Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 13232
Hvorfor sover ALLTID barnet i hendene på TIGGEREN?

Hvis du noen gang har lurt på akkurat dette; så vennligst les igjennom hele denne historien som er blitt skrevet og lagt ut på nettet av en ukjent person.
----------------------------------------------------------------------

Hvorfor sover ALLTID barnet i hendene på TIGGEREN?

I nærheten av en t-banestasjon sitter en kvinne av ukjent alder. Kvinnens hår er flokete og skittent, og hun har hodet bøyd i sorg. Kvinnen sitter på et skittent betonggulv og ved siden av henne ligger det en bærepose. I denne posen kan forbipasserende kaste fra seg penger. Og i hendene til kvinnen, sover det en to år gammel baby.

Barnet har alltid på seg skitne klær..

"Madonna og barnet" - mange forbipasserende vil donere penger. Folk av vår type - som synes synd på de mindre heldige. Og vi er alltid klare til å gi disse uheldige menneskene den siste kronen vår fra lommen og med dette tro at vi da gjør en god gjerning.

For når vi hjelper, føler vi på en måte "Good job done"...

Jeg gikk forbi en tigger i en måned, uten å gi henne penger. For jeg forsto innerst inne at dette måtte være en svindel, og at pengene som ble innsamlet av tiggeren ville så bli gitt videre til den som styrer disse tiggerne i området.

Disse menneskene eiere luksuseiendommer og flotte biler. Den som tigger får også noe, selvfølgelig "En flaske vodka i kveld og en kebab".

En måned senere, gikk jeg på nytt forbi tiggern, og plutselig, som et sjokk, slo det meg.. Jeg står ved et travelt kryss, stirrer på barnet, kledd som alltid i den skitne parkdressen. Jeg innså at dette virket for "galt" at et barn skulle være her - på en skitten undergrunnsbane stasjon, fra tidlig morgen til sent på kveld.

Babyen sov. Man hørte aldri at det hulket eller skrek, barnet sov alltid, og ansiktet var begravd i fanget på kvinnen som var hans såkalte ”mor”.

Har noen av dere, kjære lesere, egne barn? Husker dere hvor ofte disse sov i en alder av 1-3 år? En ettermiddagslur varer vel bare en time, kanskje to, maksimum tre, og så er de i full aktivitet igjen?

Og gjennom hele måneden, hver dag, som jeg vandret i undergrunnen, fikk jeg aldri sett et våkent barn!

En dag stoppet jeg opp og stirret på den bittelille ”mannen”, med ansiktet begravd ned i fanget på sin "mor", og deretter på tiggeren. Mistanken bygget seg gradvis opp. - Hvorfor skulle han sove hele tiden? Så jeg spurte hans "mor" direkte om dette mens jeg fortsatte med å stirre ned på babyen.

Tiggeren lot som hun ikke forsto meg. Hun senket øynene og gjemte ansiktet sitt i kragen på en loslitt jakke. Og jeg gjentok spørsmålet: "hvorfor sover han hele tiden?" Kvinnen kikket litt opp. Hun så bort et sted bak ryggen min, lei og irritert. Hennes blikk lignet på noe av skapninger fra en annen planet. - F ** k off ... mumlet leppene.

-Hvorfor sover han hele tiden! Jeg gråt nesten..

Bak meg la noen hånden på skulderen min, og jeg så meg tilbake. Der sto det en eldre herremann og stirret misfornøyd på meg: - Hva vil du med henne?! Kan du ikke se hvor hardt hun har det i livet sitt..? Eh... Han tok noen mynter fra lommen sin og la dem i tiggerens pose.

Tiggeren gjorde en håndbevegelse som et kors, portretterer ansiktet av ydmykhet og universal sorg. Den eldre mannen fjernet hånden fra skulderen min og ruslet så ut av T-banestasjonen.

Jeg vedder på; der hjemme, forteller han hvordan han forsvarte en stakkars og fortvilet kvinne fra en sjelløse mann nede på t-banestasjonen.

Neste dag ringte jeg en "venn". Det er en morsom mann med øyne som oliven. Han er av rumensk nasjonalitet. Og han klarte bare å fullføre tre og et halvt års utdanning. Og selv med fullstendig mangel på utdanning, hindrer ikke det ham i å flytte rundt i bygatene og kjøre i svært dyre utenlandske biler og bo i et "lite" hus med utall av vinduer og balkonger. Og med hjelp av min "venn" klarte jeg å finne ut at denne virksomheten, som til tross for sin tilsynelatende spontanitet - er tydelig organisert!

Tiggingen er veiledet av organiserte kriminelle. De har sine egne tigge-ringer. Og mange av barna som benyttes er "utleid" fra alkoholiserte familier, eller rett og slett stjålet!

Jeg trengte å få svar på spørsmålet mitt - "hvorfor sover egentlig barnet?"

Og jeg fikk det.. Min "venn" - ”Gypsy”, fortalte med en helt vanlig ro i stemmen mens jeg vred meg i sjokk! Det var akkurat som han snakket om været: - "De er på heroin, eller vodka"..

