Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4417
Jeg har nå gått på sosialstønad siden august, i november fikk jeg en melding av min saksbehandler hos nav at jeg måtte herved søke om bostøtte for å få sosialstønaden min videre, jeg har søkt om AAP og skrev under på fullmakt til at min saksbehandler kunne snakke med min fastlege om godkjennelse vedrørende legeerklæring til min AAP søknad, dette var noe hun sa var et krav før innsendelse om arbeidsavklaringspenger. Her forleden var jeg til en legetime der min saksbehandler fra helse og velferd i kommunen var også med til timen. Jeg fikk nei til angst og antidepressiva medikamenter av min fastlege begrunnet at jeg var rusmisbruker og at medikamenter var ikke løsningen til et bedre liv psykisk sett, jeg prøvde å argumentere for at jeg trengte disse medisinene i en liten periode til jeg har blitt mer stabilisert psykisk sett siden jeg har nettopp sluttet med heroin og ønsker dermed ikke å sprekke på dette rusmidlet uten å få noen form for hjelp til dette, jeg foreslo også henvisning til psykolog, men dette ble også avslått av lege siden jeg er rusmisbruker. Dette innlegget ble litt rotete, men jeg får ikke AAP med mindre jeg drar til rusbehandling og at jeg ikke hadde rett til dette med mindre jeg drar frivellig til behandling. Jeg har aldri fått hjelp til rusproblemet mitt tidligere før nå (ble tilbudt kun LAR ifjor), behandleren min på poliklinikken for rus sendte en bekymringsmelding til kommunen om overdosene mine og nå må jeg på tvang over nyttår. Hva gjør jeg med situasjonen min? jeg makter ikke dette her noe stort mere og ønsker bare å ta mitt eget liv.
For å ha rett til AAP må arbeidsevnen din være redusert med minst 50 prosent. Hjelpen fra NAV kan bestå av arbeidsrettede tiltak, ytelser under medisinsk behandling eller annen oppfølging fra NAV.

I ditt tilfelle er behandling/oppfølging Rusbehandling i følge NAV, etter samtale med fastlege. Så du får selvfølgelig ikke AAP uten at du går til noe form for behandling. Psykolog får du helt sikkert tilgang til som en del av rusbehandlingen.

Bare til å gi gass. Kan ikke skade.
Man kan ikke bestille aap. Dette må vurderes ut fra dine evner og ulike ting skal vurderes. Er rusbehandling et krav fra de er det bare en ting å gjøre- ta i mot. Kan virkelig ikke skade
Glemte å berømme TS for å ha sluttet med smekken. Det skal du virkelig ha kudos for.
▼ ... over en måned senere ... ▼
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
For å ha rett til AAP må arbeidsevnen din være redusert med minst 50 prosent. Hjelpen fra NAV kan bestå av arbeidsrettede tiltak, ytelser under medisinsk behandling eller annen oppfølging fra NAV.

I ditt tilfelle er behandling/oppfølging Rusbehandling i følge NAV, etter samtale med fastlege. Så du får selvfølgelig ikke AAP uten at du går til noe form for behandling. Psykolog får du helt sikkert tilgang til som en del av rusbehandlingen.

Bare til å gi gass. Kan ikke skade.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd meg i jobb før når jeg var nykter uten at dette funket i praksis grunnet min psykiske helse, det er forresten ikke nav som sier at jeg må i behandling, det er kommunen som sier jeg må i behandling for å få AAP selv om jeg vet selv at man kan få AAP kun ved å gå til psykolog eller annen form for dagtilbud. Jeg bare reagerer sterkt på at jeg ikke får den behandlingen jeg har krav på som f.eks psykolog og medikamenter utskrevet av lege. Jeg har prøvd å kommet meg i behandling uten å lykkes med dette da kommunen nekter meg det, de ønsker heller at jeg skal i LAR..

