Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1413
God kveld.
Har drevet med bilder av Lopphavet med en kompakt kamera siden 2006, jeg bestemte meg for å investere i en ny videokamera, denne sommeren 2011 er første gang jeg prøver ut ny kamera.

http://www.youtube.com/watch?v=j_zCuKq4ycY

Det jeg vil vite er, hva synes dere/hva kan gjøres annet. Men har du tid til å skrive ned eventuelt hvordan scener i denne klippet du IKKE liker så hadde jeg blitt glad.
Jeg vil også merke at jeg har ingen utdanning i film/foto, også at soundtracken er en remix av "My Name Is Lincon". Også at jeg kanskje har overdrevet litt på bruket av Color Corrector, men siden jeg bruker en basic natur instillinger så fungere den ikke så godt mot sol, kan bli litt overdrevet.

Takker
Ting jeg likte:
Fin natur
Den alu-båten

Ting jeg ikke likte (som kan forbedres)
Dårlig komposisjon
Masse flare
Utbrent sol og undereksponert landskap
Ustødig kamera
Lav oppløsning
No offence, men det virker ikke som om du vet hva du driver med i det hele tatt.
Spesielt zoomingen og føringene dine var elendige.

Zoom er sjeldent fett i utgangspunktet, spesielt lite fett når du jukker på zoomen.
Føringene dine går frem og tilbake, hit og dit. Det virker ikke å være noen form
for hensikt i hvordan du håndterer kameraet.

Prøv å tenk mer over hva du driver med.
Forteller du noe nytt ved å jukke zoomen frem og tilbake?
Bestem deg for hvor du vil starte og slutte i en føring før du gjør det,
da ser det hele mye bedre gjennomført ut, og ikke fullt like random og elendig.

Landskapet hadde potensial til å bli en pen video, men du har faila hardt.
Sist endret av Walter White; 18. april 2012 kl. 05:10.
Enig med Walter White, du har filmet mye fint landskap, men måten du har filmet det på gjør filmen dårlig.

Mye av den zoominga du utfører er slikt jeg ville lagt på i etterkant i stedet.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Enig med Walter White, du har filmet mye fint landskap, men måten du har filmet det på gjør filmen dårlig.

Mye av den zoominga du utfører er slikt jeg ville lagt på i etterkant i stedet.
Vis hele sitatet...
Jeg syns ofte zoom addet i post blir for statisk og stivt.
Litt av poenget mitt er å tenke langt nok frem at man vet
hva man vil ha, og på den måten sikre gode nok opptak.
Vil man ha zoom, så burde man tenke over det før man skyter.

Altså ikke starte kameraet og se hva som skjer.
Sitat av KaiN Vis innlegg
God kveld.
Har drevet med bilder av Lopphavet med en kompakt kamera siden 2006, jeg bestemte meg for å investere i en ny videokamera, denne sommeren 2011 er første gang jeg prøver ut ny kamera.

http://www.youtube.com/watch?v=j_zCuKq4ycY

Det jeg vil vite er, hva synes dere/hva kan gjøres annet. Men har du tid til å skrive ned eventuelt hvordan scener i denne klippet du IKKE liker så hadde jeg blitt glad.
Jeg vil også merke at jeg har ingen utdanning i film/foto, også at soundtracken er en remix av "My Name Is Lincon". Også at jeg kanskje har overdrevet litt på bruket av Color Corrector, men siden jeg bruker en basic natur instillinger så fungere den ikke så godt mot sol, kan bli litt overdrevet.

Takker
Vis hele sitatet...
Dette var en fin film. Ingen kan si at det ikke er pent på Loppa. Jeg syntes scenene fra båt fungerte bra. Av og til zoomer du litt inn og så ut igjen og er litt ustødig med kamera, men det er sikkert ikke lett om du holder det i hånden. De som filmer for Tv og slikt har sikkert et stativ.

Jeg syntes dette var flott. En fin reklame for Loppa
Kutt ut zoom, finn heller utsnittet ditt før du begynner og skyte.

Ikke prøv på kamera bevegelser om du ikke har rett utstyr eller et kamera stativ som lar deg bevege kameraet uten noe hakking. Rolige bevegelser skaper en mer behagelig ro og stemning enn om du feks bruker shaky kamera som de ofte gjør i action filmer.

