Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1132
Hei skal formatere PCen for å legge inn Ubuntu mer permament. For å kunne benytte all plass på harddisk, så jeg trenger et program som skriver over de dataene som ligger der nå så jeg har en tom harddisk å ta det fra ''skrætsj'' på.

Hørt noe om Eraser men vet ikke hvordan det fungerer, er det minnepenn eller hva er det? Og hvor lang tid tar det?
Du kan gjøre dette i installeren for ubuntu. Om de ikke har et grafisk verktøy for det (noe jeg tviler på) kan du uansett bruke fdisk i konsollet for å fjerne alle partisjoner på en disk
Det følger med et diskbehandlingsverktøy i installasjonsprogrammet til Ubuntu, slik at du kan formatere, splitte / slå sammen partisjoner før du installerer Ubuntu.
Sist endret av Dimergon; 10. januar 2012 kl. 18:51.
Under installasjonen velg at du skal formatere og bruke hele disken, det er veldig unødvendig å skrive over hele harddisken, holder å slette referansene mellom OS->Harddisk
Da gjør jeg nok det, husker ikke så godt som jeg trodde er jo ikke mange ukene siden jeg installerte Ubuntu.
Men hvis jeg skal lage en partisjon nå da?
Du må nesten utdype litt.
Hva mener du med nå?
Hvilken harddisk?
Sitat av reaVen Vis innlegg
Du må nesten utdype litt.
Hva mener du med nå?
Hvilken harddisk?
Vis hele sitatet...
Jeg har en harddisk med to partisjoner/ deler. Og skal installere en med kun Ubuntu. Men hvis jeg bestemmer meg for å installere f.eks Win8 igjen når det kommer. Hvordan gjøres det?
Når Win8 kommer stikker du inn dvd-en, velger hvilken partisjon eventuelt formaterer partisjonen, og vips så har du Win8.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av reaVen Vis innlegg
Når Win8 kommer stikker du inn dvd-en, velger hvilken partisjon eventuelt formaterer partisjonen, og vips så har du Win8.
Vis hele sitatet...
Og ingen dualboot ettersom windows' bootmgr skriver over GRUB\LILO-loaderen, deretter en livecd med ubuntu og skriver over windows' bootmgr med GRUB\LILO igjen.
Var faktisk det jeg tenkte ble det letteste selv

Men det funker ikke for meg i dag... OSX cden funker ikke og heller ikke Ubuntuen! Men enda har jeg CD/DVD ROM som 1 pri og harddisk som 2 pri.