Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 5007
Hei!

Har vært et par år ute i arbeidslivet nå og kjenner smaken på å begynne å studere(er 23 år).

Har fått veldig mersmak på å jobbe med HR og tenker da å studere dette. For øyeblikket så er det to skoler jeg ser på, HK og BI. På HK så er det enten HR, organisasjonspsykologi og ledelse eller HR og personalledelse. På BI er det organisasjonspsykologi, HR og ledelse. Begge studieplassene tilbyr linja i både Bergen og Oslo som begge er aktuelle.

Så til spørsmålet mitt; er det noen som har erfaringer skole/fag/linje etc? Sliter veldig med å finne ut hvilken av skolene som egner seg best for meg. Er spesielt interesserte i personlige erfaringer fra akkurat de linjene, men også generelt om skolene.

Utifra researchen jeg har gjort så virker det som om Høyskolen har et rykte om å være litt mer "useriøst" eller at gradene derifra holder mindre verdi (fullt klar over at de alt der er også NOKUT-godkjent eller hva nå enn det heter og at fagmessig skal det være likt innhold/utdanning). Samtidig så er det en del skryt av Høyskolen pga det er mindre klasser og man får både lettere kontakt med foreleser og det fører til bedre studiemiljø. Sistnevnt så virker det som om det har blitt mye bedre det over de siste årene, og at det er bare ryktet som henger litt igjen.

På BI derimot så virker det mer "prestisjefylt" og at graden holder mer vekt, men det er jo enormt mye hearsay her på nettet. Ser ikke for meg at det er noe prestisje i BI over HK, men ingen anelse selv. Høres ut som svada. BI er også en større skole med flere elever og virker mer etablert, men igjen det er vanskelig å få noe konkret eller håndfast utifra tilfeldige kommentarer fra nettet. Ei hjelper det heller å spørre chatten hos begge skolene om forskjellene fordi de må svare "korrekt" og svarene blir aldri helt objektive.

Jeg kan avslutte med at jeg vet privatskole i Norge er lite kult, når man kan få gratis utdanning så enkelt og tilgjengelig som det er. Problemet ligger i at:
A. Jeg har ikke snittet til å komme inn på linjer jeg ønsker grunnet slapt arbeid på VGS, og er lite interessert i å ta opp fagene nå.
B. Om jeg vil studere til høsten 2020 så er jeg langt forbi søknadsfristen også.

Sooooo. Any inputs? Tar alle kommentarer, erfaringer og perspektiv
Vet ikke helt om det er relevant, men vet at økad linja på BI er veldig bra, og har generelt blitt anbefalt over andre privatskoler f.eks Kristiania
Jeg har ingen erfaring med skolene som student, men har uansett noen tips som kan hjelpe deg med å velge.

Du må undersøke arbeidsmarkedet og se litt i hvilken retning du ønsker å gå. Se på kvalifikasjonskravene på stillinger som virker interessante, og tenk litt på hvilken retning som sender deg nærmest der du ønsker å være. Du trenger ikke ha en klar karriereplan, men du bør mene noe om hvilke felt du ønsker å jobbe med. Ønsker du å jobbe med lønn, arbeidsgiverspørsmål, tariff osv, bør du gå for studiet med mest økonomi og juss. Er det endringsprosesser du ønsker å jobbe med, er ikke tallforståelsen like viktig.

Det neste du bør se på, er om studiet gir deg noe som kan gi deg snarveier inn hos en arbeidsgiver. Verden drukner ikke i rene HR-stillinger hvor kandidaten hentes direkte fra studier. Se etter praksismuligheter under studiet, se etter om de har arrangementer som tiltrekker seg arbeidsgivere, og se etter om det er mulighet til å ta studiepoeng som gir deg mer grunnleggende personalfaglig eller administrativ kompetanse. Husk at vi også kan hente virksomhetens fagfolk inn til HR-stillinger, og det er ikke bare studenter du skal konkurrere med. Sannsynligvis må du starte noe lavere enn det du egentlig ønsker, og det skader ikke å ha kompetanse som hjelper deg inn dit.

Når du har funnet den riktige, går du for den. Det er alltid noen som vil nedprioritere deg på grunn av studiested uansett hva du velger, men vitnemål er for de fleste viktigere enn skole.