Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3240
Jeg har tenkt ut en måte å lage tids innstillt detonator på, jeg har ikke lagd den ennå men jeg har alle delene liggende og bare venter på å lodde det sammen.
Jeg er overasket over at ingen har tatt opp dette temaet før, men det er kansje ikke så rart siden de fleste dyktige pyroteknikkere bruker en sikrere tenning og de fleste ikke-dyktige pyroteknikkere ikke vet hvordan man lager det.

Ting du trenger:
En vanlig alarm klokke
En bunt med ledning
Lodde bolt med lodde tinn
9-volt batteri
Av-På bryter
En tenner/fenghette
Delay/ Elektromagnet som slutter en krets (Sannsynligvis den vannskeligste delen å få tak i)

Hvordan du bygger den:
Skru opp klokka og finn høytaleren. Ta av høytaleren, men la ledningene bli igjen.
Lodd den ene ledningen på delay'en og den andre på av-på brytere og derfra til delay'en sånn at når alarmen går så sluttes kretsen.
Fest/Lodd 9-volt batteriets ene pol til delay'en og den andre til tenneren.
Så fest/lodd dan andre ledningen på tenneren til delay'en.
Hensikten med bryteren er at de fleste alarmer piper litt når du stiller den, hvis du har en bryter på den kan du stille den ETTER at du har byggd den uten at det du fester tenneren på går av i trynet ditt.

Når alarmen går så får delay'en strøm og slutter kretsen mellom tenneren og batteriet.

Dette er sånn jeg har tenkt meg at min tids innstillte tenner skal fungere.
Jeg tipper det er mange her som er skeptiske til dette siden hensikten med sånt ofte ikke er særlig bra, men jeg skal ikke bruke det til noe faenskap værtfall.

Hva syntes dere ?
"Delay/ Elektromagnet som slutter en krets" kalles ikke delay. Det kalles et "relè" eller "relay" på engelsk. Dette kan du kjøbe på www.elfa.se/no.

Så ville jeg heller brukt et 12V bilbatteri vis du ska har lang ledning på.

Jeg tviler på at strømmen/spenningen fra høytaleren kan få et relè til å slå inn (lage en sluttet krets), men det kommer selvsagt an på hvilket relè du bruker. Derfor ville jeg ha koblet inn en transistor og et 12V batteri i den kretsen fra alarmradioen.
Jeg kan lage et kretsskjema til dette for de som ønsker det.

Men så er det et annet prboblem, vil den varierende strømmen fra alarmklokken være nokk til at et relè kan slå inn? Siden strømmen til en høytaler aldri er en fast spenning (f.eks. 5V) men men der spenning varierer alt fra f.eks. -12V til +12V flere ganger i sekundet.

Noen av det enkleste er da bare å ta en kjøkkentimer (noe alla dette: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...spx?id=9624586) lime på to spikrer, slik at de treffer hverandre når klokken har telt ned til 0.

Oppskriften din var vedlig bra, men den trenger noen små justeringer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Big B Vis innlegg
Noen av det enkleste er da bare å ta en kjøkkentimer (noe alla dette: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...spx?id=9624586) lime på to spikrer, slik at de treffer hverandre når klokken har telt ned til 0.
Vis hele sitatet...
Tror han vil ha elektronik istedefor en billig mekkanisme
Sitat av Up Vis innlegg
Tror han vil ha elektronik istedefor en billig mekkanisme
Vis hele sitatet...
Jaja! Det fatter jeg, men det er forsatt et enkelt og praktisk alternativ, som funker akuratt likt.
Big B sin idé er faktisk kurant, har brukt den selv når jeg har lekt med tidsinnstilt. Tidsinnstilt detonasjon har en stor ulempe dog, og det er at man ikke har kontroll over akkurat når selve detonasjonen vil skje. Det verste som skjer er jo at noen løper bort til eksplosivet rett før det skal gå av, på grunn av nyskjerrighet.

