Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 10226
Hva mener dere her på forumet om å innføre skoleuniformer ved alle norske skoler? Personlig så ser jeg ser ikke helt nødvendigheten av å innføre slike skoleuniformer overalt.

Når det kommer til det å innføre skoleuniformer ved absolutt alle skoler over hele Norge, så fører ikke dette nødvendigvis til mindre mote-press og mobbing i skolegården. Ungdommene får stort press på seg til å gå med de riktige klærne med dyre merker på fritiden uansett. Og folk finner alltid noe å mobbe og pirke på. Er det ikke klærne så er det noe annet. Kanskje man er for tynn eller for tykk, rart utseende, går med briller, har kviser eller fregner. At man er alt for flink på skolen, eller man er alt for lite flink på skolen. Folk blir mobba for å være fattige, eventuelt fordi de er så mye rikere enn resten av elevene på skolen.
jeg mener det skal være skoleuniformer, dette ville spart foreldre for masse penger, elever slipper siste mote presset og de som ikke har råd til dyre klær slipper å bli hakket på!

Skole uniformer skulle vært innført for lenge siden
Det finnes veldig mange positive og negative sider ved skoleuniformer og de positive sidene er påpekt over innlegget mitt.

Her er de negative:
- Folk får ikke lov til å bruke hva de vil på skolen, noe de burde.
- Jeg ville ikke likt å se en person bruke samme uniform, uten å vaske det; 3 uker på rad, no thank you.
- Folk har forskjellige måter å kle seg på dvs. goth, skeive og andre.
-
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg mener det skal være skoleuniformer, dette ville spart foreldre for masse penger, elever slipper siste mote presset og de som ikke har råd til dyre klær slipper å bli hakket på!

Skole uniformer skulle vært innført for lenge siden
Vis hele sitatet...
Det flytter jo bare eventuell mobbing ut av skoleområdet. Folk flest går jo uansett ut med hverandre på fritiden, og da vil vel motepresset være like stort.

Dette med motepress har jeg uansett heller aldri merket noe til. Man merker mye baksnakking og lignende som skoleelev, men pga. noens klær har jeg aldri hørt noe om.
Jeg mener det er en god ide, jeg klarer egentlig ikke se noe negativt med det ..
Mennesker kler og sminker seg mer og mer voksent/horete/attraktivt, og jeg har lest en plass at mer en 90% av alle mennesker innrømmer å være ephebofile..
Jeg gjetter at når 10-13åringene begynner å sminke seg som og kle seg som 15-19åringer (som om det ikke har skjedd allerede) så kommer vi til å "lure" mange av ephebofilene til å bli hebefile...
Det neste som jeg tror skjer da er at 6-9åringene vil følge trenden, og at noen av disse stakkars hebefilene da blir pedofile...
Og det som er skummelt med "slippery slope" argumenter er at det kan fortsette evig, og man da tilslutt har masse folk som tenner på spedbarn...

Her er de negative:
- Folk får ikke lov til å bruke hva de vil på skolen, noe de burde.
Vis hele sitatet...
Det får man ikke alikevel.. En jeg kjenner ble påtvunget klær når han prøvde å gå ut i bare undertøy en varm sommerdag... Ansiktet må syns (ikke lov å ha sånn muslimgreie)...
Og om du gir barn lov til å kle seg som de vil så tror jeg det etterhvert vil tvinge gateprostituerte til å gå uten klær for ikke å bli forvekslet med skolebarn...


- Jeg ville ikke likt å se en person bruke samme uniform, uten å vaske det; 3 uker på rad, no thank you.
Vis hele sitatet...
Det er jo uansett opp til hver og en å vaske egne klær, eller iallefall moren deres...
Og siden du bare har den på 1/3 av dagen så burde 3 uker ikke vært eklere enn om de brukte noe annet i 1uke..

- Folk har forskjellige måter å kle seg på dvs. goth, skeive og andre.
Vis hele sitatet...
Da hadde det blitt vanskligere å gruppere folk, og jeg tror det hadde ført til at det hadde blitt lettere å bli kjent med folk i en annen gruppe...
Også syns jeg det er teit å måtte uttryke seg med klærna sine.. hva med de som bare har klær de liker også skal de bli stempla som goth, skeive og andre?

Sitat av Zanussi Vis innlegg
Hadde blitt burka på jentene i Norge! Ser ikke for meg det er gjennomførbart i Norge med alle disse forskjellige kulturene. Det er min tanke.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er noe flere kulturer i Norge enn i England og USA
Sist endret av Novice; 16. februar 2013 kl. 11:27.
Det virker som argumentene for å innføre skoleuniformer er at:
1. Mindre mote-press på barn og ungdommer.
2. Mindre mobbing på skolen fordi noen går med rare klær, eller ikke har de riktige klærne.

