Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 13045
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av nomore Vis innlegg
Men vil du anbefale noen å lære med en doning som er satt sammen av de billigste av de billige komponentene?
Vis hele sitatet...

Er en grund til att kjøreskolene ikke bruker gamle Ladaer, men ganske nye skikkelig biler..
My point exactly.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Rabbern: jeg har selv drevet med både rc heli og rc fly, så jeg er ikke helt borte her!
Om du mener ett heli til 1000,- er like bra som ett til 50.000,- gidder jeg ikke snakke mer med deg.
Så klart kommer det an på brukeren, men ett dyrere fly/heli er mer stabilt i lufta, det som var poenget mitt!
Vis hele sitatet...
Jeg driver jo litt med denne hobbyen selv.. på et lavt budsjett da jeg ikke har så mye å rutte med så da blir det mye lesing og lite flying da jeg vil ha noe som funker. Selvfølgelig er et til 50 tusen bedre enn et til 500 kroner, men begge funker.

Sitat av nomore Vis innlegg
Eg holder med Ignifer her, og har også erfaring fra både helikopter, fly og FPV.

Kvalitet KOSTER. Det er dermed ikke sagt at kvalitet = mester første gang man flyr. Men det kan bety forskjellen på å føle at man faktisk kan få dette til kontra at man gir opp fordi en regulator svikter. Igjen.

Når man vet hva man driver med og har erfaring så kjører man på med de delene man vil, i den prisklassen man ønsker. Når en regulator da svikter pga kulde eller kutter på 50% throttle så klarer man å feilsøke hvorfor, og bytte den ene regulatoren, i stede for å ikke finne ut av det og måtte bytte halve modellen før man tilfeldigvis bytter rett del. Been there, done that, got the t-shirt.

For å ikke snakke om manualer på chineglish, eller mangel på manual sådan. Mange produkter man kjøper fra Kina eller likesinnede mangler totalt manualer eller forståelse på hvordan disse lages. Når da kunnskapsnivået varierer fra ingenting til litt så kan det være særdeles utfordrende å motta en del med 15 kontakter på uten en forklaring på hva som skal hvor. Eller polariteten på kontaktene.

Som instruktør ser eg det også veldig ofte at selverklærte erfarne modellflypiloter gang på gang bestiller seg nye modeller fra HobbyKing. Ikke fordi at de ønsker seg flere modeller, men fordi de modellene de har fungerer dårlig, ikke er justert inn skikkelig eller er ødelagt etter en litt hard landing. Disse blir aldri gode i luften, men er veldig flinke på take off og på å bestille ting fra hobbyking.com. "Nei denne Cessnaen svinger hele tiden. Men eg har en ny på vei som sikkert er bedre". Trist.

Vi har et motto i klubben som sier "alt flyr med stor nok motor", med ei tilhørende myte om en av gamlekarene som fikk et søppelstativ til å fly(av den gamle store tunge metalltypen). Totalt mangel på aerodynamikk, men det "fløy". Man kunne helt sikkert ha festet kamera til det også, og brukt det til FPV
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg der! Jeg flyr modellfly selv om vind er min største fiende så er det ofte hos meg feilen ligger. F.eks så står haleroret litt feil da jeg ikke har tatt meg ''tid'' etter sist krasj. Og hovedvingen ble godt limt men jeg flydde for lenge og forventet at det skulle holde så den røyk under en loop f.eks.. så learning by doing.
Learning by doing er en vellprøvd metode. Men om verktøyet man bruker er av billigste sort er læringskurven brattere enn den trengte å være.
Alle er jo enig at jo bedre utstyr man har jo bedre blir forutsetningene for å få til noe bra bedre.

