Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 11947
Var en heisatur i Tibet i oktober, og bodde på et nydelig, gammelt hotell i Lhasa. En morgen skulle jeg på en arrangert busstur med en gruppe reisende, for å se litt av landet og fjellene. Jeg tok med meg litt mat, masse musikk og en liten tepose som jeg hadde tatt med hjemmefra. Teposen haddde jeg på forhånd åpnet forsiktig, tømt ut innholdet, og fylt med fint opphakket fleinsopp fra hjemlandet. Så stiftet jeg sammen posen igjen og la den i en tepakke sammen med masse andre teposer. Det var helt umulig å se hva den inneholdt. Dette var meget viktig, for jeg skulle reise gjennom Kina med den, og kinesisk snut er ikke så koselig å havne i klørne på.

Jeg var i Kina i ca. en uke i forskjellige storbyer før vi satt kursen mot Tibet. Dit skulle vi reise med en helt ny jernbane, som forøvrig også er verden høyestliggende. Togturen var fantastisk, men det er strengt tatt en annen historie. Selve trippen fant nemlig sted oppe i fjellene et par timers kjøring ut av Lhasa.

Så, bussen kjørte ut av hovedstaden og oppover en smal, snirklete vei langs en elv. Mens de andre satt og knipset bilder og skravlet med guiden, tok jeg på meg headsetet mitt og åpnet teposen min. Jeg helte ned det som var der, kanskje to gram sopp, og lente meg tilbake til Shpongle's "And the day turned to night".

Utsikten var upåklagelig, og jeg har masse fine bilder å se tilbake på. Bussen klatret lynkjapt oppover fjellene, for sjåføren vår kjørte som et svin, og tutet hele tiden. Over alt langs veien var det satt opp påbudt tute-skilt, så andre trafikanter skulle høre oss på lang avstand.

Soppen begynte å melde sitt nærvær, og de enorme skyene som hang over fjellene ga plass for gode, varme solstråler. Nesten oppe på toppen stoppet vi ved en gjeng fjellfolk som hadde stilt seg opp ved veien med jakokser og geiter. Dette var en turistfelle kan man si, for straks vi steg ut av bussen var de rundt oss og skulle ha penger for alle mulige slags småting. Jeg gav en liten jente en seddel og fikk lov til å kose litt med jakoksen hennes og ta et bilde av oss.. Det var ganske interessant å stå der med hendene i den tjukke pelsen på dette store dyret, mens jeg anstrengte meg for å oppføre meg akseptabelt.

Vi kjøret omsider videre ned i en dal, til en gigantisk avlang innsjø, som strakte seg flere kilometer. Den lå på ca 4600 moh, og var like turkis som lagunene rundt øyperlene i stillehavet. Vel fremme ved vannet gikk alle ut og jeg satt på en genial cd som heter "Mystery of the Yeti" og tulset meg en tur alene. Jeg satte meg på en stein like ved vannkanten og ble sittende og meditere der. Det var så klart en stund sterkt preget av tibetansk buddhisme, og følelsen av å være i kontakt med en urgammel visdomskilde. Jeg kjente energien fra generasjoner av fjellfolkets trollmenn bevege seg rundt meg, og kunne ikke annet enn å føle en viss respekt for kulturen og landet jeg var gjest hos.

Hallusinasjonene mine var ikke av den ville, opprørske typen, men minnet mer om en lavdosering dmt. Fargene var enormt sterke, og den turkise innsjøen og de snøhvite fjelltoppene brant seg nesten fast i øynene. Sola som skinte gjennom de massive skyene så helt majestetisk ut, og nærværet av den kosmiske kraften noen mennesker kaller Gud var veldig klart tilstede.

Langt i det fjerne, på andre siden av vannet så jeg en liten båt som la ut fra land. Den ble større og større, og til slutt kom den helt bort til der hvor jeg satt. Ut av den steg fem fiskere, som kom nysjerrig bort til meg. De snakket så klart ikke engelsk, men guiden vår kom etterhvert bort og oversatte.. De fortalte at de levde av å fiske i vannet der, men de så ikke ut til å ha noe fisk nå. De så herdet ut, og jeg fikk inntrykk av at de var sultne. Så jeg gav dem maten min, og det satt de stor pris på.