Sjekk ut hvordan statisk kamera og små kjøringer som dette gjør filmen rolig og behagelig og se på.

Hadde du satt kameraet på et stativ uten og bruke zoom hadde mange av bildene blitt 3 milliarder ganger bedre.
På 0:28 ser det ut som om du sovna, du starta med et greit utsnitt for og deretter zoome og dytte kamera veldig.

håper noe av det jeg sa kan brukes.
Fine farger .
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Ting jeg likte:
Fin natur
Den alu-båten

Ting jeg ikke likte (som kan forbedres)
Masse flare
Utbrent sol og undereksponert landskap
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det egentlig?
Jeg kan merke at jeg ikke filmet i HD, men i 360 - 480p, men har fikset HD på 1080p på kamera i ettertid.

Sitat av Walter White Vis innlegg
Jeg syns ofte zoom addet i post blir for statisk og stivt.
Litt av poenget mitt er å tenke langt nok frem at man vet
hva man vil ha, og på den måten sikre gode nok opptak.
Vil man ha zoom, så burde man tenke over det før man skyter.

Altså ikke starte kameraet og se hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Når jeg tenker meg om er bruk av zoom jævlig overbruk, men som jeg merket i tråden at det var første gang jeg var borti ett komplisert kamera.

Sitat av detune Vis innlegg
Kutt ut zoom, finn heller utsnittet ditt før du begynner og skyte.

Ikke prøv på kamera bevegelser om du ikke har rett utstyr eller et kamera stativ som lar deg bevege kameraet uten noe hakking. Rolige bevegelser skaper en mer behagelig ro og stemning enn om du feks bruker shaky kamera som de ofte gjør i action filmer.

Sjekk ut hvordan statisk kamera og små kjøringer som dette gjør filmen rolig og behagelig og se på.

Hadde du satt kameraet på et stativ uten og bruke zoom hadde mange av bildene blitt 3 milliarder ganger bedre.
På 0:28 ser det ut som om du sovna, du starta med et greit utsnitt for og deretter zoome og dytte kamera veldig.

håper noe av det jeg sa kan brukes.
Fine farger .
Vis hele sitatet...
Har en Sony stativ rundt 2000,- er veldig stødig å lager ikke hakking.
Det du referer til på youtube er ikke stativ bruk, men en dolly skinn, jeg holder på å lage en hjemmelaget dollyskinn som jeg skal bruke til sommeren.
Sitt også å vente på glidecam


Men ellers må jeg takke til alle for masse nyttige tips, skal huke dem av til sommeren å gå etter deres forslag

Sitat av punkfreak Vis innlegg
Dette var en fin film. Ingen kan si at det ikke er pent på Loppa. Jeg syntes scenene fra båt fungerte bra. Av og til zoomer du litt inn og så ut igjen og er litt ustødig med kamera, men det er sikkert ikke lett om du holder det i hånden. De som filmer for Tv og slikt har sikkert et stativ.

Jeg syntes dette var flott. En fin reklame for Loppa
Vis hele sitatet...
Har ett stativ som jeg nevnte, men når jeg står i båten rundt 24knop å skal filme så er det jævlig mye bevegelser, så stativ hadde ikke gjort noe det bedre, så fremst du ikke har noe gyro system
Sist endret av justastonedhuman; 18. april 2012 kl. 19:31.
Norskehesten
Alden's Avatar
Natur og glidecam er win. Likte scenen du brukte, men det var mye forstyrelser som gjorde at jeg mista fokus på det som du filmet. likte båt scenen btw.
Du har sikkert sett denne men linker i tilfelle du ikke har. http://www.imdb.com/title/tt0795176/
Sitat av KaiN Vis innlegg
Hva mener du med det egentlig?
Jeg kan merke at jeg ikke filmet i HD, men i 360 - 480p, men har fikset HD på 1080p på kamera i ettertid.


Når jeg tenker meg om er bruk av zoom jævlig overbruk, men som jeg merket i tråden at det var første gang jeg var borti ett komplisert kamera.