Men som tidligere skrevet i mitt første innlegg, så vil barn og ungdommer oppleve mote-press på fritiden uansett om de bruker uniformer på skolen. Så alt som skjer er at de dytter dette presset ut av skolegården og til gatene, butikkene og kjøpesenter der ungdommene henger på fritiden. Så skoleuniformer hjelper ikke på mote-presset. I tillegg kan noen elever likevel bli mobbet av de andre fordi de vet at han ikke har råd til de "riktige" dyre merkeklærne. Dessuten fins det tusen andre ting som folk kan mobbes for. Er det ikke klær, så er det noe annet. F.eks. at man ser rar eller stygg ut, at man er fattig, eller at foreldrene ikke kjører dyre biler.
Min oppfattning er at folk som regels blir mobbet for de er annerledes og ikke klærne men, klærne er føsteintrykket så er nok noe sant i det. Om man ikke har råd eller interesse for moteklær er det noe som burde vært din egen sak.
Jeg er sikker på at om det ikke er klær er det noe annet..
bor på feil sted, feil venner, feil interesser ect...

Skoleuniform er en god ide' i land der folk ikke har råd til klær.
I Norge vil jeg si at alle har nok penger til å kjøpe klær som er greie og motebildet i dag er veldig delt man kan godt bruke en billig jeans fra H&M og en tee fra warehouse. Jeg mener er du opptatt av å følge moten kan det gjøres på en billig måte også..
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Etter min mening er det det indre som det blir mobbet for og det ytre det legges skylden på. Uten skoleuniform vil det hvertfall være mulig å holde kontroll på mobbingen i form av våkne lærere. På fritiden kan ikke noen legge merke til det, med mindre det er grovt fysisk eller mobbeofferet forteller det til noen.
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Etter min mening er det det indre som det blir mobbet for og det ytre det legges skylden på. Uten skoleuniform vil det hvertfall være mulig å holde kontroll på mobbingen i form av våkne lærere. På fritiden kan ikke noen legge merke til det, med mindre det er grovt fysisk eller mobbeofferet forteller det til noen.
Vis hele sitatet...
vel nå er det sånn at det alltid vil være noen som blir mobbet eller som blir utestengt fra gjengen, uansett ville skoleuniform vært det beste. eneste staten tenker på er utgiften til uniformene!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg mener det skal være skoleuniformer, dette ville spart foreldre for masse penger, elever slipper siste mote presset og de som ikke har råd til dyre klær slipper å bli hakket på!

Skole uniformer skulle vært innført for lenge siden
Vis hele sitatet...
This.

Sitat av kaan921 Vis innlegg
Det finnes veldig mange positive og negative sider ved skoleuniformer og de positive sidene er påpekt over innlegget mitt.

Her er de negative:
- Folk får ikke lov til å bruke hva de vil på skolen, noe de burde.
- Jeg ville ikke likt å se en person bruke samme uniform, uten å vaske det; 3 uker på rad, no thank you.
- Folk har forskjellige måter å kle seg på dvs. goth, skeive og andre.
-
Vis hele sitatet...
- Folk får ikke lov til å bruke hva de vil på skolen uansett, og det er mange ulike regler.
- Så vask uniformen da.
- Javel?

Sitat av Ketenna Vis innlegg
Det flytter jo bare eventuell mobbing ut av skoleområdet. Folk flest går jo uansett ut med hverandre på fritiden, og da vil vel motepresset være like stort.
Vis hele sitatet...
Man omgås vel helst de man ikke mobbes av?
Sitat av kaan921 Vis innlegg
- Jeg ville ikke likt å se en person bruke samme uniform, uten å vaske det; 3 uker på rad, no thank you.
Vis hele sitatet...
Sitat av Novice Vis innlegg
Det er jo uansett opp til hver og en å vaske egne klær, eller iallefall moren deres...
Og siden du bare har den på 1/3 av dagen så burde 3 uker ikke vært eklere enn om de brukte noe annet i 1uke..
Vis hele sitatet...
Har dere ikke tenkt tanken at det går an å ha mer enn 1 uniform? Tror dere alle som går i uniform har kun 1, og at de aldri vasker den?
Sist endret av KultNick; 16. februar 2013 kl. 22:10.
Det er ikke så fryktelig mye press som alle skal ha det til. Kanskje forskjell på skole, men her er det ikke noe press. Kjøp det du vil.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Man omgås vel helst de man ikke mobbes av?
Vis hele sitatet...
Samme gjelder som regel på skolen også.
Jeg har en del nieser og nevøer på skoler hvor uniformer er påkrevd De går enten på dags skole 5 dager i uken eller kvelds skole 6 dager i uken. Alt etter hva de ønsker for å få mest mulig hvile og mulig tid for å arbeide/hjelpe til hjemme.

De har plikt til å ha 2-3 uniformsskjorter, 1 skjørt og en bukse om jenterr og 2 bukser om gutter. Onsdag er alltid uniformvaske dag så da er det påkrevd privat klær. DVS mørke bukser og tskjorter med skolens logo.

