Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2636
Hei alle sammen,jeg tenkte jeg ville lufte noe for dere for å se om det er noen her som kanskje har erfaring med denne diagnosen og kan fortelle litt om begrensninger osv.Jeg har en fetter som har diagnosen lett psykisk utviklingshemmet,han fungerer bra på mange områder men kommer til kort i andre sammenhenger,men det er vel noe som gjelder oss alle,han sliter mye med tomhet,depresjon iom at han sitter mye for seg selv og ikke har det store nettverket rundt seg.

Han har snakket om å reise i lang tid nå,fordi han sier han vil kjenne på mestringsfølelsen å slikt,og selfølgelig få sol på kroppen.Gran Canaria er det han kunne tenke seg å prøve først og fremst,jeg utgir meg da for å være positiv og sier at han må gå for det,men inni meg er jeg fryktelig skreptisk,er det lurt å la en med denne diagnosen få reise til utlandet alene ? Til et land hvor kulturen er ganske anderledes en oss? Hva om han ikke makter det? Kanskje han får en evig sperre for å prøve noe nytt igjen,Er det noen her som har erfaring med samme "problemstilling" ? Jeg er 100 prosent for at han skal stå på egne bein,men er livredd for at han skal få en personlig knekk vis han ser at han faller igjennom,enten på flyplassen eller når han er fremme.Der vi andre kan improvisere på manglende språkunnskaper så er kanskje det vanskeligere for en med slik diagnose ?

Håper noen kan gi noen tips.
Hva med å reise dit sammen med han i første omgang? Så får dere en fin tur sammen, du kan vise han hvordan ting funker på flyplasser og så får du se hvordan han klarer seg der ellers.
Sist endret av mentalmelt; 26. september 2017 kl. 13:45.
Han vil absolutt gjør det selv og har liksom låst seg på det nå,det handler nok mer om mestringsfølelse en å feriere tror jeg til syvende og sist,og det forstår jeg jo.Sa til han at det kanskje ville være lurt å oppholde seg i Arguiniguin,der man har sjømannskirken og 90 prosent av beboerne er nordmenn eller skandinavere generelt.Han vil gjerne bo i Las Palmas,det er jo en storby og er vel den byen på øya som ikke er oversvømt av turister. Han vil absolutt ta så store steg med en gang.
Sist endret av Bjørneboe; 26. september 2017 kl. 13:53.
Da vil jeg anbefale å reise med Ving. Da kan man bestille buss direkte fra flyplassen til hotellet. Det er også skandinaviske guider fra ving som viser deg riktig buss og forklarer veldig nøye hvordan ting fungerer. Personalet på ving-hotellene snakker stort sett norsk/svensk, så det er jo en betryggende følelse hvis han skulle ha noen spørsmål under veis på ferien. Man får SMSer med all info som trengs angående fly, buss og eventuelle forsinkelser. Jeg bodde på Norcopia når jeg var der med Ving. Veldig billig, trygt og fint sted.

Jeg valgte Ving fordi dama har sykt sosial angst, så hvis ikke alt går på skinner så rakner det helt for ho. Alt gikk strålende.
Du bør gi han råd og tips til ting han bør tenke på, og spørre han om han faktisk vet hvordan det fungerer på flyplassen og slike ting i tilfelle han ikke er klar over at han ikke vet det. Til spørsmålet vedrørende om han bør reise eller ikke, sier jeg kjør på! Vi som har sunt utviklede hjerner er langt fra perfekte vesner vi heller. I den store verden er vi uvitende klumsete fjols som prøver og feiler. Vi synes det er gøy å utfordre oss selv, og kjenne på mestringsfølslen. Dette er jeg sikker på at er en faktor for de astronautene som dro til månen. Jeg tror at fetteren din vil se på det å reise til Gran Canaria litt på samme måte.

Når vi ''sunt utviklede'' kommer i møte med vanskelige situasjoner vil vi prøve og feile, men vi vil alltid lære av det. Det samme gjelder de som må prøve og feile litt mer.

Såklart kan man vise at man er bekymret når noen begir seg ut på oppdrag som kan være farlige eller negative for dem, men om du sammenlikner med astronauten, så er dette kanskje noe de selv føler de må gjøre. Og jeg synes man bør respektere det.

Fetteren din har nok hatt det kjipt, du sier det også selv. At han har hatt depresjoner og vært noe isolert. Han har nok en selvtilitt som er elendig, og han føler at han ikke klarer noe som helst. For han kan dette være noe han trenger, at han er villig til å risikere å feile, villig til å risikere å havne i kjipe situasjoner. Tar man et valg, så tar man et valg og jeg synes ikke andre bør stå i veien dersom han har et visst nivå dømmekraft. Jeg synes i så fall at du bør støtte han.