Jeg var målløs. "Hvem er på heroin, Hvem? - Eller vodka?"

Han svarte - "Barnet; så det ikke skal skrike og bære seg. Kvinnene skal jo sitte der hele dagen med det på fanget. Bare forestill deg hvor rastløs barnet ville ha vært uten? Så for at barnet skal kunne sove hele dagen, blir det altså pumpet opp med vodka eller presset i rusmidler! Og alle vet at barns kropper selvfølgelig ikke i stand til å takle et slikt sjokk som dette. Mange av barna har dødd på grunn av dette. Men det mest forferdelige er - noen ganger dør barnet under 'arbeidsdagen' mens ”mor” må fortsette å holde det i hendene hele kvelden. Dette er reglene! For tilfeldige forbipasserende vil jo allikevel kaste mynter i posen, og med dette tro at de er så moralske og hjelpsomme. Man hjelper en stakkars "alenemor" uten bosted."

Neste dag gikk jeg til samme t-banestasjon. Jeg mannet meg opp med en journalistisk identitet, og var klar for en alvorlig diskusjon. Men samtalen fløt dårlig. I stedet skjedde følgende...

En kvinne sittende på gulvet og i hendene holdt hun et barn. Jeg stilte henne et spørsmål om hun hadde dokumentene på barnet, og viktigst, hvor var det blitt av gårsdagens gutt?? Jeg ble ganske enkelt ignorert.

Men mine spørsmål ble ikke ignorert av forbipasserende. Jeg ble fortalt at jeg var tankeløs som snakket slik mot en stakkars tigger med et barn. Alt i alt, ble jeg skamfullt eskortert ut av t-banestasjon. - Så alt jeg kunne gjøre var å ringe politiet. Politiet kom, men både tigger og barn var alt forsvunnet. Og der sto jeg med følelsen av - "Jeg sloss mot vindmøller".

Så når du ser i undergrunnen, på gaten, kvinner med barn som tigger; tenk deg så først om før hånden din glir ned i lommen. Tenk på det, hvis det ikke var for de hundretusener av kroner som blir utdelt - ville ikke denne virksomheten lenger være eksisterende.

Virksomheten ville dø - ikke barna! Så ikke se på det sovende barnet med kjærlighet. Se heller med skrekk og gru, og tenk på hva det går igjennom. Du er ofte en turist! Og siden du leser denne artikkelen, vet du nå hvorfor barnet alltid sover i tiggernes hender ute på gatene i de forskjellige byer i verden.

P.S. Del denne artikkelen til veggen din - klikk "Share", så vil også vennene dine kunne lese den. Og når du så igjen en dag bestemmer deg for å åpne lommeboken din for å kaste en mynt eller to til en tigger som dette, så husk - "veldedigheten koster barnet livet."

Jeg vet at du har et godt hjerte og er glad i alle mennesker - du vil så gjerne hjelpe til så godt du kan! Men ikke alle mennesker er alltid slik du tror..

PS: Før dere begynner å slenge inn helt ville kommentarer om temaet; se først hvordan barna utnyttes innen tiggindustrien igjennom denne dokumentaren: http://www.youtube.com/watch?v=YNOlt4fG7Pg
Vis hele sitatet...
Jeg har sett denne historien blitt delt utrolig mange ganger på facebook, men har ikke tatt meg tid til å lese det før nå.
Er dette faktisk realiteten, eller er det bare ett sånnt typisk "kjedebrev" for å sette en støkk i folk?
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Akkurat det med at ungen blir dopet med heroin osv det vet jeg ikke, men noe må jo ha blitt gjort for å få ungen til å være stille? men det at sigøynerene har en hallik de leverer penger til det er et kjent fenomen i utlandet, blant annet i hjemlandet mitt Montenegro og generelt i balkan område, og tror de driver på med det samme rundtom i verden.
Vet i alle fall at de doper ned hunder, så det at de også doper ned ungene sine var ikke noen kjempeoverraskelse, dog en meget meget rystende nyhet.
Sitat av MatFot Vis innlegg
Vet i alle fall at de doper ned hunder, så det at de også doper ned ungene sine var ikke noen kjempeoverraskelse, dog en meget meget rystende nyhet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor dope ned hunder?
The lucky one
PairADice's Avatar
Ang. hunder og dop: Teori uten noe form for grobunn eller støtte utenom en livlig fantasi og til dels fritenkende "logiske" slutninger - Doper ned for å lettere transportere, håndtere etc, doper opp for f.eks hundeslagsmål og pengespill rundt dette. Kanskje ikke så utbredt i Norge.
Jeg har aldri sett tiggere med små barn i Norge. Tipper politi og barnevern ville grepet inn ganske raskt da!
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg har aldri sett tiggere med små barn i Norge. Tipper politi og barnevern ville grepet inn ganske raskt da!
Vis hele sitatet...
Så det ganske ofte når jeg var i Oslo for ikke så lenge siden.
Virkelig? Jeg ser tiggere hele tiden, men de pleier ikke å ha unger med seg. Skal følge med heretter.
Jeg tenker at ''ungen'' i noen tilfeller bare en en ball med tøy og ikke et faktisk barn. Men jeg har heller ikke sett tiggere med barn i armene her i Bergen.
Ja no er de oppe på Røa og Bogstad! Og hvordan kommer de seg ditt? De blir lempa av en feit merce hver bidige gang, så ALDRIG gi dem penger!
Det skjer helt sikkert, i hvert fall i utlandet. Mer rystende er alt det de gjør med tiggerbarn i India. Aldri sett tiggere med småunger i Norge. Men den teksten er noe av det dårligste jeg har lest, og garantert ikke skrevet av en journalist. "Jeg mannet meg opp med en journalistisk identitet"?
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Ja no er de oppe på Røa og Bogstad! Og hvordan kommer de seg ditt? De blir lempa av en feit merce hver bidige gang, så ALDRIG gi dem penger!
Vis hele sitatet...
Har lagt merke til dette selv; særlig her på Røa hvor folk kaster penger rundt seg er det masse tiggere. Her roterer de plasser rundt de mest travle stedene.