Så jeg ser ikke problemer med uniformer burde vært innført i Norsk skole også for lenge siden. Mye enklere og forholde seg til. Og elevene kan fokusere mer på fag enn klær.
Sist endret av creavator; 17. februar 2013 kl. 00:51. Grunn: Glemte 1/3del av innlegget.
Det jeg vil se på som mest positivt med skoleuniformer er at det vil føre til økt disiplin, noe det er mangel på i norsk skole. Og det negative er vel at det er litt upraktisk, og eventuelt også hygienisk.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Det jeg vil se på som mest positivt med skoleuniformer er at det vil føre til økt disiplin, noe det er mangel på i norsk skole. Og det negative er vel at det er litt upraktisk, og eventuelt også hygienisk.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler pa at noen uniformer vil magisk motivere og disiplinere norsk skoleungdom..
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg tviler pa at noen uniformer vil magisk motivere og disiplinere norsk skoleungdom..
Vis hele sitatet...
Man vet aldri.
For meg så ble det ganske magisk motiverende (eller ihvertfall disiplinerende) når vi plutselig på ungdomsskolen måtte reise oss for alle lærerne i starten av hver time.

Jeg vil tro at jo mer skolen bestemmer og styrer over oss, jo mer disiplinerte blir vi på skolen. Du ser jo det litt på hvordan det er med noen av de asiatiske elevene (her er det vel mest foreldrene som styrer) - pianotimer, ligger et par år foran i matte, gjør det de blir bedt om, osv.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Man vet aldri.
For meg så ble det ganske magisk motiverende (eller ihvertfall disiplinerende) når vi plutselig på ungdomsskolen måtte reise oss for alle lærerne i starten av hver time.

Jeg vil tro at jo mer skolen bestemmer og styrer over oss, jo mer disiplinerte blir vi på skolen. Du ser jo det litt på hvordan det er med noen av de asiatiske elevene (her er det vel mest foreldrene som styrer) - pianotimer, ligger et par år foran i matte, gjør det de blir bedt om, osv.
Vis hele sitatet...
Den motivasjonen i Asia kan sikkert ha noe med å gjøre at hvis de ikke får en god utdanning, så tjener de omtrent ikke penger i det hele tatt og vil slite med å overleve.

Kan fortelle deg at her jeg bor så er motivasjonen lik null fordi alle vet at de kommer til å leve jævlig greit uansett hva de gjør.
Nei! Klær er noe som identifiserer deg og din personlighet! Er du en som gir litt f*** noen dager, eller er trist kan man vise det på klesstilen du har den dagen. Man uttrykker følelser og identifikasjon kort sagt. I tillegg til humør. Går alle likt, blir det altid noen som hakkes på uansett hva! Noen liker å stand out, og noen liker å kle seg som andre for å passe inn. Men det er alltid noen som ikke føler seg vel å være i samme klær som andre. At de ikke bruker klærne rett osv. La folk ha på seg det de vil!
Sitat av MBTI Vis innlegg
Man vet aldri.
For meg så ble det ganske magisk motiverende (eller ihvertfall disiplinerende) når vi plutselig på ungdomsskolen måtte reise oss for alle lærerne i starten av hver time.
Vis hele sitatet...
Det har alltid* alle gjort på skolen her. Men så sies det jo også at ting mister effekten. Når alle er vandt til at man må stå når timen startet, så blir man lei det og det mister all effekten.

Etterhvert er det ikke lenger disiplin, alle halvstår og setter seg ned før lærern sier ifra.


*Så lenge de jeg har snakket med kan huske, 10+ år.
Sist endret av KjemikalieX; 22. februar 2013 kl. 01:33.
Noway at jeg hadde tatt på meg en skole uniform! Ikke for 5K engang, jeg går den stilen jeg gjør å resten kan fucke off. Om noen absolutt vil at jeg skal gå i skinnjakke/andre hightech mote, så skal jeg gi dem et blått øye å gå med
La ungene erfare mobbing/bråk, det gjør dem sterkere å ikke til dagens pussy som heng på butikker å leke på benker. Vi kan ikke skjerme dem fra virkeligheten som Media gjør.

Skole uniform blir sånn å gi Angst diagnoserte pasienter LSD
Bruker gjerne uniform så lenge den er classy! Man må ha slips og jakke! Jeg har sett at de noen steder i england har stygge hettegensere og ullbukser!
Ser ingen problem med å tatt på meg en uniform om jeg hadde gått på skolen enda.
Er som flere har skrevet at det hadde garantert hjulpet på mye av mobbingen når det gjelder klær.
Men så er det jo alltid en negativ side med alt også da. Til og med klær.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Noway at jeg hadde tatt på meg en skole uniform! Ikke for 5K engang, jeg går den stilen jeg gjør å resten kan fucke off. Om noen absolutt vil at jeg skal gå i skinnjakke/andre hightech mote, så skal jeg gi dem et blått øye å gå med
La ungene erfare mobbing/bråk, det gjør dem sterkere å ikke til dagens pussy som heng på butikker å leke på benker. Vi kan ikke skjerme dem fra virkeligheten som Media gjør.

