Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3472
Er det noen som har erfaring med å bo i utlandet å bruke bilen sin fra utlandet i ferien? Jeg studerer fortiden i Østerrike og har registrert hovedbosted her, men har ikke gjort noe hjemme med tanke på at jeg vell er registrert hoss mine foreldre fortsatt? Eller er det noe Automatik med at når jeg registrer hovedbosted her i Østerrike blir det hjemme kansellert?

Jeg har lett litt rundt på nettet, men ikke funnet ut noe enda.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Fra skatteetaten:

Skal du bruke en utenlandsregistrert bil i Norge, må du søke om kjøretillatelse. Du kan kun søke om kjøretillatelse hvis du skal:

demonstrere et utenlandsregistrert kjøretøy
bruke et utlandsregistrert kjøretøy ved flytting til eller fra Norge
kjøre et utenlandsregistrert kjøretøy gjennom Norge
bruke et utenlandsregistrert kjøretøy kortvarig i enkeltstående tilfeller, for et fast tidsrom og med klart angitte personer og kjøretøy

Midlertidig opphold i Norge?

Er du registrert bosatt i utlandet, og oppholder deg midlertidig i Norge, kan du bruke utenlandsregistrert kjøretøy i inntil to år. Du må da søke om kjøretillatelse i søknadsskjemaet Søknad om kjøretillatelse ved midlertidig opphold i Norge
Trådstarter
19 4
Den siden har jeg også funnet, men den er ikke aktuell i mitt tilfelle tror jeg. Jeg fant nemlig denne "kalkulatoren" på sidene dems også, og der kommer det et annet svar om jeg ikke er registrert bosatt i Norge. http://www.skatteetaten.no/no/Person...t-bil-i-norge/
Men hvordan vet jeg om jeg er det eller ikke? Kan jeg isåfall bare avregistrere meg i Norge uten at det får noen følger for meg med tanke på stipend og sommerjobb i Norge?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jakobet96 Vis innlegg
Men hvordan vet jeg om jeg er det eller ikke? Kan jeg isåfall bare avregistrere meg i Norge uten at det får noen følger for meg med tanke på stipend og sommerjobb i Norge?
Vis hele sitatet...
Har du meldt flytting frå Noreg?

Om du er usikker så kontakt skatteetaten.
Trådstarter
19 4
Jeg har kun gjort det som var nødvendig for studiene her altså melde in et hovedbosted her i Østerrike til det østerrikske kontoret for slikt. Ellers har jeg søkt stipend av lånekassen, ellers har jeg ikke gjort noe så jeg er vell fortsatt registrert i Norge. Da kommer det til spørsmålet om det vill ha noen følger for meg om jeg melder utflytting? Og kan jeg da kjøre bilen hjemme?
Hadde forhørt meg med skatte etaten om det hadde gått nå, problemet er bare at jeg må starte å kjøre hjemover tidlig i morgen...
Er det da slik at hvis jeg setter opp en adresse hos en kompis i strømstad og melder flytting til Sverige, så kan jeg teoretisk sett bo i Norge og kjøre svensk registrert kjøretøy i to år?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Er det da slik at hvis jeg setter opp en adresse hos en kompis i strømstad og melder flytting til Sverige, så kan jeg teoretisk sett bo i Norge og kjøre svensk registrert kjøretøy i to år?
Vis hele sitatet...
Nei.

Du skal vere bustadregistrert der du har stortsett har døgnkvilen. Vanligvis sjekker ikkje folkeregisteret det spesielt nøye, men du kan ta deg ein god faen på at det ville verte sjekka om du vart påtreft i utanlandsk bil.
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Er det da slik at hvis jeg setter opp en adresse hos en kompis i strømstad og melder flytting til Sverige, så kan jeg teoretisk sett bo i Norge og kjøre svensk registrert kjøretøy i to år?
Vis hele sitatet...
Dette spørs nok litt hvor i landet du holder til. Her i Østfold er dette en ganske utbredt praksis hvor vennegjenger leier en leilighet i Strømstad setter adressene sine dit og kjører hver sin svenske bil selvom de blir boende i Norge.

Blant mine venner er det nok en 10stk pluss som har gjort dette, og ingen av de har hatt noen problemer med ordningen. Det var en av de som måtte endre adressen tilbake på grunn av sykdom.

Det er gitt hvor mange dager man kan være i Norge før det kreves at bilen er ute av landet i ett døgn. Mener det var ca en uke i forbindelse med arbeid og et semester i forbindelse med skole. Men dette er jeg ikke sikker på!
Risikoen øker jo nå når det er forslag om at tollernes kameraer skal lagre all billedinfo i 6 måneder. https://www.nrk.no/ostfold/dine-sven...-ar-1.13026275

Blir en tatt så er det tapte penger, en må betale engangavgift, bilen må momses inn og blir tatt i arrest til momsen er betalt. Og på toppen kan du få straffeavgift eller administrasjonskostnader på 200%.

Og om du som nordmann kjører utenlands regga bil i norge så er det du som har bevisbyrden og må sannsynliggjøre at du bor utenlands, hvor mange døgnhvil du har hatt i norge etc.