Tiggingen er også tydelig godt organisert. En bekjent av meg ødela trekkspillet til en sigøyner, hvorpå han dro opp en mobiltelefon og ringte etter en kassebil som kom etter 10 minutters tid med lasterommet fullt av trekkspill.
Sitat av MasterCorruptor Vis innlegg
Jeg tenker at ''ungen'' i noen tilfeller bare en en ball med tøy og ikke et faktisk barn. Men jeg har heller ikke sett tiggere med barn i armene her i Bergen.
Vis hele sitatet...
Det samme tenkte jeg på. Eller at det er en dukke.

Uansett så kan det ikke avfeies helt uten videre. Så om noen ser noe lignende til denne historien, så håper jeg vedkommende ringer politiet. Selv om det kanskje ikke hjelper der og da, så vil det hjelpe når flere og flere begynner å ringe om den samme saken. Alle monner drar.
Evt. kan man ringe den lokale barnevernvakten. De kommer med en gang i Oslo ihvertfall!

http://barnevernvakten.no/
Går forslaget i Trondheim gjennom mtp. tiggerforbud, så følger sikkert resten av landet fort etter i de andre byene.

Jeg stiller meg tvilende til teksten som florerer på Facebook om dagen. Hvem som helst kan sette seg ned, skrive en slik tekst. Har uansett tilgode se tiggere med barn.
typisk facebook/spam mail tekst så det er bare latterlig...

Selve problemstillingen derimot er verdt å diskutere, har aldri sett en tigger med noe unge uansett alder. fælt ja, noe å ringe å si ifra om? definitivt.
Den teksten her er orginalt på engelsk og tror den handler om tiggere i new york, så er ikke sikkert det her gjelder i norge. Jeg har aldri sett noen tiggere med babies, og jeg har også så stor tiltro til politiet at jeg nesten garanterer at politiet eller barnevernet hadde plukket dem opp med en gang.
Sitat av strikkball Vis innlegg
Den teksten her er orginalt på engelsk og tror den handler om tiggere i new york
Vis hele sitatet...
Det finnes også en versjon om sigøynere på Gare du Nord-togstasjonen i Paris, og den originale versjonen har like elendig språk som den norske oversettelsen. Som andre her nevnte, hvem som helst kan sette seg ned og skrive en slik tekst. Det at det finnes i så mange versjoner, tyder på at det ikke faktisk er opplevd. Jeg synes det minner om andre dårlig kamuflerte "den og den folkegruppen gjør noe skrekkelig mot barn"-tekster. At romfolk i Norge har barn som de stapper fulle av herion er selvsagt ren fantasi.
Sist endret av Ramaskrik; 24. mars 2013 kl. 18:18.
Sikker bare dokker alt samma! Og hvorfor skal noen gidde å bruke penger på knark og alk for å dope ned unger. invistering kan man vel si, men er profittmarginen stor nok?

tiggere er bare søppel uansett!

Norske uteliggere kan jeg godt kjøpe litt mc dondalds til og slå av en prat med, men utenlandsk dritt... nei takk!
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Er nok langt fra virkeligheten med babyer som blir dopet ned i Norge, men jeg ser prinsippet.

Utenfor Bergen Storsenter så jeg en mann i 30-40 årene med et barn på sparkesykkel som solgte Megafon.
Tviler sterkt på at de doper dem ned og / eller holder på babyene mens de er døde MEN jeg kan ta et eksempel fra en
gang jeg var på byen.
Det er ikke mer enn en og en halv uke siden. 18. mars dro jeg på byen etter skolen for å kjøpe en gave til pappa. Jeg
passerte godt over fem tiggere på veien TIL kjøpesenteret. Nesten like ved senteret er det en bussholdeplass der det
pleier å sitte der fast. Men jo, det var en eldre mann som heiv oppi en femtilapp tror jeg. Hvertfall en seddel. Jeg
tenkte jaja, han får vel bruke pensjonen sin på hva han vil.