Syns det er kjipt at dere hakker ned på alle som mener man kan klare å få til noe med begrensede resurser for det er det jo beviselig mulig å få til. Ikke alle trenger utstyr til 20k. Kanskje bryr TS seg lite om selve rc-delen av prosjektet og mer om selve filmingen og hva et billig oppsett kan gjøre for han ikke hva man burde kjøpe for å bli verdens beste rc-helipilot. Hvis målet til TS er å filme er han kanskje ikke interessert i å høre hvordan han skal bli en awesome rc-flyger. Chill..
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg har selv hatt blant annet PicoStick fra GSW, vanskelig å finne noe billigere, morsomt fly, men det er jo ikke spsielt stabilt.
Men om du vil, så skjønner du hva jeg mener
men de bruker ikke ferrarier på kjøreskoler eller er det noe jeg ikke har fått med meg? De bruker vanlige nye biler, ikke supercars. Sier ikke at han skal kjøpe det billigste han finner, sier at han skal finne delene som tilsvarer en toyota. Billig men fortsatt driftsikker, og du trenger ikke ta opp lån hver gang den skal på verksted.
Sist endret av Sonic; 18. mars 2012 kl. 12:04.
Mitt poeng er at eg aldri vil anbefale trådstarter å gå for billigste løsning. Om andre gjør det så får de stå for det selv. Men som eg nevnte et annet sted, alt flyr med stor nok motor...
Siden dere rakker ned på dette billige do-it-yourself quad'n, hvilke alternativer vil dere komme med, som holder seg innenfor et budsjett på rundt 4000 ?

Det er jo en ting å ha 100 000 på kontoen man kan bruke på utstyr, da kjøper man gjerne noe til 15-20 000 uten problemer, hvis de VET at de kommer til å bruke dette mye, og behovet virkelig er der.


Men, for en person som tester ut dette for første gang, bare har 4000 kr disponibelt, og ikke vet hvordan framtidsplanene er.. Vil det da være lurt av personen å spare opp til 15 000, kjøpe en av disse ferdig-modellene som er litt smådyr.. og ende opp med bare en flygetur?


Modellen til NRKbeta er langt ifra god eller stabil. Men de har tatt utgangspunkt i noe som kommer seg opp i luften, og klarer å være der. Samtidig som de har holdt seg innenfor et budsjett som er overkommelig for de fleste som har en liten interesse for å teste ut dette.

Forslagene deres er en måte å løse det hele på. Så blir det opp til hver enkelt å finne den metoden de tror passer best for dem selv. Selvfølgelig burde man satse på mer robust kropp, bedre fester til motor og propeller, og kanskje hakket bedre controller-box, som tåler litt mer.

Alt i alt: Det er fantasien og lommeboken som setter grenser. NRKbeta har laget en metode som fungerer, resten blir opp til deg!
Eg har heller aldri sagt at det er mulig å kjøpe anbefalt utstyr til budsjettet til trådstarter. Det er noe som heter å spare. Har man 4k i dag, så kan man spare så man får mer.

Dette med fremtidsutsikter og hva man gjør etterpå er veldig viktig å tenke på. Kjøper man billig utstyr så har det et begrenset bruksområde, og ingen salgsverdi. Hvem gidder vel å kjøpe en motor til 150 kr brukt, når man kan kjøpe den for 180 kr ny?

Kjøper man solid og anerkjent utstyr så vil man kunne omsette dette dersom man ikke vil fortsette. Man får ikke samme pris man betale for det, naturligvis, men det er bedre å selge med 40% tap, enn ikke i det hele tatt. Mener eg.
Sist endret av nomore; 18. mars 2012 kl. 12:26.
Dette er noe broren min har gjort lenge. Han har lagd alle delene selv bortsett fra rotorene, bygd hele helikopteret sitt selv og prøvd seg fram med forskjellige kameraer. Han har etterhvert blitt relativt ledende innenfor området og han har gjort gigs for NRK og andre seriøse aktørerer. Hvordan og hva han bruker er nok en liten hemmelighet, men kan linke til noen gode og inspirerende videoer. Syns han fortjener oppmerksomhet.

http://vimeo.com/user3825475
www.roxfilm.no

http://netthandelen.no/visAuksjon.as...onsid=27389271

Kan det være det faren din så? ikke hd men billig hvertfall da 8)
Sitat av nomore Vis innlegg
Vi har et motto i klubben som sier "alt flyr med stor nok motor"
Vis hele sitatet...
Det holder for meg

Har kjøpt deler for under tusenlappen og skal se om dette flyr. Jeg har kjøpt de motorene som var med ramma og de billigste ESCene som var anbefalt til disse.

