Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 6726
For noen dager siden besvimte jeg nesten på jobben. Jeg dro rett til legen, da det umulig kan være normalt for en ellers frisk og rask 19-åring å nesten gå i bakken uten noen åpenbar grunn. Herr Doktor mente på at dette var et angstanfall, og at psykolog var den rette behandling. Hjelp, hva vil folk tro om meg nå?

I min nærmeste vennekrets har litt under halvparten vært hos en psykolog, så her vil jeg nok ikke bli møtt av noe annet enn omsorg og noen ekstra "har du det bra?". Her er det over hodet ikke noe som blir lagt skjul på.
Familien min, derimot, føler jeg sitter på en holdning om at det å gå til psykolog er noe de gale og suicidale gjør. Hvordan skal jeg forklare dem at jeg ikke står på kanten av stupet, bare trenger litt hjelp til å forstå tankene mine? Det å føle seg ikke fullt så bra eller deprimert er noe som ikke blir snakket om i min familie.

På arbeidsplassen min er jeg ganske sikker på at minst én er regelmessig hos psykolog, selv om jeg aldri har hørt personen si det. Samtidig er denne personen veldig glad i å annonsere og fortelle om legebesøk etter fysiske sykdommer/skader. Er det virkelig så stor forskjell psykologisk og fysisk behandling?
Jeg må jo fortelle sjefen hvor jeg forsvinner en time i uka, men føler at jeg må skjule det for mine kolleger.

Opplever dere det å besøke en psykolog som et tabu, eller er dette likestilt med å besøke en lege etter å ha brukket et bein?
Nei, det syntes jeg ikke er noe tabu i det hele tatt. Det er nok bare noe du tror at det er. Folk må få lov til å være syke, uten at noen skal se ned på en person.

Om du så tror at folk vil se ned på deg, eller du føler deg ubekvem med å opplyse om at du går til psykolog, så er det ingen som tvinger deg til å stå fram med dette.
Kjenner meg igjen i det du har opplevd. Skjedd meg opptil flere ganger. Noen ganger sammen med f.eks ekstremt hjertebank som nesten vibrerer i halsen. En dag var jeg så svimmel at jeg ikke klarte å stå oppreist i flere timer i strekk. Dro på legevakta da jeg begynte å føle meg bedre og de fant ingenting feil med meg.

Snakket senere med fastlegen min og han sendte meg ikke til psykolog, men ga meg en bok om å lære seg å se sitt eget tankemønster osv. Lærte ingen spesielle triks her annet enn det å forstå at ja, det er faktisk bare tanker som fucker med hode selvom man ikke vet om det selv en gang. Når man forstår litt mer av hva som faktisk foregår og ikke blir bekymra for at det er noe farlig så forsvinner det gradvis.

Bare tenk neste gang det skjer at "Jaja, nå er det noen tanker/bekymringer som flyr igjen. Ingenting å bry seg om. Dette forsvinner snart."

Lykke til.

Hilsen en oppegående og normal fyr.
Personlig har jeg gått til psykolog selv, holder det til meg selv fordi jeg bor på en plass der alle finner ut av det hvis det kommer ut. Foreldrene holdes utenfor med mindre jeg virkelig har behov til å fortelle de det.

Kjekt å få snakket med noen om tanker og diverse.
Sist endret av FlyWithMe; 9. mai 2013 kl. 23:51.
Enig med BondeJo!

Men du kan ikke sammenligne psykolog med lege. Legen undersøker kroppen, og evt. skriver ut piller/rekvisisjon til spesialist. En psykolog vil antageligvis gi deg samtaleterapi, og ofte begynner dette i din barndom (det er oftest her roten til dritten begynner). Men du kan nesten se på dette som å patch'e windows. Og det er ikke flaut i det hele tatt!
Ville ikke sagt det til noen på jobb. Det er fordi jeg ikke har tillit til noen av dem, bortsett fra to stk, som er sjefer. De hadde heller ikke trengt å vite noe.