Når jeg kom ut igjen gikk jeg til bussholdeplassen der bussen hjem passerer og der sitter tiggeren igjen.
I det jeg går inn på bussen drar han opp en TOUCH TELEFON. OBS! Jeg er usikker på hvilken type telefon det var. Men det GLINSET NY.
Da kjente jeg hvor irritert jeg var...... Kommer ALDRI til å gi ifra meg EN krone til en j*vla tigger. Unnskyld uttrykket.
Takk for meg. (:
Sist endret av Arnee; 24. mars 2013 kl. 20:54.
Har aldri sett noe lite barn bli brukt på denne måten i Oslo. Pics or it didn't happen!
"Øko-Terrorist"
Har ikke sett dette i Norge, men har sett mange tiggere som sitter med spedbarn rundt om ellers i fattigere deler av verden. Blandt annet I Romania så jeg veldig mye av dette(7-8 år siden).
Er så lei av at vi rike, hardtarbeidende nordmenn må nedverges til å bevitne fattige mennesker hver bidige dag i travle byer! At noen evt. sitter bak og utnytter dette fattige pakket gjør meg enda mer irritert på dem! (De fattige, ikke bakmennene, de viser jo bare sunt forretningsinitiativ).

Historien om tiggeren med en smart phone gjør meg intet mindre enn blodig provosert! Ny teknologi er forbeholdt de rikere sjiktene av samfunnet.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
Er så lei av at vi rike, hardtarbeidende nordmenn må nedverges til å bevitne fattige mennesker hver bidige dag i travle byer! At noen evt. sitter bak og utnytter dette fattige pakket gjør meg enda mer irritert på dem! (De fattige, ikke bakmennene, de viser jo bare sunt forretningsinitiativ).

Historien om tiggeren med en smart phone gjør meg intet mindre enn blodig provosert! Ny teknologi er forbeholdt de rikere sjiktene av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Du som synes så fryktelig synd på alle disse rumenske tiggerne som er her kun fordi dem har det så jævlig, og at det ikke fins lureri eller noe blant dem kan jo invitere dem hjem til deg - Ellers er det bare i tastaturfingrene godheten ligger?
Sitat av EoT Vis innlegg
Er så lei av at vi rike, hardtarbeidende nordmenn må nedverges til å bevitne fattige mennesker hver bidige dag i travle byer! At noen evt. sitter bak og utnytter dette fattige pakket gjør meg enda mer irritert på dem! (De fattige, ikke bakmennene, de viser jo bare sunt forretningsinitiativ).

Historien om tiggeren med en smart phone gjør meg intet mindre enn blodig provosert! Ny teknologi er forbeholdt de rikere sjiktene av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne støtte menneskehandel og bidra til at enda flere barn og voksne loses til Norge for at mafiaen skal tjene store penger. Vi andre bruker det beste virkemiddelet vi har; nemlig å ikke gi penger til utenlandske tiggere. Det hjelper imidlertid svært lite å i det hele tatt debattere saken, når du - og andre - konsekvent forsøker å kneble debatten med hets eller i dette tilfellet; ett dårlig forsøk på sarkasme.
Sist endret av caperno; 24. mars 2013 kl. 22:11.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Har lagt merke til dette selv; særlig her på Røa hvor folk kaster penger rundt seg er det masse tiggere. Her roterer de plasser rundt de mest travle stedene.

Tiggingen er også tydelig godt organisert. En bekjent av meg ødela trekkspillet til en sigøyner,
hvorpå han dro opp en mobiltelefon og ringte etter en kassebil som kom etter 10 minutters tid med lasterommet fullt av trekkspill.
Vis hele sitatet...
Hmm Interessant . Ikke ofte folk angriper romfolk her i Norge altså, høres nesten litt ut som sør-Europa-tilstander (der romfolk blir jaget rundt og spytta på f.eks).

Forresten, du nevnte Røa. Hvordan ellers er tiggingen på Oslo vest, kontra den i sentrum? Og er det noe særlig tigging på østkanten?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Du som synes så fryktelig synd på alle disse rumenske tiggerne som er her kun fordi dem har det så jævlig, og at det ikke fins lureri eller noe blant dem kan jo invitere dem hjem til deg - Ellers er det bare i tastaturfingrene godheten ligger?
Vis hele sitatet...
Hvorfor tar dere ikke våpen til gatene - eller er det bare i tastaturfingrene rasismen ligger?

Sitat av caperno Vis innlegg
Du må gjerne støtte menneskehandel og bidra til at enda flere barn og voksne loses til Norge for at mafiaen skal tjene store penger. Vi andre bruker det beste virkemiddelet vi har; nemlig å ikke gi penger til utenlandske tiggere. Det hjelper imidlertid svært lite å i det hele tatt debattere saken, når du - og andre - konsekvent forsøker å kneble debatten med hets eller i dette tilfellet; ett dårlig forsøk på sarkasme.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det var et særs godt forsøk, jeg. Satt i hvert fall og humra da jeg skrev det.

Ja, huff, når jeg kjøper en børek til en sulten kar på gata, føler jeg virkelig at jeg støtter europeisk stormafia. Direkte uetisk er det av meg. Men jeg liker det allikevel.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hmm Interessant . Ikke ofte folk angriper romfolk her i Norge altså, høres nesten litt ut som sør-Europa-tilstander (der romfolk blir jaget rundt og spytta på f.eks).

