Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 12918
Tenkte å få meg en jobb i ca 1 mnd nå, tjene litt ekstra cash og ser jo at det er enkelt å få seg i det foodora. Timelønn på 140-150 ish.

Men er jobben blytung? Skal kjøre sykkel

Erfaringer?
Sist endret av bigdaddy; 12. juli 2020 kl. 19:52.
Blytung? Kommer vel litt an på kondisen det når du bruker sykkel....det er jo også noen som leverer for foodora som faktisk bruker bil har jeg sett. Så ja kanskje er det litt tungt siden noen velger å kjøre? Men du kan jo evt. bruke elsykkel? Vet ikke hvor du bor og hvor stort område du skal dekke, men om du får flere leveringer på hver sin ytterkant av ditt område så kan det vel bli litt lengde på turene? Men nå har vel en stor aktør som foodora laget et system som fordeler turene slik at hver tur blir kortest mulig slik at maten kommer kjappest mulig frem? Og da blir det vel håndterbart? Er jo folk som holder ut lenge som sykkelbud for foodora, så kan ikke være umenneskelig oppgave. Vet ikke åssen lønna er, om det er fast, time eller provisjon slik at du får høyere lønn jo flere oppdrag du rekker. Er det provisjon kan det kanskje føles hektisk - men det er jo bare en måned. Man klarer det aller meste i kun en måned. Tror nok det går bra. Blir du støl og sliten og det føles som du ikke fikser jobben får du få på plass en elmotor så du får litt hjelp.
Trådstarter
92 3
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Blytung? Kommer vel litt an på kondisen det når du bruker sykkel....det er jo også noen som leverer for foodora som faktisk bruker bil har jeg sett. Så ja kanskje er det litt tungt siden noen velger å kjøre? Men du kan jo evt. bruke elsykkel? Vet ikke hvor du bor og hvor stort område du skal dekke, men om du får flere leveringer på hver sin ytterkant av ditt område så kan det vel bli litt lengde på turene? Men nå har vel en stor aktør som foodora laget et system som fordeler turene slik at hver tur blir kortest mulig slik at maten kommer kjappest mulig frem? Og da blir det vel håndterbart? Er jo folk som holder ut lenge som sykkelbud for foodora, så kan ikke være umenneskelig oppgave. Vet ikke åssen lønna er, om det er fast, time eller provisjon slik at du får høyere lønn jo flere oppdrag du rekker. Er det provisjon kan det kanskje føles hektisk - men det er jo bare en måned. Man klarer det aller meste i kun en måned. Tror nok det går bra. Blir du støl og sliten og det føles som du ikke fikser jobben får du få på plass en elmotor så du får litt hjelp.
Vis hele sitatet...
En el-sparkesykkel hadde vært fett å kjøre rundt i ja. Men tror ikke de går med på det, bare sykkel, moped og bil.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Eh, ville heller søkt på matbutikk. Selv om det kanskje er litt sent for sommerjobb så er det (kanskje bare hos oss?) mye "sykefravær".
Trådstarter
92 3
Sitat av Duckie Vis innlegg
Eh, ville heller søkt på matbutikk. Selv om det kanskje er litt sent for sommerjobb så er det (kanskje bare hos oss?) mye "sykefravær".
Vis hele sitatet...
Sant. Hvorfor ikke foodora?
Så lenge du liker å sykle så ser jeg ikke store problemet så lenge det er en ekstra jobb. Får jo kombinert trening og jobb om det er noe du ellers hadde brukt tiden på

Men holder dei sykkelen ? Eller skal den kostnaden inkluderes i timelønna?
Om du går på EPO så tror jeg jobben er ganske lett
Om du har førerkort, vurder å kjøpe en Scooter til 5K.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
I Tromsø så kjører så og si alle Foodora og Wolt-budene. Sist jeg bestilte mat så kom det en fyr kjørende i en splitter ny Tesla.

