Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør det norske flagget endres i forhold til religiøse symboler?
ja 67 16,11%
nei 349 83,89%
Stemmegivere: 416. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  76 8799
Hei

leset tidligere i dag at det norske flagget kan være truet på grunn av korset som befinner seg i flagget må vekk. Kjente jeg ble irritert inni meg når jeg leste artikkelen. Skal nasjonal flagget vi har hatt siden 1905 bli tatt vekk?

må si jeg synes det blir for teit og og ødelege det 20 flagg rundt om i Europa bare fordi at folk ikke liker korset. Kan for og nevne det si at jeg ikke er superkristen og føler heller ingen tilknytning til korset, men jeg mener at flagget er et gammelt nasjonal symbol som ikke bør tukkles med.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10008625

fant denne nå:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10008658
men syns det uansett er håreisende at man en gang tenker slike tanker.
Sist endret av seimannen; 12. juni 2010 kl. 00:20.
Og hva med andre land som har religiøse symboler?


Nei, vettu hva!
Personlig aldri tenkt at det faktisk var ett kors i flagget engang....

Men men, man vet jo at innvandrerne tar over Norge snart..
Har faktisk ikke tenkt over at det er et kors i det norske flagg :P

Hva med alle andre land som har godt synlige symboler i flagget sitt? må det også fjernes om det er religiøst?
Flagget har kulturell verdi. Kristendommen er en del av kulturen vår. Nei, flagget skal ikke endres. Når vi avskaffer kristendommen som statsreligion vil dette være en naturlig debatt. Dette har ingenting med menneskerettigheter å gjøre, men med et lands selvstendige rett til å velge kultur og statssymbol.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Men men, man vet jo at innvandrerne tar over Norge snart..
Vis hele sitatet...
Kvifor i hule helvete vil du dra inn innvandrarar, når denne diskusjonen kjem som følgje av ein dom mot den italienske staten. Oh. Motparten var ei finsk kvinne.

Ingen innvandrarar inne i biletet. Tvert imot har, som vanleg, dei fæle muslimane vore Høybråten sin største støttespelar når det gjeld å forsvare religiøse symbol offentleg.

Det er en kamp mellom ateister og religiøse, ikkje mellom religiøse og religiøse. Så ikkje kom her med innvandringa di.
Typisk VG. Bakgrunnen er at en mor i Italia ble fornærmet fordi barna hennes ble "påtvunget" krusifiks i klasserommet, også klarer VG å vinkle det til at "det norske flagget er truet".
hvorfor endre flagge pga noe kors? fordi andre religioner ikke liker det?
hva med det canadas flagg? det er et lønneblad. Skal det fjernes pga at andre land er allergiske?
Sist endret av Gt&Hoo; 12. juni 2010 kl. 00:26.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Har aldri sett på korset i det norske flagg som et religiøst symbol.
Når flagget er på stang er jo ikke korset riktig vei engang?
Skal vi da endre alle andre religionslignende symboler som står sentralt i samfunnet?
Dette blir for dumt.
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Nei, er ikke hypp på jødestjerner å burka på flagget.
Vis hele sitatet...
Det er da ingen logikk i å implementere jødestjerner og burka i flagget når dette gjelder en situasjon om religiøse symboler i flagg?

Forøvrig kunne jeg godt sett for meg det norske riksvåpenet på flagget.

Det er da mye eldre enn korset i sammenheng med Norge?

http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_riksvåpen
Sist endret av Az0g; 12. juni 2010 kl. 00:28.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor i hule helvete vil du dra inn innvandrarar, når denne diskusjonen kjem som følgje av ein dom mot den italienske staten. Oh. Motparten var ei finsk kvinne.
Vis hele sitatet...

Er ikke den finske kvinnen innvandrer i Italia da?
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Det har jo ikke noe med innvandrere å gjøre. Det er vel prinsippet at det egentlig er ett religiøst symbol i flagget, som er grunnen til at jeg mener "ja".

