Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1999
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hei

Siden bærbare musikkspillere ble populært på 80-tallet, har musikk vært tilgjengelig hvor, og når som helst. Selv var jeg veldig stor fan av å høre på musikk når jeg hadde sjansen, på bussen, på skolen, på vei hjem, når jeg ryddet rommet, trente... når jeg gjorde kjedelige ting. Jeg ser hele tiden folk med høretelefoner/propper på bussen (jeg kan forstå meg på bruk av støydempende høretelefoner når man bor i byen), i skogen, på treningssentre. For flere hundre år siden måtte man ha noen som lagde musikken live, og musikk var mer avholdt fest eller feiring, for større publikum (bryllup, konsert, festival).

Jeg har begynt å anse musikk som et mildt rusmiddel, på lik linje med moderate mengder kaffe eller nikotin. Jeg tviler på at jeg er alene om å føle trang til å sette på musikk om jeg har en kjedelig oppgave foran meg. Man setter jo på musikk for å føle seg bedre, for å endre humøret man er i, eller for å ha noe annet å tenke på. Jeg støtter musikk som hobby, og har ikke noe i mot å nyte musikk, men jeg føler at det er blitt for normalisert, for hverdagslig.

Som med andre rusmidler, vil man ikke bli mer og mer immun mot musikk, og avhengig etterhvert, hvis man fyller alle kjedelige øyeblikk med det?
Jeg vet vertfall senv at det er veldig få artister jeg ønsker å høre på. Kravene mine til musikk er skyhøye og veldig få band/artister dekker de. Så jeg merker selv at jeg går lei når jeg kun hører på ett fåtall artister. Så på en måte blir man jo "immun" eller kanskje heller mer kravstor. Men avhengig er jeg ikke. Merker ikke abstinenser av noen form uten musikk.
Nei heller motsatt vil jeg si. At jo mer man lytter til musikk jo mer setter man pris på musikk. Men det fordrer kanske at man faktisk lytter til musikken, at man lytter bevist slik at man plukker opp nyanser, legger merke til hvordan dynamikken varier i låtene, blir obs på uventede akkorder eller intervaller. Eller at man plukker opp variasjoner i rytmen, kule bassganger, overaskende elementer etc. Jo mer man lytter bevist jo mer oppdager alle de fine nyansene, får en større forståelse for selve "enkle" musikalske virkemidler som fete riffs etc.

Om musikk bare er bakgrunnsstøy i dårlig kvalitet spilt over en mono BT høyttaler mens en gjør sin daglige dont i heimen eller mens en sjekker epost etc så blir det både vanskelig å plukke opp nyanser og man klarer neppe å leve seg nok inn i musikken til at man verdsetter den, fordi det er bare noe som skjer mens hjernen er opptatt med helt andre ting. Også er det jo veldig kjekt å innimellom gjøre dypdykk i forskjellige genre enn kanskje ikke hører så mye til hverdags. Ofte en oppdager masse kult og masse nytt slik at en ikke blir lei eller mettet på musikk. Btw. Er ingen hifi-nerd som må ha stereo-oppsett som koster det samme som en elbil eller tenker at lyd må koste masse. En kan få mase god lyd for en rimelig penge. Og man trenger heller ikke jage etter "den beste lyden". Bra nok virker helt fint for meg.

Hva mener du med at du har skyhøye krav til musikk? Det vil jeg gjerne høre mer om? Er det musikalsk komposisjon du tenker på? Vokalistens stemmebruk? Er det kanskje slik at du bare spiller en eller et par genre?
Enig i det du formidler. En større del av hverdagen min er kombinert med musikk, kanskje jeg er avhengig.
MEN, her anser du at "avhengighet" er noe negativt for det den er (addiction as it is).

Jeg ser ikke problemet når "avhengighet" får noen til å bli mer produktiv, kjeder seg mindre, føle bedre, ta vekk negative tanker, stimulerer hjernen...osv
Sanger er nåtidens dikt. Studerer du en sang, er det mye mer enn bare musikk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er da makan til pietisme man skal utsette seg for da.

