Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4784
Jeg kom på en ting i dag når jeg og noen klassekamerater diskuterte alkohol og hva som var lov som mindreårlig. Og en ting vi var veldig uenige om var:

-Det er lov å drikke alkohol hvis du er over seksten, men ikke skaffe på noen måte.
-Det er lov til å brygge alkohol hvis du er over seksten.

Er det noen her som vet?

Takk!
Det er faktisk et godt spørsmål, tviler egentlig på at det finnes en lov som forbyr noen, uavhengig av alder å blande gjær, vann og sukker og la det stå noen uker. :P
Morsomt at dette temaet ble tatt opp idag da jeg og en venninne snakket om dette tidligere.

Vi var og litt uenige og vet ikke fakta. Men da jeg var under 16 på privatfest og purken stakk innom ble jeg bedd om å dra hjem da jeg var mindreårig. Men da jeg fylte 16 sa de ingenting på det.

Noen som vet 100% fakta her eller?
Sist endret av xfc-nate; 16. september 2010 kl. 00:03.
Professional Derp
xLodott's Avatar
Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år. Men det står ikke noe om drikking
Mener at hvis du er under 16 (eller var det 15?) så har politiet lov til å kjøre deg hjem hvis klokka er over 2300. Er absolutt ikke sikker på det, men jeg tror det er slik.

Ifølge wikipedia så er det ingen nedre aldersgrense på alkoholkonsumering,
".Hvis en person under 18 år får tak i alkoholholdig drikk og drikker dette i sitt hjem eller på privat eiendom, kan ikke denne personen straffes etter alkoholloven eller straffeloven"
http://no.wikipedia.org/wiki/Aldersg...holkonsumering
"Ingen aldersgrense.Hvis en person under 18 år får tak i alkoholholdig drikk og drikker dette i sitt hjem eller på privat eiendom, kan ikke denne personen straffes etter alkoholloven eller straffeloven"

http://no.wikipedia.org/wiki/Aldersg...holkonsumering
xfc-nate: Nei, den kriminelle handlingen er begått av den som skaffer drikkevarene til personen under 18.

Ingridienser for brygging av alkohol (i alle fall flere av dem) har også 18 års grense, og ergo er man like langt med dette.
Sitat av Cikey Vis innlegg
xfc-nate: Nei, den kriminelle handlingen er begått av den som skaffer drikkevarene til personen under 18.

Ingridienser for brygging av alkohol (i alle fall flere av dem) har også 18 års grense, og ergo er man like langt med dette.
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekka var det ikke aldersgrense på gjær og sukker
Sitat av Cikey Vis innlegg
Ingridienser for brygging av alkohol (i alle fall flere av dem) har også 18 års grense, og ergo er man like langt med dette.
Vis hele sitatet...
Nå ble jeg nysgjerrig, hvilke ingrediense har aldersgrense?
vann?
gjær?
sukker?
hvete?
malt?

Edit: der kom du før meg Sneipen92
Sist endret av olli408; 16. september 2010 kl. 00:15.
Selvsagt, dersom du velger å bruke vanlig gjær til å lage f.eks vin så går det finfint... De som lager skikkelig vin bruker som regel ikke vanlig gjær som du kjøper på rema, og da blir det en annen sak.

Men at du klarer å lage sats med lovlig innkjøpte produkter er nok helt sant.

Min feil var å anta at man ville lage skikkelige saker. Beklager.
Sitat av Cikey Vis innlegg
xfc-nate: Nei, den kriminelle handlingen er begått av den som skaffer drikkevarene til personen under 18.
Vis hele sitatet...
Som blir deg sjølv i dette tilfellet? Vanskelig sak
Sitat av snuskatten Vis innlegg
Som blir deg sjølv i dette tilfellet? Vanskelig sak
Vis hele sitatet...

Første delen av svaret var rettet til ham som skrev at så lenge du hadde øl, og satt på privat grunn kunne ingen ta deg.

Dersom man brygger ølet selv blir det selvsagt en annen sak. Jeg tenkte i mitt svar på vin, hvor man trenger skikkelig vingjær, som det da altså er aldersgrense på, så det faller nok litt bort.

Du klarer helt sikkert brygge noe med alkohol uten at onkel blå kan ta deg.

