Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 11956
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
De eneste som har dødd på grunn av manglende tro, er de som har nektet å kaste seg under for troende, eventuelt nektet å skifte livssyn og derfor blitt drept for det. Så jeg vil tørre å påstå at ikke troende som som blir drept av religiøse fanatikere er bedre mennesker enn de som dreper dem.
Hvem er det du mener dør som følge av manglende tro?

Det er de som tror at å sprenge seg selv og samtidig ta livet av "vanntro" er veien å gå. Så tro kan som sagt føre til mye negativt, det er ikke så vanskelig å få med seg, du trenger bare trekke fingrene ut av øra og fjerne skylappene.



Gjensidig respekt har med medmenneskelighet å gjøre, så hvorfor du blander tro med gjensidig respekt, gir for meg ingen mening.



Ja, jeg ser du bruker ord som gjensidig respekt, uten å vise det, og at det virker meningsløst og diskutere med deg. For som du selv sier (med litt andre ord) går du vekk fra temaet, er kjedelig å diskutere med og velger dogmer fremfor fornuft.



Du gir inntrykk av å være sterkt troende og dypt religiøs, men tror jeg sier meg ferdig med å diskutere med deg, da det virker som en lite fruktbar diskusjon, når alt du kommer med er tomme påstander og sirkelargumentasjon.
Vis hele sitatet...
Når JEG sier.. At JEG syntes det å ha gjensidig respekt er en viktig ting involvert i min livsstil/tro. Hvordan klarer du gang på gang å koble det opp med religion da? Jeg snakker aldeles ikke for noen religion eller en gruppe her. Jeg snakker bare for meg selv og absolutt ingen andre.

Håpløst. Du tror virkelig at jeg snakker for en gruppe du?

Sitat av robhol Vis innlegg
Og dette er et motargument? Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til. For mange av oss ikke-religiøse er det vanskelig å se på religion som noe annet enn en selektiv, ofte intensjonell vrangoppfatning av virkeligheten. Grunnen til denne varierer, men i de fleste utbredte religioner er det temaer som "oppfør deg pent/lid deg gjennom dette, og du vil få belønning X/slippe straff Y". Er det da umulig å oppføre seg pent uten religion? Er det umulig å orke å leve uten?



Og også satt i stand tumulter som har krevd absurde mengder menneskeliv - eller i det minste blitt en enorm katalysator for disse.



Det kan det nok lønne seg å bli vant til - opplysningen er her for å bli, og det er ganske mye opplysning som står igjen også. Slik jeg ser det er "det spirituelle" (eller de områder av det som ikke dekkes av filosofi osv.) rent imaginært, og jeg ser ikke hvorfor man skal knytte så sterke bånd til det...



Eh... jeg vet ikke engang hva jeg skal kalle denne tankefeilen. At du tror på noe betyr ikke at det er sant.



Dette er noe *jeg* ser på som umulig å ignorere. Hvorfor er vrangforestillinger noe positivt? Hva gjør, for å sette det kraftig på spissen, en populær forestilling om en gud noe bedre enn andre vrangforestillinger vi har diagnoser for, og kan klassifisere og behandle?



Javisst, og dette er kinkig å argumentere rundt, fordi alt kommer an på definisjonen av en sjel. Er det bevisstheten vår? For da *vet* vi at denne er basert i hjernen, og vi vet om en håndfull forskjellige prosesser og forandringer som finner sted der, og som gir utslag i virkelighetsoppfattelse, tankegang og handling. Hvis det ikke er bevisstheten vår, blir det mye vanskeligere å snakke om - da er det nemlig ikke noe vi kan måle, selv indirekte, og faller hos mange glatt i samme bås som resten av det religiøse.



Nei, faktiske bevis er sjelden et tema i debatter som har med religion å gjøre. Allikevel vet vi hvor bevisstheten vår kommer fra, hva som skal til for at den fortsetter å eksistere og vi har en og annen fjern anelse om hvordan den fungerer (masse forskning som gjenstår her, hvis vi da noen gang får vite det). Dermed kan vi gjøre en antakelse som i hvert fall er basert i virkeligheten sånn vi kjenner den, og backet opp av objektive fakta.



Absolutt, at religion kan hjelpe til med å holde folk på matta er det beste med det. Allikevel fører det med seg mye negativt, og igjen har jeg problemer med å se hvorfor etikk og moral skal være avhengige av religion.
Vis hele sitatet...
At du kan stemple religion som en "vrangforestilling" sier jo litt om ditt syn på religion. Akkurat som om jeg skal mene at alle som ikke tror er "skitne" mennesker.

Jeg ser poengene til dere alle, men at dere trekkes opp så mye skjønner jeg ikke. Jeg sitter her og forklarer min egen tro. Den troen involverer ikke bare religion men har noe av det. Jeg går sjeldent i kirken, leser utrolig sjeldent bibelen, jeg har stjelt, slåss, brukt både alkohol og narkotika..

Jeg har ikke levd noe plettfritt liv, kommer heller ikke til å gjøre det. Eneste jeg sier at jeg føler jeg trenger den lille troen jeg har. Det er overhodet ikke noen vrangforestilling, jeg skiller mellom det jeg tror på og det jeg føler er så ulogisk at jeg ikke vil tenke på det mer.

