Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1485
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når man er straffedømt kvinne og det er kvinnefengsel man skal sone i, er det noen her som kjenner til hvordan man kan gå frem for å søke soning i kjønnsdelt fengsel? Må det gjøres før innkalling, eller etter innkalling, og kan man for eksempel søke om overføring fra et fengsel til et annet om man først har fått plass eller påbegynt soning et sted?

Er det normalt eller er dette noe kriminalomsorgen kan stusse på at man ønsker å takke nei til tilbud om kvinnefengsel?

Hva tenker andre her om kvinner i kjønnsdelt fengsel?

Man hører at mange kvinner opplever seksuell trakassering i fengsel med menn, men vi vet også at kvinner i kvinnefengsel diskrimineres i forhold til både soningsforhold, aktivitetstilbud og rehabiliteringstiltak så på den måten anses det bedre å sone i kjønnsdelt fengsel.

Omgås menn og kvinner sammen i friområdene, under aktiviteter og kan henge sammen, eller omgås man kun for eksempel i skolen under overvåkning i fengselet og holdes helt separat ellers?

Kvinnen dette gjelder kommer bedre overens med menn og ser for seg å trives bedre i kjønnsdelt fengsel enn i et rent kvinnefengsel, med først og fremst eldre kvinner og hvor kvinnene har mer celletid og lite aktivitetstilbud. Kanskje noen kvinner her inne også som vil dele litt om deres erfaring i kvinnefengsel vs kjønnsdelt fengsel?
Jeg vet ikke noe om kvinnefengsel, men kan si noe om kjønnsdelt fengsel (landsfengsel, sikkert annerledes på mer åpne steder). Det var lite kontakt mellom kjønn, de er på en egen avdeling, deler ikke fellesareal og kan ikke besøke/få besøk av de mannlige innsatte. Husker ikke helt hvordan delingen var på jobb og trening. Men generelt så prøver man å skille, fordi mange av kvinnene som er i fengsel er særlig sårbare for utnytting. I og med at det var så mange færre kvinner, så var det ikke så godt tilrettelagt for aktiviteter for dem. De hadde litt formingsaktiviteter på avdelingen. Jeg kan tenke meg at aktivitetstilbudet kanskje er bedre i et rent kvinnefengsel, men det må noen andre si noe om. I alle fall får man vel et litt større miljø da, enn å kun omgås sånn ti andre innsatte gjennom hele soningen.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Snakker du av erfaring som innsatt i kjønnsdelt fengsel evn hvilket?

Vi har hørt mye forskjellig, bla om Bergen fengsel at menn kan omgås med, benytte seg av og pimpe prostituerte innsatte. At menn og damer knuller på kjøkkenet i kjøkkentjenesten osv, om enn skjult så hvertfall mulig. om dette er kompis selvskryt veit jeg ikke. Men hørt fra andre om andre fengsler at damer får samme tilbud om musikkstudio, terapihund og rusrehab som de mannlige innsatte og at det er lett å bli venner fordi man omgås på tross av kjønn i luftegård osv. Vet ikke om noen kan bekrefte eller avkrefte noe av dette.

Har også hørt fra en ansatt betjent i et tredje kjønnsdelt fengsel at det er strengt og ingen omgang mellom kjønn utenom noen få på spesialstudier som går sammen, men følges tilbake til celle og kvinneavdeling rett etterpå, og at samme gjelder for søndagsmesse hos presten.

Kan godt skjønne at det ikke er særlig inspirerende å havne i kvinnefengsel når man leser Veronica orderud som klagde på at det eneste aktivitetstilbudet var å helle grytekluter på bredtvedt og etter Insider dokumentaren fra Sarpsborg om at damene måtte dele celle med tre andre der. Personen det gjelder har fått en lang dom så det er greit å ha litt ting å gjøre der inne.
Jeg er enig i at soningstilbud til kvinner ikke er godt nok, og kvinner i fengsel har en overvekt av en del sårbarhetsfaktorer. Vet ikke hvor mye eller hvor nyttig info jeg har til deg, men send en pm om du vil spørre om noe. Ellers er det er nok flere freaks som har mer førstehåndskunnskap om fengsel enn meg