Jeg er glad i musikk, men orker ikke høre på det hele tiden. Jeg er vel forskjellig fra deg for jeg sliter med å fullføre oppgaver om under viss type musikk. Det kan for eksempel ikke være noe særlig tekst i sangen, eller noen kul gitarsolo e.l. for da vil jeg miste konsentrasjonen og heller fokusere på sangen. Jeg har dog lagt merke til at mer eksperimentiell elektronisk musikk, jazz og prog rock er ting jeg kan ha på som faktisk stimulerer hjernen. Det er noe med synkoperinger og det jevne drivet i mye av disse sangene som får tankene til å surre fortere.

Musikk er et krydder i hverdagen, om man bruker det samme hele tiden så er det jo ikke uvanlig å gå lei, ofte er det bare et sjangerskifte som skal til hos meg, jeg hører på det meste foruten hitlister og popmusikk, selv om jeg må innrømme jeg periodevis får noen guilty pleasures fra popverdenen og.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Jeg vet vertfall senv at det er veldig få artister jeg ønsker å høre på. Kravene mine til musikk er skyhøye og veldig få band/artister dekker de. Så jeg merker selv at jeg går lei når jeg kun hører på ett fåtall artister. Så på en måte blir man jo "immun" eller kanskje heller mer kravstor. Men avhengig er jeg ikke. Merker ikke abstinenser av noen form uten musikk.
Vis hele sitatet...
Av ren nysgjerrighet, hva slags artister/band hører du på?
Hva er det du sitter å skriver? Rusmiddel? Bare fordi du får glede? Får du ikke glede av lønn, å klare noe man har trent til lenge etc? Er alt som frigir dopamin en form for rus? Skjønner ikke helt denne tankegangen.

Ja, jeg hører på mye musikk. Alt fra Nora Brockstedt og til Five Finger Death Punch og alt imellom. Første jeg gjør om morgen er å sette propper i øra på vei til jobb. Siste jeg gjør før jeg legger meg er å sette på en soveliste som går igjennom hele natta. Mener du nå at jeg må melde meg inn i anonyme musikklyttere eller noe sånt da eller?
Det er da makan til pietisme man skal utsette seg for da.
Vis hele sitatet...
Var det til meg? Alt med måte vet du
Ja jeg lytter aktivt til musikk, men jeg har også musikk på i bakgrunnen, eller kan til og med falle for å kjøre random play på en spilleliste om jeg er helt gærn den dagen. Eller kanskje teste ut ukjente spillelister på streaming.

420 De aller fleste får glede av lønn, men noen får mer glede enn andre. Og kanskje så stor glede at jobben eller lønningsposen i stor grad virker som en rus. Da vil det være samme aktivitet i hjernen og frigjøres samme kjemi som hos feks de som bruker rus eller de som er treningsnarkomane eller overspisere. Belønningsenteret i hjernen vil da jobbe "på overtid". Og vi føler oss glade og bekymringsløse. Og vi har vel alle følt hvordan musikk kan endre sinnsstemningen vår?

Tenker at det ikke er umulig at det for noen er slik at musikk virker så sterkt på noen at deres belønningsenter frigjør med kjemiske godsaker enn hos andre som lytter til musikk at for dem så blir musikk som en form for "dop".
Alt i verden kan vel overdrives og misbrukes, men jeg synes det virker rart å definere alt som gir glede for et rusmiddel.
Å høre musikk til enhver tid er ikke bra etter min mening. Kan skape en rastløs holdning. Å sitte ute nå i solen og høre på fuglesang og vinden i trærne osv er bedre for helse enn å konstant ha noe musikk i øret.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Kanskje ikke ta det så alvorlig? Musikk trenger ikke være high art som skal verdsettes tilstrekkelig. Musikk har heller ikke samme status som det hadde når det var nytt. Nå har vi treningsmusikk, lesemusikk, heismusikk, kjøpesentermusikk, kjøremusikk etc.
Det har blitt en del av bakgrunnen, men det betyr ikke at du ikke kan få den gamle opplevelsen hvis du absolutt vil. Stikk og hør på et symfoni orkester. Kjøp deg en LP og sett deg stille på gulvet og bare hør så får du alt-var-bedre-i-gamledager opplevelsen. Drit i hva andre bruker musikk til. Du kan forholde deg til musikk slik det passer best for deg.
Sist endret av Bothrops; 30. mars 2020 kl. 16:27.
Sitat av kdc_hero Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, hva slags artister/band hører du på?
Vis hele sitatet...
Pink Floyd, Dire Straits, The War on Drugs, Hans Zimmer + en og annen sang jeg liker fra diverse artister.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Trådstarter
Siden så mange henger seg opp i det, nei, musikk er ikke et rusmiddel.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei heller motsatt vil jeg si. At jo mer man lytter til musikk jo mer setter man pris på musikk. Men det fordrer kanske at man faktisk lytter til musikken, at man lytter bevist slik at man plukker opp nyanser, legger merke til hvordan dynamikken varier i låtene, blir obs på uventede akkorder eller intervaller. Eller at man plukker opp variasjoner i rytmen, kule bassganger, overaskende elementer etc. Jo mer man lytter bevist jo mer oppdager alle de fine nyansene, får en større forståelse for selve "enkle" musikalske virkemidler som fete riffs etc.