Motor: Rpm/V: 2800kv, 7.4v (2s), 17 gram.
ESC: 10A

Hvis noen har et forslag til bedre motorer/escer så er jeg veldig interessert. For å komme opp i 15.000 kroner bør nok disse heltst koste et par tusen kroner per stk.

Den DYRESTE 10A ESCen jeg klarer å finne koster imildertid bare 10 dollar. Fant endel dyre motorer, men de er jo alt for store til min lille quad.. er jo ikke som om jeg skal løfte 20 kilo heller..
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det holder for meg

Har kjøpt deler for under tusenlappen og skal se om dette flyr. Jeg har kjøpt de motorene som var med ramma og de billigste ESCene som var anbefalt til disse.

Motor: Rpm/V: 2800kv, 7.4v (2s), 17 gram.
ESC: 10A

Hvis noen har et forslag til bedre motorer/escer så er jeg veldig interessert. For å komme opp i 15.000 kroner bør nok disse heltst koste et par tusen kroner per stk.

Den DYRESTE 10A ESCen jeg klarer å finne koster imildertid bare 10 dollar. Fant endel dyre motorer, men de er jo alt for store til min lille quad.. er jo ikke som om jeg skal løfte 20 kilo heller..
Vis hele sitatet...
Du skal hvertfall ha noen motorer med mye lavere kv nærmere 800 er bra alt under 1000 burde funke. Sjekk ut nrkbeta sitt: http://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-by...dkopter-del-1/

Så kan du bare velge å vrake.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Du skal hvertfall ha noen motorer med mye lavere kv nærmere 800 er bra alt under 1000 burde funke. Sjekk ut nrkbeta sitt: http://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-by...dkopter-del-1/

Så kan du bare velge å vrake.
Vis hele sitatet...
Hmm.. de motorene nrk-beta brukte er ca dobbelt så tunge og kraftige som de jeg bestilte.. (22 gram mot nesten 60) og jeg finner ingen så små motorer med like lav kv :/

Dette vil påvirke responstid og stabilitet? kontrolleren vil bruke lenger tid på å justere thrusten på motorene?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du har sett filmen av den nrk-beta bygde ja? du vil IKKE ha mindre stabilitet..
Det er jo så utabilt att det rett og slett ikke er brukbart til annet en leketøy.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Du har sett filmen av den nrk-beta bygde ja? du vil IKKE ha mindre stabilitet..
Det er jo så utabilt att det rett og slett ikke er brukbart til annet en leketøy.
Vis hele sitatet...
ser dette flyr på motorer til 15 og ESCer til 10 dollar. mao hel greia vil komme på rett over 1000 kroner.. ser stabilt nok ut for mine formål ihvertfall
Innviklingshemmet
petterpan2: det hadde vært flott om du kunne vise oss en handleliste!
Sist endret av Villas; 18. mars 2012 kl. 17:56.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Teddow, skal du først ha en QR-kode kan du hvertfall ha noe mer kreativt en det..!
Innviklingshemmet
Hoho, er noen som scanner den ja... Var kanskje ikke så kreativt, men det er så kjedelig med folk uten avatar.
Du får prøve og feile, men husk at ukjente merker er mye værre og finne feil på, samt vanskelig å spørre om hjelp og får ingen har erfaring med det..

En annen ting som er normalt i denne hobbyn er at folk kjøper billig utstyr, kræsjer det, kjøper billig på nytt og kjører det å i bakken! Mange ganger pga at det billige utstyr rett å slett ikke var brukbart..