Forresten, du nevnte Røa. Hvordan ellers er tiggingen på Oslo vest, kontra den i sentrum? Og er det noe særlig tigging på østkanten?
Vis hele sitatet...
Det var ganske provosert . Han tok han i å prøve å stjele lommeboka hans.

Har 3 stykker som bytter plass rundt blokka mi. Sitter også en ved t-banestasjonen og en ved 7-11. Dette er en radius på type 30 meter.
Sitat av EoT Vis innlegg
Hvorfor tar dere ikke våpen til gatene - eller er det bare i tastaturfingrene rasismen ligger?

Jeg synes det var et særs godt forsøk, jeg. Satt i hvert fall og humra da jeg skrev det.

Ja, huff, når jeg kjøper en børek til en sulten kar på gata, føler jeg virkelig at jeg støtter europeisk stormafia. Direkte uetisk er det av meg. Men jeg liker det allikevel.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes du skal slutte å misbruke rasismebegrepet. Det er forøvrig forskjell på å gi dem "brød" eller "bøker"(?), og det å gi penger, så det må du gjerne fortsette med.

EDIT: Gikk litt fort her. Børek = Tyrkisk pai, antar jeg
Sist endret av caperno; 24. mars 2013 kl. 22:38.
Her i byen, kan jeg fortelle at rumenske tiggere samles (opptil 5-10 stk) i Fjordgata mot kaia, for å så samlet bli hentet av en mørk blå varebil. De blir sinte om du stirrer/tar bilde av det som skjer. Det er utvilsomt, desverre organisert. Dette har også media påpekt.
Sitat av watchman Vis innlegg
Her i byen, kan jeg fortelle at rumenske tiggere samles (opptil 5-10 stk) i Fjordgata mot kaia, for å så samlet bli hentet av en mørk blå varebil. De blir sinte om du stirrer/tar bilde av det som skjer. Det er utvilsomt, desverre organisert. Dette har også media påpekt.
Vis hele sitatet...
Så bra at du kan bekrefte det. Det kan jo umulig være snakk om en sør-øst europeisk storfamilie (5-10 voksne medlemmer) som ikke eier hver sin bil, og som blir irriterte når rasistiske nordmenn stirrer på eller tar bilder av dem. Håper andre folk her på freak kan utføre selvstendige forsøk a lá dette, så kan vi en gang for alle få avdekket det forferdelige mafianettverket bak disse rottene!
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 24. mars 2013 kl. 22:51.
Jeg påstår ikke at det finnes tiggere som ikke bare har 100% rent mel i posen, men å påstå at alle er kriminelle fordi man blir hentet i en kassebil på slutten av dagen er jo bare tøv. Det er mange storfamilier som har en felles økonomi og som deler dagens utbytte mellom seg for å kjøpe mat, bensin og det som trengs. At det er "organisert" betyr ikke at det er ikke er snakk om lutfattige mennesker som trenger penger.
EoT: Anbefaler at du ser dokumentaren, "Gypsy Child Thieves".
Anbefaler også denne dokumentaren.
Sist endret av caperno; 24. mars 2013 kl. 22:58.
Sitat av caperno Vis innlegg
EoT: Anbefaler at du ser dokumentaren, "Gypsy Child Thieves".
Anbefaler også denne dokumentaren.
Vis hele sitatet...
Denne dokumentaren ble sendt på NRK, og viser Gypsies som har tyveri som kultur. Og ser ikke på det som en "dårlig ting". Det er akkurat dette som er et problem, fordi det går nemlig utover de som tigger og trenger hjelp på ordentlig. Og ja de tiggerne jeg kommenterte over her, er faktisk organiserte.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg påstår ikke at det finnes tiggere som ikke bare har 100% rent mel i posen, men å påstå at alle er kriminelle fordi man blir hentet i en kassebil på slutten av dagen er jo bare tøv. Det er mange storfamilier som har en felles økonomi og som deler dagens utbytte mellom seg for å kjøpe mat, bensin og det som trengs. At det er "organisert" betyr ikke at det er ikke er snakk om lutfattige mennesker som trenger penger.
Vis hele sitatet...
tja dem truer jo til seg dem beste tigge plassene ved å true bort norske tiggere med trusler eller vold.. dem er fattige sett med vestlige øyne, men dem sigøynerne kunne nok ikke eller hadde klart å levd ett normalt vestlig liv..
EoT: så skråsikker du var på at tiggerne ikke er en del av et stort organisert kriminelt nettverk. Og så flink du er til å slenge ut rasisme begrepet.
Det burde ikke komme som en overraskelse at det er organisert når "alle" sier det, både politi, samfunnsvitere, media.

Tiggerne har det sikkert helt jævlig, men de er også jævlig innpåslitne, frekke og i mange tilfeller truende. Når du ser dem sitter der på gata i filleklær og gir dem penger, gir du til et kriminelt nettverk. Det er en svindel. Og folka som tigger vet at det er det. De opprettholder en fasade og du går fem på. Du gjør ikke noe heltemodig og vi er heller ikke drittsekker som ikke gir noe.

