latt bøtta stå. Dette vil jeg tro gjelder det aller meste av fritidsaktiviteter. I noen tilfeller kan hasj gi deg en mye bedre opplevelse, i de aller fleste vil det bare gi deg en veldig kortvarig glede.


Dette er bare en del linjer med ting som hjalp for meg - det er du som kjenner deg selv best, og du vet hva du vil og hvordan du skal oppnå det. Stå for valgene du tar og pass på at du ikke mister selvrespekten på veien.
Sist endret av Mr. Meow; 31. mars 2009 kl. 04:46.
Trådstarter
4 4
Jeg har jo forstått at det har skyldest røykinga. Er vel ikke nå før i det siste jeg har innsett hvor mye det påvirker hverdagen min, og den siste mnd jeg har bestemt meg for å trappe ned, evnt. slutte..
Skjønner hva du mener Graapho, og dette er faktisk noe gode tips du kommer med, som faktisk kunna ha funka for meg å, og det satt ting i litt perspektiv Er ved noen enkle tilfeller jeg har gått uten å røyke nå den siste mnd, da 2 dager, men alltid sprukke å røyke på som regel den dagen fordi jeg har mareritt,kvalm og problemer med og sove... Så tenker jeg som regel alt for mye. Tenker kanskje det å begynne på igjen å trene vil fungere, så jeg får slite meg ut så jeg sovner til normale tider. Har vel egentlig bare gått å utsatt det, men sliteeer sånn med den nattingsen.. Og et trekk, blir uans alltid til 3-4.. Spørst hvor sliten jeg er.. Røyker bare etter jobb, sjeldent ellers.. Jobber senvakter, og natt... Ikke helt gunstig egentlig, men blir penger av det.. Men har derfor blitt litt vanskelig å drive på med en "hobby" ,for jeg opplever ofte at jeg faktisk IKKE får sove når jeg er fjern også.. Og da er jeg våken, ofte til formiddagen, og sover til jeg skal på jobb igjen. Har første friåret mitt fra skolen nå, vet ikke hva jeg vil videre... Men finner det ikke ut med å sitte å være såpass fjern som jeg er til tider, såå ja.. Kanskje finne meg en ny jobb, og en ny hobby ... Hehe... Takk for svar :P
Sist endret av abovebeyond; 31. mars 2009 kl. 06:41.
Du vil ha et råd?

Kort og greit, slutt å røyk hasj. Eller kutt ihvertfal kraftig ned på bruken til max et par ganger i måneden. Ta litt tak i deg selv, gå aktivt inn for å henge mer med dine nyktre venner, finn noe annet å bruke tiden din på, så vil tåka snart begynne å klarne opp rundt deg.

Jeg synes det kommer rimelig klart ut av teksten din at dette er den eneste logiske løsningen på problemet, og jeg tror egentlig ikke det er nødvendig at vi sier dette til deg, med tanke på hvor åpenbart det er.
Sist endret av mentalmelt; 31. mars 2009 kl. 11:25.
Vel...
Når jeg leste det du skrev så hørtes det nesten ut som om det er meg selv som har skrivd det, om meg selv!
Skjenner meg 100% igjen på det du skriver, bare at jeg ikke sluttet når jeg var der du er å, jeg fortsatte, så jeg mistet jobben og mye annet! og de gale tankene ble så intense at jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av meg.

Råder deg til å slutte nå før det er for sent!
Jeg sluttet i "siste liten" og har vært rein i over en månde nå og jeg føler meg mye bedre!
Blitt mye mere oppegående, fått til bake min gode evne til å diskutere å snakke for meg
Og har blitt "smartere" eller, så smart som jeg en gang var, kanskje ikke helt, men det kommer seg!
Det er en deilig følelse å merke på seg selv at du blir bedre til ting uten å røyke! Det får deg til å holde deg unda!

Når du har klart å slutte så kan du heller røyke en gang i månden med kjæresten din og ha heftig sex med orgasmer som får deg til å fly i taket!
Da vil du også merke hasj rusen MYE bedre og kunne nyte den mye bedre, uten at den skader deg som den er på vei til å gjøre nå.