Sitat av zondar Vis innlegg
Man kan ikke bestille aap. Dette må vurderes ut fra dine evner og ulike ting skal vurderes. Er rusbehandling et krav fra de er det bare en ting å gjøre- ta i mot. Kan virkelig ikke skade
Vis hele sitatet...
Det er kommunen som sier dette, nav har ikke nevnt noe om rusbehandling som krav til aap- kun at jeg måtte ha legeerklæring og dokumentere det til nav, jeg ba de ringe legen min uten at de har gjort noe videre. Rusbehandling har jeg ønsket uten å få hjelp til dette.
Sist endret av Imawesome; 26. januar 2018 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må seriøst slutte å diktere det offentlige hva du skal og ikke skal inkludert medikamenter.

Første du må gjøre er å sette deg inn i hvordan etablissementet fungerer og følge opp det. Dette vil bli din fulltidsjobb fremover. Det sa en klok miljøterapaut til meg dengang jeg var som lengst nede.

Hvem i kommunen er det som sier dette? Er det en rustjeneste i kommunen din eller ordføreren?

Bytt fastlege om du må. Min vei gjennom dette har hele tiden vært fastlege > rusmiddelpoliknisk > NAV > Stønad og tiltak. Det har fungert. Du må være i behandling for å få AAP ja men det kan fint være poliklinisk. Dette er det NAV som krever så "kommunen" har helt rett her. Du sier jo heller ikke noe om tidsperspektivet her, når var disse overdosene? Og når du svarer etter en måned så viser du jo ikke akkurat det største iniativet til å motta hjelp.

Lykke til
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Du må seriøst slutte å diktere det offentlige hva du skal og ikke skal inkludert medikamenter.

Første du må gjøre er å sette deg inn i hvordan etablissementet fungerer og følge opp det. Dette vil bli din fulltidsjobb fremover. Det sa en klok miljøterapaut til meg dengang jeg var som lengst nede.

Hvem i kommunen er det som sier dette? Er det en rustjeneste i kommunen din eller ordføreren?

Bytt fastlege om du må. Min vei gjennom dette har hele tiden vært fastlege > rusmiddelpoliknisk > NAV > Stønad og tiltak. Det har fungert. Du må være i behandling for å få AAP ja men det kan fint være poliklinisk. Dette er det NAV som krever så "kommunen" har helt rett her. Du sier jo heller ikke noe om tidsperspektivet her, når var disse overdosene? Og når du svarer etter en måned så viser du jo ikke akkurat det største iniativet til å motta hjelp.

Lykke til
Vis hele sitatet...
det er min saksbehandler i helse og velferdstjenesten. grunnen til at jeg ikke har svart før nå har vel vært på grunn av mangel på tilgang til nett, tenkt på det ?
Idiot lege. Gå på legelisten og bytt til ny lege med en gang https://www.legelisten.no/bytte-fastlege
Jeg gikk til legen min og ble henvist til rusmedisinsk, i Bergen vel og merke, og der har jeg fått god oppfølging med utredning for adhd, polikliniske ukentlige samtaler og tilbud om flere programmer. Når jeg er klar for psykolog timer får jeg sikkert det og.

Jeg går på AAP og de krevde erklæring fra lege men det var ikke noe problem. Den ene på rusmedisinsk har vært fantastisk og tatt intinativ til ansvarsgruppemøter med poliklinisk person (psykriatisk sykepleier), psykolog, nav person og fastlege. Så det er lagt en plan og det hjelper så enormt mye. Det er du som må gjøre jobben men å få så mye hjelp som mulig er det beste.

Jeg holdt meg etter nyttår og varte til idag. Det er 26 dager edru. Ting, spesiellt økonomi og skatt er i limbo enda og usikkerheten driver meg gal, men det er håp. Finn folk som er til hjelp for de finnes.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Dersom man har hatt et alvorlig rusmisbruk, kan dette være kvalifiserende for uføretrygd. Dette er en mye tryggere ytelse enn AAP, som har fått stadig mer begrensinger. Det er likevel å foretrekke å bli kobla på AAP fremfor uføretrygd dersom man ønsker å komme seg ut i arbeid. Dette fordi man med uføretrygd blir plassert bakerst i køen for å få plass i ulike tiltak. Samtidig gir uføretrygd en helt annen frihet i forhold til studier etc.