Jeg går på jobb for å jobbe, og holder mest mulig av mitt private liv for meg selv... fordi det er bare sladrekjerringer der .. selv de som er "menn"
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
forutenom din nærmeste leder ser jeg egentlig ikke noen grunn til å fortelle det til noen om du er redd for at noen skal se på deg annerledes.
sier for all del at du burde skjule det, men jeg ser bare ikke helt nytten i det.

om familien din ikke støtter deg i valget ditt om å snakke med en profesjonell, så bør du be dem ta seg et tak. på en noe finere måte selvsagt.

om bilen din skrangler tar du den til verksted.
om et rør sprekker ringer du rørleggeren.
har du problem med tanker eller annet psykisk du ikke klarer forstå selv, så tar du kontakt med psykolog.

enkelt og greit.

jeg har ikke møtt NOEN som har sett ned på meg eller som har kommet med skulende blikk fordi jeg har vært hos psykolog, tvert imot. folk blir mer nysgjerrige og somregel kommer det frem at de også har vært en gang - eller flere.
Sist endret av somnium; 10. mai 2013 kl. 00:01.
Må du si det til familien da? Ikke at jeg synes det er tabu, men jeg hadde nok holdt det for meg selv. De trenger ikke å vite ALT om meg.
Vurderer selv å dra til psykolog for første gang (er 19 år). Har endel ting jeg føler jeg sliter med og vil få snakket med da jeg ikke har noen jeg kan/vil snakke med. Er ikke en person som liker å snakke om personlig ting, selv til foreldre.

Jeg prøver å unngå å si det til noen jeg kjenner. Har sagt det til min beste venn, da han har gått igjennom det samme og jeg vet jeg kan stole på ham. Det hjelper også å ihvertfall ha én person du kan dele det med.

En annen grunn til å ikke si det til folk du kjenner er at da får de tanker om deg, at du er skadet. Det er ihvertfall slik jeg føler det. Spesielt i en så ung alder. Har på følelsen at når man blir eldre er det mye mer vanlig å ha en psykolog, eller ihvertfall ha vært der.
Sist endret av Xernox; 10. mai 2013 kl. 00:04.
Ikke det at det kommer til å være spesielt populært her, men min erfaring med folk som går til psykolog med hverdagsproblemer er at det er mennesker med særdeles lav evne til å ta tak i egne problemer. Å finne ut av eget følelsliv og lære seg å ta ting på strak arm er endel av det å bli voksen.. så hadde du vært på arbeidsplassen min og du hadde fortalt det du skrev nå hadde jeg ikke blitt imponert nei; selv om du åpenbart står fritt til å gjøre dine egne valg.

Det er faktisk noen få av de jeg vet om som har gått til psykolog som har vært oppegående mennesker, men de har alle enten hatt genuint jævlige oppvekster eller skikkelig, skikkelig traumatiske hendelser.
Sist endret av DumDiDum; 10. mai 2013 kl. 00:10.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ikke det at det kommer til å være spesielt populært her, men min erfaring med folk som går til psykolog med hverdagsproblemer er at det er mennesker med særdeles lav evne til å ta tak i egne problemer. Å finne ut av eget følelsliv og lære seg å ta ting på strak arm er endel av det å bli voksen.. så hadde du vært på arbeidsplassen min og du hadde fortalt det du skrev nå hadde jeg ikke blitt imponert nei; selv om du åpenbart står fritt til å gjøre dine egne valg.

Jeg kjenner noen få oppegående mennesker som har gått til psykolog, men de har alle enten hatt genuint jævlige oppvekster eller skikkelig, skikkelig traumatiske hendelser.
Vis hele sitatet...
kontroversiell, men ærlig mening.
jeg er uenig.

min erfaring med psykolog er ikke at han/hun løser problemene dine for deg, men han/hun gjør deg bevisst på hvordan du nettopp kan løse disse selv.

det at man må ha hatt noen traumatiske opplevelser for å være "verdig" til å gå til psykolog er derimot bare vissvass (jeg vet det ikke var det du sa direkte, men det er det du indirekte hinter til).

noen klarer dette fint på egenhånd, andre ikke.
ikke alle har samme utgangspunkt for å klare dette selv.

jeg skjønner hva du sier og jeg kan forstå tankegangen bak det, men for meg høres det ut som du rett og slett mangler erfaring på dette området til å kunne uttale deg på en objektiv måte.

ikke frekt ment.
Sist endret av somnium; 10. mai 2013 kl. 00:17.
Gå til psykolog var tabu i 1980 ikke nå i 2013 enkelt og greit
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ikke det at det kommer til å være spesielt populært her, men min erfaring med folk som går til psykolog med hverdagsproblemer er at det er mennesker med særdeles lav evne til å ta tak i egne problemer. Å finne ut av eget følelsliv og lære seg å ta ting på strak arm er endel av det å bli voksen.. så hadde du vært på arbeidsplassen min og du hadde fortalt det du skrev nå hadde jeg ikke blitt imponert nei; selv om du åpenbart står fritt til å gjøre dine egne valg.