" Eh... jeg vet ikke engang hva jeg skal kalle denne tankefeilen. At du tror på noe betyr ikke at det er sant." -I hvilken grad? Det blir jo sant for personen som tror. Det blir sant for barna som venter på julenissen. Hvem er du til å si at det jeg tror på ikke er sant? Har du noen bevis på det?

Hvis jeg og alle de andre som er troende (til den grad at de ikke er ekstremister eller har overdreven tro) klarer å leve et liv i harmoni, hvordan kan dette virke negativt inn på noen?

jeg er ikke oppvokst i noe religiøst hjem, ingen ellers i familien er noe særlige religiøse. Har funnet fram til dette selv og forbinder dette med DØDEN. Døden var det vi skulle diskutere/argumentere her. Hvorfor skal ikke jeg kunne si min mening uten at folk skal si at jeg har feil virkelighetsoppfatning, vrangforestillinger osv.?

Vi er alle forskjellige og takk Gud for det. I mine øyne ville jeg aldri kunne drept/kriget for religion. De som faktisk gjør det ødelegger for andre troende. Dog vil jeg nevne at "NORMALE" "OPPEGÅENDE" folk (som faktisk kan tro ja, du trenger ikke fornekte religion for å være oppegående, smart og normal) ikke gjør noen skade med å ha litt tro.

Mine barn får gjøre som de vil. Jeg kommer aldri til å prøve å luske religion inn på dem. Er ikke særlig religiøs selv, er mer troende. Spørsmål om Gud vil komme og jeg vil svare ut i fra hva jeg føler er riktig. Kanskje alt hadde vært bedre om det ikke var tvunget undervisning i religion på skolen? Kanskje det hadde vært bedre om folk selv oppsøkte tro for å finne ut mer.

Jeg kommer ihvertfall alltid til å holde min tro i hjertet. Uansett, at noen ekstreme religiøse ødelegger bildet av religion er sant. De man faktisk skal heve seg over.

Ser alle poengene deres, de bare reflekterer ikke helt til meg. Jeg vil tro mesteparten av mine ikketroende venner har samme meninger som dere. det respekteres og en av mine store forbilder her i verden har ikke noen tro. Pappa tror ikke på noe som helst. Forsatt kan jeg si at han er en av de bedre menneskene og personene jeg noensinne kommer til å kjenne.

Jeg måler OVERHODET ikke mennesker i religion eller tro. Jeg dømmer mennesker etter hvordan de er mot meg. Om dere kommer med saklige argumenter (noe mange av dere har gjort) så respekteres det.

jeg forsvarer overhodet ingen tro her heller. Jeg er ikke bildet for kristne, troende eller religiøse. Der for dere heller diskutere med noen som faktisk kan diskutere FOR religionen.

Finn deres egen mening med livet, ingen som sier at fordi du tror eller ikke er du mer intelligent, renere menneske eller noen bedre person. Det finnes dårlige mennesker i alle mulige kategorier, men ikke kom her og si at Mrs. Thompson som går i kirken en gang i uka, gjør frivillig arbeid på et shelter, oppdrar adopterte barn, donerer penger til saker som gjør mennesker vel, om dette hun gjør har en sammenheng med hennes tro, så er det vel bare positivt?

Samme med h*n IKKEreligiøse som gjør slike ting også.

Du kan seriøst ikke vite hva som er riktig, lev ut i fra dine meninger og dine egne regler. Ingen som ber om noe annet og jeg har overhodet ikke ment å få ut feil meninger utover dette.

heartslava.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Kroppen er masse. Masse og energi er 2 sider av samme sak, men kroppen er ikke direkte energi.

Anyway, massen forsvinner via forråtnelse etc.

Om du lurer på hvorfor via ellers dør, så må du tenke på makronivå i større grad enn mikronivå.
Vis hele sitatet...
Massen forsvinner ikke når man råtner. Forråtnelse er kjemiske reaksjoner og masse er det samme før og etter en reaksjon.

Man dør fordi det i fortiden har lønt seg for artens overlevelse. Eventuelt at det ikke går å leve for alltid.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Massen forsvinner ikke når man råtner. Forråtnelse er kjemiske reaksjoner og masse er det samme før og etter en reaksjon.

.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, poenget er at masseb forsvinner fra kroppen, altså kroppen forsvinner.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Når JEG sier.. At JEG syntes det å ha gjensidig respekt er en viktig ting involvert i min livsstil/tro. Hvordan klarer du gang på gang å koble det opp med religion da?
Vis hele sitatet...
Fordi du skriver blant annet dette:
Sitat av heartslava
btw er gjensidig respekt en stor del av det jeg ser på som å være troende.
Vis hele sitatet...
Sitat av heartslava
"JEG MENER AT GJENSIDIG RESPEKT ER EN DEL AV DET Å TRO/VÆRE RELIGØS"
Vis hele sitatet...
Og jeg hadde egentlig meldt meg ut av diskusjonen, men, siden en av de tingene jeg legger i gjensidig respekt er å svare på direkte stilte spørsmål, føler jeg meg forpliktet til å svare deg.