Skole uniform blir sånn å gi Angst diagnoserte pasienter LSD
Vis hele sitatet...
At du vil svare regler med vold viser hvor smart du er. At du tror folk blir sterkere av mobbing sier også sitt. Det er sånt som gjør at folk tar selvmord.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Noway at jeg hadde tatt på meg en skole uniform! Ikke for 5K engang, jeg går den stilen jeg gjør å resten kan fucke off. Om noen absolutt vil at jeg skal gå i skinnjakke/andre hightech mote, så skal jeg gi dem et blått øye å gå med
La ungene erfare mobbing/bråk, det gjør dem sterkere å ikke til dagens pussy som heng på butikker å leke på benker. Vi kan ikke skjerme dem fra virkeligheten som Media gjør.

Skole uniform blir sånn å gi Angst diagnoserte pasienter LSD
Vis hele sitatet...
Sterkere av mobbing? Det er greit, man burde ha litt selvironi og tåle å høre litt, men konstant mobbing over flere måneder/år ville brutt hvem som helst ned...

Og å gi angstdiagnoserte pasienter LSD har ikke nødvendigvis negativ effekt, det kan faktisk hjelpe på (selv om det også kan backfire da selvfølgelig, ville ikke anbefalt det som behandlingsmetode), men syntes det var en merkelig sammenligning. Forklar metaforen, vil folk få angst av skoleuniform?
Tankene går litt til hvor ellers i samfunnet det brukes uniformer i sosiale settinger med hell, de jeg kommer på er arbeidsplassen, dette er kanskje mest for praktiske årsaker. Spesielt i jobber hvor man blir skitten eller skal være synlig og lett gjenkjennelig, som ved vegarbeid og butikkjobber.

Den beste sammenligningen blir kanskje Forsvaret, de av oss som har vært gjennom førstegangstjenesten vet at uniformen er flittig brukt. Disiplinen er generelt høyere enn i det norske skoleverket, man reiser seg når et befal kommer inn i rommet, og lytter til instruksjoner og følger de.

Her er det også valgfritt hva man har på seg på fritiden, så motepresset har mulighet til å være like stort der, men jeg har ikke opplevd det, ikke særlig grad av mobbing heller. Dette kan jo være fordi det bare er et år, det er helt andre aktiviteter som bedrives mens man er der, og man er eldre og bedre sosialt utviklet, ivertfall i teorien.

Burde det ikke være mulig for den norske skolen å adoptere både uniformen og de disiplinære forholdene fra Forsvaret til skolehverdagen?
Ville dette hjulpet for å senke graden av mobbing?

Det virker på meg som at lærerne på lavere nivå ikke har respekt blandt elevene, kanskje mye fordi de såvidt kan se hardt på en elev uten at FAU og andre foreldre blander seg og går til media? Men jeg tror det at med innføring av uniformen er det en vei til mer disiplin i skolen og det vil føre til en bedre skolehverdag.

Ja, uniformer i skolehverdagen endrer ikke klesvalget i hverdagen, men det er viktig å skille mellom når det er skolens ansvar å passe på barna våre, og når det er et foreldreansvar.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Det flytter jo bare eventuell mobbing ut av skoleområdet. Folk flest går jo uansett ut med hverandre på fritiden, og da vil vel motepresset være like stort.

Dette med motepress har jeg uansett heller aldri merket noe til. Man merker mye baksnakking og lignende som skoleelev, men pga. noens klær har jeg aldri hørt noe om.
Vis hele sitatet...
På fritiden kan du selv velge hvem du vil være sammen med. Hold deg unna de som mobber på fritiden så er jo ikke det noe problem.
På skolen blir man tvunget til å gå i klasse og dele skolegård med alle de andre. Da har man ikke muligheten til å holde seg unna, det kan man på fritiden.

Om man blir mobbet på skolen er det også ganske garantert at man blir mobbet på fritiden også. Skoleuniformen vil da fjerne mobbingen fra skolen. Selv om mobbingen fortsetter på fritiden, vil man fortsatt kutte i nesten 50% av mobbingen.
Eh, jeg tror ikke mobbing hadde forsvunnet om man innførte skoleuniform. Unger finner alltid noe å mobbe for uansett. De kan mobbe for navnet ditt, måten du går, sitter, hvordan du skriver, snakker, eller bare generelt hvordan du er.