Så når man har kræsjet endel billig modeller så har man brukt så mye penger at man gjerne kunne kjøpt seg en skikkelig modell med en gang og spart seg for mange timer med skruing og banning

Kvalitet og pris har ALLTID en sammenheng
Sitat av Teddow Vis innlegg
petterpan2: det hadde vært flott om du kunne vise oss en handleliste!
Vis hele sitatet...
Jeg har postet handlelisten lenger opp i tråden Til sammen har jeg bestilt deler for 124 dollar (700 kroner) Det inkluderer ramme, motorer, fartskontrollerere, kontrollerkort, batteri, fjernkontroll, lader og propeller.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Så bra for deg, kjør på!
Film når du sender opp skiten da..
hey hey, ikke så negativ ignifer. Gleder meg som en unge til å se det ferdige resultate ditt petterpan2
alt er mye mer gøy når man lager selv
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Så bra for deg, kjør på!
Film når du sender opp skiten da..
Vis hele sitatet...
Det skal jeg gjøre, kommer sannsynligvis til å kræsje pga pilot-feil eller bygge-feil, men selv et totalhavari vil koste maks 500 kroner (totalprisen på delene som skal opp i lufta)
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Kan du linke til en side der du kan kjøpe akkurat det helikopteret som på promovideoen?
Vis hele sitatet...
Linken er i den quoten, det er samme bare den på youtube har en rigg skrudd på.
Folkens; Jeg vet du trenger en sterk motor, eller 15K i deres mening.
Men det jeg kjøper den ikke for å leke med 24/7, den skal trekke ett GoPro kamera, ikke noen Canon 6D eller andre store fotoapperater.

Men takker for hjelpen blir enten den eller en steadicam.
▼ ... over et år senere ... ▼
Vekker opp en oppdatering i tråden, synes den fortjener det.

https://www.youtube.com/watch?v=CGvzybfKlm0

Endte så klart opp med en DJI Phantom 2, med zenmus stabilisator.
Denne filmen brukte jeg 1 dag på, og brukte noen timer å klippe, sto over adobe after effekt pågrunn av gammel maskin.
Brukte den råttene Sony Vegas til alt, farge correction osv..

Tenk hva 2mnd vil gi i resultat?

Startet tråden i 2012 og endte opp med drone 2år etter.
Sist endret av justastonedhuman; 17. april 2014 kl. 14:29.
Virkelig ikke ille det der.

Eneste jeg reagerte på er at fokuset ditt er veldig "nedover".... Oppi nord er det naturen som er det man vil se, og da må fokuset være "bortover"...

Så, å montere et kamera til, eller flytte fokuset på det du har litt mer framover kan være lurt for enda bedre bilder.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Virkelig ikke ille det der.

Eneste jeg reagerte på er at fokuset ditt er veldig "nedover".... Oppi nord er det naturen som er det man vil se, og da må fokuset være "bortover"...

Så, å montere et kamera til, eller flytte fokuset på det du har litt mer framover kan være lurt for enda bedre bilder.
Vis hele sitatet...
Ikke bildene er tiltet grusomt ned, har da også cropet bildet veldig pga fisheye effekten.
Som jeg nevnte så sto jeg over adobe den her gangen, så fikk ikke fjernet fisheye med optics. Om jeg hadde gjort det, så ville jeg ikke cropet bildet så mye.

Dronen brukte en 2 axis zenmuse stabilisator, med mulighet til å tilte den ned og opp på kontrollen.
Feks; Bildet på 2:10 i filmen, uten den svarte cropen, vil du kunne se armene til motrene, synes det er kjempe synd og crope bildet så mye, det blir så waste

Edit: Ser hva du mener, har faktisk ikke oppdaget at bildene er veldig nedover.. Ska se om jeg klare å modifisere litt på dronen
Sist endret av justastonedhuman; 17. april 2014 kl. 15:20.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Evt kan du fjerne fisheye-effekten i GoPro sin software, filmer du med 1440p, så tviler jeg du får med rotorene?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Evt kan du fjerne fisheye-effekten i GoPro sin software, filmer du med 1440p, så tviler jeg du får med rotorene?
Vis hele sitatet...
Kan selvfølgelig bruke gopro sitt software, bruker jo den for å få render settings til adobe, cineform studio.
Når jeg først av skal legge tid i å fjerne fisheye, så bruker jeg heller adobe der jeg også kan få mye bedre farger correction også videre.