Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1099
Slitt med angst i 3 år, er ny fyllt 18. gått til bup i 4 år da jeg har bipolar osv. prøvd det meste terapeutisk samt som jeg går på Lamictal mot både bipolar og angst. Men angsten er stuck.

Brukt/bruker lyrica men hører så jævla my negativt om det og det skremmer meg litt.

150mg i 2-3 år i perioder hver dag. Ikke på resept. Mamman min får det for leddsmerter og gap hun også.

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bedre denne angsten? Medisiner? Tips? Tar imot alt. Kan jeg bli frisk eller er jeg misslykka for resten av livet mitt?
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Balderxj Vis innlegg
Slitt med angst i 3 år, er ny fyllt 18. gått til bup i 4 år da jeg har bipolar osv. prøvd det meste terapeutisk samt som jeg går på Lamictal mot både bipolar og angst. Men angsten er stuck.

Brukt/bruker lyrica men hører så jævla my negativt om det og det skremmer meg litt.

150mg i 2-3 år i perioder hver dag. Ikke på resept. Mamman min får det for leddsmerter og gap hun også.

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bedre denne angsten? Medisiner? Tips? Tar imot alt. Kan jeg bli frisk eller er jeg misslykka for resten av livet mitt?
Vis hele sitatet...
Det kommer anbefalinger om trening og sunt kosthold, jeg har prøvd dette uten noen som helst effekt. Angst er angst, og har man aldri slitt med det burde man kanskje ikke komme med tips.

Jeg har brukt benzo i perioder, Diazepam, Clonazepam, Alprazolam og tilogmed Sobril, selvom sistnevnte har liten til ingen effekt. De andre funker bra, bare sørg for å ta det i moderate doser.
Betablokkere funker også veldig bra for meg, det er fordi hjertebank er en av mine triggere og dermed minker sjansen for at angsten slår til. Jeg kjenner ikke til din angst så du får avgjøre selv om det er aktuelt for deg.

Lykke til og god bedring.
Jeg tar Effexor og seroquel. Funker veldig bra mot angst.
Det er helt klart sjanser for å bli frisk eller bedre og det at du er såpass ung er en fordel for da er hjernen mere formbar.
Snakk med fastlegen din om henvisning til angstavdelingen på Modum Bad, de fremste i landet. Om du ikke får plass der kan innleggelse på ordinær psykiatrisk avdeling også være til hjelp, du får eksponering og intensiv trening. Du sier du har prøve det meste terapeutisk men det kan du ikke ha gjort når du enda er så ung, terapi er ofte noe man må gå i over mange år for at det man sliter med skal løsne. Så ukentlig oppfølging av psykolog og innleggelser, gjøre en innsats for å bli bedre og øve på verktøyene du får, og en støttekontakt/psykiatrisk sykepleier en gang i uka er noe som på sikt kan behandle angsten og hjelpe deg å bli kvitt den og ikke bare bedøve den.

Det er ikke bra at du bruker beroligende piller fra moren din, gjør deg veldig disponert for å utvikle avhengighet.. Og da kan du være fucked.
Sist endret av celtseus; 7. mai 2023 kl. 19:31.
New generation
colakork's Avatar
Jeg var usikker som ungdom selv pga jah, livet er rart ikke sant. (Det blir bare rarere og hardere, men du lærer deg å bli hardere og rarere selv av livets gang)

Det er opp til deg om du skal gå rundt med angst til du lærer å kjenne og forstå følelsen eller om du skal medisinere den delen av deg bort til du dør.

Hvilken versjon av deg tror du hadde vært best egnet som en venn, ektemann, sønn, bror og far?

En fyr som sleit seg igjennom det til han til slutt forsto sine egne følelser og tanker - sånn han kan hjelpe, lære og forstå andre som trenger hjelp

Eller en kar som ikke vet så mye egt, fordi han sitter bare hjemme og går tur rundt nabolaget av og til når det er lite folk ute?

Det du opplever er å være selvbevisst konstant. Det er en gave og en forbannelse.

Hvis du går igjennom flammene så møter du deg selv på andre siden, og den personen kan fortelle deg akkurat hvordan du skal gå for å ikke brenne deg mens du går igjennom ilden.

Du skal ikke fikse alt nå. Du skal bare gå til butikken av og til , møte opp på nav og si du ikke kan jobbe pga angst og vil ha hjelp i eget tempo til å bli tilvent å være rundt mennesker.

Få hjelp til å komme deg ut. Ikke få hjelp til å bli komfortabel der du er nå.
Jeg har bipolar og angst. Bruker buspirone. Det funker og er c preparat. Lett å få resept på
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av colakork Vis innlegg
Jeg var usikker som ungdom selv pga jah, livet er rart ikke sant. (Det blir bare rarere og hardere, men du lærer deg å bli hardere og rarere selv av livets gang)

Det er opp til deg om du skal gå rundt med angst til du lærer å kjenne og forstå følelsen eller om du skal medisinere den delen av deg bort til du dør.

Hvilken versjon av deg tror du hadde vært best egnet som en venn, ektemann, sønn, bror og far?

En fyr som sleit seg igjennom det til han til slutt forsto sine egne følelser og tanker - sånn han kan hjelpe, lære og forstå andre som trenger hjelp

Eller en kar som ikke vet så mye egt, fordi han sitter bare hjemme og går tur rundt nabolaget av og til når det er lite folk ute?

Det du opplever er å være selvbevisst konstant. Det er en gave og en forbannelse.

Hvis du går igjennom flammene så møter du deg selv på andre siden, og den personen kan fortelle deg akkurat hvordan du skal gå for å ikke brenne deg mens du går igjennom ilden.

Du skal ikke fikse alt nå. Du skal bare gå til butikken av og til , møte opp på nav og si du ikke kan jobbe pga angst og vil ha hjelp i eget tempo til å bli tilvent å være rundt mennesker.

Få hjelp til å komme deg ut. Ikke få hjelp til å bli komfortabel der du er nå.
Vis hele sitatet...
Driver du og ber folk ikke skaffe hjelp med mentale vansker? For... ikke gjør det. Det er vanskelig nok om man sparker ned dører.
Sist endret av robhol; 8. mai 2023 kl. 21:07.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Å be folk holde ut skjer i norsk helsevesen også, samt er en naturlig innbakt del av arbeidslinja. Ikke vær så indignert. Det er en gave og et sterkt fortrinn å jobbe, samtidig er det å holde ut urett, ubehag, støy, påkjenninger og regelrett belastning. I den grad vi kan bære oss selv styrkes vår nasjon og våre lokalsamfunn. Ingen kategorisk anbefaling i den ene og andre retningen fremstår sosialt trygg, vitenskapelig og økonomisk.

Og, dette er lært atferd. Både hjelpeløshet og selvstendighet er til dels lært atferd. Hva man oppfordrer i andre har med egne verdier å gjøre, som kan ha tradisjoner historisk langt lenger enn dag 1 på dette forumet

Hva er da sutring uten kilder eller argument mot slike størrelser

Forøvrig overser du en kontekst robhol, denne personen er inne i behandlingsløp allerede
Sist endret av meaculpaUIO; 8. mai 2023 kl. 21:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Se om det er noen som kan tilby metakognitiv atferdsterapi. Er bipolar og er inne i mitt 4. år uten depresjoner og medisinfri. Er også effektivt for angstlidelser.

Jeg var alvorlig syk i nærmere tjue år så det er håp.