Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5887
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Masse folk som bruker speed på forumet her. Når jeg registrerte meg trudde jeg det var liksom 100x verre en heroin. Hvor farlig er det? Bivirkninger på både kort og lang sikt?
Ballerusk
Beis's Avatar
Det er ca 4 ganger så farlig som å hoppe strikk. 7 ganger så farlig som å kjøre t-bane, men bare halvparten så farlig som 0,1g heroin. Litt farligere enn å bytte sko.

Paranoia, fullstendig skutt i hue er langtidsbivirkninger. Søvnmangel og spiseforstyrrelser inntrer med en gang, men er også langtidsbivirkninger.

Erowid! Les der
Sist endret av Beis; 13. mai 2014 kl. 19:20.
Det kommer mye an på bruken, samt renheten på stoffet, og i hvilken helse brukeren befinner seg i. En sunn person, som tar en linje 0,2 ren amfetamin en gang i mnd. vil nok ikke ha noen problemer.
Ved bruk er det fare for psykoser, hjerte- og nyreproblemer, endrede spise- og søvnvaner, nedsatt tannstatus og redusert immunforsvar. En gjennomgang av over tre millioner sykehusinnleggelser i Texas i årene 2000–2003 konkluderte med en forhøyet risiko for hjerteinfarkt på 61% blant amfetamin-misbrukere i aldersgruppen 18-41 år, sammenlignet med normalbefolkningen i samme alder, så det er ikke helt trygt.

Når man har tatt amfetamin blir pupillene store og reagerer langsommere på lys. Høy puls og blodtrykk, samt høyere kroppstemperatur, er andre typiske effekter. Dette øker risikoen for alvorlige reaksjoner som hjerneblødning, hjerterytmeforstyrrelser og hjerteinfarkt, men dette er ikke spesielt for sunne brukere, som ikke bruker ofte, eller mye.

Edit: Kom til å tenke på at mye av den amfetaminen vi har i norge er nettopp Metamfetamin - og det er en egen tråd dedikert til forumet her.
Sist endret av Relevant; 13. mai 2014 kl. 19:21.
også hvis du tar ei stripe så får man gjerne lyst på en til litt senere skal ta en nå også stikke på jobb
Det kommer helt an på mengde. Dextroamfetamin, den soleklart mest potente enantiomeren for CNS brukes som alternativ til metylfenidat (Ritalin) i mange land, men der er det snakk om forholdsvis lave time-release doser. Som med ALT, forbruksmønster, selvkontroll, livvstil generelt og årsaker til at du bruker det har alt å si... Om det i seg selv nødvendigvis er så farlig? I fornuftige doser, ikke stort farligere enn f.eks SSRI, selv om avhengighetspotensialet er større (det "psykiske"). Alt er doseavhengig dog...
Nå har jeg ikke testet selv, men i fra det jeg har lest så kommer den an på mengden.
Tar du en liten stripe hver dag, eller generellt med overbruk, så får jo du abstinenser/ned turer.
Et par/tre linjer på en fest en gang i blandt, burde ikke skade deg noe vesentlig.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Min mening er at det er uten tvil "farligere", altså mer skadelig relativt til andre tunge sentralstimulerende stoffer som kokain og MDMA. Årsakene er; Lengden på ruseffekten, den nokså intense effekten det gir, samt alle ettereffektene gjør at jeg vil si at (til og med) vanlig amfetamin er "tyngst" av de tre nevnte stoffene. Og da er ikke meth engang tatt med, det er flere ganger verre.
Det er lettere å spise og sove etter inntak på de to sistnevnte stoffene enn det noensinne har vært på amfetamin.

Jeg bare klarer ikke å forstå hvorfor blant forskere, i media, populærkultur og div andre steder amfetamin ikke har fått det samme ryktet som et tungt og farlig stoff, som de to andre har hatt lenge.

Merk også det phish skrev; forbruksmønster, livsstilen din, samt ikke minst selvkontroll har alt å si for om du er i stand til å bruke amf av og til i en lengre periode.
Sist endret av aeon_illuminate; 14. mai 2014 kl. 13:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.