Har du spørsmål til en som har opplevd akkurat det samme så er det bare å fyre løs.
Eller trenger du en å røyke med en gang i månden å få heftige orgasmer sammen så er det bare å sende pm hehe

Håper du tar til fornuft å kutter ned betraktlig på bruket ditt

måten jeg brukte på å slutte, kan funke for deg også...

"trappe ned, trappet ned først til 2-3 ganger i uken og holdt meg der i 1-2 uker, så gikk det over til bare helger og holdt meg til helger i 2-3 ukers tid.
Nå smoker jeg ikke lengre i helgene ( drikker en del da) men hvem gjør ikke det?
Det er 4-5 uker siden jeg smoket sist og syns det har gått bra, klarer meg fint uten, men føler selvfølgelig at jeg får lyst på noen ganger, men da tar jeg med en 0,33l pils og at går bra!"
Sist endret av sykofant; 31. mars 2009 kl. 13:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare bestem deg! uansett hva du gjør ikke røyk den hasjen! jeg bestemte meg på den måten... det var et levende helvette den første stunden..
Snakk med familie eller de "gode" vennene dine. de vil sikkert hjelpe deg hvis de er gode venner
Kjenner meg selv igjen, kutt ned/ slutt. Og vær mer med vennene du har som ikke røyker.
Jeg vil, som mentalmelt, råde deg til å ta deg selv i nakken og bare slutte helt. Du har åpenbart et problem med å holde bruken nede, og da vil det som regel fortsette å være slik at du "sprekker" med jevne mellomrom. Rusmidler bør være noe man kan nyte noen ganger iblant, uten å ha panikk for at det skal ta over hverdagen igjen - og viss det skjer så har du åpenbart en veldig avhengig personlighet (en tilbøyelighet for å bli avhengig av noe).

Når man har en avhengig personlighet, så er det bedre å la den få utløp andre steder enn hos rusmidler. Da snakker jeg om hobbyer/interesser. Jeg tar en i min familie som eksempel: han var alkoholiker store deler av sitt liv, og da han endelig klarte å tørrlegge seg, så ble han avhengig av håndarbeid - noe som selvsagt er mye sunnere enn å drikke alkohol hver dag.

Jeg vet også om en kar som var kraftig avhengig av opiater, men som sluttet etter at flere venner døde av det. Deretter overførte han sin avhengige personlighet til det å lage musikk. Noe han idag er verdenskjent for.

Du sier du har lyst til å trene, så da gir jeg deg følgende råd:
Slutt med hasj; lag deg et treningsopplegg; heng med dine nyktre venner og finn på aktiviteter sammen med de; vær mye ute i frisk luft; og prøv å finne deg et spennende interessefelt som du kan studere litt på egenhånd (ved hjelp av PC/bøker/lydbøker/filmer), for å holde deg i aktivitet når du ligger hjemme på sofaen.
Sist endret av Krakaren; 31. mars 2009 kl. 14:17.
Jeg kjenner meg igjen i noen av de tingene du nevner. Du har kommet opp i en veldig kjip situasjon, og dette er et godt eksempel på hvordan hasj kan ødelegge folks psyke og bli en alt for stor del av livet.

Jeg har røyket sammenhengende (minimum 3 ganger i uken) i nesten ett år. Men med pauser innimellom minst annenhver måned.
Har følt mye av det du føler flere ganger, men gjort andre ting for å ikke bygge opp en negativ tankesirkel.
Jeg har også følt meg nede og at det jeg driver med er meningsløst. Og da er det veldig lett å ta seg et trekk for å få andre tanker i hodet, men det taper man på når man sitter der igjen dagen etterpå.

Jeg er nå veldig fornøyd med livssituasjonen min. Jeg føler jeg får tid til meg selv, og alt jeg har lyst til og lar ikke røykingen gå utover andre aktiviteter jeg kan få glede av uten å røyke.

Det jeg har gjort, er å ta gode pauser på 2-4 uker for og så starte igjen iblant. Jeg er nå i en veldig nykter periode hvor jeg fokuserer på sertifikat, skole, jobb, nyktre venner, trening og familie. Røyker ca 1-2 ganger i uken men har nylig hatt pause på en måned.

