Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  535 59926
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Rart at ingen klarer å ta et bilde eller ta opp lyden siden det er så normalt i huset til alle.
Vis hele sitatet...
Så du sier at man skal stå klar med et kamera og lydopptaker, i tilfelle du skulle se noe unormalt? Dessuten så tror jeg ikke man er opptatt av dokumentere hendelsen og bevise det for sånne som deg, når det kan dreie seg om sitt eget liv og død.
Jeg tror det er helt umulig å diskutere dette mellom 2 som tror på hver sin ting. Blir som å diskutere religion. De som tror på det er allerede så innstilt og sta på det at de nekter å høre på fornuft.

MEN dere lever sikkert et mye mer spennende liv enn oss som bare tror på det som kan bevises. Sikkert morro å se spøkelser i ny og ned og faktisk tro på det. Blir jo et lite ekstra kick i hverdagen.

Hva skjer om man knuser et speil? 7 års ulykke?

- Absolut alle slike ting stammer fra gamle dager da man ikke visste bedre og trodde at himmelen var toppen på alt og over der satt gud med pekefingern sin.
Sitat av Source Vis innlegg
Jeg tror det er helt umulig å diskutere dette mellom 2 som tror på hver sin ting. Blir som å diskutere religion. De som tror på det er allerede så innstilt og sta på det at de nekter å høre på fornuft.

MEN dere lever sikkert et mye mer spennende liv enn oss som bare tror på det som kan bevises. Sikkert morro å se spøkelser i ny og ned og faktisk tro på det. Blir jo et lite ekstra kick i hverdagen.

Hva skjer om man knuser et speil? 7 års ulykke?

- Absolut alle slike ting stammer fra gamle dager da man ikke visste bedre og trodde at himmelen var toppen på alt og over der satt gud med pekefingern sin.
Vis hele sitatet...
skal si meg veldig enig, selvom jeg selv TROR det er mer enn bare ingenting og elendighet der ute.
Sitat av fr334k Vis innlegg
Så du sier at man skal stå klar med et kamera og lydopptaker, i tilfelle du skulle se noe unormalt? Dessuten så tror jeg ikke man er opptatt av dokumentere hendelsen og bevise det for sånne som deg, når det kan dreie seg om sitt eget liv og død.
Vis hele sitatet...
Så og si alle går rundt med mobil som kan ta bilder og ta opp lyd, så det er rart att ikke en eneste har klart å ta noen bilder eller noe lyd.

Hadde jeg sett et spøkelse hadde jeg helt klart dratt mobilen opp av lomma og prøvd å ta bilde med en gang, nettopp for å bevise det for sånne som meg. Så at du ikke hadde gjort det betyr ikke at ingen hadde.

Og har du noen gang hørt om noen som har blitt drept av et spøkelse? Ikke det nei, så da dreier det seg visst ikke om sitt eget liv og død da.
Sitat av Schizofrenic Vis innlegg
Hva jeg vet og ikke vet lar jeg heller forbli uvisst for folk som deg
Vis hele sitatet...
Veldig overbevisende. Hei, folkens, jeg tror nå på spøkelser!
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Så og si alle går rundt med mobil som kan ta bilder og ta opp lyd, så det er rart att ikke en eneste har klart å ta noen bilder eller noe lyd.

Hadde jeg sett et spøkelse hadde jeg helt klart dratt mobilen opp av lomma og prøvd å ta bilde med en gang, nettopp for å bevise det for sånne som meg. Så at du ikke hadde gjort det betyr ikke at ingen hadde.