Sitat av heartslava
Jeg snakker aldeles ikke for noen religion eller en gruppe her. Jeg snakker bare for meg selv og absolutt ingen andre.

Håpløst. Du tror virkelig at jeg snakker for en gruppe du?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror at du snakker for deg selv, men når du kaller deg troende, ja så havner du i en gruppe sammen med mange andre, for du er ikke alene om å tro.
At du eventuelt har kommet frem til din egen tolkning av én eller flere religioner gjør deg ikke mindre religiøs, å være sterkt troende er synonymt med å være religiøs, noe jeg får inntrykk av at du er. Så på lik linje med at du setter ikke-troende i en bås, setter jeg troende i en annen bås. Da troende gjerne har mins én ting til felles, å tro på gud, mens ikke-troende naturligvis ikke tror på gud.

Og når jeg først er i gang, kan jeg like gjerne ta for meg mesteparten av det andre du skriver også.
Sitat av heartslava
At du kan stemple religion som en "vrangforestilling" sier jo litt om ditt syn på religion.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som tilsier at det å tro på gud er noe annet.
Hva vil du si om en som er fast bestemt på at det bor smånisser i alle landets fjøs? Vil det ikke være naturlig å tenke at en slik person lider av vrangforestillinger? Og det eneste som skiller troen på fjøsnisser fra det å tro på gud er ene og alene antall tilhengere. Og siden du tydeligvis er uenig i dette, kan du da være så snill å utdype hvorfor og på hvilket grunnlag, og da gjerne med noe mer håndfast enn tro?

Sitat av heartslava
Akkurat som om jeg skal mene at alle som ikke tror er "skitne" mennesker.
Vis hele sitatet...
Nei det blir ikke det samme, for det er en påstand som som kun er gyldig dersom man tar utgangspunkt i en gitt religion, og hvilken skal man da velge? Og du vil i så fall også være "skitten", i og med at det i religionsammenheng ikke er tilstrekkelig kun å tro, selv om cherry picking er veldig vanlig og brukes flittig når det kommer til praktisering av religion. Noe som kun er med på å svekke troverdigheten til religiøse, og gjør hele religionskonseptet veldig inkonsekvent og lite torverdig.

Sitat av heartslava
Jeg ser poengene til dere alle, men at dere trekkes opp så mye skjønner jeg ikke. Jeg sitter her og forklarer min egen tro. Den troen involverer ikke bare religion men har noe av det.
Vis hele sitatet...
Du legger fram din tro som reelle svar på spørsmål som blir stilt, og det eneste du har for å støtte oppunder din tro, er at du tror. Og spørsmål som blir stilt til deg direkte lar du for det meste være å svare på.

Sitat av heartslava
Det er overhodet ikke noen vrangforestilling, jeg skiller mellom det jeg tror på og det jeg føler er så ulogisk at jeg ikke vil tenke på det mer.
Vis hele sitatet...
Problemet med en hver religion er jo nettopp det, at om man begynner å gå den i sømmene, ja så rakner hele sulamitten.

Sitat av heartslava
-I hvilken grad? Det blir jo sant for personen som tror. Det blir sant for barna som venter på julenissen. Hvem er du til å si at det jeg tror på ikke er sant? Har du noen bevis på det?
Vis hele sitatet...
Som jeg tidligere har påpekt, det blir ikke sant bare fordi man tror, og har du noen gang virkelig satt denne hypotesen på prøve?

Og det er ikke mulig å bevise at noe som ikke eksister ikke finnes, men har du noe bevis på at det du tror er sant? For om mulig er det kanskje enda vanskeligere å bevise at noe som ikke finnes fins, men det hindrer ikke folk i å tro på alt mulig rart.

Sitat av heartslava
Hvis jeg og alle de andre som er troende (til den grad at de ikke er ekstremister eller har overdreven tro) klarer å leve et liv i harmoni, hvordan kan dette virke negativt inn på noen?

jeg er ikke oppvokst i noe religiøst hjem, ingen ellers i familien er noe særlige religiøse. Har funnet fram til dette selv og forbinder dette med DØDEN. Døden var det vi skulle diskutere/argumentere her. Hvorfor skal ikke jeg kunne si min mening uten at folk skal si at jeg har feil virkelighetsoppfatning, vrangforestillinger osv.?
Vis hele sitatet...
Så lenge du bare lever ditt liv etter beste evne og gjør så godt du kan, stiller du likt med de fleste andre, og gjør ikke noe mer skade enn folk flest.

Hvis du ikke tåler kritikk av egen tro og meninger må du holde dem for deg selv, for når du deler dem på et åpent diskusjonsforum er du nødt til å forvente at ikke alle er enig med deg og derfor sier deg i mot.


Sitat av heartslava
Vi er alle forskjellige og takk Gud for det. I mine øyne ville jeg aldri kunne drept/kriget for religion. De som faktisk gjør det ødelegger for andre troende. Dog vil jeg nevne at "NORMALE" "OPPEGÅENDE" folk (som faktisk kan tro ja, du trenger ikke fornekte religion for å være oppegående, smart og normal) ikke gjør noen skade med å ha litt tro.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor har gud skapt mennesker som han vet ikke tror på han?