Det er faktisk noen få av de jeg vet om som har gått til psykolog som har vært oppegående mennesker, men de har alle enten hatt genuint jævlige oppvekster eller skikkelig, skikkelig traumatiske hendelser.
Vis hele sitatet...
Og du mener at du kjenner TS godt nok ut fra én post til å komme med slike uttalelser?

Og når ble angstanfall et hverdagsproblem for hvermansen, og hva vet du om bakgrunnen for TS sitt angstanfall?
Sist endret av Veggen; 10. mai 2013 kl. 00:24.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ikke det at det kommer til å være spesielt populært her, men min erfaring med folk som går til psykolog med hverdagsproblemer er at det er mennesker med særdeles lav evne til å ta tak i egne problemer. Å finne ut av eget følelsliv og lære seg å ta ting på strak arm er endel av det å bli voksen.. så hadde du vært på arbeidsplassen min og du hadde fortalt det du skrev nå hadde jeg ikke blitt imponert nei; selv om du åpenbart står fritt til å gjøre dine egne valg.

Det er faktisk noen få av de jeg vet om som har gått til psykolog som har vært oppegående mennesker, men de har alle enten hatt genuint jævlige oppvekster eller skikkelig, skikkelig traumatiske hendelser.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at du må legge inn en kommentar i absolutt alle tråder? Du elsker tydeligvis å være sånn "litt på siden" og mene ting som ingen andre mener for å være kontroversiell og crazy og det er dessverre mange som synes det er at kvalitetstegn, men har du noen ganger vurdert å ikke skrive noe og bare la diskusjonen gå uforstyrret?

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg først vurderte å skrive hvor skrekkelig uenig jeg er i det du skriver om psykologer, og at holdningene dine om temaet er krampaktige antikvariske og preget av en usunn og ødeleggende machokultur, men hvis jeg hadde skrevet dette hadde du sannsynligvis svart med at du må få lov til å ha de meningene du har og at du er lei av den sedvanlige politiske korrektheten. For å slippe dette svaret fra deg ber jeg deg heller som sagt om å tenke en gang til neste gang du vurderer å trykke på "send inn svar"-knappen.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og du mener at du kjenner TS godt nok ut fra én post til å komme med slike uttalelser?

Og når ble angstanfall et hverdagsproblem for hvermansen, og hva vet du om bakgrunnen for TS sitt angstanfall?
Vis hele sitatet...
Nei, overhodet ikke..

... men trådstarter nevnte faktisk at han hadde familie som var veldig skeptisk, og da tenkte jeg at perspektivet mitt om hva jeg hadde tenkt var relevant; og kunne hjelpe han forstå hvorfor familien tenkte som de tenkte. Han burde åpenbart gjøre nøyaktig hva han mener er best for seg selv.


[DonTomaso] Du er som vanlig komplett uinteressant.
Jeg syns heller det er et tegn på styrke! Det å innse at hen har problemer med sitt eget følelsesliv.
Jeg bruker et argumentet som sjelden slår feil når folk stiller spørsmålstegn ved at jeg går til psykolog: "Man går regelmessig til legen for å sjekke allmenntilstanden sin, da skulle det bare mangle at man går regelmessig til psykolog for å sjekke sin mentale helse".
Til DumDiDum: Tror du noen starter med panikkangst, fordi det er/virker morsomt? Når slike ting skjer, har det mest sannsynlig rot i en barndom eller traume! Og det å besvime er et ganske alvorlig symptom (sålenge en ikke har fremkalt symptomene selv)!

Men jeg er ikke verre enn, at jeg ærer den som kommer seg ut selv. Men etter min erfaring, er ikke dette mulig uten å gå igjennom traumen(e)/barndommen en har som balast. Og jeg har ikke mere enn over 6 år med samtaleterapi bak meg.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
[DonTomaso] Du er som vanlig komplett uinteressant.
Vis hele sitatet...
snakk for deg selv, det han sier er veldig relevant.
Jeg har gått flere runder hos psykolog og kan bare anbefale det. Synes ikke det er noe alle rundt meg har noe med, da. Noen få, gode venner vet det, men de fleste gjør ikke. Det er ikke sånn at det å gå til psykolog er så tabu i seg selv, men jeg er vel litt redd noen skal spørre om hvorfor jeg går dit, for da vet jeg ikke helt hva jeg skal svare.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
... men trådstarter nevnte faktisk at han hadde familie som var veldig skeptisk, og da tenkte jeg at perspektivet mitt om hva jeg hadde tenkt var relevant; og kunne hjelpe han forstå hvorfor familien tenkte som de tenkte. Han burde åpenbart gjøre nøyaktig hva han mener er best for seg selv.
Vis hele sitatet...
Om familien hans sitter med de samme fordommene om psykologhjelp som du gjør, er det kanskje best om han holder familien utenfor inntil videre.

