Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 16009
Bor i bil og har store verdier i den. Blir stressa hver gang jeg går fra den.

Har fått inn litt penger så tenkte å montere alarm. Tenker å ha sms/epost varsling. For å gjøre det litt sikrere vil jeg spille "ja vi elsker" og gi klar beskjed om at de snart får vondt. Deretter tenkte jeg å detonere en liten bombe med chilli.

Det jeg lurer på er hvilket sprengstoff bør jeg bruke? Tenker på svartkrutt, men om det begynner å brenne så er det jo noe dritt. Bør helst være så lovlig som mulig og ikke ødelegge selve bilen

På forhånd takk for svar
Fullstendig overkill vil jeg si.

Få installert en DEFA-alarm og ha en forsikring som dekker verdiene dine.

Parker i tillegg på et opplyst område som gjerne har kameraovervåkning i tillegg, for å avskrekke potensielle tyver.
Trådstarter
7 2
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Fullstendig overkill vil jeg si.

Få installert en DEFA-alarm og ha en forsikring som dekker verdiene dine.

Parker i tillegg på et opplyst område som gjerne har kameraovervåkning i tillegg, for å avskrekke potensielle tyver.
Vis hele sitatet...
Finnes ingen forsikring som dekker afeksjonsverdigjenstander. Og alt jeg gjør er i andres øyne overkill

Kom på at jeg har koblet ut 1 airbag i bilen, den ladningen kan jeg bruke!
Reinert med beine !
griped's Avatar
trur ikke chili er noe lurt. Bilen din blir jo nærmest ødelagt når du da må vaske deg grundig på hendene hver gang før du går på dass slik at du ikke skal svi av deg pikken. Hver gang du legger trynet imot i pute/whatever så blir du liggende å skrike på gulvet. Er nok bedre med en tåregasspatron som går av eventuelt en røykmaskin som gjør det umulig å se der inne. Det er snakk om en bobil det her eller?
Trådstarter
7 2
Sitat av griped Vis innlegg
trur ikke chili er noe lurt. Bilen din blir jo nærmest ødelagt når du da må vaske deg grundig på hendene hver gang før du går på dass slik at du ikke skal svi av deg pikken. Hver gang du legger trynet imot i pute/whatever så blir du liggende å skrike på gulvet. Er nok bedre med en tåregasspatron som går av eventuelt en røykmaskin som gjør det umulig å se der inne. Det er snakk om en bobil det her eller?
Vis hele sitatet...
Er en varebil. Ikke noe som ikke kan vaskes. Og dette er jo kun hvis det faktisk blir innbrudd. Vurderer også å ha fjernutløser på den. Vil tro de fleste løper før det blir nødvendig å skade de. Tåregass hadde vært idielt men det er forbudt. Røyk vil ikke funke:/
Sitat av Thsklmne Vis innlegg
Bor i bil og har store verdier i den. Blir stressa hver gang jeg går fra den.

Vis hele sitatet...
Er det ikke litt kaldt om dagen å bo i en bil ? , gå på nav og skaff deg en hybel...

gjem pengene i veggen på bilen eller i foret i taket , koble i fra bilbatteriet hver gang du går vekk fra bilen og alltid parker der det er mye folk og andre biler
Trådstarter
7 2
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Er det ikke litt kaldt om dagen å bo i en bil ? , gå på nav og skaff deg en hybel...

gjem pengene i veggen på bilen eller i foret i taket , koble i fra bilbatteriet hver gang du går vekk fra bilen og alltid parker der det er mye folk og andre biler
Vis hele sitatet...
Liker å bo der, folk er forskjellige
ammoniakk.. sveise en liten beholder.. kansje en liter og fylle med flytende ammoniakk..

koble utløpet via en magnetventil og så til dyser over alle dører..


den jævelen som kommer og bryter seg inn får både fryse og etseskader og er du heldig tar du lungene i samme slengen..

fordelen er at om du forstøver det nokk vil ikke det skade bilen nevneverdig, alt fordamper og blir borte. ingen lukt og ingen spor.