Men det kommer jo ikke til å skje, det virker jo egentlig som om det eneste som har skapt denne "diskusjonen" er VG som ikke klarer å lage noenlunde normale overskrifter
Sist endret av lex123; 12. juni 2010 kl. 00:28.
Sitat av Az0g Vis innlegg
Det er da ingen logikk i å implementere jødestjerner og burka i flagget når dette gjelder en situasjon om religiøse symboler i flagg?
Vis hele sitatet...
Dette handler om kristne symboler. De andre er "utelatt".
Med tanke på at Norge supposedly ikke er et religiøst land, ville det ikke da vært litt tåpelig å ha et kors i flagget? ..

Såklart, jeg er enig i at det er dumt å forandre på et flag vi har hatt i over hundre år. Men jeg synes også det er litt dumt å ha et kors i flagget til et land som ikke er religiøst.

Men det er vel bare meg, som en religion-hater som sier det..
Sitat av Enseferoz Vis innlegg
Med tanke på at Norge supposedly ikke er et religiøst land, ville det ikke da vært litt tåpelig å ha et kors i flagget? ..

Såklart, jeg er enig i at det er dumt å forandre på et flag vi har hatt i over hundre år. Men jeg synes også det er litt dumt å ha et kors i flagget til et land som ikke er religiøst.

Men det er vel bare meg, som en religion-hater som sier det..
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket så var kristendommen Norges statsreligion.
Er vi ikke ett religiøst land lengre Enzeferoz?
Sitat av etsi Vis innlegg
Sist jeg sjekket så var kristendommen Norges statsreligion.
Vis hele sitatet...
*host* Kanskje det var bare meg som håpet på at Norge ikke var et religiøst land, da..

Jaja, man kan jo alltids håpe.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Dette handler om kristne symboler. De andre er "utelatt".
Vis hele sitatet...
Jeg vet det, men det er da vel ingen som tror at viss flagget skulle endres så ville det ferdige produktet inneholdt andre religiøse symboler?
seimannen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Az0g Vis innlegg
Jeg vet det, men det er da vel ingen som tror at viss flagget skulle endres så ville det ferdige produktet inneholdt andre religiøse symboler?
Vis hele sitatet...
enig der, det er jo det hele debatten er om og fjærne alle religiøse symboler fra flagg i EU. For min egen del de gangene jeg heiser flagget vil jeg altid heise flagget fra 1905 uansett hva som skjer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Dette handler om kristne symboler. De andre er "utelatt".
Vis hele sitatet...
Gjer det? Nei, heldigvis ikkje. Dei omtaler religiøse symboler, ikkje kristne kors, sjølv om saka var om eit kors.

Det er òg stråmann å dra inn at den finske kvinna var innvandrar i italia. Poenget her er at det er ein dom i den europeiske menneskerettsdomstolen. Om motparten var italia eller finland er irrelevant, all den tid vi kan rekne med at dei vil komme til samme resultat i lignande saker. Om vi vel å sjå på Europa som eit område når det kjem til menneskerettar - slik EU, og Noreg, gjer, så er ei finsk kvinne fortsatt europeisk, uansett kor mykje ho var innvandrar i italia.

Igjen; det står ikkje om dei fæle muslimane her, det står om ateisme versus religiøse. Og artig nok er islamsk råd, høybråten og FRP heilt på linje i at dei vil tillate det. En kan jo gjette seg til at grunnen er at samtlige vil utøve sin religion uten for mange hinder...

Sitat av iste2008 Vis innlegg
Er vi ikke ett religiøst land lengre Enzeferoz?
Vis hele sitatet...
Nei, min påstand er at vi er eit av dei mest sekulære landa i verda, trass i at vi har ein statsreligion. Det er stortsett kun FRP og KRF som vil dra religion inn i politikken.
siden flagget vi bruker i dag kom ved en tilfeldighet av at en unge malte en blå stripe i det danske da vi enda var i union med dem, kan vi egentlig bare vinkle det dithen, at det ikke er noe kors i det norske flagg. Blåfargen som politisk farge betyr frihet, så flagget symboliserer på en måte frihet fra danskestyret vi var under.

Da er dilemmaet løst og vi kan beholde flagget samme hvor mye EU-domstolen vil sutre i fremtiden, om den vil gjøre det.
Det norske flagg skal se ut det gjør nå i mangfoldige tider fremover. Bare tanken på å endre noe med flagget gir meg angst. Hvis en politiker finner ut av at han vil endre på flagget vårt håper jeg virkelig han blir ledd ut. Makan til idiotisk oppslag fra VG.
Sist endret av sixfeetunder; 12. juni 2010 kl. 00:57.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor i hule helvete vil du dra inn innvandrarar, når denne diskusjonen kjem som følgje av ein dom mot den italienske staten. Oh. Motparten var ei finsk kvinne.

