Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 27995
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er jo svært sjeldent at en film/serie er historisk korrekt
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig,, sjelden "Hollywood"++ har alt på stell der. Har en tendens til pisse (kald det dramatisering) litt på alt som ikke er nordamerikansk.

eks: I filmen THOR er Heimdall (den hvite ås eller den hviteste av alle æsene) spilt av Idris Elba..http://www.imdb.com/title/tt0800369/?ref_=sr_2

Eller mr. C Farrell spiller en blond homofil i filmen Alexander..

om jeg ikke husker helt feil gikk Bill Clinton ofentelig ut og beklaget til De engelske WW II veteranene etter at filmen U-571 viste amerikanske soldater som kapret den tyske ubåten. Og ikke engelsmennene som faktisk gjennomførte denne oprerasjonen som filmen utspiller seg fra..

Blir litt som å forveksle Flamen (dansk mots. mann) med Max Manus..

mer nærlingene er vel også Heros of Telemark (1965), var ikke alle fra gunerside som synes det var så veldig bra gjennfortalt i filmen. Men de fikk i det minste kreden..

Kan vel si at jeg synes at History Channel også blir mer og mer Drama og litt konspirasjon ettervert.
http://www.history.com/shows/ancient...-time-traveler

The Vikings er helt grei som underholdning.. Bare litt syn at det ikke utgir seg mer for det..

legger til denne liken om det som var bakrunnen til kritikk av U-571

http://en.wikipedia.org/wiki/U-571_(film)
Sitat av M4zN Vis innlegg
Hvilken serier om vikinger? har aldri hørt om noen andre en denne, og filmer ofc.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=0REGhDG6h_c

Tror kanskje denne var mer historisk korrekt ^_^
Sist endret av Limptobe; 3. mai 2013 kl. 11:25.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vikings er en okay serie, men med sløv start og ofte dårlig dialog. Serien er slet ikke så bra som f.eks Games of Thrones
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sett 2 episoder, men dette blir for dårlig.
Serien begynner med at det slåss i baltikum (noe de svenske vikingene sto for), så drar de samme vikingene over til England/Lindisfarne (noe norske vikinger gjorde), uten at de visste om landet i vest eller snakket språket dems! (noe som også er tull, fordi "tungemålet" var nokså likt, mer så enn i dag i de nordiske landene + England og store områder av Tyskland.) Og navnene er tatt ut av tid og sted, Ragnar Lodbrok var Dansk Svensk fra Ynglieætten, noe som ikke plasserer han på vestlandert, og han må ha vært guttungen da han plyndra Lidisfarne, om han virkelig dro til Lindisfarne. Med så dårlig historieforståelse og tolkning, klarer jeg ikke å nyte de bra slåss scenene...vent litt, er jo bare "perverse" mord uten god slåssing! Gidder ikke gi den serien her en sjanse til.
Ser heller walking dead, mer historisk korrekt...

Også uvisst om Ragnar Lodbrok noensinne har eksistert...
Sitat av stakkadallen Vis innlegg
Sett 2 episoder, men dette blir for dårlig.
Serien begynner med at det slåss i baltikum (noe de svenske vikingene sto for), så drar de samme vikingene over til England/Lindisfarne (noe norske vikinger gjorde), uten at de visste om landet i vest eller snakket språket dems! (noe som også er tull, fordi "tungemålet" var nokså likt, mer så enn i dag i de nordiske landene + England og store områder av Tyskland.) Og navnene er tatt ut av tid og sted, Ragnar Lodbrok var Dansk Svensk fra Ynglieætten, noe som ikke plasserer han på vestlandert, og han må ha vært guttungen da han plyndra Lidisfarne, om han virkelig dro til Lindisfarne. Med så dårlig historieforståelse og tolkning, klarer jeg ikke å nyte de bra slåss scenene...vent litt, er jo bare "perverse" mord uten god slåssing! Gidder ikke gi den serien her en sjanse til.
Ser heller walking dead, mer historisk korrekt...

Også uvisst om Ragnar Lodbrok noensinne har eksistert...
Vis hele sitatet...
Der ga du jo egentlig svaret ditt selv. "Usikkert om han har eksistert". Derfor kan de ta seg en del kunstneriske friheter. Det er underholdning, ikke en dokumentar - selv om den går på history channel. Akkurat som Spartacus-serien som veldig mange ble sur på fordi den visstnok ikke var historisk korrekt... Det er underholdning, veldig god underholdning!
Jeg likte ikke serien så veldig godt, men så noen episoder nettopp fordi jeg er interessert i historisk korrekthet. En dramaserie kan ikke dømmes fra de samme kriteriene som en dokumentar. Det er gøy å se hvordan de har løst dette med å gjenskape en bestemt tid og samtidig gjøre det kult å se på.

Det som gjør saken mer komplisert, er at produsentene har reklamert veldig med at alt er historisk korrekt til minste detalj. Denne påstanden er nok mer ment for det amerikanske publikummet. En vanlig tv-seer i Amerika kjenner selvsagt ikke like godt til vikingtiden som oss. Samtidig som de også har et litt annet forhold til hva "historisk korrekt" egentlig betyr. I USA er det mest en gimmick...

