Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 11946
heisann alle sammen.

Jeg har nettopp opplevd noe i dag som jeg synes er veldig merkelig.

Jeg fikk 2 mail i dag, en klokken 08:36 og en 09:15. begge inneholder akkurat det samme =

app store purchase,

from:

Dear apple user,,

apple store.
Thank you for your purchase iCloud: 50 gb storage plan in iphone 8.

Date and time : saturday, 27 november 2017 (men det er jo mandag i dag?)

08:51 PM PDT
Transaction : 98ZA71KUA27KLJ7SDD98
Apple purchase code : HQ8QGVIK2S
Bowser: appstore

if you recently did not buy a product an
application within iphone 8
and thinking about your acces account in your
application,
check the recipt and follow the instruction to
resolbe your account.

Kindly regards Apple Team.


For det første så har jeg jo ikke apple bruker og har heller aldri hatt iphone mobil. avsenderen er altså , noe jeg synes er veldig merkelig for når jeg søker det opp på google så finner jeg ingenting.

Appie og ikke Apple liksom.... hva f*** kan dette være?
Kall meg gjerne paranoid men dette skremmer meg litt. Fikk også mail fra apple for en del uker siden at det hadde blitt laget en apple bruker med min mail men da ringte jeg de fort so F*** og fikk kontoen sperret.

nå har jeg slettet mailen min og har skiftet alle mine passord til masse forskjellig på min søsters Pc(skal heller ikke bruke pcen min til å logge inn på noe som helst enda) har planer om å formatere pcen min/evt kjøpe ny hardisk og windows. Det er nesten sånn at jeg vurderer å kjøpe meg en ny telefon.

Noen som har opplevd noe slikt eller kan ha peiling på om dette bare er bullshit?

Takker for svar.
Sist endret av blezaaa; 27. november 2017 kl. 21:14.
Det er bullshit.
Det er scamshit bare for å høste oppmerksomheten din ved å <<følge>> instruksene dems, ikke gi dem noe info bare å blokkere og slette dem. Du kan ta det helt med ro, det er helt normalt om dagen det der.
Sannsynligvis et phishing-forsøk. Noen som prøver å lure deg til å gi fra deg passord og/eller kredittkortinformasjon og/eller noe annet. Eller så leder lenkene til malware eller virus som kan infisere datamaskinen din. Ikke klikk på noe og slett mailen.
TS: DU trenger ikke gå så drastisk til verks såfremt du IKKE har fulgt linken, blitt sendt ett par ganger til andre linker for deretter å "logge inn" på den fake siden deres.
De skal bare lure deg og det eneste de gjør er å lese brukernavnet og passordet ditt etter du har logget inn. Ikke virus, ikke ad-ware, ikke noe som helst annet enn en scam.
Trådstarter
6 0
Takker for svar. Det som gjorde meg litt nervøs av dette var at jeg fikk en mail fra apple tidligere hvor det sto:

Dear client.

Your Apple ID was use to sign in to iCloud from Chrome on windows, We take security very seriously
and we want to keep you in the loop on important actions in your account,

Date and time: Wednesday, 1 november 2017 01:28:29AM +08:00 PDT
Browser: Chrome OS(Windows) Jakarta, Indonesia.

as a security precaution, the notification is sent to alert you of this unusual account activity
Verification is required to protect you Apple ID, Simply by clicking link in the below=Verify my account (noe jeg selvfølgeli ikke gjorde)

You're getting this email to make sure it was you, Apple needs to do this to comply with regulatory requirements

Apple suport.

og at det faktisk var en bruker via min mail gjorde meg ekstra nervøs nå. men TUSEN TAKK for svar.
Fikk roa meg ned nå :P
Om den faktisk kom fra Apple så er det jo noe i det, de har sikkert noe sånn de også.
Men se alltid på avsenderadressen uansett, les godt så det ikke mangler en bokstav eller at det er lagt til en ekstra.
Trådstarter
6 0
de to siste jeg fikk så sto det appie og ikke apple. Den første mailen som kom 1 november kom fra Apple og når jeg ringte de så sa han at det stemte at det var en account som var opprettet via mailen min og da skifta jeg jo selvfølgelig til et skikkelig PANSER passord som var 1kilometer langt med både små og store bokstaver og tall(gjorde selvfølgeli ikke dette på min egen pc). han fikk ikke til å slette brukeren men han fikk til å sperret den for alltid.

Skal formatere min egen pc nå.
Sist endret av blezaaa; 27. november 2017 kl. 22:46.
@imzainet.com er en falsk adresse. Alle eposter fra apple kommer fra apple.com, feks; no_reply@email.apple.com eller; Apple <News_Europe@InsideApple.Apple.com>

Slå på totrinns beskyttelse på din epost hvis mulig, da blir det vanskelig for kjeltringer, de trenger da både ditt passord og din mobil for å logge på eposten.

Og alldri følg linker fra eposter du ikke stoler på eller du synes er rare