Sitat av heartslava
Mine barn får gjøre som de vil. Jeg kommer aldri til å prøve å luske religion inn på dem. Er ikke særlig religiøs selv, er mer troende. Spørsmål om Gud vil komme og jeg vil svare ut i fra hva jeg føler er riktig. Kanskje alt hadde vært bedre om det ikke var tvunget undervisning i religion på skolen? Kanskje det hadde vært bedre om folk selv oppsøkte tro for å finne ut mer.
Vis hele sitatet...
Det er bra at du ikke vil presse din tro på dine barn, men jeg tviler på at du kommer til å legge skjul på at din tro, på lik linje som jeg ikke legger skjul på at jeg ikke tror. Så din tro vil nok prege dine barn i større eller mindre grad.

Og at noen leter etter svar i religion og finner svar, er egentlig ikke så rart, gitt ut fra hvordan religiøse tekster kan tolkes til nær sagt akkurat det man måtte ønske, så lenge man bare er selektiv.

Sitat av heartslava
Jeg kommer ihvertfall alltid til å holde min tro i hjertet.
Vis hele sitatet...
Hverken jeg eller noen andre her kan tvinge deg til å gjøre noe annet, vi kan bare argumenter for det vi mener er riktig.

Sitat av heartslava
Finn deres egen mening med livet, ingen som sier at fordi du tror eller ikke er du mer intelligent, renere menneske eller noen bedre person. Det finnes dårlige mennesker i alle mulige kategorier, men ikke kom her og si at Mrs. Thompson som går i kirken en gang i uka, gjør frivillig arbeid på et shelter, oppdrar adopterte barn, donerer penger til saker som gjør mennesker vel, om dette hun gjør har en sammenheng med hennes tro, så er det vel bare positivt?
Vis hele sitatet...
Gjerningene hun gjør kommer andre til gode, men jeg synes det står mer respekt av en som gjør det ut fra et genuint ønske om å være et godt menneske. Fremfor en som velger å gjøre gode gjerninger for å blidgjøre en fantasifigur i håp om å få innpass i himmelen, da dette for meg blir falskt. Og som du selv sier, trenger man ikke å tro på høyere makter for å være et godt menneske.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Fordi du skriver blant annet dette:



Og jeg hadde egentlig meldt meg ut av diskusjonen, men, siden en av de tingene jeg legger i gjensidig respekt er å svare på direkte stilte spørsmål, føler jeg meg forpliktet til å svare deg.



Nei, jeg tror at du snakker for deg selv, men når du kaller deg troende, ja så havner du i en gruppe sammen med mange andre, for du er ikke alene om å tro.
At du eventuelt har kommet frem til din egen tolkning av én eller flere religioner gjør deg ikke mindre religiøs, å være sterkt troende er synonymt med å være religiøs, noe jeg får inntrykk av at du er. Så på lik linje med at du setter ikke-troende i en bås, setter jeg troende i en annen bås. Da troende gjerne har mins én ting til felles, å tro på gud, mens ikke-troende naturligvis ikke tror på gud.

Og når jeg først er i gang, kan jeg like gjerne ta for meg mesteparten av det andre du skriver også.


Det er ingenting som tilsier at det å tro på gud er noe annet.
Hva vil du si om en som er fast bestemt på at det bor smånisser i alle landets fjøs? Vil det ikke være naturlig å tenke at en slik person lider av vrangforestillinger? Og det eneste som skiller troen på fjøsnisser fra det å tro på gud er ene og alene antall tilhengere. Og siden du tydeligvis er uenig i dette, kan du da være så snill å utdype hvorfor og på hvilket grunnlag, og da gjerne med noe mer håndfast enn tro?



Nei det blir ikke det samme, for det er en påstand som som kun er gyldig dersom man tar utgangspunkt i en gitt religion, og hvilken skal man da velge? Og du vil i så fall også være "skitten", i og med at det i religionsammenheng ikke er tilstrekkelig kun å tro, selv om cherry picking er veldig vanlig og brukes flittig når det kommer til praktisering av religion. Noe som kun er med på å svekke troverdigheten til religiøse, og gjør hele religionskonseptet veldig inkonsekvent og lite torverdig.



Du legger fram din tro som reelle svar på spørsmål som blir stilt, og det eneste du har for å støtte oppunder din tro, er at du tror. Og spørsmål som blir stilt til deg direkte lar du for det meste være å svare på.



Problemet med en hver religion er jo nettopp det, at om man begynner å gå den i sømmene, ja så rakner hele sulamitten.



Som jeg tidligere har påpekt, det blir ikke sant bare fordi man tror, og har du noen gang virkelig satt denne hypotesen på prøve?

Og det er ikke mulig å bevise at noe som ikke eksister ikke finnes, men har du noe bevis på at det du tror er sant? For om mulig er det kanskje enda vanskeligere å bevise at noe som ikke finnes fins, men det hindrer ikke folk i å tro på alt mulig rart.



Så lenge du bare lever ditt liv etter beste evne og gjør så godt du kan, stiller du likt med de fleste andre, og gjør ikke noe mer skade enn folk flest.