Tromsø er jo bare en jævla bakke da med mindre du bor i sentrum eller langs kanten av øya, så sykkel her er dårlig stemning. Poenget er vel at det handler litt om hvor du bor, men 8 timer på sykkel om dagen hadde ikke jeg klart.
Elsykkel klarer bakker. Også i Tromsø.
Sist endret av ivar_oslo; 13. juli 2020 kl. 16:43.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Elsykkel klarer bakker. Også i Tromsø.
Vis hele sitatet...
Er vel ingen som tviler på det, men du må fremdeles produsere ganske mange watt selv, så med mindre du er bedre trent enn en bloddopa Armstrong vil du ikke holde ut en hel arbeidsuke.
Er du vant med å sykle og er i ok form så kan du sikkert klarer jobben. Sett av en dag og test deg selv ut, sykkel til diverse steder, opp og ned i byen og se om du orker å gjøre det hver dag. Mange i disse dager som vil jobbe for foodora, søkte selv om jobb der, er super trent og bra søknad, men ikke den beste sykkelen ( må sende bilde og beskrivelse av den ) fikk ikke jobb...
Sitat av Skepty Vis innlegg
Er vel ingen som tviler på det, men du må fremdeles produsere ganske mange watt selv, så med mindre du er bedre trent enn en bloddopa Armstrong vil du ikke holde ut en hel arbeidsuke.
Vis hele sitatet...
Hehe nei det kommer helt an på hvilken el-sykkel du har. En trenger ikke velge el-sykkel som kun har "pedal-assist". Som sykkelbud ville jeg nok valgt å kunne bruke motor selv om ikke pedalene brukes. Kanskje ikke helt etter boka men men.

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Om du har førerkort, vurder å kjøpe en Scooter til 5K.
Vis hele sitatet...
Vet ikke foodora godtar scootere? Men i "hele resten av verden" er jo scooter det foretrukne valget for bud. En ser det jo overalt i asia, syd europa, sør amerika.

Om foodora godtar scooter så er det jo et billig alternativ, det er lett å navigere rundt i byen på scooter, de har lavt forbruk og er billig i drift og scooteren kan sikkert selges til omtrent samme pris når jobben hos foodora er over. Så ja scooter må jo være riktig verktøy for ts.
Sist endret av _abc_; 14. juli 2020 kl. 00:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
"Blytungt" kommer an på formen. For en som er utrent og overvektig vil det nok være tungt, i hvertfall i starten.

For en som er relativt godt trent (meg inkludert i sommersesongen), vil "blytungt" være 300+ km på setet.

Alle av de få jeg kjenner som sykler/har syklet for Foodora har en felles interesse - de sykler også rekreasjonelt utenfor jobben, gjerne landeveissykling og har relativt bra utstyr.

Sykler du hver dag på alle årstider må du også regne med å skifte ut deler (kanskje hele sykkelen) minst én gang året, kanskje 2-3. Du må også skifte til vinterdekk/sommerdekk. Så du må også ta med de kostnadene i beregningen.
Sist endret av Søvndemonen; 15. desember 2020 kl. 13:58.
Her i Oslo er det mange som jobber med Foodora, og jeg ser en del av dem har registert at de "benytter" sykkel, men heller kjøper seg ett 24-timers pass på VOi / Tier og benytter dette i de 45 minuttene av gangen som denne billettene tillatter.
Så vidt jeg vet så er det ingen regel om at du ikke kan benytte egne fremkomstmidler.
I sverige så har VOi og Foodora valgt å inngå ett samarbeid utifra hva jeg forstår. https://www.breakit.se/artikel/25421...-elsparkcyklar

En 24-timers voi billett koster 59 kr så vidt jeg husker.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hørt om folk som har dratt inn 30-50.000 (før skatt?) I måneden på dette, så hvis man vil og kan så går det kanskje an?
Ser endel foodora folk med sykkel på buss også. Men under den værste corona tida så var det en fra foodora som brukte den matboksen de frakter mat i som paraply på det viset at han trødde hele drittn over hodet. Mtp corona så holder iallfall jeg meg unna foodora.. :P
Fodora har jo nå vært gjennom en lang prosess med fagforeningen der de som jobber der vandt frem en tariffavtale. Det er i og for seg ikke så værst. Det jeg har vansker med og forstå er hvordan de greier å generere inn penger til å betale alle ansatte inklusiv leie av lokaler. At folk eventuelt er så grenseløst late..
Sist endret av pipestilk; 15. desember 2020 kl. 21:36.