Å si at "mobbing forsvinner om man hadde hatt skoleuniform. Blir ikke noe motepress )" blir for lett. Mobbing kan aldri forsvinne helt, fordi unger er slemme, og de ser ikke hvor stor skade de gjør når de mobber noen andre. Det er jo bare for gøy, sant?
Jeg ser bare fordeler med uniform i skolen, på det viset unngår man mye av merkevare-presset samtidig som at alle dermed blir en i mengden. Se på politiet eller militæret, i de fleste tilfeller går disse i uniform også når dem har vanlige kontor-jobber, det signaliserer at man er del av en enhet. Mye mer nøytralt enn vanlige klær. En annen ting er også at med uniform blir det lettere å bortvise folk fra kjøpesenter/butikker i skoletiden for det skulkes vel endel fremdeles? Elevene lærer også at det i visse settinger er påkrevd å kle seg pent/respektabelt, dvs uniformen må være nyvasket, ren og pen, ikke full av skrukker osv. Dog må det også være slik at ved uniformering må også lærerne bruke dette og det er vel her det kommer til å bli mest ståhei tenker jeg dersom uniformsplikt skulle bli innført. Mobbing vil det alltif finnes blant barn og unge, noe annet er naivt å tro, men at skoleuniform kan bidra til å redusere det ser jeg ikke bort ifra. Da jeg selv gikk på skolen var det ikke vanlig at folk mobbet pga klesvalg, foreldrenes økonomi osv, det var mest andre ting som fysiske skavanker, folk som brukte briller, fedme, "feil" dialekt osv. Nå er det nok ikke slik at uniformering i skolen er løsningen på alle problemer der, til det må andre metoder også inn i bildet, ikke minst skikkelig oppdragelse i hjemmet. Et nært familiemedlem av meg har jobbet på flere skoler i utlandet, alt fra barne/ungdomsskole til universitet ala NTNU og ved de fleste av disse ble det brukt uniform og ifølge henne var det som en annen her sa at man gjerne har en dag i uken der man får lov til å bruke sivile klær og det er på vaskedagen.

Sitat av Chloroformator Vis innlegg
Eh, jeg tror ikke mobbing hadde forsvunnet om man innførte skoleuniform. Unger finner alltid noe å mobbe for uansett. De kan mobbe for navnet ditt, måten du går, sitter, hvordan du skriver, snakker, eller bare generelt hvordan du er.

Å si at "mobbing forsvinner om man hadde hatt skoleuniform. Blir ikke noe motepress )" blir for lett. Mobbing kan aldri forsvinne helt, fordi unger er slemme, og de ser ikke hvor stor skade de gjør når de mobber noen andre. Det er jo bare for gøy, sant?
Vis hele sitatet...
Ja, desverre er unger slemme, til tider veldig slemme med hverandre, rett og slett fordi de ikke forstår rekkevidden og omfanget av sine handlinger og i den sammenheng har både skoler og foreldre en stor oppgave foran seg.
Sitat av Claryn Vis innlegg
På fritiden kan du selv velge hvem du vil være sammen med. Hold deg unna de som mobber på fritiden så er jo ikke det noe problem.
På skolen blir man tvunget til å gå i klasse og dele skolegård med alle de andre. Da har man ikke muligheten til å holde seg unna, det kan man på fritiden.

Om man blir mobbet på skolen er det også ganske garantert at man blir mobbet på fritiden også. Skoleuniformen vil da fjerne mobbingen fra skolen. Selv om mobbingen fortsetter på fritiden, vil man fortsatt kutte i nesten 50% av mobbingen.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at skoleuniformer vil redusere 50% av mobbingen? Tony Volk er ikke enig: http://www.stcatharinesstandard.ca/2...es-experts-say
helt enig, skoleuniform er jo ganske tøft og XD
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Chloroformator Vis innlegg
Eh, jeg tror ikke mobbing hadde forsvunnet om man innførte skoleuniform. Unger finner alltid noe å mobbe for uansett. De kan mobbe for navnet ditt, måten du går, sitter, hvordan du skriver, snakker, eller bare generelt hvordan du er.

Å si at "mobbing forsvinner om man hadde hatt skoleuniform. Blir ikke noe motepress )" blir for lett. Mobbing kan aldri forsvinne helt, fordi unger er slemme, og de ser ikke hvor stor skade de gjør når de mobber noen andre. Det er jo bare for gøy, sant?
Vis hele sitatet...
I tillegg til dette, har man det problemet at sosial og økonomisk status kan vises på mange andre måter enn ved bukse, sko og genser. Vesker/sekker, smykker, klokker, ytterklær, mobiler, headset og så videre. (Det finnes til og med hårstrikker og pennal til flere hundre spenn...) Det kan bli vanskelig å forby alle markører folk liker å gå med.
Å innføre skoleuniform i Norge tror jeg kan fungere ganske bra. Er selv i førstegangstjenesten for øyeblikket, og har bare gode erfaringer med bruk av uniform.

Når alle har på seg den samme uniformen forsvinner fordommene og forventningene man har til personer med forskjellige klesstiler. Dette er en god ting siden ma får sjansen til å prate og bli kjent med folk, uten at de forhåndsdømmer deg pga. klesstil. Det blir også lettere å ta kontakt med nye personer, siden man føler seg "på lik linje" med alle andre.