Ingen innvandrarar inne i biletet. Tvert imot har, som vanleg, dei fæle muslimane vore Høybråten sin største støttespelar når det gjeld å forsvare religiøse symbol offentleg.

Det er en kamp mellom ateister og religiøse, ikkje mellom religiøse og religiøse. Så ikkje kom her med innvandringa di.
Vis hele sitatet...
Kvifor i hule helvete vil du dra inn muslimane i ein sakleg debatt om kristne symbol i Europa? På meg verkar du ein smule rasistisk på dine nynorske dagar, som automatisk tenkar på muslimer når ordet "innvandrar" kjem på banan. Ei finsk mø er au ein innvandrar i Itialia, noko som igjen betyder at innvandrarane spelar ein meget viktig rolle i saka, men ikkje naudvendigvis dei som kjem frå utafor Europa. Eg vil nærast seie at innvandringa er sjølve rota til detti probleimet, fyrst og freimst fordi dei skapar kulturkollisjon.

Du fronter saka som ein "kamp mellom ateister og religiøse" men eg trur ikkje saka ville kommi opp hvis ikkje fleire religionar møttest i utgangspunktet. Du må lære deg å sjå heile systemet som eit digert maskineri, ikkje berre sjå på små aspekter som muslimenes parti med Dagfinn Høybråten.
Sist endret av Kyrios; 12. juni 2010 kl. 00:59. Grunn: Eg såg eit farleg bokmål-ord. Hutte meg tu!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg holder "all" religion i en slags mild forakt og færre symboler rundt om kring er ikke noe jeg ville sørget over. Jeg er heller ærlig talt ikke noen flammende patriot, men akkurat flagg synes jeg man skal la være å kødde med. Jeg ser ikke det norske flagget og tenker "ha ha kors, for noe piss", det er bare et flagg som representerer landet og nasjonen vår og som naturlig nok er en del av identiteten min.

Hvis EU vil gå rundt og fjerne alt som finnes som kan knyttes til religion vil de: a) kaste bort tid som kunne vært utnyttet mye bedre, b) irritere en masse folk, og c) bli noe inn i helvete opptatt med oppgaven. Pluss at det i min mening er unyttig, i hvert fall ikke her til lands da Norge ikke lenger er spesielt religiøst.
Sist endret av robhol; 12. juni 2010 kl. 01:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Kvifor i hule helvete vil du dra inn muslimane i ein sakleg debatt om kristne symbol i Europa? På meg verkar du ein smule rasistisk på dine nynorske dagar, som automatisk tenkar på muslimer når ordet "innvandrar" kjem på banan. Ei finsk mø er au ein innvandrar i Itialia, noko som igjen betyder at innvandrarane spelar ein meget viktig rolle i saka, men ikkje naudvendigvis dei som kjem frå utafor Europa.
Vis hele sitatet...
Nei. Premisset for at dommen gjeld andre enn Italia er at samtlige europeiske land har signert den europeiske menneskerettskonvensjonen. Dermed er det irrelevant at det var ei finsk kvinne i Italia som starta saka - det kunne like gjerne vore ein norsk ateist mot Noreg. Eller ein italiensk ateist. Å peike på innvandring blir tåpelig, og skaper uheldige konnotasjoner. Det tener rett og slett ikkje debatten.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Eg vil nærast seie at innvandringa er sjølve rota til detti probleimet, fyrst og freimst fordi dei skapar kulturkollisjon.
Vis hele sitatet...
Er det? Ateisme er vel ikkje resultat av innvandring, primært? Det er vel heller resultat av opplyste enkeltpersonar?
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Du fronter saka som ein "kamp mellom ateister og religiøse" men eg trur ikkje saka ville kommi opp hvis ikke fleire religionar møttest i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Om du antar et fullstendig homogent samfunn så er det jo åpenbart at det ikkje ville oppstått, men det er litt søkt problemstilling. Det finst garantert ateister i Italia som støtter denne dommen heilhjerta.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Du må lære deg å sjå heile systemet som eit digert maskineri, ikkje berre sjå på små aspekter som muslimenes parti med Dagfinn Høybråten.
Vis hele sitatet...
Det eg påpeiker her er at det er i hovedsak religiøse - uavhengig av religion - mot ateister. Ikkje innvandrarar mot etniske innbyggjarar. At du får det til å bli at eg ser på det som muslimar og krf som samarbeider er litt fjernt for meg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
-
Vis hele sitatet...
Hva har nå en ateist med dette å gjøre?
Og hvordan klarte du å trekke inn muslimer med engang ordet innvandrer ble nevnt?