Heldigvis virker det som at TS har forståelsesfulle venner.
Sitat av Shittles Vis innlegg
Opplever dere det å besøke en psykolog som et tabu, eller er dette likestilt med å besøke en lege etter å ha brukket et bein?
Vis hele sitatet...
Så lenge at det å gå til psykolog ikke er noe man prater om, så sier det seg selv at det er tabu. Det kan i hvert fall ikke sammenlignes med det å gå til fastlegen. Til det så er det alt for forbundet med et tegn på svakhet.
Virkelig - svakhet? Svakhet er når du knasker piller, drikker eller lar spiseforstyrrelsen ta over fordi du ikke takler følelsene dine. Å gå til psykologen for å "rydde i hodet" er overhodet ikke et svakhetstegn, det er løsningsorientert!
Nå er det jo ganske uvanlig å besvime av angstanfall. Så jeg håper legen var rimelig sikker. Leger har en tendens til å konkludere med psykisk årsak hvis de ikke finner no fysisk. Men dette er elendig vitenskap. Skal man konkludere med psykisk årsak må man faktisk ha noen klare tegn på det, psykiske diagnoser skal ikke være eksklusjonsdiagnoser.

Virkelig - svakhet? Svakhet er når du knasker piller, drikker eller lar spiseforstyrrelsen ta over fordi du ikke takler følelsene dine.
Vis hele sitatet...
Svakhet er nå man dømmer ting man ikke forstår fordi det er for emosjonelt krevende å forstå på ordentlig. Det du beskriver kunne skjedd deg om du hadde vokst opp i et annet miljø. Men den sannheten er for skremmende, så det blir like greit å ta en spansk en og kalle folk svake.
Psykiske og mentale lidelser er fremdeles gjennstand for mange fordommer som hører hjemme i middelalderen. Men dette er ingenting å bry seg om. Du skal ikke bry deg om hva alle andre mener hele tiden...
Sitat av Susanna Vis innlegg
Virkelig - svakhet? Svakhet er når du knasker piller, drikker eller lar spiseforstyrrelsen ta over fordi du ikke takler følelsene dine. Å gå til psykologen for å "rydde i hodet" er overhodet ikke et svakhetstegn, det er løsningsorientert!
Vis hele sitatet...
Så når man kvier seg for være åpen om at man går til psykolog, så er det fordi at det å gå til psykolog er forbundet med styrke, er det det du sier? Makes perfect sense. Klart at mange forbinder det å gå til psykolog med svakhet. Men det er ikke dermed sagt at det er galt.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Det du beskriver kunne skjedd deg om du hadde vokst opp i et annet miljø. Men den sannheten er for skremmende, så det blir like greit å ta en spansk en og kalle folk svake.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært der, og da var jeg svak, for det er ingen som blir bedre av rus. Man bare fortsetter å være svak og undertrykke følelsene for å overleve fra dag til dag.

Å konfrontere problemene isteden tar deg mye lengre, men det krever mot og styrke å gjøre det.
... jeg tror ikke dere egentlig er så uenige. Eaco argumenterer ikke for at det er en dårlig idè å gå til psykolog, men han sier at det er stigma knyttet til det.

Man framstår jo som svak om man går til psykolog, og det er jo greit.. fordi man går til psykolog fordi man har problemer og trenger hjelp. Men det betyr også at det ikke er nødvendig å dele det med alle i hytt og pine, særlig ikke på en arbeidsplass hvor det finnes mennesker med meninger over hele spekteret.

