Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 766
Hei.

Har en macbook pro som jeg har installert windows vista paa via bootcamp. Naa virker det som om windows har slettet mac partisjonen. Maskinen bruker saann ca 15 min paa og starte opp, og da gaar den rett inn paa windows. Hvis du holder option/alt inne saa kan man kun velge windows. Maskinen er evig treg og jeg har gitt opp/toer ikke bruke den.

Jeg har en del viktige bilder, dokumenter o.l som jeg maa ha. Jeg har bl.a alle animasjonene mine der (er animatoer). Jeg har ikke raad til aa miste dem, men jeg er tom for tanker. Noen som har tips? Hva burde/kan jeg gjoere? Hjeeeelp!

Takk for svar
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
1: Lær det denne gang: backup. To stykk takk.
2: Lag en Live-CD av en GNU/Linux-distro (Ubuntu. Finnes over fjorten guider på nett), start maskin fra CD, velg noe som «prøv Ubu», du finner filsystemene og filene dine, drar dem over på ekstern HDD.

Så installerer du Mac OS X igjen fra CD (om du har, og googler etter andre løsninger om ikke), og kjører Wintendo fra Parallells (om dét fortsatt eksisterer). Eller du prøver å Bootcampe på nytt. (Vurdér om du faktisk trenger Wintendo)
Tror du har valget om å restarte i OSX om du høyreklikker på Boot camp-ikonet nederst ved klokka i Windows. Du kan jo prøve det og se hva som skjer.
Hvis du ikke skal kjøre noen veldig tunge programmer i Windows, men bare kjøre Windows for å bruke til normal bruk(Office osv). Så burde du installere Vmware Fusion. Så kan du ha Windows kjørende virtuelt i bakgrunnen på Macen samtidig som du kan flyte imellom Mac og Windows på en maskin.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Problemet mitt er at jeg først innstalerte windows via bootcamp, så innstalerte jeg det vie vmware fusion så jeg kunne ha windows samtidig som mac (pga. jobb). så har jeg antageligvis trykket borti noe, så maskinen bare skrudde seg av, når jeg skrudde den på igjen så gikk den rett inn på windows (windowspartisjonen jeg innstalerte via bootcamp) så bruker den et halvt år på å komme seg inn på windows. Når jeg da skrudde den av igjen for å trykke på ALT eller OPTION som det heter på mac (man må det får å velge hvilken partisjon man vil starte macen fra) så får jeg kun opp windows partisjonen. Jeg har ikke mulighet til å velge at min mac skal åpne i OSX lenger. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal få startet opp macen min igjen, uten å innstalere noe som helst på nytt? Eller hvordan jeg kan hente ut bildene, filene og dokumentene fra OSX (som jeg ikke klarer å starte på maskinen lenger) ?

Hvis noe er uklart, så bare spør!

Tak for svar & tips!