Flytter du til sverige eller ett hvilket som helst annet land så vil du være en innvandrer der. Uansett hvordan du vrir å vender på det!
Sist endret av Blackkoz; 12. juni 2010 kl. 01:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva har nå en ateist med dette å gjøre?
Og hvordan klarte du å trekke inn muslimer med engang ordet innvandrer ble nevnt?
Vis hele sitatet...
Igjen; Det er hovudsakleg ateister som kjemper mot religiøse symboler. Ulike religiøse grupperinger samarbeider rimelig greit om religion i det offentlege rom, og difor er det relevant å dra inn ateistar.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Flytter du til sverige eller ett hvilket som helst annet land så vil du være en innvandrer der. Uansett hvordan du vrir å vender på det!
Vis hele sitatet...
...og igjen så er det irrelevant, all den tid vi forutset at Europa har ei felles tolking av den europeiske menneskerettsdeklarasjonen. Vi har ein felles domstol for å avgjere tvistetilfeller. Det er irrelevant at det var Italia som vart fellt av ei finsk kvinne.
Sitat av slashdot Vis innlegg
...og igjen så er det irrelevant, all den tid vi forutset at Europa har ei felles tolking av den europeiske menneskerettsdeklarasjonen. Vi har ein felles domstol for å avgjere tvistetilfeller. Det er irrelevant at det var Italia som vart fellt av ei finsk kvinne.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært relevant om det var ei muslimsk kvinne ifra et ikke-europeisk land som gjor det da?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Innlegj
Vis hele sitatet...
Eg kan sjå at du byggjer deg ein stråmann for å unnvike det faktum at du av framleis ukjende årsakar lot "innvandrar" gå synonymt med "muslim", men ein drott er ein drott, som vi sier på nynorsk. Siden du har delt innlegget mitt i bruddstykkar og tatt det heilt ut av samanheng, skal jeg gjere det sama med ditt eiga.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei.
Vis hele sitatet...
Jo.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Premisset for at dommen gjeld andre enn Italia er at samtlige europeiske land har signert den europeiske menneskerettskonvensjonen.
Vis hele sitatet...
Men premiset for at Italia starta det heile i byrjinga var ein kulturkollisjon.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Dermed er det irrelevant at det var ei finsk kvinne
Vis hele sitatet...
Er det irrelevant at det var ei kvinne? Er du kvinnehatar også nu? Nei seriøst, eg skal halde meg for god til å dele opp innlegg som du gjer, frå nå av svarar eg samanhengande.

Sitat av slashdot Vis innlegg
I Italia som starta saka - det kunne like gjerne vore ein norsk ateist mot Noreg. Eller ein italiensk ateist. Å peike på innvandring blir tåpelig, og skaper uheldige konnotasjoner. Det tener rett og slett ikkje debatten.

Er det? Ateisme er vel ikkje resultat av innvandring, primært? Det er vel heller resultat av opplyste enkeltpersonar?

Om du antar et fullstendig homogent samfunn så er det jo åpenbart at det ikkje ville oppstått, men det er litt søkt problemstilling. Det finst garantert ateister i Italia som støtter denne dommen heilhjerta.

