Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3622
Hei og god dag, kjære freaks!

Jeg går foreløpig IKT-Servicefag 2 året, og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre neste år. Vet dette er et "ung.no spørsmål", men jeg vil gjerne spørre dere fordi dere har mer erfaring og kanskje noen har vært i samme tilfelle. Jeg har lest at IKT fagbrevet bare er noe dritt og at du garantert ikke får jobb etter lærlingstiden osv, og at det er dårlig betalt. Jeg er født i 1997 (18 år), og jeg gikk tidligere 2 år bygg og anlegg før jeg startet 1 året om igjen. Så da tror jeg også at ungdomsretten min er ute, som også vil si at det er enda vanskeligere for meg å få lærlingsplass(?)

Det jeg lurer på er om det er lurt å ta lærlingstiden, eller bare gå rett på påbygg? Jeg har lyst til å jobbe med noe innen IT, kanskje innenfor datasikkerhet eller lignende. Noen som har noe erfaring og tips om hva jeg burde gjøre?
97'er her og.
Du har ungdomsrett frem til fylte 23 eller 25 år? Ikke skyt meg visst jeg tar feil, men det har ikke noe med saken her og gjøre.

Det med lærlingsplass, så har du like gode sjanser om ikke bedre enn dem du nå går i klasse med. Velger du derimot og ta et friår før du ønsker å begynne i lærling så blir du mindre attraktiv for lærlingplasser da de tjener mer på elever som kommer rett fra skole.

Lærlingtiden er alltids grei og ta, da har du også et fagbrev liggende i tilfelle. Du kan jo selvfølgelig begynne på skolen igjen, og har da garantert sikret påbygg-plass etter fullført lærling.

Du er selvfølgelig ikke garantert jobb etter lærlingtiden, det er ingen! Skulle du derimot gjøre jobben bra, gjør hva du skal og viser at du er verdt å ta vare på så har ikke bedriften du er lærling i noe imot og beholde deg. Ingen er garantert jobb, men at det er vanskelig å få jobb etter lærlingstiden har jeg og hørt er vanskelig, som IKT.

Men som jeg ser ønsker du å gå på påbygg, så hvorfor ikke droppe den usikkerheten med fast jobb og heller søke seg inn etter fullført læretid?

Anbefaler deg virkelig å gå innom din rådgiver på skolen, da får du det svaret som er best og ikke minst veiledning. Lykke til med valget!
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
97'er her og.
Du har ungdomsrett frem til fylte 23 eller 25 år? Ikke skyt meg visst jeg tar feil, men det har ikke noe med saken her og gjøre.

Det med lærlingsplass, så har du like gode sjanser om ikke bedre enn dem du nå går i klasse med. Velger du derimot og ta et friår før du ønsker å begynne i lærling så blir du mindre attraktiv for lærlingplasser da de tjener mer på elever som kommer rett fra skole.

Lærlingtiden er alltids grei og ta, da har du også et fagbrev liggende i tilfelle. Du kan jo selvfølgelig begynne på skolen igjen, og har da garantert sikret påbygg-plass etter fullført lærling.

Du er selvfølgelig ikke garantert jobb etter lærlingtiden, det er ingen! Skulle du derimot gjøre jobben bra, gjør hva du skal og viser at du er verdt å ta vare på så har ikke bedriften du er lærling i noe imot og beholde deg. Ingen er garantert jobb, men at det er vanskelig å få jobb etter lærlingstiden har jeg og hørt er vanskelig, som IKT.

Men som jeg ser ønsker du å gå på påbygg, så hvorfor ikke droppe den usikkerheten med fast jobb og heller søke seg inn etter fullført læretid?