Jeg satt der med de, og tankene mine vandret mellom sjamanisme, buddhisme og diverse andre spirituelle, filosofiske og naturvitenskapelige tankerekker. Terence Mckenna's eventyr, kvantefysikkens mysterier, min plass i universet, hinduistisk mytologi osv. Jeg har aldri følt en slik ro. Verken før eller siden. Jeg var i total balanse med universet, og så bare et uendelig hav av muligheter foran meg. Det eneste jeg manglet var et merskum og litt nepalesisk hasj =) Men den tanken kom først i ettertid..

Etter en stund takket vi for oss, og kjørte videre i bussen ned til hovedstaden. Soppen virket fortsatt litt og jeg bestemte meg for å se mer av byen mens jeg fortsatt hadde form. Å gå gjennom gatene i Lhasa er en merkelig afære. Spesielt hvis du er blond og kommer fra Norge. Alle skal se på deg, og jentene skal gjerne peke og hviske litt også.. Hyggelig på en måte, men litt skummelt og, Spesielt på sopp..

Kort oppsumert er vel dette den beste settingen for en tripp jeg noen gang har hatt. Det spirituelle nivået av opplevelsen kan jeg heller ikke klage på, og de visuelle gledene har blitt til minner for livet. Så skal du noen gang til Tibet, så ta for guds skyld med deg litt psilocybin


http://www.youtube.com/watch?v=MQRuxGw0N0o
Sist endret av mentalmelt; 2. juli 2009 kl. 17:33. Grunn: youtube-link
Wow. Må si at du har kommet med (tre?) veldig fine triprapporter i det siste! Tusen takk for flott lesestoff
Bra rapport! Dette blir det KP av.

Nå fristet du meg tilogmed til å dra til Tibet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Fantastisk mentalmelt! Du trekker nivået på forumet opp tre hakk :-). Nydelig rapport!
Den desidert beste rapporten jeg har lest på dette forumet, og norshroom's i tillegg, hittill :P..
og jeg har fulgt med en god stund..
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Woah. Første bildet så litt fake ut, egentelig.

Nydelig triprapport, kanskje den beste jeg har lest. Høres digg ut og trippe i Tibet
Sinnsykkt. Jeg misunner deg. Bra rapport som vanlig.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Takk for all positiv tilbakemelding.. Setter pris på det
Flere rapporter kommer nok etterhvert..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Utrolig bra rapport! Skulle vært flere slike, jeg misunner deg virkelig opplevelsen.
Wow. Vakkert... Simply vakkert!
Dette var veldig interesant å lese. Likte spessielt godt at du hadde med noen bilder.
misunner deg utrolig mye for den trippen god raport som alltid mentalmelt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg ser at en eller annen jævla idiot har kopiert og limt rapporten min inn under navnet mentalmelt på Norsk Buddhistisk debattforum:
http://dhammanor.informe.com/viewtopic.php?t=144

Har bedt de om å fjerne den nå. Trodde virkelig at folk hadde bedre ting å ta seg til enn å holde på sånn. Om den som har gjort dette leser det jeg skriver nå, så vennligst ikke gjør dette igjen. Det er både irriterende og respektløst.
God rapport mentalmelt Kp til deg.

om jeg hadde...
Nydelig rapport
Bra rapport! KP
Fet rapport. Dog jeg har alltid sett for meg Tibet som litt frodigere?
Sist endret av Digital Hybrid; 29. august 2007 kl. 10:05.
nydelig rapport.. Hørres ganske fett ut å reise ut til tibet, men som som vanlig" keep up the good work"
Flott rapport og takk for at du deler de fantastiske bildene som gjør til at ettersmaken av rapporten blir dobbelt så god. kp jah
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Digital Hybrid
Fet rapport. Dog jeg har alltid sett for meg Tibet som litt frodigere?
Vis hele sitatet...
Ja, slettene er mye grønnere der på våren og om sommeren. Men jeg var der på høsten, og i tillegg ligger dette vannet et godt stykke over tregrensa

edit:
Fant forresten navnet på innsjøen. Den heter Yamdrok-Tso, alternativt yangzhuoyonghu, og ligger mellom Lhasa og Bhutan. Dukket også opp en del flere bilder på google. Sykt kult sted =)

