Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 853
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Hei kjære medfreaks!

Min bror har en gammel med dog ålreit PC som han har vært så snill å donere bort til meg. Og siden jeg driver på VG3 Data elektroniker kunne jeg tenkt meg å sette opp en web- og filserver til privat bruk, for å ha noe å eksperimentere på.

Det jeg lurer på er om dere har noen forslag til distribusjoner og programmer jeg burde bruke!
Jeg har litt erfaring med Ubuntu server fra før, men vet ikke om dette er det beste til dette bruket. Er grønn på andre distroer, men er over middels interessert i data, så skal nok kunne finne fram uansett! : p

Hardware er som følger:

Hovedkort:
- MSI KT6 Delta

RAM:
- PC3200 2x512MB

HDD:
- WD Caviar 250 GB (IDE)
- WD Caviar 120 GB (IDE)
- AT Fireball LCT 15 Quantum 20 GB (IDE)
- WD Expert 18 GB (IDE)
- WD Caviar 200 GB (SCSI)

SCSI kontroller:
- Tekram DC-390F

PSU:
- 360W

Det hadde også vært kult å fått til en RAID løsning på et eller annet vis, bare for å ha prøvd dette med Linux også.

På forhånd takk!
- Mr. Insane
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Last ned debian.

Boot

Installer

under install velg "File server" og "Webserver" eller etter install skriv "apt-get install samba apache2"

Ferdig.

Når du sier "RAID-løsning" tenker du da softwareRAID ? LVM.
Men RAID med så mange forskjellige størrelse disker er passelig mongo.
Sist endret av AtXbYeA; 10. januar 2012 kl. 21:48.
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Trådstarter
Takktakk!

Ja, vet at det er litt idiotisk med så mange forskjellige størrelser, men nå har jeg strengt tatt ikke bruk for så mye plass heller. Har bare lyst til å prøve meg litt fram!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Takktakk!

Ja, vet at det er litt idiotisk med så mange forskjellige størrelser, men nå har jeg strengt tatt ikke bruk for så mye plass heller. Har bare lyst til å prøve meg litt fram!
Vis hele sitatet...
Det har inget praktisk formål og i mange tilfeller umulig å RAIDe forskjellige disker, så bruksområdet eller lærenytten i det er lik null.
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Trådstarter
Yess, den er grei! Takk for svar!
LVM er genialt til sånt.

Du kan samle mange disker sammen til en "disk" som kan mountes. De trenger ikke være samme størrelse osv.

Det er veldig enkelt å komme i gang med LVM :-)
Sist endret av flexd; 12. januar 2012 kl. 13:12.
LVM, ZFS eller BRTFS så kan du kose deg med forskjellige disker...

men anbefaler å ha systemdisken(e) utenfor dette mikkmakket