Om musikk bare er bakgrunnsstøy i dårlig kvalitet spilt over en mono BT høyttaler mens en gjør sin daglige dont i heimen eller mens en sjekker epost etc så blir det både vanskelig å plukke opp nyanser og man klarer neppe å leve seg nok inn i musikken til at man verdsetter den, fordi det er bare noe som skjer mens hjernen er opptatt med helt andre ting. Også er det jo veldig kjekt å innimellom gjøre dypdykk i forskjellige genre enn kanskje ikke hører så mye til hverdags. Ofte en oppdager masse kult og masse nytt slik at en ikke blir lei eller mettet på musikk. Btw. Er ingen hifi-nerd som må ha stereo-oppsett som koster det samme som en elbil eller tenker at lyd må koste masse. En kan få mase god lyd for en rimelig penge. Og man trenger heller ikke jage etter "den beste lyden". Bra nok virker helt fint for meg.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Det er veldig interessant å studere musikken, og å innimellom sette seg ned for å utforske ny musikk/sjangre.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er da makan til pietisme man skal utsette seg for da.

Jeg er glad i musikk, men orker ikke høre på det hele tiden. Jeg er vel forskjellig fra deg for jeg sliter med å fullføre oppgaver om under viss type musikk. Det kan for eksempel ikke være noe særlig tekst i sangen, eller noen kul gitarsolo e.l. for da vil jeg miste konsentrasjonen og heller fokusere på sangen. Jeg har dog lagt merke til at mer eksperimentiell elektronisk musikk, jazz og prog rock er ting jeg kan ha på som faktisk stimulerer hjernen. Det er noe med synkoperinger og det jevne drivet i mye av disse sangene som får tankene til å surre fortere.

Musikk er et krydder i hverdagen, om man bruker det samme hele tiden så er det jo ikke uvanlig å gå lei, ofte er det bare et sjangerskifte som skal til hos meg, jeg hører på det meste foruten hitlister og popmusikk, selv om jeg må innrømme jeg periodevis får noen guilty pleasures fra popverdenen og.
Vis hele sitatet...
Jeg hører heller ikke på musikk hele tiden, jeg er enig i at man går litt lei, samt at det fjerner litt av magien. For meg kan musikk brukes til både og, det avhenger av sjanger. Musikk med tekst/sang er dårlig i mens man skal fokusere på andre ting, da hører jeg heller på ensformig house.

Sitat av 420master Vis innlegg
Hva er det du sitter å skriver? Rusmiddel? Bare fordi du får glede? Får du ikke glede av lønn, å klare noe man har trent til lenge etc? Er alt som frigir dopamin en form for rus? Skjønner ikke helt denne tankegangen.

Mener du nå at jeg må melde meg inn i anonyme musikklyttere eller noe sånt da eller?
Vis hele sitatet...
Musikk er ikke et rusmiddel, det var overdrevet. Men det er en rus. Nevn noe annet som du kan gjøre i mens du går til jobb, som er like lett tilgjengelig, og som ikke endrer hovedaktiviteten (å gå til jobb).

Kan du be sjefen din gi deg lønn hver morgen? Nei. Kan du oppnå mestringfølelse hver gang du går til jobb? Ytterst få kan det. Grunnen til at jeg synes musikk skiller seg ut, er fordi det ikke krever mye, det er bare å smelle inn proppene så er du der.

Og ja, dopamin gir en rus. Prøv en dag uten musikk, hvordan tror du det påvirker deg?