Mine beste tips til deg:
Stopp å røyke i ihvertfall 2-3 uker, og bruk de ukene til å finne noe annet å fylle dagene med. Jeg vet ikke hva du interesserer deg for, men kan virkelig anbefale en form for trening. (Eks: Innebandy, handball, fotball, treningssenter osv) Da kan man leve med en god selvfølelse som overkjører de negative tankene. Jeg lover at hvis du begynner å trene vil du ha det mye bedre med deg selv. Og da kan du etterhvert også ta deg en rev iblant med god samvittighet.

Du kan også ta kontakt med folk du savner og innerst inne har lyst å ha kontakt med.

Andre småtips:

- Sosialiser deg. Helst med nyktre kompiser.
- Diskuter din livssituasjon og røykevaner med en nær venn du stoler på.
- Når du er nykter, prøv å reflketer over hvordan du har det og hva som før deg til å føle deg bedre i det lange løp.
- Lag god mat, dediker deg i det du gjør.
- Les bøker eller se filmer. Alt etter hva du interesserer deg for. (Vil foreslå film med nyktre venner )
- Dra ut en helg med noen gamle venninner og oppfør deg som du gjorde da du drakk før.

En fin måte å starte på er å ta deg en pause, følg tipsene til folk her og når du føler at du har bra styr på livet ditt kan du kanskje glede deg til en god middag med noe god hasj i, f.eks på en fredag etter tre uker med aktiviteter og nykternhet.
Og deretter en periode med 1-2 dager mellom hver dag du røyker, og har du oppnådd en livssituasjon du er fornøyd med, vil du selv dimensjonere ditt forbruk og balansere livet ditt med akkurat passe mye av alt.


Lykke til, livet ditt er hva du gjør det til og du har bare ett. Du har alle verdens muligheter og er fantastisk unik skapning
Sist endret av LidroM; 31. mars 2009 kl. 14:49. Grunn: la til et par ting
Sitat av LidroM Vis innlegg
Jeg kjenner meg igjen i noen av de tingene du nevner. Du har kommet opp i en veldig kjip situasjon, og dette er et godt eksempel på hvordan hasj kan ødelegge folks psyke og bli en alt for stor del av livet.

Jeg har røyket sammenhengende (minimum 3 ganger i uken) i nesten ett år. Men med pauser innimellom minst annenhver måned.
Har følt mye av det du føler flere ganger, men gjort andre ting for å ikke bygge opp en negativ tankesirkel.
Jeg har også følt meg nede og at det jeg driver med er meningsløst. Og da er det veldig lett å ta seg et trekk for å få andre tanker i hodet, men det taper man på når man sitter der igjen dagen etterpå.

Jeg er nå veldig fornøyd med livssituasjonen min. Jeg føler jeg får tid til meg selv, og alt jeg har lyst til og lar ikke røykingen gå utover andre aktiviteter jeg kan få glede av uten å røyke.

Det jeg har gjort, er å ta gode pauser på 2-4 uker for og så starte igjen iblant. Jeg er nå i en veldig nykter periode hvor jeg fokuserer på sertifikat, skole, jobb, nyktre venner, trening og familie. Røyker ca 1-2 ganger i uken men har nylig hatt pause på en måned.

Mine beste tips til deg:
Stopp å røyke i ihvertfall 2-3 uker, og bruk de ukene til å finne noe annet å fylle dagene med. Jeg vet ikke hva du interesserer deg for, men kan virkelig anbefale en form for trening. (Eks: Innebandy, handball, fotball, treningssenter osv) Da kan man leve med en god selvfølelse som overkjører de negative tankene. Jeg lover at hvis du begynner å trene vil du ha det mye bedre med deg selv. Og da kan du etterhvert også ta deg en rev iblant med god samvittighet.

Du kan også ta kontakt med folk du savner og innerst inne har lyst å ha kontakt med.