Og har du noen gang hørt om noen som har blitt drept av et spøkelse? Ikke det nei, så da dreier det seg visst ikke om sitt eget liv og død da.
Vis hele sitatet...
jeg foreslår at du prøver å sette deg inn i en situasjon, hvor du er i sjokk, og blir helt satt ut , når du ser noe du helst ville unngått. Men du, ikke glem å ta bildet av det da, for så å vise det til vennene dine, for ellers så tror de at du er sinnsyk.
Sitat av fr334k Vis innlegg
jeg foreslår at du prøver å sette deg inn i en situasjon, hvor du er i sjokk, og blir helt satt ut , når du ser noe du helst ville unngått. Men du, ikke glem å ta bildet av det da, for så å vise det til vennene dine, for ellers så tror de at du er sinnsyk.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor tror du de tror du er sinnsyk? Nettopp fordi man må være passe sinnsyk for å tro på noe sånt.
Jeg tror ikke på paranormale ting, men rundt 80% av Norges befolkning tror på gud. Er ikke gud en paranormal skapning i grunn? Jeg ler godt når jeg ser kristne le når åndenes makt kommer på tv, de skratter og ler og mener det bare er tull. Men kristne er jo ikke gale ifølge vårt samfunn? Min mening er at vi har tatt religion så mye inn i vår kultur at det ikke er definert å være gal selv om man "ser" gud, mens overtro er å tro litt over grensen ifølge samfunnet.
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Jeg tror ikke på paranormale ting, men rundt 80% av Norges befolkning tror på gud. Er ikke gud en paranormal skapning i grunn? Jeg ler godt når jeg ser kristne le når åndenes makt kommer på tv, de skratter og ler og mener det bare er tull. Men kristne er jo ikke gale ifølge vårt samfunn? Min mening er at vi har tatt religion så mye inn i vår kultur at det ikke er definert å være gal selv om man "ser" gud, mens overtro er å tro litt over grensen ifølge samfunnet.
Vis hele sitatet...
80% virka litt overdrevet, men jeg ser kristne på akkurat samme måte jeg ser på folk som tror på spøkelser, drager, zombier og alt det tullet der: De er gale.
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Jeg tror ikke på paranormale ting, men rundt 80% av Norges befolkning tror på gud. Er ikke gud en paranormal skapning i grunn? Jeg ler godt når jeg ser kristne le når åndenes makt kommer på tv, de skratter og ler og mener det bare er tull. Men kristne er jo ikke gale ifølge vårt samfunn? Min mening er at vi har tatt religion så mye inn i vår kultur at det ikke er definert å være gal selv om man "ser" gud, mens overtro er å tro litt over grensen ifølge samfunnet.
Vis hele sitatet...
80% er en grei overkill i følge disse artiklene.
http://dagensateist.blogspot.com/200...rdmenn-er.html

http://dagensateist.blogspot.com/200...e-menn-er.html
Sitat av maling123 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dagens statistikk? Det å ta kilde fra en persons blogg er som å si "Pappa sa det".
Sitat av Schizofrenic Vis innlegg
Vel, jeg har aldri sagt noe om intelligens blandt skeptikere.
Cold hard facts? Har ingen håndfaste bevis for hverken det ene eller det andre for å si det selv.

Sorry, jeg er fullt og helt våken. Jeg har gansje grei innsikt i menneskets syke.

Hva jeg vet og ikke vet lar jeg heller forbli uvisst for folk som deg
Vis hele sitatet...
Du sa det ikke, men du insinuerte det. Hverken det ene eller det andre? Ok, la meg spørre deg. Hvordan ville du ha gått frem for å bevise noe som ikke finnes? Utbroder gjerne.

Ja, for all del. Behold den lille mystikken din for deg selv, hadde nok revolusjonert verden.





Sitat av RydEN Vis innlegg
Etter hva som har skjedd i verden så tror jeg vår vitenskap og teknologi er piss i forhold til hva vi ikke kjenner til.
Vis hele sitatet...
Ingen eksempler? Bra argument da..
Prøv å kom med noen gode argumenter, så skal vi prøve å lede dere inn i det vitenskapelige lyset.
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Dagens statistikk? Det å ta kilde fra en persons blogg er som å si "Pappa sa det".
Vis hele sitatet...
Nei, der er forklaringer på hvordan de har oppnådd desse statistikkene.
Dagens statistikk vil vise at antallet ateister har økt.
Jeg tenker at man ikke kan utelukke noenting før det er bevist uten tvil umulig.
Selv tror jeg ikke på gjenferd og den slags. Tror heller på at det finnes liv ut i verdensrommet.

Men, det var noe som rev litt fatt i meg for en stund tilbake siden;
Søsteren satt hjemme med seg selv mens hun chattet med typen, som var bortreist, på msn eller skype. Husker ikke helt. Uansett, i det hun slår på kamera for han, spør han om hvem det er som står i døråpningen bak henne. Hun snur seg og der står det ingen.

Enten kan det være innbrudd eller et gjenferd, hva tror du?
Jeg bæder hver gang jeg leser den historien, selv om jeg ikke egentlig er no mer overtroisk enn at jeg ikke 100% benekter alt av paranormale ting. Forøvrig syns jeg det blir litt feil å kalle det ''supernatural''. Er det ikke naturlig som følge av en årsak likt alt annet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RydEN Vis innlegg
Etter hva som har skjedd i verden så tror jeg vår vitenskap og teknologi er piss i forhold til hva vi ikke kjenner til.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare kva du faktisk meiner mde dn påstanden? Vitenskap vil sei at ein har ei systematisk tilnærming, med eit ope sinn. in ser på ulike forklaringsmodeller, og kva som er den med færrast ukjente variabler, og om ein kan reprodusere fenomenet.