har jobbet mye med ammoniakk i industriell skala og lekt masse med det.. og vet at det tar lang tid og bygge opp en toleranse mot det, de fleste får panikk ganske fort
Du kan jo lage noe som skaper et kraftig elektrisk sjokk om man tar i håndtaket eller noe lignende. Det må være noe som er så kraftig at det gjør vondt og at man ikke kan tenke seg å ta på det igjen.
Sitat av Redfreak Vis innlegg
Du kan jo lage noe som skaper et kraftig elektrisk sjokk om man tar i håndtaket eller noe lignende. Det må være noe som er så kraftig at det gjør vondt og at man ikke kan tenke seg å ta på det igjen.
Vis hele sitatet...
En gummihanske er jo alt som skal til for å bypasse dette.
Sitat av Beis Vis innlegg
En gummihanske er jo alt som skal til for å bypasse dette.
Vis hele sitatet...
joa, kaster bare ideene mine ut der :P
Sitat av Beis Vis innlegg
En gummihanske er jo alt som skal til for å bypasse dette.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke alle som tenker at bilen de har tenkt å robbe har strøm i dørhåndtaka da :P
Sitat av Beis Vis innlegg
En gummihanske er jo alt som skal til for å bypasse dette.
Vis hele sitatet...
Hvor ofte går du med gummihansker når du raner biler?
Sitat av Whisplash Vis innlegg
Nå er det ikke alle som tenker at bilen de har tenkt å robbe har strøm i dørhåndtaka da :P
Vis hele sitatet...
Nei, men de har på seg jakke. Det holder det også
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nei, men de har på seg jakke. Det holder det også
Vis hele sitatet...
Ikke hvis han fikser grounding, slik som en taser funker.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ikke hvis han fikser grounding, slik som en taser funker.
Vis hele sitatet...
Ikke?

Så vidt jeg vet er ikke de fleste jakker lagd av et strømførende materialet?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ikke?

Så vidt jeg vet er ikke de fleste jakker lagd av et strømførende materialet?
Vis hele sitatet...
Hvis gummi hadde funket mot taser så hadde ikke tasere vært veldig effektivt. Taser bruker to "noder", inngang og utgang. Gjør fortsatt veldig vondt.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvis gummi hadde funket mot taser så hadde ikke tasere vært veldig effektivt. Taser bruker to "noder", inngang og utgang. Gjør fortsatt veldig vondt.
Vis hele sitatet...
Men greien med en tazer er vel at den går gjennom gummien. Mao om den kun hadde festet seg på gummien ville det nok ikke virket.
Sitat av Thsklmne Vis innlegg
Liker å bo der, folk er forskjellige
Vis hele sitatet...
Hvordan er det egentlig aa boo i en bil, lyst til aa fortelle litt om det?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Men greien med en tazer er vel at den går gjennom gummien. Mao om den kun hadde festet seg på gummien ville det nok ikke virket.
Vis hele sitatet...
Jo, men ingen forventer at man skal få støt når man tar på en bil, og det er ikke vanlig å bruke jakke for å åpne en bil.
Se alene hjemme filmene, så får du nok noen gode idèer.

Men et tips kan jo også være å sette den der det er kameraer. Jeg vet ikke hvorvidt det er mye kameraer rundt der du bor, men pleier da å være det i parkeringshus, parkeringsplasser og bensinstasjoner her.

Jeg ville i alle fall ikke brutt meg inn i en bil når jeg vet at kameraet står å ser på meg.

En annen ting du også kan skaffe, er jo en sånn alarm som du får kjøpt flere steder, for.ex biltema. Den gjør sånn at når du åpner døra så kommer det en helvettes høy alarm, er få som gidder å bruke tid inni en bil som uler høyere enn 18 unger som spiller blokkfløyte inn i en megafon.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jo, men ingen forventer at man skal få støt når man tar på en bil, og det er ikke vanlig å bruke jakke for å åpne en bil.
Vis hele sitatet...
Nei, men om man får støt går man da ikke hjem til mamma å griner? Det er da vitterlig bare å ta på seg jakken å prøve igjen
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jo, men ingen forventer at man skal få støt når man tar på en bil, og det er ikke vanlig å bruke jakke for å åpne en bil.
Vis hele sitatet...
...Det er normalt å ha på seg jakke når man går ut.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jo, men ingen forventer at man skal få støt når man tar på en bil, og det er ikke vanlig å bruke jakke for å åpne en bil.
Vis hele sitatet...
Ikke første gangen nei, men etter at de har fått støt så skal du ikke se bort i fra at de legger jakka rundt og får det til på andre forsøk.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvor ofte går du med gummihansker når du raner biler?
Vis hele sitatet...
Jeg raner ikke biler, men de som gjør det har vel hansker så de ikke legger igjen fingeravtrykk osv.
Å benytte eksplosiver vil være utrygt, ulovlig (du ville selv ha noe lovlig) og vil fort kunne føre til skader på bilen.