Sånn sett så er det en ganske standard Hollywood-tilpasning av et bestemt univers: Odin høres kult ut, og stavkirker er kule å se på. Så begge må med. At århundrer med skipsbyggingstradisjon og navigeringskunnskaper blir funnet opp av én fyr i løpet av en ettermiddag, er jo typisk sånt som skjer på film. Når de selv sier at alt er riktig, så faller det selvsagt litt på steingrunn her i Skandinavia. Men det er absolutt "Hollywood-historisk korrekt".
De 3-4 første episodene er kjedelige. etter det syns jeg det ble mye bedre.
Det minner meg litt om et for så vidt fiffig triks som 20th Century Fox brukte da de lanserte X-files på 90-tallet. Pilotepisoden var basert på en sann historie om en militærpilot som mente at han var blitt bortført av romvesner. Episode to og utover var selvsagt kun fantasi, men serien var allerede lansert som "basert på en sann historie", og mange fortsatte å tro det langt utover i sesongene... En lur måte å lage PR, selv om det ikke er helt sant.
Er det bare meg som ikke finner serien?
Sitat av Hacker Vis innlegg
Er det bare meg som ikke finner serien?
Vis hele sitatet...
Hvor leter du?
Burde da ikke være vanskelig å finne den?
Sist endret av Bombasa; 2. november 2013 kl. 14:50.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvor leter du?
Burde da ikke være vanskelig å finne den?
Vis hele sitatet...

Den ligger ikke på

http://hbonordic.no/web/hbo/series/all
Noen som har informasjon om når sesong 2 av denne fantastiske serien kommer? Vet at det er bekreftet en sesong 2, men finner dessverre ikke så mye annen informasjon...
Sitat av sk1ppy Vis innlegg
Noen som har informasjon om når sesong 2 av denne fantastiske serien kommer? Vet at det er bekreftet en sesong 2, men finner dessverre ikke så mye annen informasjon...
Vis hele sitatet...
http://www.idigitaltimes.com/article...ew-trailer.htm

Trolig våren 2014, men ingenting er bekreftet.
På slutten av siste episode sto det vel noe sånt som "More to come in 2014", mer enn det er vel ikke sagt tror jeg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bra poeng om Vikings og virkeligheten.
Det kom en ny "trailer" på IMDB i går, det bekreftes det februar
Har sett serien nå på TV2 Zebra, og må si meg sånn høvelig fornøyd. Som flere andre her er jeg temmelig usikker på den historiske korrektheten, men det er likevel en del historisk riktige ting. Skal ikke nevne i detalj, denne posten er ikke for det.

Og så da er det SYKT sexy damer de har i serien (iallefall av og til), det trekker uten tvil positivt opp. Nå er dét jo en liten selvfølge i sånne type serier (referer til GofThrones, HBO ROme, etc etc), men veldig kult å se "ekte skandinaviske vikingdamer" i aksjon.

Når det kommer til underholdningen er den jevnt over ganske grei. Jeg satt klistret til den nå to dager i romjula.
Alt i alt vet jeg ikke hva slags karakter jeg ville ha gitt serien, men etter min smak og behag er den bedre enn Game of Thrones uten tvil (GoT er altfor far fetched, denne var passlig, ..jeg ønsker en del autentiske saker).

Vikings er en 'fin' nok serie den, jeg kommer til å fortsette å se. Men den slår aldri serien fra HBO jeg virkelig beundrer.., nemlig Rome. Dét var saker det!
Sist endret av aeon_illuminate; 28. desember 2013 kl. 00:34.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Håper du aeon_illuminate referer til Lagertha?
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Håper du aeon_illuminate referer til Lagertha?
Vis hele sitatet...
Jepp..., er jo kanskje spesielt Aslaug og Lagertha jeg referer til. Men flere også forsåvidt!
Sist endret av aeon_illuminate; 28. desember 2013 kl. 00:46.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg klarte nesten ikke se ferdig fordi det var så utrolig historisk ukorrekt. Hva er greia med at regissøren tydeligvis tror brunt var den eneste fargen som eksisterte i vikingtiden. Og hva er greia med sidecuts, hodebånd og en hel del andre usakelig gjenstander og bekledninger. Bruken av lær er også ekstremt overdrevet. Alle går rundt i brune lærtunikaer og mørke pelser, men det er jo ull og lin som var vanlig. Gjerne med farger.
Vis hele sitatet...
Det er jo en utenlandsk serie. Hva faen kan man forvente?
På vikings sin instagram sto det at sesong 2 skulle komme ut en eller annen dato i midten av februar.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå har første episode av sesong 2 kommet! Vet ikke om den er klar på HBO Nordic ennå, men finnes i alle fall på bukta.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan jeg få hjelp her inne til å finne noen fete bilder av Ragnar, gjerne i kamp. Vurderes å brukes i en tatovering!
Sitat av Mmathisen Vis innlegg
Kan jeg få hjelp her inne til å finne noen fete bilder av Ragnar, gjerne i kamp. Vurderes å brukes i en tatovering!
Vis hele sitatet...
Få en tatovør til å lage en fiktiv viking, ikke tattover Travis Fimmel på kroppen din..
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Få en tatovør til å lage en fiktiv viking, ikke tattover Travis Fimmel på kroppen din..
Vis hele sitatet...
Takk for svar...