Jeg har også hørt mange historier om barn som har blitt ekskludert fra vennegjenger kun på grunn av at de ikke brukte de rette klesmerkene (PÅ BARNESKOLEN!!). jeg syns det er veldig feil og det gjør meg kvalm at det skal være slik blandt unger, og hvis en uniform tar vekk dette presset fra barn, er det verdt det!

Ja, jeg innser at selv om vi innfører uniformsplikt på skolen, vil mobbing fortsatt finne sted. Men man vil fjerne motepresset som veldig mange barn føler på skolen i dag, og det tror jeg vil være et veldig godt steg imot en bedre skolehverdag.

Rent praktisk tror jeg det blir litt verre. Norge er et land med veldig varierte årstider, noe som fører til at man må ha mange sett med klesplagg til forskjellige årstider. En tykk jakke til vinteren og tynne plagg til sommeren, forskjellige sko til forskjellig føre osv. Man er også avhengig av å ha klær av en viss kvalitet og komfort. Jeg for eksempel har ganske lange armer. Siden uniformen til Forsvaret er masseprodusert til å passe "normalen", er ermene for korte til meg, noe som er ganske irriternede i lengden. Hvis man da skal ha klesplagg av kvalitet, samt ta hensyn til enkeltpersoner, ser jeg for meg at dette kan bli en veldig kostbar affære.

Men jeg tror hvis det blir gjennomført på en bra måte, vil en uniformert skolehverdag være til det beste for elevene.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Hvordan vet du at skoleuniformer vil redusere 50% av mobbingen? Tony Volk er ikke enig: http://www.stcatharinesstandard.ca/2...es-experts-say
Vis hele sitatet...
Ordla meg litt feil. Mener det vil fjerne mobbingen 50% av tiden (når det gjelder mobbing pga. klær). Vi bruker jo ca. like mye tid på skolen som på fritiden med venner. På skolen kan man ikke unngå de andre som mobber fordi de kanskje går i samme klasse som deg, men på fritiden kan du selv velge hvem du vil være med og slipper da å bli mobbet så lenge du holder deg unna de som mobber deg.
Sitat av Scrubbeh Vis innlegg
Å innføre skoleuniform i Norge tror jeg kan fungere ganske bra. Er selv i førstegangstjenesten for øyeblikket, og har bare gode erfaringer med bruk av uniform.

Når alle har på seg den samme uniformen forsvinner fordommene og forventningene man har til personer med forskjellige klesstiler. Dette er en god ting siden ma får sjansen til å prate og bli kjent med folk, uten at de forhåndsdømmer deg pga. klesstil. Det blir også lettere å ta kontakt med nye personer, siden man føler seg "på lik linje" med alle andre.

Jeg har også hørt mange historier om barn som har blitt ekskludert fra vennegjenger kun på grunn av at de ikke brukte de rette klesmerkene (PÅ BARNESKOLEN!!). jeg syns det er veldig feil og det gjør meg kvalm at det skal være slik blandt unger, og hvis en uniform tar vekk dette presset fra barn, er det verdt det!

Ja, jeg innser at selv om vi innfører uniformsplikt på skolen, vil mobbing fortsatt finne sted. Men man vil fjerne motepresset som veldig mange barn føler på skolen i dag, og det tror jeg vil være et veldig godt steg imot en bedre skolehverdag.

Rent praktisk tror jeg det blir litt verre. Norge er et land med veldig varierte årstider, noe som fører til at man må ha mange sett med klesplagg til forskjellige årstider. En tykk jakke til vinteren og tynne plagg til sommeren, forskjellige sko til forskjellig føre osv. Man er også avhengig av å ha klær av en viss kvalitet og komfort. Jeg for eksempel har ganske lange armer. Siden uniformen til Forsvaret er masseprodusert til å passe "normalen", er ermene for korte til meg, noe som er ganske irriternede i lengden. Hvis man da skal ha klesplagg av kvalitet, samt ta hensyn til enkeltpersoner, ser jeg for meg at dette kan bli en veldig kostbar affære.

Men jeg tror hvis det blir gjennomført på en bra måte, vil en uniformert skolehverdag være til det beste for elevene.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke sagt meg mer enig... når det gjelder det rent praktiske burde det være mulig å finne en løsning på det. Det er tross alt langt flere elever/studenter enn det er soldater idag, derfor kunne man helt sikkert få til et mye bedre utvalg mtp størrelser og utforming.
Har ikke troen på skoleuniformer. Det var mange som ble mobbet på skolen min, men det var aldri på grunn av hva de gikk med. Det var helt andre grunner som interesser, kroppsvekt, rare foreldre og lignende. Nå vet jeg ikke hvordan klespresset er andre plasser, men her er det ikke særlig av det.
Jeg tror snarere tvert i mot at det kan være negativt å gå med klær man ikke er komfortabel i, og det påvirker jo hvordan en føler seg.