Jeg plasserer iallefall psykolog og kinky sex i samme kategori, har ingenting imot at folk prøver; men vil ikke høre om det i kaffepausen på jobben...
Det er jeg enig i. Deler det ikke med mange, for det er tross alt private grunner til at man går dit. Det er ikke det samme som å gå til fastlegen og få antibiotika mot halsbetennelse.
Jeg har gått til psykolog i 12 år, +/-. Jeg ser ærlig talt ingen grunn til at jeg skal skamme meg over det. Er man ikke frisk og trenger hjelp, så er det bare sånn. Men det er ikke sånn at jeg går rundt og sier til alle at "Heisann, jeg går til psykolog". Men om det passer i samtalen skammer jeg meg ikke over å si det. Det er dog kanskje noe i det at det er et tabubelagt tema, desverre.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
... jeg tror ikke dere egentlig er så uenige. Eaco argumenterer ikke for at det er en dårlig idè å gå til psykolog, men han sier at det er stigma knyttet til det.

Man framstår jo som svak om man går til psykolog, og det er jo greit.. fordi man går til psykolog fordi man har problemer og trenger hjelp. Men det betyr også at det ikke er nødvendig å dele det med alle i hytt og pine, særlig ikke på en arbeidsplass hvor det finnes mennesker med meninger over hele spekteret.

Jeg plasserer iallefall psykolog og kinky sex i samme kategori, har ingenting imot at folk prøver; men vil ikke høre om det i kaffepausen på jobben...
Vis hele sitatet...
Jeg vil heller si man fremstår som sterk, da man klarer å innse sine problemer og faktisk tar tak i de. Havner man i store problemer er det ofte vanskelig å se saken fra flere sider, noe psykologer kan hjelpe deg med.

Synes psykolog er blitt mindre tabu gjennom åra. Det skrives blant annet mye mer om det i mediene.
Problemet med å gå til psykolog er at da er man for alltid stempla som "psykiatrisk pasient" i alle journaler osv, så om du kommer på sykehuset på grunn av en bilulykke eller noe, så vil det du sier være "påstander fra en psykiatrisk pasient" og ikke troverdige opplysninger fra et trafikkoffer.

Om man går på en smell, f.eks. på grunn av et samlivsbrudd eller noe, så kan man heller ikke få tak på en psykolog uten at det er type tre ukers venting. Går du til psykiatrisk avdeling på sykehuset og ber om å bli lagt inn, så er du hvertfall stempla for resten av livet! Du kan glemme å jobbe i Forsvaret, og din troverdighet er for alltid svekket. Havner du i retten og det er ord mot ord i en sak, så ligger du tynt an.

Savner et privat tilbud der man bare kan bestille en time på dagen, og betale selv for psykologtimer uten at det blir loggført på journalen.
Det ikke sånn at journalen fra psykologen du har gått til utleveres til alle og enhver uten videre. Psykologen har taushetsplikt og kan ikke utlevere journalen uten tillatelse fra pasienten. Det er kun i svært spesielle tilfeller at journalen utleveres uten tillatelse fra pasienten, og da må det foreligge en rettslig kjennelse fordi det er fare for liv og helse eller hva det nå står.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Problemet med å gå til psykolog er at da er man for alltid stempla som "psykiatrisk pasient" i alle journaler osv, så om du kommer på sykehuset på grunn av en bilulykke eller noe, så vil det du sier være "påstander fra en psykiatrisk pasient" og ikke troverdige opplysninger fra et trafikkoffer.
Vis hele sitatet...
Herlighet for noe vissvass, gå å legg deg om du ikke har noe mer vettugt å komme med. Du skaper bare frykt for å få hjelp for de som kansje trenger det.
Min psykiske karrière endte med at jeg fikk tinius og mista hørsla, deretter besvimte jeg og stupte rett i bakken mens jeg jobba på sykehuset. Slet så utrolig med søvnproblemer, og tok på meg masse ekstravakter for jeg var arbeidsnarkoman.
Våkna i ei sykeseng med en lege forran meg, stillte meg masse spørsmål ang. rus osv, og på den tiden brukte jeg ikke noe som helst. Så kom det gyldne spørsmålet om hvordan har jeg det psykiskt? Og da knakk jeg sammen og fortalte alt rett ut... På den tiden så slet jeg utrolig mye som jeg ikke fortalte noen om. Ble videre etter den samtalen sykmeldt og gikk med på frivillig innleggelse på psykeriatrisk sykehus.