Andre småtips:

- Sosialiser deg. Helst med nyktre kompiser.
- Diskuter din livssituasjon og røykevaner med en nær venn du stoler på.
- Når du er nykter, prøv å reflketer over hvordan du har det og hva som før deg til å føle deg bedre i det lange løp.
- Lag god mat, dediker deg i det du gjør.
- Les bøker eller se filmer. Alt etter hva du interesserer deg for. (Vil foreslå film med nyktre venner )
- Dra ut en helg med noen gamle venninner og oppfør deg som du gjorde da du drakk før.

En fin måte å starte på er å ta deg en pause, følg tipsene til folk her og når du føler at du har bra styr på livet ditt kan du kanskje glede deg til en god middag med noe god hasj i, f.eks på en fredag etter tre uker med aktiviteter og nykternhet.
Og deretter en periode med 1-2 dager mellom hver dag du røyker, og har du oppnådd en livssituasjon du er fornøyd med, vil du selv dimensjonere ditt forbruk og balansere livet ditt med akkurat passe mye av alt.


Lykke til, livet ditt er hva du gjør det til og du har bare ett. Du har alle verdens muligheter og er fantastisk unik skapning
Vis hele sitatet...
Kjempefint innlegg. Trening er et veldig flott tips. Det hjelper veldig å holde seg aktiv (ikke bare med trening) gjennom dagen, da har man ikke så mye tid til å tenke negativt og man kan legge seg trøtt på kvelden med god samvittighet over dagen som har vært. Det er godt å se tilbake på en god innsats på jobben og alt man fikk gjort ila dagen.
Trådstarter
4 4
Om jeg går til fastlegen min med dette, blir jeg ført opp som rusmisbruker da? Kanskje tåpelig og si det, og kanskje jeg ikke fokuserer nok på det problemet jeg har da, men dette er faktisk noe jeg helst vil unngå..
Å prate om dette til de nyktre vennene mine, er ikke noe jeg er så veldig intr i. Dette rett å slett fordi jeg føler de aldri kommer til å forstå problemet, fordi nesten ingen av de har rørt et rusmiddel før. Hvorfor skal jeg lempe det på dem, når jeg fint har klart å rota meg oppi dette selv..
Men det begynner å bli slitsomt, lever jo et slags dobbeltliv. Noe jeg har gjort de siste årene.. Men har tidligere aldri pratet om rusproblemene med de vennen mine som er streite, ikke engang da jeg brukte speed i over et år.. Noen av de helt nærmeste vet jo seff litt, men de tror vel egentlig at det har vært engangstilfeller her og der..
Jeg tenker som så at jeg først får prøve og gjøre en innsats selv, og se hvordan det går.. Har fått mange gode råd fra samtilige nå, og takker for det.. Tar gjerne imot flere. Tror det vil hjelpe meg godt på vei. Greit å vite at jeg ikke er den eneste som har slik, og det var vel kanskje derfor jeg skrev dette innlegget fra starten av.. For å få en bekreftelse på at jeg FAKTISK bør gjøre noen forandringer.. Selv om jeg innerst inne har vært meget klar over det lenge.
Sist endret av abovebeyond; 31. mars 2009 kl. 19:33.
abovebeyond:

Hva mener du med "ført opp" som rusmisbruker? Fastlegen din har taushetsplikt. Det blir kanskje litt vanskeligere å få utskrevet vanedannende medikamenter fra fastlegen, men utenom det så har du jo ingenting å frykte. Vil anbefale deg å snakke med fastlegen din.

Om du virkelig ønsker å slutte med rus, kan jo avrusning/rehab være en idé. Du kan være sykemeldt samtidig som du er på rehab, så du taper ingenting økonomisk på det. Da må du snakke med fastlegen din som henviser deg videre.
Jeg kjenner 3 personer som har vært til fastlegen sin for avhengighet, èn av disse for hasj. Alle personene ble godt motatt og fikk god hjelp av legen. Det med at det er vanskeligere å få vanedannende medisiner stemmer ikke helt, det kommer nok an på fastlegen. Disse personene jeg nevnte fikk sobril (beroligende) i en periode for å slippe unna det værste "suget". Du blir ikke ført opp som noen rusmissbruker, men det at du har røyket hasj blir nok skrevet opp i journalen din. Denne journalen er det bare andre leger som får se, når du bytter fastlege f.eks.