En annen, stilig tenning er ved hjelp av mobiltelefon. Husker jeg riktig tar man strømmen fra vibrasjonen i telefonen og kobler på valgfri tenningsanordning, og når noen ringer den telefonen (sørg for å ikke være så alt for populær når du rigger opp denne ), antennes hva du nå enn ville antenne. Hvis jeg husker riktig, that is.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Bjølg Vis innlegg
En annen, stilig tenning er ved hjelp av mobiltelefon. Husker jeg riktig tar man strømmen fra vibrasjonen i telefonen og kobler på valgfri tenningsanordning, og når noen ringer den telefonen (sørg for å ikke være så alt for populær når du rigger opp denne ), antennes hva du nå enn ville antenne. Hvis jeg husker riktig, that is.
Vis hele sitatet...
Faktisk det jeg holder på å utvikle nå. Du kobler til ledninger på motoren til mobilen som festes videre til et relê. Så tar du f.eks et 12v batteri som går igjennom relê'et, og du har blitt en terrorist

Motoren kan vibrerer av meldinger,batteri, noen som ringer, reklame eller bare en feiltagelse

Jeg har en video som viser prinsippet.
Spanky's Avatar
Trådstarter
37 0
Heyl, Big B løste noen problemer der ja. Når jeg først fikk tak i Relay'rn så visste jeg ikke hva det var, men jeg så hva den gjorde. Jeg spurte en kompis som går EL linja og han sa at det het delay... Noen som ikke følger med i timen ? :P
Han sa også at jeg kunne feste en magnetspole til alarmklokka istedet for å øke spenningen/strømmen men jeg er ikke sikker på om det vil fungere...
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Delay er det engelske ordet for relê, eller forsinkelse.
Sitat av Spanky Vis innlegg
Heyl, Big B løste noen problemer der ja. Når jeg først fikk tak i Relay'rn så visste jeg ikke hva det var, men jeg så hva den gjorde. Jeg spurte en kompis som går EL linja og han sa at det het delay... Noen som ikke følger med i timen ? :P
Han sa også at jeg kunne feste en magnetspole til alarmklokka istedet for å øke spenningen/strømmen men jeg er ikke sikker på om det vil fungere...
Vis hele sitatet...
Hvor mange volt er det relèt på?
Fin tråd Fint om du kunne skjekka om det virkelig fungerer med den lille strømmen som kommer til releet.
Big B sin ide ligner veldig på noe som heter en parkway timer som har vært mye brukt av IRA og andre lignende organisasjoner på den tiden de var mest aktive.
parkway timeren er basert på det samme som Big Bs ide. men istedenfor å bruke en stor kjøkken klokke bruker man en liten klokke som normalt brukes til og holde tiden på parkerings billeten.

tids delay er tøft men ser ikke helt hva det kan anvendes til. blir resultat av en feil farligere i og med at man gjør de siste koblingene så nærme bomben, man kan selvfølgelig la tids instillingen antenne no dettonator tråd som går et stykke bort til ladningen man da kan gjøre det manuelt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ei alarmklokke har somregel et piezoelektrisk element, med impedanse i kilohmsområdet. Driverkretsen for et piezoelement vil brenne opp momentant viss den er tilkopla et relè som kanskje skal ha 50-100mA. Den vil garantert ikkje drive det. Du må derfor ha en transistor som straumforsterking før relèet. Eg ville faktisk kutta ut relèet og kjørt på en MOSFET-transistor. Dei er spenningsstyrte (=heldig fordi vi har høg utgangsimpedans på driveren) og tilnærma uendelig forsterking.

Alternativt kan du bruke en opamp til å dra opp straumen...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://nff.bitsex.net/896.jpg

Der har du en design som kan fungere. Eg har ikkje testa den, men med et 12V-relè som drar ~50-100mA så skal transistoren greie seg. Alt etter kor mykje relèet drar så må du justere motstanden. Eg ville brukt en på 120Ohm, sidan størrelsen ikkje er veldig veldig kritisk.

Eg har tatt den forutsetninga at klokka leverer ca. 3V ved alarm. Adjust to fit.

Å koble direkte vil ikkje fungere. Og til trådstarter: han kompisen din på elektro bør virkelig ta året på nytt.
Spanky's Avatar
Trådstarter
37 0
Har nettop prøvd, funket ikke. Det er ikke nok strøm som kommer fra klokka
Trenger en mindre relay og en magnetspole.
Sitat av Spanky Vis innlegg
Har nettop prøvd, funket ikke. Det er ikke nok strøm som kommer fra klokka
Trenger en mindre relay og en magnetspole.
Vis hele sitatet...
Hvor mange volt er relèt på? Du kan jo bare koble inn en transistor, de er drid billige.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Spanky Vis innlegg
Har nettop prøvd, funket ikke. Det er ikke nok strøm som kommer fra klokka
Trenger en mindre relay og en magnetspole.
Vis hele sitatet...
Nope. Du finner ikkje så små relèer

Du trenger en transistor. Sjå koplingsskjemaet eg laga ovanfor.