Har gått 2-3 år nå, og mine erfaringer er å finn deg heller en psykeriater, eller en god psykeriatrisk sykepleier. Jeg har vært til 3 forskjellige psykologer, alle 3 har vært rævva, til og med den ene som fastlegen ga "sparken" da han gjorde en rævva jobb.
Etter det så ba jeg om en mannlig psykeriatrisk sykepleier, og fikk en som virkelig kunne å snakke for seg. Så først nå, 2-3 år etter hendelsen føler jeg at jeg får den hjelpen jeg trenger, velkommen til helsenorge.

Lurer egentlig litt på hva psykologutdanningen går ut på her til lands, virker som et slapt studie... De jeg hadde ga meg masse meningsløst papirarbeid jeg skulle fylle ut, og de spurte om det samme hver gang på hvert møte, var som jeg var en fremmed person hver gang jeg gikk til dem.

Vil fraråde å gå til psykologer etter min erfaring, og heller be om en psykeriatrisk sykepleier fra kommunen, eller be legen henvende deg til en psykeriater.
Sist endret av Skyfx; 10. mai 2013 kl. 15:18.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Min psykiske karrière endte med at jeg fikk tinius og mista hørsla, deretter besvimte jeg og stupte rett i bakken mens jeg jobba på sykehuset. Slet så utrolig med søvnproblemer, og tok på meg masse ekstravakter for jeg var arbeidsnarkoman.
Våkna i ei sykeseng med en lege forran meg, stillte meg masse spørsmål ang. rus osv, og på den tiden brukte jeg ikke noe som helst. Så kom det gyldne spørsmålet om hvordan har jeg det psykiskt? Og da knakk jeg sammen og fortalte alt rett ut... På den tiden så slet jeg utrolig mye som jeg ikke fortalte noen om. Ble videre etter den samtalen sykmeldt og gikk med på frivillig innleggelse på psykeriatrisk sykehus.

Har gått 2-3 år nå, og mine erfaringer er å finn deg heller en psykeriater, eller en god psykeriatrisk sykepleier. Jeg har vært til 3 forskjellige psykologer, alle 3 har vært rævva, til og med den ene som fastlegen ga "sparken" da han gjorde en rævva jobb.
Etter det så ba jeg om en mannlig psykeriatrisk sykepleier, og fikk en som virkelig kunne å snakke for seg. Så først nå, 2-3 år etter hendelsen føler jeg at jeg får den hjelpen jeg trenger, velkommen til helsenorge.

Lurer egentlig litt på hva psykologutdanningen går ut på her til lands, virker som et slapt studie... De jeg hadde ga meg masse meningsløst papirarbeid jeg skulle fylle ut, og de spurte om det samme hver gang på hvert møte, var som jeg var en fremmed person hver gang jeg gikk til dem.

Vil fraråde å gå til psykologer etter min erfaring, og heller be om en psykeriatrisk sykepleier fra kommunen, eller be legen henvende deg til en psykeriater.
Vis hele sitatet...
Unnskyld at jeg går offtopic, men:
Så vidt jeg vet, hører du godt... Var det kanskje midlertidig?
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Jeg har vært til 3 forskjellige psykologer, alle 3 har vært rævva, til og med den ene som fastlegen ga "sparken" da han gjorde en rævva jobb.
Etter det så ba jeg om en mannlig psykeriatrisk sykepleier, og fikk en som virkelig kunne å snakke for seg. Så først nå, 2-3 år etter hendelsen føler jeg at jeg får den hjelpen jeg trenger, velkommen til helsenorge.
Vis hele sitatet...
Kunne jo like gjerne vært meg og jeg gikk sikkert til flere. Forskjellen er bare at det begynte ikke virke før JEG begynte snakke, spiller jo liten kasserolle om behandleren kan snakke for seg om pasienten holder kjeft og som i mitt tilfelle holder samtale til NAV og været. Så etter at jeg begynte med det har jeg blitt hos han og går der fremdeles.

Forskjellen på psykiater og psykolog i denne sammenheng er forøvrig og i all hovedsak at den ene kan skrive ut resepter, kansje ikke så vanskelig å gjette seg til hvem?
Sist endret av Yalla; 10. mai 2013 kl. 15:29.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Unnskyld at jeg går offtopic, men:
Så vidt jeg vet, hører du godt... Var det kanskje midlertidig?
Vis hele sitatet...
Midlertidig selvsagt...