Så langt har jo JREF tilbydd 1M$ til den eller dei som kan bevise dei har paranormale evner. Så langt har ingen tatt pengane. For meg er det ein solid indikasjon på at ingen har slike evner.

Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Dagens statistikk? Det å ta kilde fra en persons blogg er som å si "Pappa sa det".
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje når den bloggen lenker viare til ein rapport der metodikk og resultat er beskreve. Du kan godt betvile tala, men da bør du gjerne påpeike metodefeil e.l. i rapporten tala er henta ifra.

Sitat av kontra Vis innlegg
Jeg tenker at man ikke kan utelukke noenting før det er bevist uten tvil umulig.
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje bevise at eg ikkje kan fly. Uansett om ingen har sett meg fly er det ikkje eit bevis på at eg ikkje kan det. Du kan ALDRI bevise det umulige. Derfor snur du problemstillinga på hovudet når du seier ein ikkje kan utelukke ting før det er bevist umogeleg.
Sitat av Capital Vices Vis innlegg
Selv tror jeg ikke på gjenferd og den slags. Tror heller på at det finnes liv ut i verdensrommet.

Men, det var noe som rev litt fatt i meg for en stund tilbake siden;
Søsteren satt hjemme med seg selv mens hun chattet med typen, som var bortreist, på msn eller skype. Husker ikke helt. Uansett, i det hun slår på kamera for han, spør han om hvem det er som står i døråpningen bak henne. Hun snur seg og der står det ingen.

Enten kan det være innbrudd eller et gjenferd, hva tror du?
Vis hele sitatet...
Huff.. Dette er en vandrehistorie fortalt av så utrolig mange, men hver gang jeg hører den fortalt er det nye folk den gjelder.

Angående troen på Gud, gjorde eurobarometer en spørreundersøkelse i 2005, og blant de 976 nordmennene som ble spurt trodde bare 32% på Gud. Så noen ovenfor hadde tall på 80%, men de må være riv ruskende gale.

Tilbake til paranormale hendelser:

Hjernen vår kjører førsteklasses simuleringssoftware. Øynene gjengir ikke - for hjernen vår- trofaste bilder av hva som er der ute, eller en nøyaktig film av hva som skjer. Hjernen vår konstruerer kontinuerlig en oppdatert modell: oppdatert av kodede pulser langs synsnerven. Optiske illusjoner er levende påminnelser om akkurat dette. Størsteparten av illusjoner, hvor Neckerkuben er et eksempel, oppstår fordi sansedataen som hjernen mottar er kapable modeller av to alternative modeller av virkeligheten. Hjernen, som ikke har noe grunnlag for å velge mellom disse to, veksler mellom den interne modellen og den andre.

Simuleringssoftwaren i hjernen er spesielt flink til å konstruere ansikter og stemmer. Gjenferdene, spøkelsene, åndene og hva annet dere måtte se, høre eller kjenne, er bare optiske illusjoner! De finnes ikke. Den dagen dere presenterer bevis, noe annet enn folk som har sittet på cam og sett ting, folk som har hørt ting på loftet, eller hendelser der folk bare kjenner at det er noe der, skal jeg endre syn på saken, men fram til den dagen er det ikke engang noen vits å diskutere.
Sist endret av Amitabha; 6. oktober 2010 kl. 08:27.
Det blir vel ingen enighet mellom vitenskapsmenn og de som faktisk tror på det paranormale. Jeg har alltid likt tanken på at det kan være noe, selv om jeg ikke er religiøs, men har aldri opplevd noe som helst selv.

For en stund tilbake begynte jeg å følge med på serien Ghost Hunters og Ghost Hunters International. De gjør akkurat det ikke svært mange gjør - går inn på lokasjoner med et vitenskapelig bakgrunn, for å motbevise at det faktisk finnes noe. De finner svært mye interessant, og får faktisk dokumentert at paranormale ting skjer.

Dette er en dokumentar, men det er helt sikkert en diskusjon på hvorvidt man tror det er oppspinn eller ei - jeg velger alikevel å tro det er en seriøs dokumentar, og har fulgt med siden oppstart av programmet, i 2004.