Hva med å rett og slett montere en meget høylytt alarm. Dette vil være enkelt å koble opp mot en innbruddsalarm, den vil varsle omgivelsene i en ganske stor omkrets, samt gjøre det uutholdelig å oppholde seg i bilen, og den vil fungere gang på gang, uten å føre til videre skader, om du skulle komme til å utløse den ved en feiltakelse. Eventuelt kan dette implementeres sammen med andre løsninger.
Sitat av Icec0ld Vis innlegg
...Det er normalt å ha på seg jakke når man går ut.
Vis hele sitatet...
Jesus... Det har ikke noe å si om du har på deg jakken. Om du tar på håndtaket med bare hendene dine så vil du bli sjokka. Pun intended.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Nei, men om man får støt går man da ikke hjem til mamma å griner? Det er da vitterlig bare å ta på seg jakken å prøve igjen
Vis hele sitatet...
Spørs hvor mye volt TS velger å bruke det.
Sist endret av Xernox; 24. november 2013 kl. 18:23.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jesus... Det har ikke noe å si om du har på deg jakken. Om du tar på håndtaket med bare hendene dine så vil du bli sjokka. Pun intended.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, greien er jo at du bruker jakken som hanske. Trodde det var ganske inlysende?
Du kan ende opp med å bli straffet hardere enn han som brøyt seg inn. Er folk som har satt opp feller for tyver, der de har fått skader som de senere har saksøkt på. F.eks. et båthorn som skadet hørselen til tyven Veldig morsomt påfunn, men ikke så morsomt når man blir straffet for det...

Bilen din har jo et reg. nr. så det blir veldig enkelt for tyven å kjøre sak.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Du kan ende opp med å bli straffet hardere enn han som brøyt seg inn. Er folk som har satt opp feller for tyver, der de har fått skader som de senere har saksøkt på. F.eks. et båthorn som skadet hørselen til tyven Veldig morsomt påfunn, men ikke så morsomt når man blir straffet for det...

Bilen din har jo et reg. nr. så det blir veldig enkelt for tyven å kjøre sak.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til noen kilder som forteller om at dette har skjedd i Norge? Tror ærlig talt ikke det er noe TS trenger å bekymre seg for, med mindre det er snakk om at han ender opp med siktelse om uaktsomt drap.
Merk at dette er min "mening", ettersom at jeg aldri har hørt om tilfeller i Norge som tilsier annet.
Som tidligere nevnt vil en skikkelig bilalarm være best. En røykmaskin som leverer store mengder røyk på kort tid kan også være effektivt.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Selvfølgelig, greien er jo at du bruker jakken som hanske. Trodde det var ganske inlysende?
Vis hele sitatet...
Ahh detta ble vanskelig. Hvorfor skulle man bruke jakken som hanske første gang når man ikke vet om det? Sett at sjokket blir stort nok til å nøytralisere tviler jeg på at personen prøver igjen.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ahh detta ble vanskelig. Hvorfor skulle man bruke jakken som hanske første gang når man ikke vet om det? Sett at sjokket blir stort nok til å nøytralisere tviler jeg på at personen prøver igjen.
Vis hele sitatet...
Om det er det så vil jeg tro at det TS gjør er høyst ulovlig og kan føre til en grei straff.
Sitat av jossa Vis innlegg
ammoniakk.. sveise en liten beholder.. kansje en liter og fylle med flytende ammoniakk..

koble utløpet via en magnetventil og så til dyser over alle dører..


den jævelen som kommer og bryter seg inn får både fryse og etseskader og er du heldig tar du lungene i samme slengen..

fordelen er at om du forstøver det nokk vil ikke det skade bilen nevneverdig, alt fordamper og blir borte. ingen lukt og ingen spor.

har jobbet mye med ammoniakk i industriell skala og lekt masse med det.. og vet at det tar lang tid og bygge opp en toleranse mot det, de fleste får panikk ganske fort
Vis hele sitatet...
Fordamper ghettostyle. Hvilket kjølefirma jobber du for? Har jobba med amoniakk system selv før jeg gikk over til butikk kjøling/dx anlegg.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ahh detta ble vanskelig. Hvorfor skulle man bruke jakken som hanske første gang når man ikke vet om det? Sett at sjokket blir stort nok til å nøytralisere tviler jeg på at personen prøver igjen.
Vis hele sitatet...
Hva hvis en klåfingra 5-åring kommer borti en strømdose som nøytraliserer et voksent menneske? Da tror jeg ikke TS sitter i bilen sin, men i fengsel.
Sist endret av Beis; 24. november 2013 kl. 21:42.
Sitat av Beis Vis innlegg
Hva hvis en klåfingra 5-åring kommer borti en strømdose som nøytraliserer et voksent menneske? Da tror jeg ikke TS sitter i bilen sin, men i fengsel.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev aldri noe om lovlighet, bare skrev at det er teoretisk mulig. Alt er hypotetisk, ihvertfall på dette forumet.
Glem høyeksplosiver. Glem svartkrutt. Klin, ulovlig og veldig skadelig.