Og ja, eg var sikker på at det ikkje ville funke
her var det jammen meg mye muffins ja.. skal noen lage en vanlig tidsinstilt detonator vil jeg nesten uansett anbefale å bruke en krets hvor brudd er synlig for det blotte øye. Dette er på grunn av potensielle "feilalarmer". Er det snakk om noe som kan bety liv eller død for brukeren er det beste et så enkelt som mulig design.

Et relè er rett og slett en elektrisk bryter, altså elektisitet benyttes til å slutte og bryte en krets:

http://no.wikipedia.org/wiki/Rel%C3%A8

Skal du likevel lage en relativt nøyaktig elektronisk nedtellingsdetonator vil jeg anbefale deg å ta en gammel mobiltelefon, ØDELEGGE antennedelen, skru av ALT av mulige alarmer den kan gi, på lydløs osv, men med vibrasjon.

Etter dette åpner du telefonen og lodder to ledningere på terminalene til vibratoren, hiver ut vibratoren, lager et hull i chassiet på telefonen, stapper ledningene ut gjennom hullet og smekker telefonen sammen igjenn.

Nå har du (litt avhengig av telefontype) et veldig lavt men til dels brukbart utsignal. Hvis du ikke har et lite nok relè kan du i enkelte tilfeller bare seriekoble utsignalet til telefonen med fex et fullladet 9v batteri. Her er det igjenn bare å koble et relè på.

Hvis telefonen din derimot er av en type hvor dette ikke er mulig, fins det bare to andre muligheter. Å benytte et mindre relè, eller å lage en elektronisk krets. Det sistnevnte kan gjøres på flere måter, men det letteste er nok som vidaraldo har tegnet; en transistorstyring.

Problemet med disse er at man burde være litt vidrekommen innenfor elektronikk for å i det hele tatt vite hva det skjemaet betyr, og vet man det kommer problemet med komponenter som D1 og Q1. Man kan ikke bare benytte en hvilken som helst diode og transistor, du må vite hvor stor forsterkning de gir, og hvilke av bena som er basis, emitter og kollektor. Greit nok du har oppført komponent nr, men dette blir nok litt for mye for menigmann å lete opp i komponentbøker, samt evt bestille komponenter med samme egenskaper. Det blir rett og slett for mange variabler til at 90% av medlemmene her har så mye som en sjangs å bygge dette.

Til slutt vil jeg oppfordre alle som har/ skal lage el.detonator til å lage en "sikkerhetskrets" på utgangen. Denne består av en lysdiode og tre brytere, kan sikkert lage skjema på dette men akkurat nå vil jeg ut i solen.
er det noen her som vet om en eller annen chemisk process som kunne brukes til lengere tidsperioder?

annen metode som kunne bukes ville jo være og ta et rør eller lignende og fylle det med no delay komp eller noe annet som brenner tregt sette en lunte i begge ender og så variere høyden på røret ettersom hvilken delay man vil ha.
Denne varianten har også den egenskapen at den er synlig og den minsker muligheten for sponatan antenning. vet at en noe modifisert versjon av denne teknikken har vært brukt i forbindelse med og antenne tung olje men da for og varme opp oljen til antennelig tempratur.
Sitat av nighthawk Vis innlegg
er det noen her som vet om en eller annen chemisk process som kunne brukes til lengere tidsperioder?

annen metode som kunne bukes ville jo være og ta et rør eller lignende og fylle det med no delay komp eller noe annet som brenner tregt sette en lunte i begge ender og så variere høyden på røret ettersom hvilken delay man vil ha.
Denne varianten har også den egenskapen at den er synlig og den minsker muligheten for sponatan antenning. vet at en noe modifisert versjon av denne teknikken har vært brukt i forbindelse med og antenne tung olje men da for og varme opp oljen til antennelig tempratur.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kjemisk prosess? Du kan jo bare bruke alarm/datofunksjon på en telefon. Da kan du bestille detonasjon i neste år en gang (hvis batteriet holder:P)