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamdrok_Lake
Sist endret av mentalmelt; 10. mai 2009 kl. 13:30. Grunn: link
Flott rapport!
Fikk litt brålyst til å ta samme turen etter å ha lest den.
KP.
▼ ... over en uke senere ... ▼
veldig bra
▼ ... over en uke senere ... ▼
hørtes sinnsykt kult ut mann! der skulle jeg også ha vært for å si det sånn:=) fin rapport foresten....
Har faktisk drømt meg vekk i de bildene ved opp til flere anledninger. Faktisk de 4 siste trippene har bildene der blitt tatt opp for å ha i bakgrunnen
Ja dette var saker, mentalmelt. Det vanker selvfølgelig KP. Favorittrapporten min så langt. The exact right entheogen, at exactly the right time in exactly the right place. Virker som det stedet var så perfekt fra før av at du ikke burde tatt noe større dose heller. Akkurat nok til å øke sensitiviteten for "the unseen" i de magiske fjellene. Og som Trespasser sier: De bildene er gorgeous!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Blir aldri lei av denne historien
Er det mulighet for flere bilder mentalmelt?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hørtes morro ut :]
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Wow, bildene er utrolig fine. Kan se for meg hvor magisk det må være og sitte på bussen der og titte ut på den utsikten.
Reiste du alene? Jeg skal selv til Beijing et helt år etter sommerferien, hvem vet, kanskje jeg tar en liten ferie ut av beijing til et eller annet fint sted som dette=)
wow, nesta lit sur fordi at du ikke skrev den lengere
sitter å halvsover å drømmer meg vekk i historien og bildene, noe av det beste jeg har lest på forumet her KP
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
torsken:
Takk =) Jeg reiste med noen godt kjente.

christian.!.!:
Takk igjen, hyggelig å høre =)

JungleChick:
Ja, jeg har jo massevis, men det får holde med disse:







Sist endret av mentalmelt; 29. juni 2009 kl. 17:53.
Herlige bilder
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dette var saker! Høres ut som en opplevelse av den uvurdelige sorten, Kan jeg spørre om hvordan det var å forholde seg til nysgjerrige tibetanere- i Lhasa?
▼ ... noen uker senere ... ▼
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det var som sagt både merkelig, hyggelig og litt skummelt på en gang. Munkene var veldig opptatt av en visvavajra som jeg gikk rundt med, og jentene var vel mest opptatt av at jeg hadde lyst hår og blå øyne tipper jeg.

Generelt sett var befolkningen veldig hyggelige og nysjerrige, noe som naturligvis preget den allerede interessante opplevelsen min med litt ekstra spenning og kribling i magen.

Så var det jo enkelte som tydlig ikke likte at jeg var der, og som også ga uttrykk for dette på en eller annen måte. Jeg har imidlertid vært utsatt for merkeligere situasjoner noen ganger før, så det var ikke noe stort problem
Utrolig mektige og fantastiske bilder!

Utrolig fin rapport også!

Tibet er et land jeg virkelig har respekt for. Et sted jeg gjærne skulle besøkt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Herlig rapport kp!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Herlige bilder!
Og jeg må si at du virkelig valgte et ypperlig sted å ta sopp. Nice one !
▼ ... over en måned senere ... ▼
Høres ut som en fantastisk opplevelse. Er litt misunnelig, kjenner jeg. Flotte bilder også..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg likte denne rapporten svært godt, mest for det at du turet ja menst du allt var på en tur!
Noe som virket litt dristig, men det gikk vist bra
Det var fine bilder du hadde tatt og
▼ ... over en måned senere ... ▼
Raporten er kjempe bra,fikk plutselig kjempe-lyst på en tur til tibet...
Bildene var forresten også veldig fine.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dette hørtes helt fantastisk ut. Thanks for sharing!
Bless.
Du har utrolig fine triprapporter, jeg fikk en innlevelse av å være der. UTROLIG bra!
Sist endret av Dodecha; 5. mars 2009 kl. 11:33. Grunn: korrigert
▼ ... noen måneder senere ... ▼
herregud så vakkert!!! alltid hat lyst til å reise dit... kan tenke meg det var et sted å meditere

konge rapport! KP o.O
hørtes ut som en utrolig interessang reise, med mye fin natur og kultur.
Høres for meg ut som et opptimalt sted å ta noe som helst, bare slappe av, nyte naturen og alt rundt seg og tenke!
Må si jeg misunner begge turene dine.

Det er ved sånne settinger som det, du får mest ut av både hasj og psykedelika spør du meg.

Bra skrevet!
▼ ... over en måned senere ... ▼
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Klippet sammen de mest relevante snuttene som vi filmet denne dagen.
Bare som et lite tillegg til stemningsrapporten.

http://www.youtube.com/watch?v=MQRuxGw0N0o
▼ ... over en måned senere ... ▼
Takk for at du ville dele dette. Virket som det var en fin tur på alle måter. Flotte bilder og filmer. Til og med noen sjarmerende unger KP
Du skriver forresten ganske bra.