Hvis du ikke tåler kritikk av egen tro og meninger må du holde dem for deg selv, for når du deler dem på et åpent diskusjonsforum er du nødt til å forvente at ikke alle er enig med deg og derfor sier deg i mot.




Men hvorfor har gud skapt mennesker som han vet ikke tror på han?



Det er bra at du ikke vil presse din tro på dine barn, men jeg tviler på at du kommer til å legge skjul på at din tro, på lik linje som jeg ikke legger skjul på at jeg ikke tror. Så din tro vil nok prege dine barn i større eller mindre grad.

Og at noen leter etter svar i religion og finner svar, er egentlig ikke så rart, gitt ut fra hvordan religiøse tekster kan tolkes til nær sagt akkurat det man måtte ønske, så lenge man bare er selektiv.


Hverken jeg eller noen andre her kan tvinge deg til å gjøre noe annet, vi kan bare argumenter for det vi mener er riktig.



Gjerningene hun gjør kommer andre til gode, men jeg synes det står mer respekt av en som gjør det ut fra et genuint ønske om å være et godt menneske. Fremfor en som velger å gjøre gode gjerninger for å blidgjøre en fantasifigur i håp om å få innpass i himmelen, da dette for meg blir falskt. Og som du selv sier, trenger man ikke å tro på høyere makter for å være et godt menneske.
Vis hele sitatet...
Rett og slett ta helg a! Orker ikke diskuterer med deg, du gjør noe lite til stort. Må (Gud) vinden være med deg mann.. (dame)..

Edit...

- Om Gud "skaper" mennesker så skaper han dem med frie valg. Mennesket skal få lov til å velge, det er min mening. Ingen skal være født inn i en religion. Du ser ofte barn/ungdom som blir født i en religiøs familie som sklir ut. Som ikke får tatt egne valg.

Hvordan skal mine barn få vite at jeg er troende? Ja jeg går med kors men korset har blitt et hverdagslig symbol nå til dags. Det brukes i mote, symboler på andre ting og er ikke et ekstraordinært symbol lenger.

Islam er en helt annen ting. Mange blir tvunget der, det kan også skje i kristendommen men tror det skjer oftere i Islam.

Jeg har mange venner som er muslimer i forskjellige grader. Noen følger regler ganske tett mens andre kan ta seg en fett, spise svinekjøtt (er de da virkelige og ekte muslimer, om de ikke følger Koranen word by word?)

Jeg har min egen fantasi på hva tro er, det er ingen prest, bok, medmennesker eller regler som kan få meg til å tro hva som rett. For det JEG tror er RETT i mine øyne.

Du er ikke religiøs og det er helt OK. Tenk om vi alle var ikke-religiøse eller religiøse? hvordan hadde ting vært da?

Jeg føler jeg blir slappere og slappere i argumentene mine, føler det hele blir litt useriøst. Ville dog aldri diskutert så mye om vi to var på byen og tok en øl.

Da ville det vært nok å høre din mening (så kunne du hørt min, om du ville..) så kunne vi bearbeidet synene hver for oss men vi gikk over til å snakke om hvor billig halvliteren var på stedet.

Do your thing, så gjør jeg min. Det finnes ingen oppskrift på livet, om det er tro eller ikke-tro som holder deg gående så la det være slik.

Ender mine ord her. Håper du ikke sitter igjen med at jeg er en ekstrem kristen, drittsekk og dårlig til å argumentere. Kan garantere deg at vi helt sikkert hadde kommet godt overens

God helg og gjensidig respekt er det vi har "utstrålt" nå. Det er en verdi for meg iallefall!

heartslava.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Det er dårlig argumentasjon. At du mener jeg ikke har noe positivt å bidra med er din egen mening, den bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Du fremstiller deg selv om en som ikke liker at folk med andre syn blander seg inn. Hadde ingen med et snev av religiøs bakgrunn meldt seg på her, så hadde alt vært bra?
Vis hele sitatet...
Jeg skulle ønske det var flere religiøse i denne diskusjonen. Det eneste kravet jeg stiller er at de prøver å argumentere, og ikke bare sier "plz slutt å hate på meg, om jeg tror så finnes gud for meg"

Greit nok at Gud finnes for deg, men om det er poenget ditt så har du ingenting å gjøre i denne diskusjonen.

Jeg blåser i om du har fått et inntrykk av at kvinner underkastes. Jeg har aldri i mitt liv "underkastet" en kvinne og kommer heller aldri til å gjøre det. Jeg respekter alle levende skapninger til en viss grad. Hvorfor du i det hele tatt drar opp dette er merkelig for meg.
Vis hele sitatet...
Om du leser det jeg skriver, så ser du at jeg ikke har påstått at du "underkaster" kvinner, jeg brukte det som et eksempel

Gravitisjon er en ting som finnes, den er bevist.
Vis hele sitatet...
Igjen, eksempel.

Du kommer aldri til å klare å bevise at Religion bare er tull, at det ikke finnes noen Gud. Det har flere tusen svette forskere prøvd før deg.
Vis hele sitatet...
2 ting:

1. Du påstår at Gud finnes, bevisbyrden ligger hos deg.

2. Jo, det har de. Eksistensen til en Gud ville ha brutt mange fysiske lover.

Så la oss nå droppe videre argumentasjon, før du begynner å argumentere mer.
Vis hele sitatet...
Srsly, hva faen?