Har en Sony stativ rundt 2000,- er veldig stødig å lager ikke hakking.
Det du referer til på youtube er ikke stativ bruk, men en dolly skinn, jeg holder på å lage en hjemmelaget dollyskinn som jeg skal bruke til sommeren.
Sitt også å vente på glidecam


Men ellers må jeg takke til alle for masse nyttige tips, skal huke dem av til sommeren å gå etter deres forslag



Har ett stativ som jeg nevnte, men når jeg står i båten rundt 24knop å skal filme så er det jævlig mye bevegelser, så stativ hadde ikke gjort noe det bedre, så fremst du ikke har noe gyro system
Vis hele sitatet...
Du skal ikke ta det for alvorlig. Noen her inne er fryktelig negative, syntes jeg. Du laget en fin film. Det var kanskje litt mange solnedganger. Har du tenkt på om du kunne filme noen dyr eller fisk? Jeg syntes de er de mest interessante.
Har du sett de små snuttene de viser som pauseprogram på NRK fra ulike fyr rundt om i Norge? Noe sånt burde du kunne lage, mener jeg. Der har du en liten naturfilm som du kan sammenligne deg med.

Når det gjelder filter og det rent kamera tekniske, så syntes jeg du burde legge ut linker på amatør fotograf forumene rundt om. Det finnes flere forum for folk som lager sine egne filmer, og de har god greie på det tekniske, samt eventuelle begrensinger du vil ha når det gjelder pris på utstyr osv.
Sitat av Alden Vis innlegg
Natur og glidecam er win. Likte scenen du brukte, men det var mye forstyrelser som gjorde at jeg mista fokus på det som du filmet. likte båt scenen btw.
Du har sikkert sett denne men linker i tilfelle du ikke har. http://www.imdb.com/title/tt0795176/
Vis hele sitatet...
Nei har ikke sett den hehe
Regner med zoom var den største forstyrrelsen?

Sitat av punkfreak Vis innlegg
Du skal ikke ta det for alvorlig. Noen her inne er fryktelig negative, syntes jeg. Du laget en fin film. Det var kanskje litt mange solnedganger. Har du tenkt på om du kunne filme noen dyr eller fisk? Jeg syntes de er de mest interessante.
Har du sett de små snuttene de viser som pauseprogram på NRK fra ulike fyr rundt om i Norge? Noe sånt burde du kunne lage, mener jeg. Der har du en liten naturfilm som du kan sammenligne deg med.

Når det gjelder filter og det rent kamera tekniske, så syntes jeg du burde legge ut linker på amatør fotograf forumene rundt om. Det finnes flere forum for folk som lager sine egne filmer, og de har god greie på det tekniske, samt eventuelle begrensinger du vil ha når det gjelder pris på utstyr osv.
Vis hele sitatet...
Solnedgang har jeg ikke filmet, men midnattssolen er det jeg har filmet, feks de 3 eller 4 første klippene i filmen er rundt 10 -11 tiden på kvelden.
Bruker en Sony fx serien videokamera, så jeg burde lære meg om det kamera er jeg enig.

Har sett en del av niser uti fjorden, men er helt umulig å filme på kommando hehe, må stå time etter time med kamera mot der jeg så nisa sist, men sjøfiske er vel noe du mener eller film av selveste fiskelivet?
Men har fått 1film klipp av nisen, var ute på havet med fatteren i fiskesjarken med en annet mindre Sony handycam, plutselig hopper nisen opp av vannet å jeg for det med meg, tenkte jeg skal prøve til sommeren å få filmet noe slikt også redigere jeg det i twixtor i after effects
Sist endret av justastonedhuman; 18. april 2012 kl. 20:31.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Nei har ikke sett den hehe
Regner med zoom var den største forstyrrelsen?



Solnedgang har jeg ikke filmet, men midnattssolen er det jeg har filmet, feks de 3 eller 4 første klippene i filmen er rundt 10 -11 tiden på kvelden.
Bruker en Sony fx serien videokamera, så jeg burde lære meg om det kamera er jeg enig.