Det finnes MAAANGE kjemiske forsinkinger så det er bare å improvisere.. Disse er riktignok meget usikre og unøyaktige. En bærepose med litt bensin, samt en utløsermekansime som reagerer på vekt er en av mulighetene. Kan gjøre det samme med alufolie og h2o2+hcl, eller vanlig vann som fordamper eller renner ut gjennom et lite hull. Se noen episoder Mac Gyver så skjønner du fort tegningen=P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sniffer: Generisk NPN småsignaltransistor som tåler 100-200mA vil jo funke. Samme gjelder diode: vilkårlig diode.

Alle komponentane får ein på clas ohlsson, og det er ikkje veldig vanskelig å kople opp.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sniffer: Generisk NPN småsignaltransistor som tåler 100-200mA vil jo funke. Samme gjelder diode: vilkårlig diode.

Alle komponentane får ein på clas ohlsson, og det er ikkje veldig vanskelig å kople opp.
Vis hele sitatet...
joda, men jeg tenker ikke på meg selv når jeg skriver at dette nok kan bli noe mer tungvint å lage for menigmann. Jeg mener, skal vedkommende bare dra på co og spørre etter en "Generisk NPN småsignaltransistor som tåler 100-200mA "? og i tilleg har man igjenn problemet med Basis Emitter Kollektor. Og jeg mener da at den dioden du hadde tegnet på skjemaet hadde symbolet for en zener.?

In any case var poenget mitt at slik elektronikk har veldig mange variabler og stor feilmargin noe som gjør at man iallefall må ha tungen veldig rett i munnen. Og når det til dels ser ut som at folk ikke vet hva et relè er engang kan en jo begynne å spekulere. Det er tross alt (i verstefall) menneskeliv det handler om.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja, clas ohlsson har en type NPN transistor. Den holder.

Og dioden er ikkje ein zener, men ein schotcky-diode som er svært raske og dermed fine for å ta transienter.
så ikke den andre "vingen" på symbolet.. men jeg tror jeg har fått fram poenget mitt nå.
Sitat av SNIFFER Vis innlegg
joda, men jeg tenker ikke på meg selv når jeg skriver at dette nok kan bli noe mer tungvint å lage for menigmann. Jeg mener, skal vedkommende bare dra på co og spørre etter en "Generisk NPN småsignaltransistor som tåler 100-200mA "? og i tilleg har man igjenn problemet med Basis Emitter Kollektor. Og jeg mener da at den dioden du hadde tegnet på skjemaet hadde symbolet for en zener.?
Vis hele sitatet...

http://www-ece.rice.edu/~jdw/figs/2n3904b.jpg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Big B Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, for transistoren 2N3904. For andre transistorerer kan det vere heilt annerledes.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, for transistoren 2N3904. For andre transistorerer kan det vere heilt annerledes.
Vis hele sitatet...

Men det er slik for alle transistorer så ser slik ut? Å det er jo den typen som er best å bruk her. Lite vits i å bruke en effekttransistor liksom.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Big B Vis innlegg
Men det er slik for alle transistorer så ser slik ut? Å det er jo den typen som er best å bruk her. Lite vits i å bruke en effekttransistor liksom.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikkje slik for alle som har TO92-kapsel. Det er slik for akkurat den du fant bilde av. Det er einaste som er sikkert.

Men fra spøk til revolver, den kretsen eg tegna opp bør ikkje vere umulig for en som knapt veit kva ein transistor er. Den er rimelig enkel, og einaste er retning på diode og transistor. Og det er kjapt å lære.
er full nå, men fra ot til berdre saker.. BEK varierer FULLSTENDIG fra transistor til transistor uansett kapsel og fysisk utseende, noe som gjør et slikt bilde totalt villedene. Vil heller anbefale de (hvis noen overhode) som har planer å lage en slik krets å pm'e meg eller vidarlo(om det er greit for ham da). Har gått nok innpå særtemaet "elektronisk forsterkerkrets", og som jeg dømmer fra responsen vi har fått på vår lille diskusjon er det ikke alt for mange som vil begi seg ut på et slikt eventyr. Takker for meg, og sier god natt til de som måtte lese dette.