Kan du ikke for en gangs skyld komme med argument. Og nei, det at du tror er ikke et argument

"Alle har en egen definisjon på hva som er riktig, ja, men det kan kun være en ting som er riktig." Ta også ring meg når du har funnet ut hva som er riktig. Dummeste jeg har hørt, hvorfor er du så sikker på at det bare er en ting som er riktig? Så det er bare en riktig måte å leve livet på? en riktig måte å tro på, en riktig måte å diskutere på?
Vis hele sitatet...
Jeg holder et objekt bak hånden, og 3 personer står foran meg. Den ene tror det er et eple, den andre en appelsin, og den tredje en sjokolade. Alle tre kan ikke ha rett. Det er bare en ting som er rett

Jeg gir opp....
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke.
Sist endret av Sinken; 20. juli 2013 kl. 23:36.
Vi er bare skapt sånn at vi lever i et begrenset antall år. Alle levende ting er skapt sånn. Hvorfor vi er skapt sånn, kan ikke et menneske på denne jorden svare på.

Det er blitt forsket på døden, og uten at jeg har lest noen verdens ting om det, så har jeg et bittelite inntrykk av at de elektriske impulsene som oppstår i hjernen vår, og som trigger alle levende ting i deres begynnende liv, kommer fra et sted. De oppstår ikke ut av ingenting. Jeg tror energi flytter seg hele tiden. Jeg tror vi har ekstremt mye forskning igjen å gjøre. Derfor er det spennende å leve.

Der har du svaret ditt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
så har jeg et bittelite inntrykk av at de elektriske impulsene som oppstår i hjernen vår, og som trigger alle levende ting i deres begynnende liv, kommer fra et sted. De oppstår ikke ut av ingenting.
Vis hele sitatet...
At dei ikkje oppstår av ingenting er jo fullstendig åpenbart - dei oppstår på grunn av oppførselen til nervecellene.

Men eg antar det du prøver å antyde, pent inpakka, er at mennesket (eller alt levande?) har ei sjel av ein høgare orden en det materielle. Kor har du fått det inntrykket frå? Neppe frå forskning på feltet, ettersom det ville skapt rimelig store overskrifter.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg tror energi flytter seg hele tiden. Jeg tror vi har ekstremt mye forskning igjen å gjøre. Derfor er det spennende å leve.
Vis hele sitatet...
Verdilaus setning.

Energi flytter seg - og det er termodynamikkens første lov. Eller forsøker du å nytte begrepet energi slik ein del alties prøver å nytte seg av begrepet - totalt reinvaska for alt faktisk innhald?
Sitat av slashdot Vis innlegg
At dei ikkje oppstår av ingenting er jo fullstendig åpenbart - dei oppstår på grunn av oppførselen til nervecellene.

Men eg antar det du prøver å antyde, pent inpakka, er at mennesket (eller alt levande?) har ei sjel av ein høgare orden en det materielle. Kor har du fått det inntrykket frå? Neppe frå forskning på feltet, ettersom det ville skapt rimelig store overskrifter.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nettopp det, ja. Og du har helt rett, jeg har ikke gjort noen forskning på feltet. Men selv du må være enig i at noe annet må det være, hva med denne bevisstheten vår? Det er ikke særlig lett å forklare? Jeg kan ikke diskutere uten å vite noe om feltet. Vet det har noe med noder i hjernen å gjøre, og at disse kan trenes. Det er alt...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Verdilaus setning.

Energi flytter seg - og det er termodynamikkens første lov. Eller forsøker du å nytte begrepet energi slik ein del alties prøver å nytte seg av begrepet - totalt reinvaska for alt faktisk innhald?
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med den setningen var egentlig et sammendrag av hele innlegget. Den energien som trigger det du sa om nervecellenes oppførsel, den vet vi ikke spesielt mye om, gjør vi vel? Det som starter alt. DER mener jeg vi har mye uoppdaget. Og det er spennende.

Det er spennende å tenke på at vi kan kommunisere så godt som vi kan, at vi kan gjøre alle tingene vi gjør, oppfinnelser, at vi vet så mye om universet - vi kan nesten se tilbake til the big bang.

Egentlig forstår jeg ikke helt hva du prøver å spørre meg om.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men selv du må være enig i at noe annet må det være, hva med denne bevisstheten vår? Det er ikke særlig lett å forklare? Jeg kan ikke diskutere uten å vite noe om feltet. Vet det har noe med noder i hjernen å gjøre, og at disse kan trenes. Det er alt...
Vis hele sitatet...
Eg kan for lite om temaet til å anta noko, men det virker svært unaturleg å anta at forklaringa er ein totalt ukjent faktor som bryt med det meste vi kjenner til innan biologien. Wikipedia har ein del om det. Det verkar rimelegare å anta at det er eit produkt av det massive talet koplinger i hjernen, enn ekstern mystisk kraft... Sjølv om vi ikkje veit detaljane.