Om det er verd noe, annet enn som et teoretisk utgangspunkt for diskusjon er en annen sak...
SELFØLGELIG er det ikke lov og gjøre det!! det er ikke lov og lage allkohol hjemme det er bare lov på brygerier!
Sitat av mordierhawt Vis innlegg
SELFØLGELIG er det ikke lov og gjøre det!! det er ikke lov og lage allkohol hjemme det er bare lov på brygerier!
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om du spøker eller svarer seriøst. Men uansett, joda det er lov å brygge øl hjemme
Litt usikker på lovverket rundt det når du er mindreårig, men det er lov å legge vin og øl her i landet, brenne sprit derimot er forbudt ved lov. Grunnen er vel så enkelt som at resultatet du potensielt kan få av HB-apparatet har så høy alkoholprosent at det regnes som et narkotisk stoff her i Norge.
Sist endret av Restyle; 16. september 2010 kl. 00:36.
vis dere har hørt om hjemme brent så er ikke det lov!
Sitat av mordierhawt Vis innlegg
vis dere har hørt om hjemme brent så er ikke det lov!
Vis hele sitatet...

Ja, men det er forskjell på hjemmebrenning og å lage alkohol. Alkohol kan du lage ved å simpelt blande gjær sukker og vann. Hvis dette står i gunstig temperatur i en viss tid (noen uker?) så vil det gjære og bli alkohol. Dette er helt lovlig. Det som ikke er lov er å destillere(brenne) satsen(det gjærete sukkervannet). Altså du kan lage alkoholen men du får selvfølgelig ikke noen sterk drikk av dette.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ja, men det er forskjell på hjemmebrenning og å lage alkohol. Alkohol kan du lage ved å simpelt blande gjær sukker og vann. Hvis dette står i gunstig temperatur i en viss tid (noen uker?) så vil det gjære og bli alkohol. Dette er helt lovlig. Det som ikke er lov er å destillere(brenne) satsen(det gjærete sukkervannet). Altså du kan lage alkoholen men du får selvfølgelig ikke noen sterk drikk av dette.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ulovlig å blande sukker gjær å vann, da dette kalles en sats å nesten utelukkende brukes til brenning. For at noe slikt skal være lovlig så skal det tilsettes en viss andel frukt. Hvor mye frukt som skal til vel jeg ikke, men det går vel mest på skjønn.

Litt kjedelig å komme mindreårig å full til politiet å påstå at man drikker helt lovlig helt til han tar fram blokka å anmelder deg for å ha en halvliter sats

Sitat av Restyle Vis innlegg
Litt usikker på lovverket rundt det når du er mindreårig, men det er lov å legge vin og øl her i landet, brenne sprit derimot er forbudt ved lov. Grunnen er vel så enkelt som at resultatet du potensielt kan få av HB-apparatet har så høy alkoholprosent at det regnes som et narkotisk stoff her i Norge.
Vis hele sitatet...
Er nok helst for å kontrollere alkoholforbruket å for å forhindre branner/eksplosjoner i tettbebygde strøk.
hva skal til for og lage sats da? går det ann og drikke seg full vis jeg blander vann, gjerd og sukker? kan det stå i rom tempratur? kan alltids plassere det inni pc kabinettet for der er det værtfall varmere.
Å drikke seg full på sats er absolutt ikke å anbefale. For det første så smaker det helt jævlig og for det andre så får du bakrus fra helvete. Brygg vin eller øl.
Å fremstille alkohol, både ved gjæring og destillasjon, burde være almenkunnskap. Til og med ville elefanter vet at frukt gjærer.
Sitat av paddus Vis innlegg
hva skal til for og lage sats da? går det ann og drikke seg full vis jeg blander vann, gjerd og sukker? kan det stå i rom tempratur? kan alltids plassere det inni pc kabinettet for der er det værtfall varmere.
Vis hele sitatet...
Tenker du å blande en kvinne med vann og sukker for å lage sats?
Nei, bruk heller turbogjær (aldersgrense på 18 år).
Du får kjøpt en veldig fin gjær på Europris, Saga Super Atomic mener jeg den het.

Fremgangsmåte og slikt kan enkelt googles.
http://norsk.amazingstill.com/
Der er Hele prossessen. Delene du trenger finner du på Europris og nærmeste Matvare butikk. kose deg
Hvis du man ikke klarer å lage nogenlunde drikkbar alkohol, så er det et tegn på at man ikke bør drikke i det hele tatt. Ålage noe som går ann å drikke med litt velvilje er ikke et større problem enn det er å drikke det. Er jo bare å sette en sats(vingjær) med noe tørket frukt i, så lar man gjæren synke, tapper over på ny dunk, lar all resterende gjær synke, og tapper. Klaringsveske hjelper på. Da har en gjærfri "vin" som går an å drikke hvis man blander det ut. Smaker jo dritt, og ville aldri drukket det selv, men det er ikke vanskligere enn å knyte skoene sine. Hvis man vil ha noe som er godt lager man øl. Lettvint, og skal ikke mye trening til for å få en øl som faktisk er direkte god.
Sitat av polizei Vis innlegg
Hvis du man ikke klarer å lage nogenlunde drikkbar alkohol, så er det et tegn på at man ikke bør drikke i det hele tatt. Ålage noe som går ann å drikke med litt velvilje er ikke et større problem enn det er å drikke det. Er jo bare å sette en sats(vingjær) med noe tørket frukt i, så lar man gjæren synke, tapper over på ny dunk, lar all resterende gjær synke, og tapper. Klaringsveske hjelper på. Da har en gjærfri "vin" som går an å drikke hvis man blander det ut. Smaker jo dritt, og ville aldri drukket det selv, men det er ikke vanskligere enn å knyte skoene sine. Hvis man vil ha noe som er godt lager man øl. Lettvint, og skal ikke mye trening til for å få en øl som faktisk er direkte god.
Vis hele sitatet...
Eventuelt bare lage god vin, jeg lagde denne hurtighvitvinen, som ble veldig god, alle som har smakt den synes den er god

