Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4067
Hei! Jeg har ved et uhell bestilt cannabisfrø uten å vite at dette var ulovlig. Jeg leste meg litt opp før jeg bestilte og mange tråder på diverse nettforum bekreftet at det er lov å ha frøene så lenge man ikke planter dem.
Etter bestilling leste jeg litt mer og fant ut at dette overhodet ikke er lov, og at det kan ende med bøtelegging eller fengselsstraff. Jeg er bare 18 år og vil ikke ha dette på rullebladet mitt når jeg absolutt ikke trodde det var ulovlig.
Noen som har erfaringer med lignende situasjoner, eller har noen gode råd for å komme seg unna om man skulle bli tatt?
Sist endret av Dodecha; 30. mai 2016 kl. 13:52. Grunn: ser ingen grunn til å linke til supplier
Det eneste du trenger å fortelle politiet er ditt navn, fødselsdato, adresse og yrke.
Si "ingen kommentar" til alt annet.

Følger du denne regelen, får du i beste fall frøene i postkassa, og i verste fall et brev om henleggelse et par måneder etter pågripelse og avhør.
Trådstarter
6 1
Vil ikke politiet da ha større mistanke om formålet med frøene? Jeg hadde planer om en unnskyldning, som at jeg skulle bruke dem til noe annet som ??? Har virkelig ikke peiling på hva jeg skal gjøre
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det du aldri sier, er at du har bestillt dem, uansett formålet ditt med de.
Om de ikke kan bevise at du faktisk bestillte de (noe de ikke kan) så blir saken henlagt med mindre du innrømmer å ha bestillt frøene.
Trådstarter
6 1
Dum som jeg er, bestilte jeg med mitt eget VISA-kort over min egen telefon, kan de fortsatt ikke bevise at jeg bestilte dem?
De kan, men vil trolig ikke legge så mye resurser i en liten sak. Følg de tidligere rådene og saken vil bli henlagt.
Jeg vil se det som en større sansynlighet at de tar et besøk til deg for å se til at du ikke har noen planter eller andre ulumskheter.

Hold ryddig hus, og glem saken. Du har jo ikke bestilt noen frø
Trådstarter
6 1
Tusen takk for svar! Håper jeg kommer unna med det
Forhåpentligvis er det såpass fillesak at de ikke får rettskjennelse til å sjekke kontobevegelsene dine. Det som derimot kan skje, er at dem spør deg direkte om lov til å gjøre dette i avhør eller lignende - da er det jævlig viktig at du står på ditt og sier "nei, den tillatelsen får dere ikke". Uansett hva dem måtte tro, si og mene. Det er typisk at de bruker sosialt press for å få slike tillatelser, eller innrømmelser i sånne saker. Typisk "nå er jo du en voksen kar og må ta ansvar for handlingene dine, så vi får dette ut av verden" og så videre... bare manipulasjon alt sammen, også nevner dem strafferabatt (usle 500 kr). Bare å holde hodet kaldt og ikke gå med på noe av det.

Bare være cool, vit rettighetene dine, og ikke innrømm noe som helst i saken. Forhold deg selvfølgelig høflig hele veien, og saken blir mest sannsynlig henlagt.
Det er mulig de kommer på razzia, så som nevnt over, hold huset reint!
Kan dem ikke beslaglegge PC osv. for å finne beviser på den?
Trådstarter
6 1
Har de adgang på personlig informasjon mot min vilje for en sak som dette? Får jeg straff for å utelukke informasjon til politiet om jeg nekter dem å gå inn på for eksempel PC eller telefon?
Sitat av GruuviSOB Vis innlegg
Har de adgang på personlig informasjon mot min vilje for en sak som dette? Får jeg straff for å utelukke informasjon til politiet om jeg nekter dem å gå inn på for eksempel PC eller telefon?
Vis hele sitatet...
Det kan hende de forsøker å få deg til å tro det, men du er ikke pliktet å oppgi informasjon som inkriminerer deg selv (eller andre).
Det er deres jobb å finne ut straffbare forhold, og de kan ikke straffe noen for å velge å ikke inkriminere seg selv.

It's a part of the game - har aldri hørt om noen som får pc'en sjekka (konfiskert) i så små saker som dette.
Med mindre du har større greier på deg enn bare denne saken, tviler jeg sterkt på at de får prioritert å inndra pc'en din for grundig sjekk.

Det vanligste er at de tar tlf, sjekker igjennom sms og bilder for å se om de finner noe... Selv om de finner f.eks sms, så er ikke dette fellende bevis og holder ikke i en rettsak alene.
De liker å skremme deg ved sånne funn, men bare nekt og si du ikke kan huske å ha sendt slike sms. Kanskje det var en kompis som lånte tlf din denne dagen, eller hva som helst -
bare ikke innrømm noe som helst under noen omstendigheter.
Det enkle er ofte det beste, bare hold deg til korte og enkle forklaringer, eller ja/nei-svar.

De er all about the mindgames. Prøver bare å skremme deg og late som ting er verre enn de er, for å få deg til å innrømme.
Sikker på at over halvparten av alle narkosaker hos politiet kunne vært henlagt, om folk bare hadde baller av stål og holdt maska hele veien.
Lett å si nå selvsagt, men jeg har selv gått i fella og innrømt ting, når jeg i etterkant har forstått at jeg lett kunne kommet unna ved å ikke innrømme noe som helst i saken.
Hei, jeg har bestilt cannabis frø mange ganger og det kommer nesten alltid igjennom, uten om 1 gang da de aldri kom fram, fikk ikke noen telefon eller brev fra noen som helst.
Hvor bestilte du fra? Vist du ikke bestilte fra Nederland så har jeg god tro på at de ligger i postkassen din om noen dager
Trådstarter
6 1
Jeg bestilte fra www.high-supplies.com, vet ikke hvor det er fra, men pris var oppgitt i euro

Fant akkurat ut at siden jeg bestilte på var Nederlandsk.. Well shit
Sist endret av GruuviSOB; 30. mai 2016 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jaja, litt bad i og med at post fra Nederland blir oftere sjekket fordi de selger alt mulig kule greier der nede. Men vist det ikke står High-Supplies på pakka så er det gode muligheter for at det går i gjennom anyways. Bestilt sporer og denslags ulovligheter fra Nederland før som har kommet fram uten problemer. Men skulle Onkel-elendighet dukke opp så nekt alt og si så lite som mulig (fordi du vet jo "ikke" noe om den saken, ikke sant). Vist dem gidder og kontakte deg i det hele tatt for de frøa, så har du alt og vinne på og prøve og nekte (selv om du har brukt ditt eget visa kort). De kommer sikkert til og prøve og lure deg med strafferabatt vist du tilstår, men det er overhode ikke vært den enesjansen du har på og få saken henlagt (er minimalt og tjene på de strafferabattene uansett)

Dette kommer sikkert til å gå helt fint, og er ikke akkurat verdens undergang om du skulle får noen pinglette cannabis før på rullebladet, Good Luck M8.