Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2277
Hei,

Ble stilt et spm i dag hvor det ser ut som om det er umulig å finne et ordentlig svar på.

Når man får førerkortet er det en prøveperiode på 2 år. Prikkbelastning under prøveperioden teller dobbelt. Altså, får man 1 prikk under prøveperioden, teller det som 2.

Til spørsmålet: Hvis Ola har 6 prikker under prøveperioden, vil de bli gjort om til 3 prikker når prøveperioden er over?
Det sier seg selv.
Nei, selvfølgelig ikke. Loven har ikke tilbakevirkende kraft på noen måte.
Trådstarter
Da gjelder vel 3-års perioden, dvs at prikkene blir fjernet etter 3 år.

Synes dette er latterlig. Helt greit at bilførere blir prikkbelastet dobbelt så hardt under prøveperioden, men når de har passert prøveperioden, hvorfor skal ikke prikkene bli gjort om til det antallet de hadde vært hvis det ikke var prøveperiode.

Hvis Ola får 3 prikker(teller som 6) 1 uke før prøveperioden hans er over, så vil de 6 prikkene forfølge han i 3 år.

Hadde bare vært mye enklere hvis prikkene ble omgjort etter 2 års prøveperiode. Føreren har tross alt vist at han er kjøredyktig nok mtp at han ikke har mistet førerretten i prøveperioden. Hvorfor skal han da bære på straffen som gjaldt under prøveperioden(3 prikker ekstra), når prøveperioden hans er over? Virker bare ulogisk
Sist endret av KingJay; 8. mai 2013 kl. 04:29.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Helt greit at bilførere blir prikkbelastet dobbelt så hardt under prøveperioden, men når de har passert prøveperioden, hvorfor skal ikke prikkene bli gjort om til det antallet de hadde vært hvis det ikke var prøveperiode.
Vis hele sitatet...
Hvis man har seksuell omgang med en mindreårig og får fem år i fengsel, hvorfor skal ikke straffen annulleres når den mindreårige fyller seksten?
Trådstarter
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Hvis man har seksuell omgang med en mindreårig og får fem år i fengsel, hvorfor skal ikke straffen annulleres når den mindreårige fyller seksten?
Vis hele sitatet...
Fordi man ikke har prøveperiode når man har seksuell omgang med en mindreårig.
Sist endret av KingJay; 8. mai 2013 kl. 07:04.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av KingJay Vis innlegg
Fordi man ikke har prøveperiode når man har seksuell omgang med en mindreårig.
Vis hele sitatet...
strafferammen er like fullt presistert tydelig når man begår ugjerningen.
Det virker ulogisk for deg som må følge loven. For de som lager loven er det logisk med tanke på at det er mange unge som kjører uvettig og det er mange ulykkestilfelle i den aldersgruppa. Derfor er høyere straff ett virkemiddel for å få ned den statistikken.

Bare ta straffen og kjør pent i tre år. Kjør forresten pent i 50 år.
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det virker ulogisk for deg som må følge loven. For de som lager loven er det logisk med tanke på at det er mange unge som kjører uvettig og det er mange ulykkestilfelle i den aldersgruppa.
Vis hele sitatet...
Er ikke det som diskuteres. Anbefaler deg å lese innleggene mine om igjen.
Sist endret av KingJay; 8. mai 2013 kl. 08:21.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Da gjelder vel 3-års perioden, dvs at prikkene blir fjernet etter 3 år.

Synes dette er latterlig. Helt greit at bilførere blir prikkbelastet dobbelt så hardt under prøveperioden, men når de har passert prøveperioden, hvorfor skal ikke prikkene bli gjort om til det antallet de hadde vært hvis det ikke var prøveperiode.

Hvis Ola får 3 prikker(teller som 6) 1 uke før prøveperioden hans er over, så vil de 6 prikkene forfølge han i 3 år.

Hadde bare vært mye enklere hvis prikkene ble omgjort etter 2 års prøveperiode. Føreren har tross alt vist at han er kjøredyktig nok mtp at han ikke har mistet førerretten i prøveperioden. Hvorfor skal han da bære på straffen som gjaldt under prøveperioden(3 prikker ekstra), når prøveperioden hans er over? Virker bare ulogisk
Vis hele sitatet...
Ser hva du mener, men man må fortsatt ta konsekvensene av handlingene sine, prøvetid eller ikke. Reglene er der for din og alle andre sin sikkerhet, og dette kunne jo vært unngått med å ikke få noen prikker til å begynne med, noe som ikke burde være så vanskelig egentlig.

Og har man 6 prikker i stede for 3 så vil man automatisk kjøre bedre for man vil ikke miste lappen. Og da ser man jo at systemet fungerer. Så er i grunn ikke så ulogisk, for trur ikke det er meningen at man skal tenke:
"YES nå er jeg ferdig med prøvetid! Nå kan jeg være litt mindre oppmerksom når jeg kjører!"
Leksa for meg ble 7 prikker med tilhørende x antall bøter å betale i samme periode. Ca 3 år siden nå og har ikke hatt noen overtredelser siden, tror ikke det blir noen heller, såfall tilfeldig mer enn gjentatte overtredelser.

Så det har da fungert i mitt tilfelle..
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Xineoiaf Vis innlegg
Og har man 6 prikker i stede for 3 så vil man automatisk kjøre bedre for man vil ikke miste lappen. Og da ser man jo at systemet fungerer. Så er i grunn ikke så ulogisk, for trur ikke det er meningen at man skal tenke:
"YES nå er jeg ferdig med prøvetid! Nå kan jeg være litt mindre oppmerksom når jeg kjører!"
Vis hele sitatet...
det gjelder ikkje alle for å si de sånn
har selv fått 6 prikker og 4900 i bot for noen uker siden.
ble stopt bare litt over en uke etterpå for de mente eg kjørte uvettig og sinnsykt fort, var bare heldig han ikkje hadde måling på meg ellers hadde eg mistet lappen.
fikk mye kjeft i hvertfall :P
ikkje lært mye uten om at eg blir nervøsen når eg har biler bak meg som eg føler følger etter meg.
kjører likt den dag i dag, bare litt senere på motorveien, mye purk der.
Om du ikke klarer å lære av straffen din, så er jo det bare deg det går ut over. Om du gjør en overtredelse til, mister du lappen i 6 mnd og får ny prøvetid.
Klarte selv å få 8 prikker i prøvetida, venter på ny oppkjøring nå. Men får du 6 prikker i prøvetida har du 6 etterpå også. Prikkene har du i 3 år, uavhengig om du fikk de i eller etter prøvetida. Men mister du lappen, har du ingen prikker når du får igjen førerkortet.