Og når du er så blotta for kunnskap om temaet er det kanskje like greit å ikkje diskutere det?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det jeg mente med den setningen var egentlig et sammendrag av hele innlegget. Den energien som trigger det du sa om nervecellenes oppførsel, den vet vi ikke spesielt mye om, gjør vi vel?
Vis hele sitatet...
Kva energi er det du snakker om?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg kan for lite om temaet til å anta noko, men det virker svært unaturleg å anta at forklaringa er ein totalt ukjent faktor som bryt med det meste vi kjenner til innan biologien. Wikipedia har ein del om det. Det verkar rimelegare å anta at det er eit produkt av det massive talet koplinger i hjernen, enn ekstern mystisk kraft... Sjølv om vi ikkje veit detaljane.

Og når du er så blotta for kunnskap om temaet er det kanskje like greit å ikkje diskutere det?

Kva energi er det du snakker om?
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke mystisk kraft, jeg mener -energi-.

La meg stille det spørsmålet da: Hvorfor er vi mennesker lagd slik at vi har alle disse koblingene i hjernen? Igjen, denne bevisstheten vi har, at vi mennesker kan fatte hvor stort universet er, og vi nesten kan se tilbake til skapelsen med teleskoper - hva tror du venter i enden av den vitenskapen?

Ja nå strider jeg kanskje litt ut på viddene.. Takk for linken dog
Sist endret av Taurean; 21. juli 2013 kl. 00:45.
Sitat av heartslava Vis innlegg
" Eh... jeg vet ikke engang hva jeg skal kalle denne tankefeilen. At du tror på noe betyr ikke at det er sant." -I hvilken grad? Det blir jo sant for personen som tror.
Vis hele sitatet...
Man kan tro at jorda er større enn sola, men det gjør det ikke noe mer sant fordet. Ikke litt engang. Ikke bitte litt engang.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Man kan tro at jorda er større enn sola, men det gjør det ikke noe mer sant fordet. Ikke litt engang. Ikke bitte litt engang.
Vis hele sitatet...
Dét var jo et dårlig eksempel da det er vitenskapelig bevist at solen er større enn jorden...
Eksempelet hans er relevant nok i massevis som et motargument for det han svarer på..
Sitat av heartslava Vis innlegg
Rett og slett ta helg a!
Vis hele sitatet...
Har da tatt helg for lenge siden jeg, det er ikke sånn at jeg jobber her.

Sitat av heartslava
Orker ikke diskuterer med deg, du gjør noe lite til stort.
Vis hele sitatet...
Om du ikke vil diskutere er det bare å la være å poste i et diskusjonsforum, det er helt frivillig.

Jeg vil heller si at det er du som har gjort noe lite til noe stort. I min første post rettet mot deg i denne tråden, tok jeg for meg to ting i ditt første innlegg i denne tråden, der det virker som du tar det SemiColon skriver veldig personlig og virker egentlig ganske fornærmet. Det var i det hele tatt mye jeg kunne tatt tak i i den posten, men valgte å la mye av det være og tok kun for meg en liten del, siden har det bare ballet på seg.

Sitat av heartslava
- Om Gud "skaper" mennesker så skaper han dem med frie valg. Mennesket skal få lov til å velge, det er min mening. Ingen skal være født inn i en religion. Du ser ofte barn/ungdom som blir født i en religiøs familie som sklir ut. Som ikke får tatt egne valg.
Vis hele sitatet...
Gud skal jo være allvitende, da vet han at jeg aldri kommer til å tro og har dermed skapt meg vel vitende om jeg aldri vill tro, og så skal gud straffe meg etterpå for ikke å tro? Og hvordan får du fri vilje til å passe med en skaper som vet alle valgene du vil ta opp gjennom livet? Hvis du da gjør noe som er feil etter guds standard er det fordi gud har skapt deg slik, skal du da straffes for at gud i så fall har gjort en "dårlig" jobb? Om gud vil at du skal handle på en gitt måte, da er det bare for gud å skape deg slik da.

At ingen skal være født inn i en religion byr også på problemer, da dette er tilfelle for brorparten av alle religiøse. Jeg mener naturlig nok også at ingen burde bli født inn i religion, men gud bryr seg tydeligvis ikke om dette, for dersom gud vil at noe skal være annerledes, hvorfor gjør ikke gud det bare annerledes da, eller kanskje det er så enkelt som at det ikke finnes noen allmektig skaper?


Sitat av heartslava
Hvordan skal mine barn få vite at jeg er troende? Ja jeg går med kors men korset har blitt et hverdagslig symbol nå til dags. Det brukes i mote, symboler på andre ting og er ikke et ekstraordinært symbol lenger.
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke at ditt livssyn vil skinne igjennom? Barna dine er de som antagelig kommer til å kjenne deg bedre enn noen andre, da de første leveårene deres i stor grad dreier seg om å studere deg og finne ut hva som får deg til å tikke.

Sitat av heartslava
Islam er en helt annen ting. Mange blir tvunget der, det kan også skje i kristendommen men tror det skjer oftere i Islam.
Vis hele sitatet...
Tvang kommer i mange former og jeg vil si at et sterkt følelsesmessig press fra familie i stor grad kan likestilles med tvang, særlig dersom man i tillegg blir fryst ut om man ikke følger familiens ønsker og skikker, noe som er alt for vanlig når det kommer til religion og er ikke forbeholdt islam, selv om kristendommen antagelig kommer litt bedre ut når det gjelder påtvungen tro, har kristendommen mange undergrupper som ikke kommer like godt ut.