Sitat av Yalla Vis innlegg
Kunne jo like gjerne vært meg og jeg gikk sikkert til flere. Forskjellen er bare at det begynte ikke virke før JEG begynte snakke, spiller jo liten kasserolle om behandleren kan snakke for seg om pasienten holder kjeft og som i mitt tilfelle holder samtale til NAV og været. Så etter at jeg begynte med det har jeg blitt hos han og går der fremdeles.
Vis hele sitatet...
Jeg snakka som bare det jeg, om alt, men ble møtt av mer papirarbeid jeg skulle fylle ut, muligens jeg ble en for hard nøtt for de, uansett, det var bare mine 2 cents til topicen her.
Sist endret av Skyfx; 10. mai 2013 kl. 15:29.
Det er vel sikkert personlige egenskaper som spiller inn i det yrket også. Jeg har aldri fylt ut noe som helst, forresten.
Papirarbeidet er vel mest i forhold til og i sammenhengen med diagnotisering, min erfaring.

Klart personlige egenskaper, jeg mente ikke å forherlige alle psykologer og psykiatere som perfekte, langtifra. Men det er noe med hva man selv snakker om, det er jo på mange måter det viktigste.
Sist endret av Yalla; 10. mai 2013 kl. 15:36.
Det å gå til psykolog er ikke mer tabu enn det du gjør det til selv. Hvis man virkelig føler en flauhet over å ta en prat med en psykolog så har du etter min mening et mer problem som burde luftes og arbeides med.
Tysk dvergpornograf
Appelsinhud's Avatar
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Har gått 2-3 år nå, og mine erfaringer er å finn deg heller en psykeriater, eller en god psykeriatrisk sykepleier. Jeg har vært til 3 forskjellige psykologer, alle 3 har vært rævva, til og med den ene som fastlegen ga "sparken" da han gjorde en rævva jobb.
Etter det så ba jeg om en mannlig psykeriatrisk sykepleier, og fikk en som virkelig kunne å snakke for seg. Så først nå, 2-3 år etter hendelsen føler jeg at jeg får den hjelpen jeg trenger, velkommen til helsenorge.

Lurer egentlig litt på hva psykologutdanningen går ut på her til lands, virker som et slapt studie... De jeg hadde ga meg masse meningsløst papirarbeid jeg skulle fylle ut, og de spurte om det samme hver gang på hvert møte, var som jeg var en fremmed person hver gang jeg gikk til dem.

Vil fraråde å gå til psykologer etter min erfaring, og heller be om en psykeriatrisk sykepleier fra kommunen, eller be legen henvende deg til en psykeriater.
Vis hele sitatet...
Interessant å høre. Jeg har nemlig helt lik oppfatning. Alt jeg fikk ut av en psykolog var endeløse spørreundersøkelser. I blant kom selvfølgelig praten inn på gode temaer som fikk meg til å tenke, og vi landet på en diagnose jeg er enig i. Men det var overraskende lite progresjon med tanke på tidsaspektet. Selv om jeg spurte gang på gang om å få litt konkrete teknikker å jobbe med, kom jeg aldri utenom disse spørreundersøkelsene. Jeg fikk den samme følelsen av å være "for vanskelig" å løse.
Jeg har vært hos en psykolog som også var spesialist i "mitt problem", og må si at det var en veldig bra opplevelse. Har også vært hos psykiater, og det var greit også. Men kjenner flere som har gått til privatpraktiserende psykologer og har vært veldig misfornøyde.
Har aldri vært hos psykolog selvom jeg kanskje kunne hatt godt av det. Har vært smådepressiv og irritabel til tider og syntes det er helt greit å la ting gå i revers en gang i blant. Jeg er en veldig stolt person og jeg vokser på å føle at jeg klarer meg selv. Jeg reflekterer mye på hva jeg har gjort og gjør så jeg føler at jeg har mer enn nødvendig kontroll over følelsene.

Har noen venner som har vært hos psykolog og jeg syntes overhodet ikke at de er svakere eller mer ''stakkarslig'' på noen som helst måte. Jeg tror det ville vært veldig interessant å gå til en psykolog bare for å høre noen innskudd på enigmaet som er meg, hadde det vært gratis! Hvis du føler du trenger det så syntes jeg det er like unormalt som å gå til legen
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Er du sikker på at du må legge inn en kommentar i absolutt alle tråder? Du elsker tydeligvis å være sånn "litt på siden" og mene ting som ingen andre mener for å være kontroversiell og crazy og det er dessverre mange som synes det er at kvalitetstegn, men har du noen ganger vurdert å ikke skrive noe og bare la diskusjonen gå uforstyrret?