Her hvor jeg bor er det ei dame som ikke har det ene øyet, hun har det sikkert ikke supert, men det er hva det er. I utgangspunktet har jeg medfølelse, men samtidig hjelper det ikke for meg å gi henne spenn, fordi det kommer en annen kar og snapper dem opp.
Sist endret av strikkball; 24. mars 2013 kl. 23:16.
Sitat av EoT Vis innlegg
Så bra at du kan bekrefte det. Det kan jo umulig være snakk om en sør-øst europeisk storfamilie (5-10 voksne medlemmer) som ikke eier hver sin bil, og som blir irriterte når rasistiske nordmenn stirrer på eller tar bilder av dem. Håper andre folk her på freak kan utføre selvstendige forsøk a lá dette, så kan vi en gang for alle få avdekket det forferdelige mafianettverket bak disse rottene!
Vis hele sitatet...
Hvem som helst blir forbanna hvis en fremmed kommer og stirrer å knipser bilder, men hvor kommer rasismen inn i bildet hen? ..

lett forklart så er det du som driver med lettere rasisme her. siden du ser ned på og synes synd på sigøynerne..

Sitat av strikkball Vis innlegg
EoT: så skråsikker du var på at tiggerne ikke er en del av et stort organisert kriminelt nettverk. Og så flink du er til å slenge ut rasisme begrepet.
Det burde ikke komme som en overraskelse at det er organisert når "alle" sier det, både politi, samfunnsvitere, media.

Tiggerne har det sikkert helt jævlig, men de er også jævlig innpåslitne, frekke og i mange tilfeller truende. Når du ser dem sitter der på gata i filleklær og gir dem penger, gir du til et kriminelt nettverk. Det er en svindel. Og folka som tigger vet at det er det. De opprettholder en fasade og du går fem på. Du gjør ikke noe heltemodig og vi er heller ikke drittsekker som ikke gir noe.

Her hvor jeg bor er det ei dame som ikke har det ene øyet, hun har det sikkert ikke supert, men det er hva det er. I utgangspunktet har jeg medfølelse, men samtidig hjelper det ikke for meg å gi henne spenn, fordi det kommer en annen kar og snapper dem opp.
Vis hele sitatet...
"
Det er ikke belegg for å si at sigøynerne fra Romania og Bulgaria som tigger i Norge generelt er tiggerbander eller har kriminelle bakmenn. Myten stemmer ikke, sier Ada Ingrid Engebrigtsen, sosialantropolog og forskningsleder for seksjon for migrasjon og transnasjonalitet på Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA)"

Eot har nok rett

http://www.dagbladet.no/2012/05/24/n...nere/21734098/
Sist endret av Notoneofthem; 24. mars 2013 kl. 23:29.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg

Eot har nok rett
Vis hele sitatet...
Har han?

Rumenske romnettverk utnytter både menn, kvinner og barn til tigging og til annen kriminalitet. De lager falske merkelapper om ulike handicap og sykdommer. Etter at myndighetene i Italia, Spania og Tyskland tok grep for å stoppe tiggingen i 2008, flyttet gruppene seg til land uten det samme strenge lovverket mot tigging. Norge er et av dem.
Vis hele sitatet...
Kilde
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Tror ikke vi skal kommentere så mye mot Eot her caperno, rasismekortet blir slengt vår vei fortere enn vi rekker å poste.
kjedelig streiting
Sitat av EoT Vis innlegg
Hvorfor tar dere ikke våpen til gatene - eller er det bare i tastaturfingrene rasismen ligger?
Vis hele sitatet...
Nå er da ikke de typiske sigøynerne en ser i Norge noen rase, men heller noen ofre for en idiotisk kultur som har pågått så alt for lenge. En kultur går rundt på å reise rundt og snylte på andre i form av at de ikke vil jobbe som andre folk, men også forventer at vi frivillig eller ufrivillig skal fø på dem. Ikke noe rasistisk i å mislike slikt.

Ellers så skal det jo sies at mange av tiggemetodene er relativt kreative når det kommer til unger og faka skader. Regner dog med at vi har såpass oppegående politi at de blir fratatt eventuelle unger de sitter med over lengre tid.

Ellers så er vel den beste metoden for å slippe disse tiggerne å bare ignorere dem og ikke gi dem noe. La dem heller sulte, så slipper vi forhåpentligvis at dette fortsetter i det evige.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nå er da ikke de typiske sigøynerne en ser i Norge noen rase, men heller noen ofre for en idiotisk kultur som har pågått så alt for lenge. En kultur går rundt på å reise rundt og snylte på andre i form av at de ikke vil jobbe som andre folk, men også forventer at vi frivillig eller ufrivillig skal fø på dem. Ikke noe rasistisk i å mislike slikt.

Ellers så skal det jo sies at mange av tiggemetodene er relativt kreative når det kommer til unger og faka skader. Regner dog med at vi har såpass oppegående politi at de blir fratatt eventuelle unger de sitter med over lengre tid.