Saksgangen for å få AAP er rimelig enkel. Men, det har blitt vanskeligere og vanskeligere å komme inn i AAP-systemet. For i det hele tatt å komme inn under AAP må man være minst 50% redusert i arbeidsevne. Langvarig rusmisbruk, og de psykiske følgene av dette (men og de psykiske problemene som ofte ligger til grunn for misbruket i seg selv), er absolutt kvalfiserende for AAP. Det er ikke noe absolutt krav om at man skal være i behandling for at AAP kan innvilges. Men medisinsk behandling kan være en del av AAP, og for de langt fleste er dette veien tilbake.

Når det gjelder bostøtte - så er ikke dette noe problem å søke om. Dette kan du få hjelp til av ruskonsulent/oppfølgingstjeneste (dette har forskjellige navn i nær sagt alle kommuner). Og det er en forholdsvis enkel søknad å levere. Sosialtjenesten er for øvrig pålagt at det søkes om bostøtte fordi alle andre inntektsmuligheter skal være forsøkt før man innvilges sosialhjelp. I så måte er det ikke noe urettferdighet i at Sosialtjenesten krever at dette søkes om.

Systemet kan være særdeles vanskelig å forholde seg til. Til tider føles det overveldende og forholde seg til alt dette, i tillegg til at man har andre utfordringer. Det hjelper overhodet ikke å grave seg ned! Det man trenger for å kunne komme seg igjennom dette er en god fastlege. At legen ikke skriver ut medisiner er likevel forståelig.

Saksgangen er likevel rimelig enkel her også. Men, det tar tid og litt mer tid før det kommer i gang. Først må du få en god dialog med legen, rustjenesten og NAV. Slik saken er presentert av trådstarter mener jeg at det kvalifiserer for en individuell plan. En slik plan vil inneholde rusbehandling, psykiatrisk oppfølging og gi en økonomisk trygghet. Om trådstarter føler at legen ikke er i stand til dette, er det forholdsvis enkelt å bytte.

Erfaringsmessig vil jeg likevel anta at det første trinnet i en vei til fremgang i dette tilfellet, på grunn av heroinmisbruk, er rusbehandling. Dette er knalltøft og beinhardt. Du blir psykisk revet fra hverandre, plukket i småbiter. Så blir du bygd opp igjen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Dersom man har hatt et alvorlig rusmisbruk, kan dette være kvalifiserende for uføretrygd. Dette er en mye tryggere ytelse enn AAP, som har fått stadig mer begrensinger. Det er likevel å foretrekke å bli kobla på AAP fremfor uføretrygd dersom man ønsker å komme seg ut i arbeid. Dette fordi man med uføretrygd blir plassert bakerst i køen for å få plass i ulike tiltak. Samtidig gir uføretrygd en helt annen frihet i forhold til studier etc.

Saksgangen for å få AAP er rimelig enkel. Men, det har blitt vanskeligere og vanskeligere å komme inn i AAP-systemet. For i det hele tatt å komme inn under AAP må man være minst 50% redusert i arbeidsevne. Langvarig rusmisbruk, og de psykiske følgene av dette (men og de psykiske problemene som ofte ligger til grunn for misbruket i seg selv), er absolutt kvalfiserende for AAP. Det er ikke noe absolutt krav om at man skal være i behandling for at AAP kan innvilges. Men medisinsk behandling kan være en del av AAP, og for de langt fleste er dette veien tilbake.

Når det gjelder bostøtte - så er ikke dette noe problem å søke om. Dette kan du få hjelp til av ruskonsulent/oppfølgingstjeneste (dette har forskjellige navn i nær sagt alle kommuner). Og det er en forholdsvis enkel søknad å levere. Sosialtjenesten er for øvrig pålagt at det søkes om bostøtte fordi alle andre inntektsmuligheter skal være forsøkt før man innvilges sosialhjelp. I så måte er det ikke noe urettferdighet i at Sosialtjenesten krever at dette søkes om.