Det eg påpeiker her er at det er i hovedsak religiøse - uavhengig av religion - mot ateister. Ikkje innvandrarar mot etniske innbyggjarar. At du får det til å bli at eg ser på det som muslimar og krf som samarbeider er litt fjernt for meg.
Vis hele sitatet...
Du bruker ateistar som ved for å fyre den ilden som dine argumenter er, ser eg. Ateismen i seg sjølve er ein drivkraft og et dekke for mangt eit argument, men man ser at samanstøt mellom religionar er det som starta saka heilt i begynnelsen. Det var ikkje slik at ein ateist så eit kristent kors og tenkte "eg liker ikkje kristne kors", men heller slik at ein kristning så ein burka og tenkte "eg liker ikkje burkaer". Kristne symboler er for subtile til at de skaper reaksjoner i vestens samfunn, men meir fremmede symboler setter igang debatten vi kan sjå nå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Eg kan sjå at du byggjer deg ein stråmann for å unnvike det faktum at du av framleis ukjende årsakar lot "innvandrar" gå synonymt med "muslim"
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi eg har sett retninga slike debatter tar ørten ganger før. Og beklager, eg trur ikkje på blackkoz om han prøver å snike seg unna med at han ikkje sikta til muslimer med den kommentaren sin. Jepp. Fordommer. En får det når en har sett argumenta folk har komt med gjennom tidligere debatter.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Men premiset for at Italia starta det heile i byrjinga var ein kulturkollisjon.
Vis hele sitatet...
Var det? Er finske ateistar vesentleg forskjellige frå amerikanske ateistar når det gjeld toleransen for religiøse symbol? Eller italienske? Kanksje. Men er det relevant? Det var ikkje finske, eller italienske, dommarar som avgjorde. Det var europeiske. Det er ei felles europeisk tolking av menneskerettskonvensjonen.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Du bruker ateistar som ved for å fyre den ilden som dine argumenter er, ser eg. Ateismen i seg sjølve er ein drivkraft og et dekke for mangt eit argument, men man ser at samanstøt mellom religionar er det som starta saka heilt i begynnelsen.
Vis hele sitatet...
Jepp, og eg oppfatter det som rimelig argument. Eg er ateist sjølv. Ein rimeleg antireligøs ateist også. Så kva du vil oppnå med å påstå at eg bruker det som dekke er eg usikker på.

Om du kaller ateisme ein religion, så ja - det er åpenbart eit samanstøyt mellom religioner. Eg vil ikkje at folk skal få vise fram religiøse symbol i skuleverket, uavhengig av kva religion dei tilhøyrer. Eg vil ikkje at folk skal få vekke nabolaget, uavhengig av om det er ein minaret eller kyrkjeklokker. Men gjer det argumenta mine mindre verdt?
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Det var ikkje slik at ein ateist så eit kristent kors og tenkte "eg liker ikkje kristne kors", men heller slik at ein kristning så ein burka og tenkte "eg liker ikkje burkaer".
Vis hele sitatet...
Kvifor var det i så fall ei sak om kristne kors, og ikkje ei sak om eit religiøst symbol frå ein vilkårleg annan religion? Problemet her er jo at du prøver å trekke i strid det personen som klaga Italia inn for den europeiske menneskerettsdomstolen sjølv gav som grunnlag - nettopp det at kristne symboler ikkje har noko i skuleverket å gjere. Eller andre religiøse symboler.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Kristne symboler er for subtile til at de skaper reaksjoner i vestens samfunn, men meir fremmede symboler setter igang debatten vi kan sjå nå.
Vis hele sitatet...
Kvifor dreier denne saka seg om eit kors, om det er så subtilt at det ikkje skaper reaksjoner...?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og beklager, eg trur ikkje på blackkoz om han prøver å snike seg unna med at han ikkje sikta til muslimer med den kommentaren sin.
Vis hele sitatet...
Hvordan i helvette kan du tro at min tolkning av innvandrer er muslimer?
Nå sklir jo denne debatten helt ut her.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor i hule helvete Tvert imot har, som vanleg, dei fæle muslimane vore Høybråten sin største støttespelar når det gjeld å forsvare religiøse symbol offentleg.
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som ser ironien i dette innlegget?

I mine øyne skriver Slashdot "de fæle muslimene" fordi det er det vi ser de aller fleste tror innvandrere er her inne...
Jeg stusser mest på sedvanlig snål fingerpeking på grunn av såkalte retoriske stråmenn uten at jeg kan se en eneste en før begrepet ble brukt.
Bare for at en dings ligner på en annen dings, betyr ikke at det automatisk er den andre dingsen.
At flagget ser ut som et kors, behøver ikke bety at det er et relgiøst symbol.
Ser man på et flagg ligger jo koset på siden, og minner mere om et sverd.