Ellers så er vel den beste metoden for å slippe disse tiggerne å bare ignorere dem og ikke gi dem noe. La dem heller sulte, så slipper vi forhåpentligvis at dette fortsetter i det evige.
Vis hele sitatet...
jo dem er en rase... homosapiens som vi alle er.. farge er ikke en rase
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nå er da ikke de typiske sigøynerne en ser i Norge noen rase, men heller noen ofre for en idiotisk kultur som har pågått så alt for lenge. En kultur går rundt på å reise rundt og snylte på andre i form av at de ikke vil jobbe som andre folk, men også forventer at vi frivillig eller ufrivillig skal fø på dem. Ikke noe rasistisk i å mislike slikt.

Ellers så skal det jo sies at mange av tiggemetodene er relativt kreative når det kommer til unger og faka skader. Regner dog med at vi har såpass oppegående politi at de blir fratatt eventuelle unger de sitter med over lengre tid.

Ellers så er vel den beste metoden for å slippe disse tiggerne å bare ignorere dem og ikke gi dem noe. La dem heller sulte, så slipper vi forhåpentligvis at dette fortsetter i det evige.
Vis hele sitatet...
Enig, ingenting i mot fargen på folk, kun denne nomadekulturen som ikke viser vilje til å integrere seg.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jo dem er en rase... homosapiens som vi alle er.. farge er ikke en rase
Vis hele sitatet...
Okei, la oss ikke flisespikke, hvermannsen kaller forskjellige hudfarger for "raser", jeg tror forøvrig ordet du tenker på er "art", det finnes en del hunderaser, men alle er av "hundeart". Jeg kan teknisk sett si meg enig i at det er for små forskjeller på mennesker til å dele oss inn i raser, men det er et spørsmål om semantikk, du forsto hva legalize_it mente ikke sant?

Forøvrig; slik jeg tolket innlegget hans så mente han at sigøynere ikke nødvendigvis defineres av rase (hvermannsens tolkning), men av kulturen sin, du kan fint ha en hvit sigøyner, eller en svart en, eller en brun, på en måte.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Enig, ingenting i mot fargen på folk, kun denne nomadekulturen som ikke viser vilje til å integrere seg.



Okei, la oss ikke flisespikke, hvermannsen kaller forskjellige hudfarger for "raser", jeg tror forøvrig ordet du tenker på er "art", det finnes en del hunderaser, men alle er av "hundeart". Jeg kan teknisk sett si meg enig i at det er for små forskjeller på mennesker til å dele oss inn i raser, men det er et spørsmål om semantikk, du forsto hva legalize_it mente ikke sant?

Forøvrig; slik jeg tolket innlegget hans så mente han at sigøynere ikke nødvendigvis defineres av rase (hvermannsens tolkning), men av kulturen sin, du kan fint ha en hvit sigøyner, eller en svart en, eller en brun, på en måte.
Vis hele sitatet...
hvorfor skal dem være nødt til å integrere seg å være med på og ødelegge jorda mest mulig? og nå er ikke alle sigøynere som dem som løper etter deg i oslo og skal true på deg en rose..

Dem i oslo kommer fra fattige steder i romania, desperate mennesker på jakt etter mat.
kjedelig streiting
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvorfor skal dem være nødt til å integrere seg å være med på og ødelegge jorda mest mulig? og nå er ikke alle sigøynere som dem som løper etter deg i oslo og skal true på deg en rose..

Dem i oslo kommer fra fattige steder i romania, desperate mennesker på jakt etter mat.
Vis hele sitatet...
Vel du må gjerne si at vår levemåte ikke er særlig bra mtp de belastningene vi påfører miljøet, men om vi ikke hadde vært her med vår verdiskapning ville jo sigøynerne sulta enda mer enn de gjør idag. For det er jo ikke slik at de i noe større grad klarer å lage klær eller skaffe mat til seg selv.

Og jo de må endre levemåten sin. De kan ikke reise rundt, ikke jobbe/kun ta noen strøjobber i all evighet å forvente at vi skal fø på dem ved hjelp av tigging og/eller vinningskriminalitet. En slik kultur er ikke levedyktig.

Ja det finnes haugevis av fattige folk i Europa, og spesielt Øst-Europa. Men det hjelper da svært lite at sigøynerne lever nomadeliv som gjør at ungene ikke kommer seg på skole osv.

Og nei, det er ikke slik at de blir så veldig stedsfaste selv om de får penger nok heller, selv om det nok ikke er så alt for mange som har Porscher som trekkbiler.
Sist endret av legalize_it; 25. mars 2013 kl. 10:18.
Dere angriper stråmenn her. Jeg har aldri sagt at ingen ikke-norske tiggere i Norge er organiserte. Jeg har hørt vitenskapsfolk si både det ene og det andre, så jeg veit rett og slett ikke. Det jeg veit derimot er at mange kommer hit i storfamilier, og gjør det beste ut av den situasjonen. Jeg synes ikke synd på tiggerne, jeg liker bare ikke hatet mot dem som finnes i Norge, og her på forumet. Jeg synes det er absurd at vårt tilsynelatende største problem er at fattige folk tigger og stjeler en lommebok i nu og ne. For ja, de er fattige. Tror ofte fattigfolk har det bedre enn oss norske kakser, men maktforholdet som følger er uansett skjeivt og intuitivt galt.