Sitat av *pi Vis innlegg
Alt i verden kan vel overdrives og misbrukes, men jeg synes det virker rart å definere alt som gir glede for et rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Nei, det er satt på spissen. Grunnen til at jeg velger musikk, er fordi det kan brukes til å gjøre noe kjedelig, gøy, uten å gå på bekostning av hovedaktiviteten. Det er masse annet jeg kan gjøre som gir meg glede, men ingenting utenom rusmidler kan ligge i bakgrunnen på samme måte, uten å føle at jeg multitasker. Dagdrømming går heller ikke. Kanskje godteri.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Kanskje ikke ta det så alvorlig? Musikk trenger ikke være high art som skal verdsettes tilstrekkelig. Musikk har heller ikke samme status som det hadde når det var nytt. Nå har vi treningsmusikk, lesemusikk, heismusikk, kjøpesentermusikk, kjøremusikk etc.
Det har blitt en del av bakgrunnen, men det betyr ikke at du ikke kan få den gamle opplevelsen hvis du absolutt vil. Stikk og hør på et symfoni orkester. Kjøp deg en LP og sett deg stille på gulvet og bare hør så får du alt-var-bedre-i-gamledager opplevelsen. Drit i hva andre bruker musikk til. Du kan forholde deg til musikk slik det passer best for deg.
Vis hele sitatet...
Tror mange her har misforstått, jeg ønsker meg ikke tilbake til "gode gamle dager" da musikk var mer staselig, heller anser jeg meg selv eller andre som avhengig. Jeg ønsker diskusjon rundt musikk som en rus.

Nei, jeg har ikke hørt om noen med abstinenser etter å ikke ha hørt på musikk, men samtlige her har sagt seg enig i mitt utsagn? Dere kan ikke nekte for ruspotensiale det har, uansett hvor mildt det nå er?
Kjøp deg en LP og sett deg stille på gulvet og bare hør så får du alt-var-bedre-i-gamledager opplevelsen.
Vis hele sitatet...
Hehe morsomt sagt. Men jeg tror ikke det er alt-var-bedre-i-gamledager opplevelsen vinyl-entusiaster jakter på, jo noen gjør helt sikkert det. At det blir en slags tidsreise, ta ut plata fra coveret, se på coveret og hva enn som følgte med, og fysisk sette stiften ned på skiva. Det i seg selv er helt sikkert et glimrende verktøy for å ta tankene tilbake til si 50, 60 eller 70 tallet. Det er noe med det, at minner kan trigges av banale ting. Lyder, lukter, bevegelser.

Men jeg vet om flere vinyl-freaks som spiller vinyl fordi det gir dem mer dynamikk i musikken. På en annen måte enn cd eller spotify. Har fått det demonstrert av disse freaksa noen ganger når jeg har vært litt kritisk til LP og noen ganger synes jeg på enkelte skiver at det er mer dynamikk andre ganger merker jeg det ikke. Forskjellen er ikke stor nok for meg til at jeg orker bryet med støvete LP plater eller å måtte fysisk legge på en ny skive eller være fastlåst til å høre en skive i den rekkefølgen produsenten lagde platen. Jeg er mer makelig av meg, digger streaming for det gir meg så mye, playlists, lett å snoke på ny musikk også er det tilgjengelig overalt og jeg kan ha med musikken overalt. Men så er jeg gjerrig nok til å nøye meg med spotify, har testet ut Tidal med pga mangel på playlist og pris så ble jeg hos spotify. Tror sikkert jeg ville betalt litt ekstra om spotify kom med lossless, selv om det også kan være vanskelig å skille fra decent ripping.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Jeg vet ikke helt hvordan du skal definere rus for å inkludere musikk ass. Kanskje slik norges lover definerer narkotika
Har brukt det mot sosial angst for å slutte å tenke når jeg tenker ting jeg ikke vil. Men det er skjelden euforisk. Bare en distraksjon. Ingen abstinenser, bare må forholde seg til omgivelsene igjen når batteriet er tomt.
Hvorfor syntes du at det skal ses som et rusmiddel? Kan du sammenligne med et rusmiddel? Jeg syntes det har mer til felles med en lukt enn et rusmiddel. Med minner og nostalgi.
Sist endret av Bothrops; 30. mars 2020 kl. 20:11.
Musikk trenger ikke være high art som skal verdsettes tilstrekkelig.
Vis hele sitatet...
Jo musikk ER kunst. Det er kanskje ikke lang-fin-kunst for samlere og opportunister men det er kunst. Akkurat som Banksy er kunst men kanskje ikke kunst i samleres øyne eller blant 1% gjengen med litt for mange lapper i foret.

