Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2047
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legger denne anonym for er litt flaut, jeg har ikke peiling. Men kan bankene gå konkurs eller i shut down etterhvert de også sånn at man mister pengene som er der?

Mener å ha lest en gang at når man inngår kundeforhold med bank står det med liten skrift i den lange avtalen at det løper en risiko ved å miste alt om noe skjer med banken.

Er det smartest å ta ut alle sparepenger i cash nå?
Naturligvis er det mulig at bankene går konkurs, de er ikke immune. Spørsmålet er om det er realistisk.

Cash is always king
Alle norske banker er medlem av bankenes sikringsfond. Alle innskudd er dekket med inntil 2 millioner pr person og pr bank.
Sist endret av bruisepristine; 14. mars 2020 kl. 18:25.
Forsvinner sparepengene mine, så regner jeg med at gjelden min også gjør det.
Ikke noe å bekymre deg for om du ikke sitter på verdier over 2 mill, i hver bank.
Pengene dine er forsikret gjennom Bankenes Sikringsfond
Uvaksinert 👍
Bankenes sikringsfond er vel heller ikke utømmelig?
Sitat av daffe Vis innlegg
Bankenes sikringsfond er vel heller ikke utømmelig?
Vis hele sitatet...
Nå er du så langt ut i ett scenario som er lite sansynlig at det kommer til, at det nærmer seg grensen til hysteri. Du har større problemer lenge før det går så langt.
De som svetter mest nå er vel de som sitter på børsen, den har sunket... er ingen grunn å ta ut alt, men selv har jeg tatt ut endel kontanter å ha på lur , da jeg bare har ett kredittkort! Er også sikrere å ha pengene i banken enn masse kontanter i lommeboka som du kan bli ranet for!
Det er mer sannsynlig at bankene trykker så mye penger at de blir verdiløse.
Sist endret av Sanjar; 14. mars 2020 kl. 19:00.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Det er mer sannsynlig at bankene trykker så mye penger at de blir verdiløse.
Vis hele sitatet...
Det er bare Norges Bank som har lov til å trykke norske penger.
Uvaksinert 👍
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Nå er du så langt ut i ett scenario som er lite sansynlig at det kommer til, at det nærmer seg grensen til hysteri. Du har større problemer lenge før det går så langt.
Vis hele sitatet...
https://e24.no/internasjonal-oekonom...sikringsfondet

I 2015 var det vel litt over 17 milliarder i sikringsfondet. Hva er det oppe i nå?
hvor mange med sparepenger på f eks 250.000 må til før man har brukt opp f.eks 17 milliarder? Ca 70.000 separere. Så hvis man sier at 10.000 sparere krever tilbake 2millioner så er det tomt? Er det urealistisk? Kan være regnefeil da det er mange nuller ute og går.
Sitat av daffe Vis innlegg
https://e24.no/internasjonal-oekonom...sikringsfondet

I 2015 var det vel litt over 17 milliarder i sikringsfondet. Hva er det oppe i nå?
hvor mange med sparepenger på f eks 250.000 må til før man har brukt opp f.eks 17 milliarder? Ca 70.000 separere. Så hvis man sier at 10.000 sparere krever tilbake 2millioner så er det tomt? Er det urealistisk? Kan være regnefeil da det er mange nuller ute og går.
Vis hele sitatet...

Sier ikke noe på logikken din, poenget mitt er at det er så langt unna realiteten akkurat nå, at det er latterlig å bruke energi på det i det hele tatt. Hele norge har strengt tatt andre ting å prioritere akkurat nå, og det er der fokus burde ligge for oss alle

Du trenger ikke sparepengene dine om du ligger spadd ned 6 fot under, gjør du? Likskjorten har ingen lommer.
Sitat av petter-s Vis innlegg
Forsvinner sparepengene mine, så regner jeg med at gjelden min også gjør det.
Vis hele sitatet...
Hehe nei du gjelden din eier du til den gjort opp eller du har funnet evig hvile. Om du derimot har mer enn 2 mill på konto og mister nattesøvnen med tanker om bankkonkurs så kan du ta grep. De færreste er jo i den knipen at de har for mye sparebanker slik at det øvre taket blir et problem. Men for de som måtte være i en "så problematisk" situasjon at de har langt over 2 mill på sparekonto så er det bare å flytte overskuddet over 2 mill til en annen bank. Taket på 2 mill gjelder per bank og per kontoinnehaver. Så skal du ta igjen nattesøvnen så del opp pengene i flere banker.

Det er dog kun kontantinnskudd som dekkes. Aksjer og verdipapirer kan skrives i null - slik det skjedde i DNC og Kredittkassen etter jappetiden.