Det er bare å følge oppskriften, jeg lot den stå ett par dager ekstra da, pga. latskap

TIPS: Bland vinen med sprite/schweppes, så blir det som en sterk rusbruk som smaker godt(ikke det sånn smirnoff ice faenskap). Cirka 70% vin og 30% brus. Hvis du lager rødvin kan dette blandes med nesten alt av kullsyreholdig drikke, farris er veldig godt
Vel..
Jeg er atten nå, men har brygget hvitvin / rødvin siden jeg var 15. Bare å bestille fra vinklubben.no det, det er ikke ulovlig for deg å kjøpe, og heller ikke ulovlig for dem å selge til deg. Og det er heller ikke ulovlig å lage vinen, men det som er ulovlig er å selge vinen (Uansett alder), gi den til andre mindreårige (For da skaffer jo du dem alkohol..), brenne vinen (Da blir dette brennevin, som altså går under hjemmebrent).

Du kan drikke vinen selv, gi bort til folk over atten (Jeg ga selvsagt vin til folk under atten også, jeg solgte gjerne noen liter i russetiden )

Så altså: Alle mindreårige kan lage sin egen vin og drikke den HELT LOVLIG.

En gang var jeg overstadig beruset og ble kjørt hjem. Fryktet ikke at politiet skulle reagere på vinproduksjonen min, men sier likevel dette: Politiet visste hvor gammel jeg var (16), og at jeg hadde hvitvin i flaska jeg drakk av, så når de spurte om hvor jeg hadde fått tak i hvitvinen, svarte jeg at jeg hadde laget den selv på rommet. Da de kjørte meg hjem, så de jo selvsagt at jeg hadde vin stående. Dette ga de BLANKE i. Nettopp fordi det er lov

EDIT: Vil forøvrig anbefale Chablis hvitvinen. Den betegnes som "Verdens beste hvitvin", og er deilig, for å ikke snakke om billig innkjøp av gjær osv

Ja, så glemte jeg å si: Alt som kan fremstilles på lovlig måte av personer over atten (Hjemmebrent er ikke lovlig), har mindreårige også lov til å lage. Øl, vin, mjød, WHATEVER.

MEN, hehe:
Jeg laget også hjemmebrent ved siden av. Dette begynte jeg med etter at politiet hadde vært på besøk og sett vinproduksjonen (For da bestemte jeg meg for å aldri mer ha besøk av politiet :O )
Sist endret av Hybelkanin1; 16. september 2010 kl. 22:46.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Alkohol kan du lage ved å simpelt blande gjær sukker og vann. Hvis dette står i gunstig temperatur i en viss tid (noen uker?) så vil det gjære og bli alkohol.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk en pakke iste til å gjære engang, det lukta ikke godt oO

(Det skal sies at dette var et prosjekt i fra naturfaglæreren på HS. Som er tørlagt alkoholiker.)
Sist endret av xfc-nate; 21. september 2010 kl. 07:04.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er ulovlig å lage hjemmebrent, uansett alder. øl og vin er greit.
Sist endret av psilonaut; 23. desember 2010 kl. 01:49.
Sitat av Anton Vang Vis innlegg
Turbogjær og bryggeutstyr som man vil bruke om du tenker å drikke det du lager, er det i utgangspunktet. Jeg har ved flere anledninger kjøpt dette på Europris og betalt med bankkort som viser at jeg er 15 år uten at dette førte til problemer.
Vis hele sitatet...
Det er ingen lov som sier at man må være 18 for å få kjøpt slikt, MEN:
Alle butikker bestemmer selv hvem de vil selge til. Og Europris på enkelte steder praktiserer nemlig det å nekte personer under 18 å få kjøpt. Dette kan de dessverre gjøre helt lovlig.

Har også opplevd at jeg, da jeg var under atten, fikk kjøpt bryggeutstyr i min kasse, mens kompisen min ble nektet (Han var i en annen kasse ca. samtidig som meg), så dette er også avhengig av kasseren.

Vil uansett anbefale alle å bestille fra nettet.