Det er skapende kreativitet som gir oss og har gitt oss all musikk vi kjenner og elsker. Og den musikken er laget av kunstnere. Men det betyr jo ikke at vi trenger å folde våre hender å prise dem før vi er verdige å lytte på det de har skapt, det er kanskje hverdagskunst eller brukskunst men det er kunst de aller fleste av oss har stor glede av i svært mange sammenhenger.

Det er veldig interessant å studere musikken, og å innimellom sette seg ned for å utforske ny musikk/sjangre.
Vis hele sitatet...
Ja det er definitivt verdt å virkelig lytte å plukke fra hverandre gode låter. Men lytting kan jo også bare være lytting. Å kose seg med musikken. Nærmest litt medativt eller mindfullness aktig. At man er tilstede i musikken fremfor at tankene bare flyter all over. Det er vel kanskje det fleksible i musikken som gjør musikk så verdifullt for mange, at det er så mange settinger hvor musikk passer inn. Aktiv lytting, passiv lytting, musikk for inspirasjon, musikk for energi og utholdenhet. Gode låter som får hjernen til å fokusere på andre aktiviteter som lesing, pugging eller løsing av oppgaver. Musikk til glede eller i sorg.

Musikk har heller ikke samme status som det hadde når det var nytt.
Vis hele sitatet...
Ja det har jo blitt mer som konkurrerer om vår oppmerksomhet. Men musikere er fortsatt helter for mange, og det er fortsatt musikere som får heltestatus og i det minste i enkelte miljøer så blir også enkelte musikere rett store idoler fortsatt. Det er kanskje ikke fult så mainstream å være så opptatt av musikk som generasjonene før oss var. Men da var det jo mangel på kanaler både i radio og på tv og skulle du sende en medling måtte du fyre bål og sende røksignaler. Så da var det nok enklere å samles om musikken når det var det kuleste uansett. Og det har jo vært snakket om alt fra satanmusikk og piggtråd i minst et halvt hundre år og hvordan musikken kom til knekke alt fra moral til kyskhet. Men det hor jo gått veldig greit fremover i samfunnet til tross for både jazz, blues, rock'n roll, speedmetal og satanrock.
Sist endret av _abc_; 30. mars 2020 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Akkurat som Banksy er kunst men kanskje ikke kunst i samleres øyne eller blant 1% gjengen med litt for mange lapper i foret.
Vis hele sitatet...
Banksy er en anerkjent kunstner, det skrives bøker og avhandlinger om ham. Ganske stive på priser, men så det er jo høy kunst!

"devolved parliament" gikk for over 12 000 000 $
Sist endret av supercali; 30. mars 2020 kl. 23:52.
Jeg synes ikke sammenligningen med rus er så borti natta som enkelte skal ha det til. Det å lytte på musikk kan knyttes til både avhengighet, abstinenser og tilvenning. Det gjør det jo selvfølgelig ikke til et rusmiddel, på samme måte som de færreste omtaler f.eks. sukker og koffein som rusmidler. Men jeg skjønner poenget ditt, uten å føle behovet for å pirke på språkbruken. Ingen har sagt at musikk er heroin heller.
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Musikk er ikke et rusmiddel, det var overdrevet. Men det er en rus. Nevn noe annet som du kan gjøre i mens du går til jobb, som er like lett tilgjengelig, og som ikke endrer hovedaktiviteten (å gå til jobb).
Vis hele sitatet...
OK, for å droppe akkurat rusmiddelsammenlikningen da. Kan det være problematisk å høre mye på musikk? Det kan det helt sikkert. Mat, trening og sex er også sunne og positive ting, det går fint an å bruke dem også som lite hensiktsmessige mestringsstrategier.

Du snakker om "å fylle alle kjedelige øyeblikk". Det tror jeg kan være litt negativt, jeg tror det er bra å begrense hvor mye stimuli man får inn hele tiden. Selv bruker jeg mest musikk for å stenge ute stimuli, f eks på butikken og andre steder der det er mye folk. For meg er det en måte å kontrollere hvilke stimuli jeg utsettes for. Når du ser folk ute med ørepropper, så kan det hende det er vel så mye for å skjerme seg mot inntrykk enn å slå ihjel tiden med inntrykk. Vi er ikke laget for det tempoet i sanseinntrykk vi får i dag.
Sist endret av *pi; 31. mars 2020 kl. 00:40.