Sitat av heartslava
Jeg har mange venner som er muslimer i forskjellige grader. Noen følger regler ganske tett mens andre kan ta seg en fett, spise svinekjøtt (er de da virkelige og ekte muslimer, om de ikke følger Koranen word by word?)
Vis hele sitatet...
Med islam som med kristendom, kommer det helt an på hvem du spør. Spør du meg så vil jeg svare egentlig ikke, men spør du dem selv vil de sikkert si at de er muslimer.

Hvis man skal utdanne seg som lege, men tar kun for seg 1/3 av pensum, da noen mener at resten ikke er noe å bry seg om, ville du sett på det som tilstrekkelig utdanning til å kalle seg lege?

Sitat av heartslava
Jeg har min egen fantasi på hva tro er, det er ingen prest, bok, medmennesker eller regler som kan få meg til å tro hva som rett. For det JEG tror er RETT i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Så du er med andre ord ikke spesielt åpen for innspill fra andre?
Slike holdninger blir det gjerne fruktbare diskusjoner av.

Sitat av heartslava
Du er ikke religiøs og det er helt OK. Tenk om vi alle var ikke-religiøse eller religiøse? hvordan hadde ting vært da?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ærlig talt at verden ville vært et mye bedre sted uten religion.

Sitat av heartslava
Jeg føler jeg blir slappere og slappere i argumentene mine, føler det hele blir litt useriøst. Ville dog aldri diskutert så mye om vi to var på byen og tok en øl.

Da ville det vært nok å høre din mening (så kunne du hørt min, om du ville..) så kunne vi bearbeidet synene hver for oss men vi gikk over til å snakke om hvor billig halvliteren var på stedet.
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg diskuterer gjerne ansikt til ansikt også, selv om alkohol ofte ikke er ideelt når man skal diskutere, har jeg hatt rimelig mange diskusjoner under alkoholpåvirkning, men foretrekker å diskutere edru.

Hvis noen forteller meg noe jeg er uenig i, faller det veldig naturlig for meg og diskutere, og ølprisen er neppe noe jeg vill hengt meg opp i dersom jeg var i gang med en diskusjon, men det er fullt mulig å ha en vennlig diskusjon.

Sitat av heartslava
Do your thing, så gjør jeg min. Det finnes ingen oppskrift på livet, om det er tro eller ikke-tro som holder deg gående så la det være slik.

Ender mine ord her. Håper du ikke sitter igjen med at jeg er en ekstrem kristen, drittsekk og dårlig til å argumentere. Kan garantere deg at vi helt sikkert hadde kommet godt overens

God helg og gjensidig respekt er det vi har "utstrålt" nå. Det er en verdi for meg iallefall!

heartslava.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt åpen for at folk må få lov å tro hva de vil, selv om det i mange tilfeller strider mot sunn fornuft og logikk, men det betyr ikke det samme som at jeg trenger å være enig i det andre tror på.

Hvor drittsekk kom fra forstår jeg ikke, jeg kan fint være uenig med folk uten at det er tanker som dukker opp, men at jeg oppfatter deg som sterkt troende har jeg ikke lagt skjul på.

Og god helg til deg også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg mener ikke mystisk kraft, jeg mener -energi-.
Vis hele sitatet...
I så fall er jo svaret såre enkelt - den elektriske energien kjem frå kjemisk energi, som vi inntar i form av mat.
Sitat av Taurean Vis innlegg
La meg stille det spørsmålet da: Hvorfor er vi mennesker lagd slik at vi har alle disse koblingene i hjernen? Igjen, denne bevisstheten vi har, at vi mennesker kan fatte hvor stort universet er, og vi nesten kan se tilbake til skapelsen med teleskoper - hva tror du venter i enden av den vitenskapen?
Vis hele sitatet...
Fordi det var ein fordel i kampen om å viareføre genene. Vi er relativt pinglete på andre områder, men har solid mental kapasitet, og det var eit vellukka trekk, så vi har vore i stand til å forplante oss.
Ingen har egentlig en veldig god forståelse på hvorfor vi eldres, men vi har en grei forståelse for hvordan. Det er nesten garantert at vi er genetisk "programmert" til å død, eller til å leve i en viss periode, enkelt og greit fordi det er utviklingsmessig fordelaktig. Det som skjer er at transkripsjonsprosessen i celler blir mer og mer upresis over x antall celledelinger. Dette fører til at proteiner i økende grad ikke kan utføre sine biokjemiske oppgaver.

Men hvorfor cellene våre blir værre i å utføre sine oppgaver over tid er det ingen som vet, det er ingen selvfølge at dette skal skje, hvorfor en hund lever rundt 15 år mens et menneske rundt 80 år er ikke lett å si. Kreftceller for eksempel går ikke gjennom den samme aldringsprosessen som normale celler, de kan gjennomgå celledeling så og si uendelig.

Og når det kommer til døden. Livet etter døden er akkurat slik livet var før fødselen.