Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2754
jeg har i dag gjennomført teknisk fagskole elkraft.

jeg har nå lagt inn søknad for elektroingeniør på NTNU.

jeg ser fagskolen gir studiekompetanse, men at jeg kanskje må dokumentere r1/ f1 matte, fysikk. (kan dette tas samtidig med studiet?)



noen som har erfaring med ntnu? Er det veldig vanskelig? jeg har kommet meg greit gjennom fagskolen synes jeg selv.
I see you...
NAPse's Avatar
Du kan søke deg inn på TRES for å ta realfagene du mangler.
Trådstarter
ja jeg leste det. men jeg bor i trondheim. ålesund og gjøvik frister ikke. meget dumt at de har det kun der
Trådstarter
ingen som har erfaringer om ingeniøren er vanskelig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av -Robin- Vis innlegg
ingen som har erfaringer om ingeniøren er vanskelig?
Vis hele sitatet...
Vanskeleg er subjektivt.
Som vidarlo sier så er det forskjellig fra person til person. Du må nesten bare ta å sjekke nøye gjennom fagene på linja du ser på, og vurdere selv om det er noe du tror du vil klare.
Atomic radiation
Underlaid atom's Avatar
Jeg vurderte det samme etter fagskolen, tok en tur ned til de som jobbet på maritim avdeling da jeg studerte nautikk samtidig vurderte og utvide litt. Så mitt tips er ta deg en tur ned til rådgivere og elektroavdelingen så kanskje du "slipper" enkelte fag. Så stikk innom de etter en tur i kantina. Jeg studerte i Ålesund da var det snakk om en mulighet for å "hoppe" inn på ntnu.
Jeg har gått begge deler, men ikke innen elektro.
Som vidarlo skriver, så er "vanskelig" ganske subjektivt, men Høyskole/universitet krever litt mer innsats og tempoet er høyere enn på fagskole.
Det er litt ekstra tungt om du går TRES, siden du må ta noen fag i tillegg til de normale.

Noen unntak fins (f. eks. faget Materiallære) og der kan man i det minste prøve å søke fritak.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forøvrig. Om du har fagskule så gir det afaik grunnlag for opptak til ingeniørstudium, utan noko tresemesterordning. Matematikk og fysikk frå fagskulen dekker det.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Forøvrig. Om du har fagskule så gir det afaik grunnlag for opptak til ingeniørstudium, utan noko tresemesterordning. Matematikk og fysikk frå fagskulen dekker det.
Vis hele sitatet...
herlig!!

regner med at ntnu er noe høyere nivå ja. forhåpentlig vis har vi gått igjennom noe av temaene på fagskolen, slik at jeg kan få et fortrinn sånn sett.


nå vipper jeg jo mellom elektroingeniør og nautikk (har søkt begge deler). frister mest mot sjøen, men jobbtilbudene tilsier at man bør gå elektroingeniør
Sist endret av -Robin-; 23. april 2019 kl. 02:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.