KNO3 og sukker kan lage en effektiv røykbombe. Du sa tidligere at dette ikke ville fungere, men jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. 200g KNO3/su vil gi fra seg såpass med røyk at man ikke klarer å oppholde seg i bilen, ikke en kort stund engang. Pluss oppmerksomheten dette vil ta til seg - man er dum om man ikke løper.

Den beste løsningen er nok det lovlige, men dersom du skal gjøre dette med kjemikalier synes jeg du skal bruke røykbomben. Ufarlig og særdeles effektiv.
Sitat av Znerk Vis innlegg
Kan du vise til noen kilder som forteller om at dette har skjedd i Norge? Tror ærlig talt ikke det er noe TS trenger å bekymre seg for, med mindre det er snakk om at han ender opp med siktelse om uaktsomt drap.
Merk at dette er min "mening", ettersom at jeg aldri har hørt om tilfeller i Norge som tilsier annet.
Vis hele sitatet...
Juridisk sett er det ikke lov så vidt jeg vet. Historiene er ting jeg har hørt, og jeg kan ikke bekrete det.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/20...PITTEL_1-3#§17

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3713961.ece - hun blir truet med fengsel for å bare publisere tyven. Dette er en annen sak, but still. Terskelen er lav for å få straff selv for å krumme et hår på tyven.

I Norge må man så vidt jeg vet søke til datatilsynet for å sette opp overvåkningskamera og sette opp skilt som advarer mot det. Type "kameraoveråkning", "vokt dem for hunden". Kanskje TS må sette opp "vokt dem for pepperbomben"?

Preventivt nødverge:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=179598

Er ingen liv i fare, og det finnes "fredeligere" alternativer, skal man gå for disse. Det vil si alarm, og ikke bombe.
Tror nok det smarteste er å midlertidig blinde personen. Da kommer han seg ikke avgårde og gjør antageligvis ikke skade på bilen.

En mekanisme som utløste en pepperspray mot øynene når man dro ut en ting, høres ut som en relativt enkel og billig løsning..
Trådstarter
7 2
Sitat av Taurean Vis innlegg
Tror nok det smarteste er å midlertidig blinde personen. Da kommer han seg ikke avgårde og gjør antageligvis ikke skade på bilen.

En mekanisme som utløste en pepperspray mot øynene når man dro ut en ting, høres ut som en relativt enkel og billig løsning..
Vis hele sitatet...
Det jeg lager er jo en pepperspray bombe, å sikte inn en vanlig spray virker lite sikkert. Er også klar over at de som prøver å rane noen og feiler får medlidenhet, mens personen som stoppet ranet blir straffet. Men jeg er litt forbi den, har alt blitt dømt utilregnelig pga selvforsvar. Har funnet ut av hvordan jeg kan ordne dette. Takk for hjelpen
Dersom du kjenner noen i militæret er jo CS gass fantastisk. Ikke farlig, men helt fantastisk forferdelig jævlig å oppholde seg i, og blir bare verre om du forsøker å skylle ansiktet. Hvordan lovligheten er skal jeg ikke uttale meg om, men i og med at den ikke gir noen permanent skade kan jeg ikke forstå at straffenivået er for høyt. Angående veldig høylytt alarm, har jeg vært borte i at lyden fra alarmen på et anlegg var for høyt, slik at det måtte skiftes. Om dette var av hensyn til ubudne gjester, naboer eller kranglete kommunale spesifikasjoner vet jeg ikke. Ellers er vel en radio som står på mulig?
Trådstarter
7 2
Er litt i tvil om hva som er mest ulovlig, det jeg lager nå er jo i praksis en fjern styrt bilbombe. Da er kanskje cs bedre. Litt i tvil
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er kun forsvaret og politiet som har lov til å ha/bruke CS! Og det samme gjelder de fleste forslag nevnt her. Hvis du vil ha noe som "rykker", bruker du et strømgjerdeapparat koblet på bilens alarm. Men husk å sette varselskilt på bilen, ellers kan du få problemer med loven.