Oppdater gjerne på freak i denne tråden dersom han drar, slik at vi får høre hvordan det går. Lykke til.
Hva er lett psykisk utviklingshemmede? Kan ikke det være så mangt? Det er vel ikke en egen diagnoser er det det? Uansett så føler jeg vi trenger litt innsikt i hvordan denne personen er før vi kan svare på om vi ville latt han gå alene eller ikke.
Hva er det han sliter med?
Hvilke situasjoner stiller han dårlig i osv?
Sist endret av Alge; 26. september 2017 kl. 16:41.
Enig med Alge, vi kjenner ikke fettern din, og vet nærmest ingenting om problemene/diagnosen hans. Gi litt mer info om det så skal det være lettere for oss å gi gode råd.
Ironisk nok er det også steder som Argeneguin hvor det er lettest å bli svindlet/og kanskje ikke så lett å bli kjent med fremmede ettersom det enten er ferieturister eller innbyggere drittlei førstnevnte? Synes det er kjipt sted for han å dra som første gangs solopacker. Ideelt sted å dra sammen med han i trygge rammer som Mentalmelt foreslår tho
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du bør gi han råd og tips
Vis hele sitatet...
Synes heller en bør slutte å råde og tipse når det ikke ligger noe i ordene en sier. Synes heller TS skal sende denne ballen videre til de som er i stand til å bedømme om denne personen er i stand til å klare seg litt på egenhånd.
Hvor gammel er denne fetteren? Er lite kjent med denne diagnosen hans, men vil tippe det er store variasjoner i den, som alle andre diagnoser. AT han får en personlig knekk på flyplassen er det siste jeg ville bekymret meg over. Bra han bare tenker å dra til spania, tenk om destinasjonen for eksempel var bankok? Der ser de turister på 5000 meters avstand, hvis jeg var deg ville jeg heller vært bekymret over at han møter på mennesker som kommer til å utnytte han på noen måte. Dem er det nok av.
Du kan snakke med han om hva man gjør i forskjellige situasjoner på ferie og legge planer for det ene og det andre om ting skulle skje. Backup penger og planer. Med verktøy for å klare seg selv så kan det gå mye bedre. Denne fetteren bor for seg selv?
Sitat av Ellipsis Vis innlegg
Bra han bare tenker å dra til spania, tenk om destinasjonen for eksempel var bankok? Der ser de turister på 5000 meters avstand, hvis jeg var deg ville jeg heller vært bekymret over at han møter på mennesker som kommer til å utnytte han på noen måte. Dem er det nok av.
Vis hele sitatet...
Dette er det første jeg tenker på. Har en psykisk utviklingshemmet på fb. Han godtar desverre alt av forespørsler. Oppegående fyr ellers i fast jobb i "vernet bedrift". Men når det gjelder alle utfordringer utenfor de trygge rammene i hverdagen kommer det fort til kort. Jepp, så kan dere lynsje meg for å være så kjip, kynisk over å generalisere noe sånt
Jeg anbefaler han å reise med et charter selskap, da blir han tatt vare på fra a til å.
Diagnosen er vanskelig og ganske ubrukelig, synes jeg da.
Min datter har en lik diagnose, hun kan fly innenlands, bytte fly og klarer seg greit. Jeg ville vært litt skeptisk til å anbefale henne å dra alene til, "syden" mest fordi jeg ikke vil at hun skal bli lurt, være ensom eller bli utnyttet sexuelt.
Tenk over hvordan han takler uforutsette hendelser, urettferdighet og lignende.
Lykke til, fortel hva som skjer.
Klem fra Betty
Er han naiv? Nei, han bør ikke reise.
Er han kynisk? Reis i vei.

Var veldig i ekstremiteten, men du skjønner sikkert hva jeg mener.
Sist endret av Socooltho; 2. oktober 2017 kl. 00:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det blir veldig vanskelig å svare på uten å kjenne vedkommende bedre. Det kan bli en god og lærerik tur, men det kan også bli en veldig dårlig opplevelse som gjør han enda mer innesluttet.

Veldig mange typiske turiststeder har jo folk som prøver å lure deg for penger og lignende, hvis du f.eks. ser siste episode(2) av svindeljegerne https://www.viafree.no/programmer/un...ng-1/episode-2 fra 14 minutter. I utlandet har folk ofte langt kortere lunte enn nordmenn flest.

Men hvis han absolutt skal dra ville jeg anbefalt at returbiletten ikke er så veldig sen, det beste er vel å kun kjøpe enkeltbillet slik at han kan reise hjem relativt omgående hvis han skulle få en dårlig opplevelse.
Sist endret av trikker95; 2. oktober 2017 kl. 01:05.
ide - prøv å bli enig om at han reiser en uke i forveien og får følt litt på mestringsfølelsen selv, så kommer du uka etter og tilbringer siste uka med han før dere reiser sammen hjem igjen.