Systemet kan være særdeles vanskelig å forholde seg til. Til tider føles det overveldende og forholde seg til alt dette, i tillegg til at man har andre utfordringer. Det hjelper overhodet ikke å grave seg ned! Det man trenger for å kunne komme seg igjennom dette er en god fastlege. At legen ikke skriver ut medisiner er likevel forståelig.

Saksgangen er likevel rimelig enkel her også. Men, det tar tid og litt mer tid før det kommer i gang. Først må du få en god dialog med legen, rustjenesten og NAV. Slik saken er presentert av trådstarter mener jeg at det kvalifiserer for en individuell plan. En slik plan vil inneholde rusbehandling, psykiatrisk oppfølging og gi en økonomisk trygghet. Om trådstarter føler at legen ikke er i stand til dette, er det forholdsvis enkelt å bytte.

Erfaringsmessig vil jeg likevel anta at det første trinnet i en vei til fremgang i dette tilfellet, på grunn av heroinmisbruk, er rusbehandling. Dette er knalltøft og beinhardt. Du blir psykisk revet fra hverandre, plukket i småbiter. Så blir du bygd opp igjen.
Vis hele sitatet...
Hei du, velger å bumpe denne tråden siden det har skjedd en del endringer i det siste par månedene. Jeg har en alvorlig psykisk lidelse og et ekstremt destruktivt rusmisbruk, så farlig at jeg har hatt alvorlig blodforgiftning, flere hjertestanser og ca. 20-25 overdoser i håp om å avslutte livet uten å ha lykkes akkurat som du ser her.. og dette er noe både lege,psykolog og alle andre apparater er klar over. Jeg sliter såpass mye at jeg sjeldent klarer å dra til NAV eller legetime alene, men den gangen jeg gikk til legetimen -nevnte jeg alt jeg trengte hjelp til, jeg takket til og med ja til behandling grunnet rusproblematikken min og ble så lovet at innen tre måneder ,fra og med ifjor desember ut nyttår skulle jeg i behandling i regi av kommunens vurdering. Dette skjedde aldri, de lurte meg hele gjengen totalt! uansett hvor mye jeg purret på om situasjonen skjedde ingenting. Så nå vet jeg ikke hva mer jeg skal gjøre i livet for å være helt ærlig..
Rusbehandling er på kommunens premisser, ikke på dine. Slik er det bare i Norge idag. Om du sitter på en krakk og har bestemt deg for at om ikke du får det på din måte så skal jeg ikke være med blir det ingenting med noe. Slik som andre har skrevet til deg tidligere så må du tilpasse deg tilbudet og ikke andre veien. Slik er det bare dessverre. At du er suicidal, har psykiske problemer eller et destruktivt rusmisbruk betyr lite slik systemet er idag. Er situasjonen slik du beskriver er jeg overrasket over at du ikke har fått innleggesle på psykriatri/ruspsyk eller faktisk tvangsnnleggelse ettersom du selv sier er suicidal med flere forsøk.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Don P Vis innlegg
Rusbehandling er på kommunens premisser, ikke på dine. Slik er det bare i Norge idag. Om du sitter på en krakk og har bestemt deg for at om ikke du får det på din måte så skal jeg ikke være med blir det ingenting med noe. Slik som andre har skrevet til deg tidligere så må du tilpasse deg tilbudet og ikke andre veien. Slik er det bare dessverre. At du er suicidal, har psykiske problemer eller et destruktivt rusmisbruk betyr lite slik systemet er idag. Er situasjonen slik du beskriver er jeg overrasket over at du ikke har fått innleggesle på psykriatri/ruspsyk eller faktisk tvangsnnleggelse ettersom du selv sier er suicidal med flere forsøk.
Vis hele sitatet...
jeg har vansker med å tilpasse meg tilrettelagte tilbud grunnet min alvorlige psykiske lidelse, derfor. Jeg har hatt sikkert over 8 innleggelser på psyk. sengepost, dette var da jeg var i den tidlige ungdomsfasen av livet, men nå som jeg er blitt rusmisbruker.. ser de bare overdoser og intet tegn til suicide forsøk. Har kun blitt lagt inn en gang på tvang under et rehab opphold.