Kansje jeg skal starte en relgion med det relgiøse symbolet - ?
kreve at alle rette streker fjærnes, uansett hvinkel de ligger i, og hvor mange. f, eks =, Dobbelt relgiøst.

hehe.
Helt idiotisk. Jeg er for større skille mellom stat og kirke, men det får da være grenser - må man virkelig se objektivt på absolutt alt? men forslaget om å endre flagget på grunnlag av at det har et lite religiøst symbol i seg? Det er vår kulturarv det er snakk om.. Hvor er nasjonaliteten?
Sakens kjerne: En som vil hindre at det skal være obligatorisk å ha korst ved ALLE skolene i Italia. Selv synes jeg dette er helt legitimt. Bruk av religion er primitivt og roten til nesten all ondskap siden vikingtiden. Islam, Kristendommen, jødedommen, kulter, scienttologikirken osv. Synes jeg bare er tull. "Djevelens verk".

Men, det å "fjerne korset" i det norske flag er jo enda verre. Mange her som sier de aldri har sett på det som et kors. Og det skjønner jeg godt. Men det representerer noe mye viktigere. En kulturarv og vår egen historie. Og om noen "EU dom" skal komme å si noen annet: Vi er ikke med i EU, dra tilbake dit dere kom fra. Og det samme vil jeg si til alle invandrere og aetister som vil fjerne "korset". Er selv ikke troende. Men send alle invandrere som vil ha vekk korset med første fly tilbake til den krigssonen/isfjellet eller ørkenen de kom fra. Det er ikke slik vi gjør det her i landet. Alle aetister eller andre nordmenn burde fengsles for landsforrederi. Fornærme alle våre forfedere og den frihetskampen de sto for så er du pokkers ikke mye nordmann.

Sidenote:

De som mener Norge er et "kristent" land. Hvor mange % av de som står oppført i statskriken går i kirka hver søndag? Hvor mange synder ved å ta en kald pils under fotballen en søndag? Hvor mange har så mye som rørt ved en bibel etter konfirmasjon (og hvor mange ville gjenomført konf. uten pengegavene, helt ærlig?) og hvor mange i det hele tat ber bordbønn engang?

Norge er i bestefall kristent på papir. Ikke i praktis.

Edit: Fant en sjokkerende artikkel - ikke fra vg. Om hvor gal denne verden har blitt. Og som nevnt tidligere mye er i gangsatt av den maskinen som kommer med innvandring og RELIGION. http://www.dailymail.co.uk/news/arti...#ixzz0qXLG78Kh
Sist endret av Kix; 12. juni 2010 kl. 03:51.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kanskje fordi eg har sett retninga slike debatter tar ørten ganger før. Og beklager, eg trur ikkje på blackkoz om han prøver å snike seg unna med at han ikkje sikta til muslimer med den kommentaren sin. Jepp. Fordommer. En får det når en har sett argumenta folk har komt med gjennom tidligere debatter.
Vis hele sitatet...
Synes det er interessant hvordan du kan være allvitende om hva en person legger i ordet innvandrer. Du sier fordommer, men hva gjør du i denne diskusjonen, hvis du skal tolke ordet etter dine egne fordommer i stedet for å lese hva blackkoz skrev? Er det virkelig umulig at han brukte begrepet om alle nye landsmenn?
og selv om du har støtt på diskusjoner hvor personer bruker det synonymt med muslimer, betyr ikke at alle i Norge har slikt et snevert syn og bruk av ordet.

"Det snevre synet" ser man heller hos deg, som kan "forutse" vendingen i enhver debatt.
Forslag til nytt norsk flagg: Noe oljerelatert som motiv, en sort oljedråpe kanskje på mørkeblå bakgrunn. Og så skulle mindre flaggmotive av de land Norge til stadighet sies å være allierte med, disse flaggene skulle da vært plassert rundt om i hjørnene eller bare langs kantene på flagget.

Jeg har alltid skjønt at det norske flagget, har en korsform, men jeg har for min egen del ikke hengt meg opp i dette. Men å diskutere flagget som et relegiøst motiv er interessant synes jeg. Det norske flaggmotivet kan godt erstattes med noe annet, bryr meg fint lite om akkurat det.
Sist endret av Nisselue; 12. juni 2010 kl. 09:25.
Erklært blond
Bevar det norske flagget, det er endel av norsk kultur. Selv har jeg aldri tenkt på hvorfor flagget har et kors i seg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Az0g Vis innlegg
Nå sklir jo denne debatten helt ut her.