Anbefaler deg virkelig å gå innom din rådgiver på skolen, da får du det svaret som er best og ikke minst veiledning. Lykke til med valget!
Vis hele sitatet...
For et utrolig bra svar! Tusen takk, det hjalp mye
Du har helt rett, det er veldig vanskelig å få jobb etter endt lærlingstid når det gjelder IKT-servicrfagarbeider (?). Jeg var ferdig som lærling i vår, og har fått fast jobb nå (merk at dette er en helt annet yrke enn IKT), og sitter litt igjen med følelsen "gikk jeg virkelig på skolen i 4 år for dette?". Har vurdert sterkt å begynne på påbygg igjen neste år, det er jo aldri for sent og angrer ikke på at jeg gikk ut som lærling, men jeg vil jo være mye eldre enn mine evt fremtidige klassekamerater. Er du usikker ville jeg valgt påbygg. Du får på en måte ikke gjort noe feil, for med generell studiekompetanse er mulighetene større enn med et fagbrev. Ja, jeg snakker av erfaring. Lykke til
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Du har helt rett, det er veldig vanskelig å få jobb etter endt lærlingstid når det gjelder IKT-servicrfagarbeider (?). Jeg var ferdig som lærling i vår, og har fått fast jobb nå (merk at dette er en helt annet yrke enn IKT), og sitter litt igjen med følelsen "gikk jeg virkelig på skolen i 4 år for dette?". Har vurdert sterkt å begynne på påbygg igjen neste år, det er jo aldri for sent og angrer ikke på at jeg gikk ut som lærling, men jeg vil jo være mye eldre enn mine evt fremtidige klassekamerater. Er du usikker ville jeg valgt påbygg. Du får på en måte ikke gjort noe feil, for med generell studiekompetanse er mulighetene større enn med et fagbrev. Ja, jeg snakker av erfaring. Lykke til
Vis hele sitatet...
Men hva skjer om jeg stryker i et fag? Er det mulig å ta det opp igjen, eller er hele påbyggingsåret bortkastet? Sliter litt med matte, men alt annet går ekstremt bra.
Sitat av Bozare Vis innlegg
Men hva skjer om jeg stryker i et fag? Er det mulig å ta det opp igjen, eller er hele påbyggingsåret bortkastet? Sliter litt med matte, men alt annet går ekstremt bra.
Vis hele sitatet...
Er mulighet for å ta opp ja, er usikker på om dette må skje via privatist eller ikke. Har en kompis som tok opp et fag siden han strøyk på eksamen.
Er du uheldig og stryker i et fag så kan du ta det opp som privatist. Så lenge du møter opp i timene og ikke stryker på noen prøver eller evt. eksamen.

Har en kompis som er dårlig, og da mener jeg ræva i matte. Han bestod med en 2'er på kortet pga. oppmøte i timen og på prøver. Du må selvfølgelig klare prøvene, da man i matte regner ut snittet gjennom prøvene du har hatt gjeldene år, mens initiativ i klassen ikke har en dritt å si.
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Hvis du har tenkt å studere videre på universitet etter påbygg, bør du være obs på at det er mange studium innenfor IT du trenger f.eks. Matematikk R1+R2 og Fysikk i tillegg til generell studiekompetanse for å søke på. Matematikk R1+R2 og Fysikk får du ikke fra påbygg, så det må du enten ta opp som privatist eller ta et forkurs som varer et semester, før du kan søke
Sitat av kribw Vis innlegg
Hvis du har tenkt å studere videre på universitet etter påbygg, bør du være obs på at det er mange studium innenfor IT du trenger f.eks. Matematikk R1+R2 og Fysikk i tillegg til generell studiekompetanse for å søke på. Matematikk R1+R2 og Fysikk får du ikke fra påbygg, så det må du enten ta opp som privatist eller ta et forkurs som varer et semester, før du kan søke
Vis hele sitatet...
Litt dumt spørsmål, og kunne egentlig bare gjort litt research, men hva er R1 og R2 matte og hva er forskjellen på det og "skolematte"? Hvorfor trenger jeg det for IT?
Sitat av Bozare Vis innlegg
Hei og god dag, kjære freaks!
Jeg har lest at IKT fagbrevet bare er noe dritt og at du garantert ikke får jobb etter lærlingstiden osv, og at det er dårlig betalt.
Vis hele sitatet...
Du må ta dette med en klype salt. Jeg(samt mange venner av meg) jobber i bransjen, tjener godt og synes det er utrolig interessant. Har du litt pågangsmot og interesse så er det virkelig ikke så vanskelig å få seg jobb i yrket som alle skal ha det til.

Uansett så burde du følge magefølelsen din og eventuelt ta en prat med rådgiveren din som tidligere er blitt nevnt i tråden.
Du har fortsatt ungdomsrett hvis jeg husker rett, snakk med rådgiver og få annullert et år så er det garantert i boks. Gjorde ferdig påbygg nylig etter Ikt-servicefag, i min mening bør du bare hoppe over lærlingstiden og gå rett til påbygg, man skal være bra heldig å bli ansatt med kun fagbrev i disse dager i Ikt bransjen. Hva vil egentlig et fagbrev bli verdt om 10 år når en bachelorgrad ikke holder i flere bransjer? Ta påbygg sånn at du åpner flere dører og gir deg flere muligheter. Du kan for all del være lærling og få god feedback fra arbeidsgiver, men når øyeblikket når de skal ansette vil man stille meget svakt opp med de med lang arbeidserfaring og mastergrader.
Sitat av Bozare Vis innlegg
Litt dumt spørsmål, og kunne egentlig bare gjort litt research, men hva er R1 og R2 matte og hva er forskjellen på det og "skolematte"? Hvorfor trenger jeg det for IT?
Vis hele sitatet...
R2 bygger videre på R1, R1 bygger videre på T1.
Du hadde enten T1 eller P1 på VG1.