Om det er et utpreget problem på visse skoler, hadde det kanskje ikke vert dumt å innføre det på de. Men at det gjelder de fleste skoler tviler jeg på!
Går selv på ungdoms skole, har aldri opplevd att noen har blitt mobba for klær.. Jeg mener, vis du går med slengbukse og bukseseler så ber du jo nesten om å bli mobba..
Sitat av Scrubbeh Vis innlegg
Å innføre skoleuniform i Norge tror jeg kan fungere ganske bra. Er selv i førstegangstjenesten for øyeblikket, og har bare gode erfaringer med bruk av uniform.
Vis hele sitatet...
Det er vel litt forskjell når en voksen person bruker uniform, og når et barn gjør det?


Ved å innføre uniform fjerner man identiteten til personen. Hvem er du? Du er som alle andre.
Dessuten, så er ikke alle jenter like komfortable i skjørt, og hvis andre legger merke til at hun har valgt bukse istedet for skjørt kan de synes det er merkelig, og vips, en grunn for å mobbe.
Sitat av Chloroformator Vis innlegg
Det er vel litt forskjell når en voksen person bruker uniform, og når et barn gjør det?


Ved å innføre uniform fjerner man identiteten til personen. Hvem er du? Du er som alle andre.
Dessuten, så er ikke alle jenter like komfortable i skjørt, og hvis andre legger merke til at hun har valgt bukse istedet for skjørt kan de synes det er merkelig, og vips, en grunn for å mobbe.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt noe om skjørt?
Barn vil alltid finne grunner til å mobbe hverandre. Istedet for å prøve å fjerne grunner til å mobbe bør vi forebygge mobbing gjennom oppdragelse og psykologi.
Tja skole uniformer... Om du spør meg så kan jo man ha på seg det man vil, ikke sant? Men jeg tror det burde være valg for minst en skole (avhengig av hvor mange skoler det er i kommunen/fylken) for å ha på seg skoleuniformer.
Vel problemet med skoleuniformer er at de er alle like, ja hvorfor ikke ha det litt ulikt, noe for goth peepsa, moroklumpen, trans peepsa, tomboy, rett og slett alt! Og du kunne har det litt ulikt sånn at du ikke måtte ha på det samme hele tiden. Vel det er bare min lille idé...
Jeg opfatter at hovedgrunnen til at folk er for skoleuniform er fordi det stopper motepresset.

La oss si at det funker slik, og at det blir innført skoleuniformer i Norge. siden vi ikke skal betale for skole i norge må staten betale, noe som ikke virker alt for urimelig? Men så er sommeren ferdig og det begynner og bli snø og vinter og kaldt. skal vi også ha skolejakke? skole boblebukse? skolelue? da snakker vi om litt høyere summer. Så skal man ha dette med hjemme og vaske det osv. men de fleste vill også ha vanlige klær, så da har man plutselig dobelt så mye uteklær + en skoleuniform hjemme, noe jeg tviler på er så veldig kjekt hvis man har dårlig plass.

for og komme med et exempel, i min familie var vi 4 som gikk på skole samtidig. hvis vi hadde hatt et sett med skole klær og et sett med vanlige klær blir det 8 sett med klær. Det tar veldig mye plass til slutt.

Da har vi klart og flytte motepresset fra skolen og til fritiden ved og bruke store summer på klær. Men resten av mobbinga er akuratt like ille, så da er vi fortsatt veldig nerme 0.


En annen ting som kommer til og skje er at mange elever kommer til og utvikle enda mere hat for skolen, være mere negative til skole. og få dårlig motivasjon.

De fleste kommer til og reagere negativt på og få skoleuniform, noe jeg er 100% sikker på og som jeg tror de fleste av dere også hadde vert hvis dere har vert på min alder.

såklart, kansje det kommer noe godt ut av og ha skoleuniform. Men er det verdt det mtp. alle de negative sidene?

Og det med militære og uniformer: militæret og skole kan ikke sammenlignes da det er store aldersforskjeller og det er mindre av de vrange og umotiverte kidsa der.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Jeg opfatter at hovedgrunnen til at folk er for skoleuniform er fordi det stopper motepresset.

La oss si at det funker slik, og at det blir innført skoleuniformer i Norge. siden vi ikke skal betale for skole i norge må staten betale, noe som ikke virker alt for urimelig? Men så er sommeren ferdig og det begynner og bli snø og vinter og kaldt. skal vi også ha skolejakke? skole boblebukse? skolelue? da snakker vi om litt høyere summer. Så skal man ha dette med hjemme og vaske det osv. men de fleste vill også ha vanlige klær, så da har man plutselig dobelt så mye uteklær + en skoleuniform hjemme, noe jeg tviler på er så veldig kjekt hvis man har dårlig plass.

for og komme med et exempel, i min familie var vi 4 som gikk på skole samtidig. hvis vi hadde hatt et sett med skole klær og et sett med vanlige klær blir det 8 sett med klær. Det tar veldig mye plass til slutt.