Er det bare jeg som ser ironien i dette innlegget?

I mine øyne skriver Slashdot "de fæle muslimene" fordi det er det vi ser de aller fleste tror innvandrere er her inne...
Vis hele sitatet...
Er ikke det i mange tilfeller ganske sant? Det er så forbløffende mye skaprasisme her at jeg noen ganger må lure...
jeg personlig skjønner ikke hvorfor de religiøse skal være så trangsynte. det norske landet har kansje kristendom som hoved religion. men det er faktisk slik at nesten ingen har noe forhold til det. så jeg skjønner ikke hvorfor noen skal bry seg om at flagget vårt har et kors, for oss normale mennesker har det ingen betydning. det er tross alt bare ett flag.
Jeg lurer på hvorfor nesten 20% av stemmere i denne tråden er stokk dumme og ikke eier selvrespekt eller landsglede?
Sist endret av Totskalle; 12. juni 2010 kl. 10:47.
Super-Freak
Tommen_'s Avatar
ser ikke helt problemet til ateistene her.

kan de ikke bare henge flagget opp ned, så får de symbolisert hakekorset sitt?

btw, dont change the flag ! if you dont like Norway you can get`out
stemte nei til å endre flagget, men skal innrømme at ja, tanken slo meg først mot innvandrende ekstremister. my bad.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg lurer på hvorfor nesten 20% av stemmere i denne tråden er stokk dumme og ikke eier selvrespekt eller landsglede?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på hvorfor du er stokk dum og ikke eier selvrespekt eller landsglede?
protip: jeg tror du bør skifte avataret ditt, litt kvikt.
Jeg stemte ja. Jeg vil ikke at landet vårt skal representeres av et stort kors. Mitt Norge er ikke et land for kristne eller et land representert av kristne. Det er et land bestående av først og fremst individer. Religiøse oppfatninger, legning og sosial posisjon kommer først i annen rekke. Jeg vil, i motsetning til det lite kreative flagget vi har nå, ha et flagg som symboliserer dette.

Hvorfor har jeg ikke selvrespekt eller landsglede? Og hvordan gjør dette meg dum?
Grunnen til at folk tar op dette med å endre på flagget, er kun fordi folk elsker debatt!

.."åjj, nå var det lite å diskutere gitt. la oss prøve å tukle med det norske flagget"
Selv er jeg ateist og er super anti-religiøs, men jeg synes att det er helt på tryne att det norske flagget
skal endres fordi noen ikke tåler ett...ehhm...flagg (?)

Hva med disse hijabene og burkaene da? Det er sikkert flere som blir støtt av det (inkludert meg).
Eg hadde nekta å godta ein flaggendring. Flagget har symbolisert Noreg som nasjon, og dermed vår uavhengighet frå Danmark. Kors eller ikkje, flagget er Noreg. Nasjonsfølelsen burde vore såpass sterk blant folk at dei i alle fall holder flagget, som representerer sjølve nasjonen, heilag.
Sist endret av FuzzT; 12. juni 2010 kl. 14:29. Grunn: Skrivefeil
Selv om det blir forbudt kommer jeg til å vifte med det flagget som alltid er blitt viftet med.
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Selv er jeg ateist og er super anti-religiøs, men jeg synes att det er helt på tryne att det norske flagget
skal endres fordi noen ikke tåler ett...ehhm...flagg (?)

Hva med disse hijabene og burkaene da? Det er sikkert flere som blir støtt av det (inkludert meg).
Vis hele sitatet...
Hvor kom hijab og burkaene inn i bildet her? Hva har det med flagget å gjøre?

Jeg blir støtt av påskeharen, scientologer og rullekebab. Men det er fortsatt ikke relevant med denne diskusjonen!
Sitat av Tommen_ Vis innlegg
ser ikke helt problemet til ateistene her.

kan de ikke bare henge flagget opp ned, så får de symbolisert hakekorset sitt?
Vis hele sitatet...
Bare jeg som ikke ser et snev av logikk her?