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg først vurderte å skrive hvor skrekkelig uenig jeg er i det du skriver om psykologer, og at holdningene dine om temaet er krampaktige antikvariske og preget av en usunn og ødeleggende machokultur, men hvis jeg hadde skrevet dette hadde du sannsynligvis svart med at du må få lov til å ha de meningene du har og at du er lei av den sedvanlige politiske korrektheten. For å slippe dette svaret fra deg ber jeg deg heller som sagt om å tenke en gang til neste gang du vurderer å trykke på "send inn svar"-knappen.
Vis hele sitatet...
Mens du derimot elsker å gjøre det stikk motsatte; slenger inn en kommentar hver gang konsensus ikke er 100% politisk og moralsk korrekt og angripe alle "drittsekkene" fra din høye hvite hest.

Det må være lov å påpeke at de som må til psykolog for å håndtere hverdagslige problemer kanskje burde prøve å ta seg selv litt i nakken, på samme måte som at en kan be folk roe ned om de føler behov for et legebesøk om det renner litt fra nesa.
Sist endret av Tøffetom; 10. mai 2013 kl. 18:45.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
på samme måte som at en kan be folk roe ned om de føler behov for et legebesøk om det renner litt fra nesa.
Vis hele sitatet...
å halvveis svime av på jobb uten noen klar grunn til hvorfor det skulle skje er ikke at det "renner litt fra nesa".

svimer man av er det fordi kroppen føler det er i beste interesse å skru av kroppen for en stund. da ligger det noe galt til grunns, og det skal ikke undervurderes, hverken om det er relatert psykisk eller fysisk.
Når jeg er ut og kjører motorsykkel, og gjerne på langstrekkene der det går i litt større fart begynner jeg å tenke på hva om jeg svimer av nå og får sikkelig noia bare av og tenke på det, jeg pleier bare og begynne og synge som en gærning så jeg glemmer det jeg tenker på.

men om jeg drar disse tankene mine litt lenger når jeg kjører i stor fart kan jeg virkelig svime av da?

Samme som når jeg legger meg får jeg alltid døds tanker om at jeg ikke kommer til å våkne opp i morra osv...

jeg skjønner virkelig ikke hva det går av hjernen min fortiden
Sitat av somnium Vis innlegg
å halvveis svime av på jobb uten noen klar grunn til hvorfor det skulle skje er ikke at det "renner litt fra nesa".

svimer man av er det fordi kroppen føler det er i beste interesse å skru av kroppen for en stund. da ligger det noe galt til grunns, og det skal ikke undervurderes, hverken om det er relatert psykisk eller fysisk.
Vis hele sitatet...
Her har du selvfølgelig fullstendig rett. Jeg snakker på et generelt grunnlag, noe jeg burde presisert bedre.

Om psykiske problemer resulterer i besvimelse uten forvarsel må en selvsagt oppsøke profesjonell hjelp.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sosietær maniker
Det er ikke en bredt anerkjent vitenskap og strengt tatt er det ikke en vitenskap, så det er litt som å gå til prest for en kvantefysiker, men å skulle svare med annet enn bekymring ved å høre at det gnisser på kabelen; Det er bare nedrig og skulle lede til distansering. Det er når det skviser seg til at du ser hvem som virkelig bryr seg. Ikke glem at fedre flest trenger litt tid og at mødre gjerne overreagerer. Var de roten til problemene dine, hadde jeg vel bare gitt dem en napolitansk midtfinger og jumpa ut av redet, uten å ofre en tanke. Om kanskje fem år vet du om du valgte rett og da står de der uansett, uansett :P Tror du kan ta det med ro. De fleste ville kutta av seg fingerledd for å redde barna sine.
Sist endret av SleekMinister; 21. mai 2013 kl. 16:01.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Virkelig - svakhet? Svakhet er når du knasker piller, drikker eller lar spiseforstyrrelsen ta over fordi du ikke takler følelsene dine. Å gå til psykologen for å "rydde i hodet" er overhodet ikke et svakhetstegn, det er løsningsorientert!
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke vært mer enig!
Hvorfor har det noe å si _hvor_ man har vondt? Jeg synes det står stor styrke og respekt av mennesker med både angst eller analkløe å søke hjelp jeg. Har vel ikke noe å si om det er psykolog,psykiater eller lege. Gøy ere nok ikke uansett.