Da har vi klart og flytte motepresset fra skolen og til fritiden ved og bruke store summer på klær. Men resten av mobbinga er akuratt like ille, så da er vi fortsatt veldig nerme 0.


En annen ting som kommer til og skje er at mange elever kommer til og utvikle enda mere hat for skolen, være mere negative til skole. og få dårlig motivasjon.

De fleste kommer til og reagere negativt på og få skoleuniform, noe jeg er 100% sikker på og som jeg tror de fleste av dere også hadde vert hvis dere har vert på min alder.

såklart, kansje det kommer noe godt ut av og ha skoleuniform. Men er det verdt det mtp. alle de negative sidene?

Og det med militære og uniformer: militæret og skole kan ikke sammenlignes da det er store aldersforskjeller og det er mindre av de vrange og umotiverte kidsa der.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har sammenlignet skolen med militæret, vi trekker derimot slutninger basert på erfaringer fra militæret, men vi kunne like gjerne valgt politiet, brannvesenet, sykehuspersonale, speidern osv. Felles for dem aller er at man bruker uniform bla for å vise at man er del av en enhet, en gruppe osv.

Du nevner hat mot skolen...jeg tror neppe skoleuniform hadde fremmet mer av det; alle andre må jo gå kledd på samme viset, i de samme fargene og med det samme mænsteret. Ok, man får ikke utløp for sin fulle sosiale identitet og tilhørighet, men på den annen side er det jo ikke derfor man går på skolen. Man går heller ikke på skolen fordi man skal hate den, man går der fordi man skal lære, ikke bare det faglige men også oppdragelse, respekt såvel som skikk og bruk.

At man ikke har plass til uniformene synes jeg er et særdeles dårlig argument for ikke å bruke uniform. Ikke bare vil uniform fjerne motepresset, det vil også føre til at foreldrene slipper å kjøpe så mye forskjellige klær til ungene. Det er neppe noen statshemmelighet at unger ødelegger eller sliter svært mye klær på nettopp skolen.

Det er klart at innføring av uniformering i skolen ville medføre en ikke ubetydelig merkostnad for det offentlige, spesiellt de første par årene, men med innleveringsordninger, diverse erstatningsordninger for ødelagt (ikke slitt) tøy ville det nok gå seg til etterhvert. Med de kvantum man snakker om her, vil det også bli lett for det offentlige å skaffe seg svært gode priser på tøyet.
Sist endret av ToraBora; 6. mars 2013 kl. 00:22.
Nei til skoleuniform.
Hvis vi innfører det kan det fort skje motsatt effekt av det som er ønskelig. Vil vi virkelig at alle skal ha samme stil og bli en del av en stor saueflokk? Hvis dette skjer blir folk generelt likere og likere hverandre i personligheten også, fordi de blir redde for å skille seg ut.

Det er mye viktigere at vi lærer barn fra tidlig alder at folk er forskjellige, da lærer de tidlig hvordan verden virkelig er. Samfunnet er ikke full av enartede personligheter, men et enormt mangfold. Hvis barn møter et slikt mangfold, vil det bli enklere for dem å tilpasse seg samfunnet senere, når de vet hvilke "typer" personer de må forholde seg til. Samtidig blir det mye enklere å akseptere andre når man veit at forskjeller og ulikheter faktisk er en positiv ting.

Det er også viktig at folk får dyrket sin egen identitet, hvis folk føler seg utilpasse i en skoleuniform kan dette gå utover det psykiske også, er det virkelig verdt det?
Sitat av Tænman Vis innlegg
Det er også viktig at folk får dyrket sin egen identitet, hvis folk føler seg utilpasse i en skoleuniform kan dette gå utover det psykiske også, er det virkelig verdt det?
Vis hele sitatet...
I begynnelsesfasen vil kanskje de særeste blant oss følt seg såpass utilpasse at det vil gå utover det psykiske.

Klær er en del av vår identitet, men man kan uttrykke seg på så mange andre bedre måter som, når alt kommer til alt, er mye viktigere.

De har uniformer i flere andre land. Om de opplever mye problemer rundt dette vet jeg ikke, men ser ut til å funke rimelig greit.

Hvordan plaggene ser ut/sitter betyr selvfølgelig masse.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
På barneskolenivå og undomskolenivå? Tja, kan fungere. Men på VGS burde kke uniform innføres.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
På barneskolenivå og undomskolenivå? Tja, kan fungere. Men på VGS burde kke uniform innføres.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at om en har gått med uniform både på barneskole og ungdomsskole vil det ikke være særlig problematisk å bruke denne på vgs også.
ja til skoleuniform, all sexen rundtom vil bli mye bedre