Har sett en del av niser uti fjorden, men er helt umulig å filme på kommando hehe, må stå time etter time med kamera mot der jeg så nisa sist, men sjøfiske er vel noe du mener eller film av selveste fiskelivet?
Men har fått 1film klipp av nisen, var ute på havet med fatteren i fiskesjarken med en annet mindre Sony handycam, plutselig hopper nisen opp av vannet å jeg for det med meg, tenkte jeg skal prøve til sommeren å få filmet noe slikt også redigere jeg det i twixtor i after effects
Vis hele sitatet...
Det finnes noen dyr som aldri forsvinner som du kan filme. Måser er en av fuglene som vi aldri ser noen filmer om. I tillegg så har vi kråkene. Kråkefamilien er faktisk noen av de mest intelligente dyrene som finnes. Det er faktisk helt sykt hvor smarte de er. Så har du jo fuglefjellene ute i havet.

Så har vi insekter av ulikt slag. Da må du gå nærmere med kamera, og de er jo ikke pene å se på. (Men de stikker ikke av slik som mink, mår, oter, rev, ulv, jerv, røyskatt, bjørn, elg osv.)

Så kunne du prøve deg på fisk av ulike slag, dvs undervannsfilming. Ørret og laks har jo ganske regelmessige vaner, og de holder til nært land på relativt grunn vann.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Nei har ikke sett den hehe
Regner med zoom var den største forstyrrelsen?
Vis hele sitatet...
Zoomen var grei i utgangspunktet men manglet gilde effkten på zoomen.
Hvis du har mulighet for så laste ned Planet Earth og se en episode gjør det. Men husk på at dette er så i høy klasse at det er nesten umulig.. Den høyeste ratingen har den også. Den kan gi stor glede av å utforske naturlivet og få det på film.
▼ ... over en måned senere ... ▼
http://www.youtube.com/watch?v=EfMoM7_xvGk

Har nu tatt meg til råd fra folket her og prøvd på nytt, bedre oppløsning og IKKE zoom bruk, filmet fra Altaelva i Finnmark.
Kritikk er lov
Sitat av KaiN Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=EfMoM7_xvGk

Har nu tatt meg til råd fra folket her og prøvd på nytt, bedre oppløsning og IKKE zoom bruk, filmet fra Altaelva i Finnmark.
Kritikk er lov
Vis hele sitatet...
Wow!
Er du samme fyr?!
Her er du virkelig inne på noe, jeg nøyt virkelig store
deler av denne videoen. Det er ikke alle klippene jeg mener
burde vært med, men ellers har du jo kommet deg
latterlig mye!

Videoen hadde en flott flyt med flotte bilder, det er ikke
mer som skal til i en naturvideo.

Hvis du fortsetter å leke deg kommer du til å bli dritflink.

Meget imponert!
Two thumbs up!
Sist endret av Walter White; 4. juni 2012 kl. 03:51.
Woop woop , veldig bra. Nå får du bare skaffe deg slider og en oljefylt-hode tripod så kan du lage noen epic vids
Hvilken kamera er det du har ?
Sitat av Walter White Vis innlegg
Wow!
Er du samme fyr?!
Her er du virkelig inne på noe, jeg nøyt virkelig store
deler av denne videoen. Det er ikke alle klippene jeg mener
burde vært med, men ellers har du jo kommet deg
latterlig mye!

Videoen hadde en flott flyt med flotte bilder, det er ikke
mer som skal til i en naturvideo.

Hvis du fortsetter å leke deg kommer du til å bli dritflink.

Meget imponert!
Two thumbs up!
Vis hele sitatet...
Takker takker, sjefen på jobb hadde også sett den å dermed fikk jeg masse ros.
Er samme person, laget meg en jalamekka kamerakran
Enig med noen av klippene var litt ute av stokk men trengte litt film stoff.

Sitat av Srbija Vis innlegg
Woop woop , veldig bra. Nå får du bare skaffe deg slider og en oljefylt-hode tripod så kan du lage noen epic vids
Hvilken kamera er det du har ?
Vis hele sitatet...
Har en oljefylt Sony stativ som kostet meg 2000,- angre jeg ikke hadde med meg strikk, har nu fått strikk i kameraveska.
Har en Canon LEGIRA HFR17, også en Sony HDV Fx1 som dette

Prøvde meg på noen andre av samme sort klipp igår http://www.youtube.com/watch?v=LeYe0yaZIpM.
Bruker en hjemmelaget mini kamerakran, failed litt med dolly glideren var ikke helt som forventet