Når det kommer til hva som er rasisme eller ikke, kan vi bare slå oss til ro med at vi har ulike definisjoner på det. Deres er en tiltro til en art anatomisk systematikk, for meg skal det ikke like mye til. Generaliseringen og diskrimineringen av en folkegruppe er tilstrekkelig.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvorfor skal dem være nødt til å integrere seg å være med på og ødelegge jorda mest mulig? og nå er ikke alle sigøynere som dem som løper etter deg i oslo og skal true på deg en rose..

Dem i oslo kommer fra fattige steder i romania, desperate mennesker på jakt etter mat.
Vis hele sitatet...
Denne ble postet i den forrige tråden om romfolket.

La meg klarifisere, i denne sammenhengen når jeg sier sigøynere så mener jeg de folkene som tigger og stjeler og ikke vil være en del av samfunnet, de med en slik kultur hvor eiendeler har en flyktig verdi, fordi de flytter på seg hele tiden (for min del kan de godt ha en slik kultur seg i mellom, men når det går ut over oss (via stjeling, siden "det har en verdi der og da" som ikke har en slik kultur så mener jeg det blir feil).

Hvis de gjør om på kulturen sin slik at den blir mer kompitabel med landene de reiser til (ikke stjele, ikke livnære seg av tigging (eller i hvertfall være litt mer "ydmyke" når de gjør det, ikke prøve å "presse" penger av folk), ikke drite i busker i parker og sånt) så har jeg ingenting i mot dem, da skal de bare få reise rundt som de vil for min del. De som ikke gjør disse tingene skal selvfølgelig bare få holde på.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Tror ikke vi skal kommentere så mye mot Eot her caperno, rasismekortet blir slengt vår vei fortere enn vi rekker å poste.
Vis hele sitatet...
Fuck deg, din jævla hykler. Ja, jeg kalte deg rasist, og det står jeg faen ved, men med en gang jeg tok dem i forsvar kom jo du med den klassiske ignorante høyreekstremismen "øøh, hvis du liker døm bruningæne så godt kan du vel saktens huse døm sjøl".
Sitat av EoT Vis innlegg
Fuck deg, din jævla hykler. Ja, jeg kalte deg rasist, og det står jeg faen ved, men med en gang jeg tok dem i forsvar kom jo du med den klassiske ignorante høyreekstremismen "øøh, hvis du liker døm bruningæne så godt kan du vel saktens huse døm sjøl".
Vis hele sitatet...
Nå må du faen meg gi deg.
Vi er ikke rasister, vi diskuterer et tema, et tema der sånne trangsynte som deg ikke forstår hva vi mener og for å hevne deg setter du deg ned og bare "NEI!, jeg nekter, jælva rasister, og tror at vi mener; alle som ikke er norske er bare noen jævla østeuropeiskesvindlere!11!!!!!" (som du merker så svarte jeg i samme saklighet som i sitat over)

Sitat av EoT Vis innlegg
Er så lei av at vi rike, hardtarbeidende nordmenn må nedverges til å bevitne fattige mennesker hver bidige dag i travle byer! At noen evt. sitter bak og utnytter dette fattige pakket gjør meg enda mer irritert på dem! (De fattige, ikke bakmennene, de viser jo bare sunt forretningsinitiativ).

Historien om tiggeren med en smart phone gjør meg intet mindre enn blodig provosert! Ny teknologi er forbeholdt de rikere sjiktene av samfunnet.
Vis hele sitatet...
I sitatet over tror du at vi er på lag med bakmennene? Nei, vi er mot pakket på gata og bakmennene.

Sitat av EoT Vis innlegg
Hvorfor tar dere ikke våpen til gatene - eller er det bare i tastaturfingrene rasismen ligger?
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer du å vri det til at vi er rasister, hadde faen ikke vært noe bedre om noen nordmenn gjorde det (mye mulig at det er noen nordmenn også, for den saks skyld)

Sitat av EoT Vis innlegg
Så bra at du kan bekrefte det. Det kan jo umulig være snakk om en sør-øst europeisk storfamilie (5-10 voksne medlemmer) som ikke eier hver sin bil, og som blir irriterte når rasistiske nordmenn stirrer på eller tar bilder av dem. Håper andre folk her på freak kan utføre selvstendige forsøk a lá dette, så kan vi en gang for alle få avdekket det forferdelige mafianettverket bak disse rottene!
Vis hele sitatet...
Så bra at vi er enig (skjønner at du skriver det i sarkasme, men jeg hadde vært mer enig uten den overdreven sarkasmen, altså at jeg tolker det bokstavlig)

Nå har jeg vært tilskuer i denne tråden for lenge...
Sist endret av Snålingen; 25. mars 2013 kl. 10:51.
VELDIG bra dokumentar! TAKK for tips.
Han samme fyren laget to gode saker om scientologikirken....
Bare nevner det.

:-)