Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 32621
Nysgjerrigper
Gulosten's Avatar
Sitat av Badgerconda Vis innlegg
Ble veldig nysgjerrig på hva som kan være den eksakte grunnen til at denne episoden er bannlyst. Sendte en mail til nrk jeg, håper på å få svar.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at episoden ble bannlyst er vell at Mummipappa dumper "avfallet" rett i havet på slutten av episoden.
hvordan vet dere at den er bannet egentlig?
Kan jo umulig være bannlyst, jeg synes nå å huske at jeg så denne episoden når jeg var mindre.
Sitat av magnet Vis innlegg
hvordan vet dere at den er bannet egentlig?
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/I_Mummidalen#Sesong_2


Sitat av Skateward Vis innlegg
Kan noen forklare hva som egentlig er greia? Kommentarene på den videoen er full av kids som skriker de er fra artige. Noen som har bildet fra artige?

Edit: Etter en kjapp tur innom fant jeg det.
Vis hele sitatet...
Det hele begynte vell med dette bilde, tipper jeg: http://www.artige.no/bilde/33809 ?
Sist endret av Prentasid; 5. juli 2012 kl. 03:07.
Frem til noen kan vifte med en kilde som faktisk viser at den er bannlyst så vil jeg anse dette som piss.

Bannlyst? Hva betyr det?

Har kongen i statsråd gått ut mot episoden? Har NRK ikke villet vise den? Ville VHS-selskapet ikke gi den ut på VHS? Organiserte foreldregrupper seg mot episoden etter den ble vist? Ble den sensurert?



Jeg setter meg i Googlebilen og kjører litt rundt for å se om jeg ser noe jeg.
Så vidt jeg vet er det noen mummi episoder som er bannlyst i vesten fordi de rett og slett er for skumle for barn. Det var jo tross alt japanere som lagde serien, og de har en helt annen kultur når det gjelder demoner og lignende saker. Ser for meg at denne episoden kan være bannlyst fordi den demonen i treet er for skummel?

Det wikipedia har å si om episoden:

Forbudt i Norge *
Trivia:
Første og eneste opptreden av tredemonen.

Dette støtter vel oppunder teorien min om at tredemonen er problemet med episoden
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Kamrud Vis innlegg
Så vidt jeg vet er det noen mummi episoder som er bannlyst i vesten fordi de rett og slett er for skumle for barn. Det var jo tross alt japanere som lagde serien, og de har en helt annen kultur når det gjelder demoner og lignende saker. Ser for meg at denne episoden kan være bannlyst fordi den demonen i treet er for skummel?

Det wikipedia har å si om episoden:

Forbudt i Norge *
Trivia:
Første og eneste opptreden av tredemonen.

Dette støtter vel oppunder teorien min om at tredemonen er problemet med episoden
Vis hele sitatet...
Var ikke det finlenderne som lagde det da? Det jeg alltid har hørt.
Mummitrollet er en barnebokfigur skapt av den finlandssvenske forfatteren og tegneren Tove Jansson gjennom en serie bøker utgitt på 1940-tallet og framover. Bøkene blir ofte kalt Mummibøkene og handler om Mummitrollet og de andre fantasiskikkelsene i Mummidalen. Det er også lagd flere tegneserier om Mummitrollet, dokkefilmer for TV og en europeisk-japansk animasjonsserie for TV og kino, I Mummidalen. I Nådendal i Finland er det dessuten anlagt en fornøyelsespark på grunnlag av historiene og figurene fra Mummidalen.
Vis hele sitatet...
Jo, du har rett, Choobe, men japanerene lagde TV serien.
Sist endret av Dimergon; 5. juli 2012 kl. 14:37.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Badgerconda Vis innlegg
Ble veldig nysgjerrig på hva som kan være den eksakte grunnen til at denne episoden er bannlyst. Sendte en mail til nrk jeg, håper på å få svar.
Vis hele sitatet...
Har du fått svar nå? I så fall, del det med oss!
Sitat av kmt94 Vis innlegg
Har du fått svar nå? I så fall, del det med oss!
Vis hele sitatet...
Fikk bare en mail hvor det stod at de ikke har noen informasjon om hvorfor episoden er bannlyst. Kjedelig!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som vet hvor man kan kjøpe/laste ned denne episoden og alle sesongene av Mummi på norsk?
Jeg sende akkurat en E-mail til NRK som Badgerconda gjorde og spurte om denne episoden noen gang var vis på tv og om denne episoden var til salgs eller om den var gitt ut på norsk vhs
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Jeg sende akkurat en E-mail til NRK som Badgerconda gjorde og spurte om denne episoden noen gang var vis på tv og om denne episoden var til salgs eller om den var gitt ut på norsk vhs
Vis hele sitatet...
Sweet!
Hold oss oppdatert med hva de svarer da
Sitat av Vice Vis innlegg
Noen som vet hvor man kan kjøpe/laste ned denne episoden og alle sesongene av Mummi på norsk?
Vis hele sitatet...
Tviler på at denne i det hele tatt er dubbet til norsk, da de sikkert bestemte seg for å forby den før de dubba den. Uansett, de aller fleste episodene kan du kjøpe i DVD-pakker på tre-fire episoder per DVD. For å søke det opp kan du bruke serien sitt navn: I Mummidalen.
Sitat av Vice Vis innlegg
Noen som vet hvor man kan kjøpe/laste ned denne episoden og alle sesongene av Mummi på norsk?
Vis hele sitatet...
CDON har endel av de her. Dog veldig stiv pris om du skal kjøpe alle.

Var på rema for litt siden, der hadde de to som jeg kunne se til 99,-.
Hadde vært morsomt å samle på disse. Tidløs underholdning spør du meg!

Edit; om du søker på "I mummidalen" på bukta så finner du mange. Fikk lasta ned 25 stk for noen uker siden, men ser ut så det kan ta sin tid uten seeds.
Sist endret av Creat1ve; 3. august 2012 kl. 17:32.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hey freaks! fikk savar fra NRK i dag! og dette er svaret:
(Behold SaksID i emnefeltet hvis du svarer på denne e-posten)

Hei.

Jeg ser at "I Mummidalen" episode 50, av i alt 52 episoder ble sendt siste gang søndag 12.08.07 på NRK1.

Om serien er utgitt på VHS har jeg ikke oversikt over. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med SF Norge som har rettigheter til å gi ut serien på VHS eller DVD.




Med vennlig hilsen
NRK www.nrk.no
Informasjonsavdelingen
Publikumsservice
Roy Martin Kristiansen, Informasjonskonsulent
Post: 8608 Mo i Rana
Tlf: 815 65 900 Fax: 75 12 27 77
mailto:info@nrk.no
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Hey freaks! fikk savar fra NRK i dag! og dette er svaret:
(Behold SaksID i emnefeltet hvis du svarer på denne e-posten)

Hei.

Jeg ser at "I Mummidalen" episode 50, av i alt 52 episoder ble sendt siste gang søndag 12.08.07 på NRK1.

Om serien er utgitt på VHS har jeg ikke oversikt over. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med SF Norge som har rettigheter til å gi ut serien på VHS eller DVD.




Med vennlig hilsen
NRK www.nrk.no
Informasjonsavdelingen
Publikumsservice
Roy Martin Kristiansen, Informasjonskonsulent
Post: 8608 Mo i Rana
Tlf: 815 65 900 Fax: 75 12 27 77
mailto:info@nrk.no
Vis hele sitatet...
tok sin tid gitt