Jeg anbefaler serien for de som er interessert i å lære mer om det paranormale, og lære å kunne se forskjell på hva som er paranormalt, og hva som ikke er det. De har svært gode teorier, og stort sett ser det ut til å vise seg at disse stemmer. De har også serier som heter Ghost Hunters International og Ghost Hunters Academy.
Sitat av prenix Vis innlegg
For en stund tilbake begynte jeg å følge med på serien Ghost Hunters og Ghost Hunters International. De gjør akkurat det ikke svært mange gjør - går inn på lokasjoner med et vitenskapelig bakgrunn, for å motbevise at det faktisk finnes noe. De finner svært mye interessant, og får faktisk dokumentert at paranormale ting skjer.
Vis hele sitatet...
Vitenskapelig bakgrunn? De jobbet som rørleggere før de begynte med denne spøkelsesjakten.

Sitat av prenix
Dette er en dokumentar, men det er helt sikkert en diskusjon på hvorvidt man tror det er oppspinn eller ei - jeg velger alikevel å tro det er en seriøs dokumentar, og har fulgt med siden oppstart av programmet, i 2004.
Vis hele sitatet...
De er sikkert seriøse, men de, muligens uvitende, bruker vitenskapelige metoder på helt feil måter. Sannsynligvis fordi de ikke har noen vitenskapelig bakgrunn.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_Hunters#Criticism
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
DÆVEN! Så mye svar på de få timene!? Jøss, nå ble jeg overasket! Mye å lese!

Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Tok dette bildet idag..
Se nøye på det

http://picz.no/l/869




[COLOR="Silver"]Dette er faket på iPhone[/COLOR]

Neida, jeg tror ikke på spøkelser eller noe sånt.
Den dagen de kommer, og jeg kan se dem, da skal jeg tro på dem.
Vis hele sitatet...
[OFT] Det er ikke tilfeldighvis Anker Studentbolig du bor? Den kroken lignet veldig..
Sist endret av Bruskork1; 6. oktober 2010 kl. 12:29.
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Ingen eksempler? Bra argument da..
Prøv å kom med noen gode argumenter, så skal vi prøve å lede dere inn i det vitenskapelige lyset.
Vis hele sitatet...
I forhold til hva teknologi og vitenskap var for 50 år siden?
Vi klarer jo å gå over hodene våres etter hvert som tiden går..
Hvordan kan man forklare at en UFO faktisk kan stå i luften uten å lage en eneste lyd, og hvordan kan den fly så fort?
For dere som mener det ikke er annet liv, eller f.eks. Ufo'er så anbefaler jeg å sjekke pressekonferansen som just gikk på; http://www.youtube.com/user/Nuro71777#p/u/8/vNtC-n48o3w

Sitat av Atheos Vis innlegg
Hvilket slør er det du prater om egentlig? Er det sånn at skeptikere ikke er intelligente nok til å se eller føle spøkelser/ånder? Vær så snill. Sleng fram cold hard facts, så kan vi se på det.
Hadde DU vært moden nok, så hadde du satt deg litt inn i hvordan mennesker fungerer psykisk. Og hadde du en gang gjort det, så hadde du kanskje våknet opp du og.

Hvordan skal du vite at noe eksisterer uten å ha sett det eller tatt på det? Eller lukta på det, smakt på det? Er det sånn at man bare _vet_?
Vis hele sitatet...
Moden nok til å sette seg inn i hvordan mennesker fungerer psykisk, og kanskje våknet opp en dag?

Du mener altså at folk som tror på slikt må "våkne opp"?

Når en fremmed dame kommer til huset mitt og er såkalt "synsk", og klarer å "snakke" med den usynlige i vårt hus som moren min har sett klart, klarer å finne navnet hans og det viser seg å være en mann langt langt ute i familietreet, så føler jeg at det er bevis nok.
Hun kunne aldri ha funnet ut at denne mannen er i vår slekt. For det første så visste hun ikke hva det gjaldt, for det andre måtte mormoren min finne gjøre research i en dag for å finne ut at han var i slekta vår.

Jeg synes det er nok, og jeg gir langt faen i om mennesker kan se syner. Det er bevist på andre måter mener jeg.
Planter kan ikke bevege på seg selv, og en strømkontakt kan ikke sette i seg selv og dørhåndtak kan ikke bevege seg selv. Dette har skjedd meg, og jeg har våknet opp til at det finnes noe annet.
Så ikke kom å si at jeg skal våkne opp å si at da strømkontakten som plugget i seg selv var syner, eller at dørhåndtaket jeg skulle til å åpne ristet seg selv opp og ned. Men WAIT, kanskje det var vinden?

Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Dagens statistikk? Det å ta kilde fra en persons blogg er som å si "Pappa sa det".
Vis hele sitatet...
Åja, så du vet akkurat hvem som faktisk finner ut av statistikkene du da?
Sitat av maxphone Vis innlegg
Husker at mora til en venn av meg påstod at ett spøkelse kasta en ball i panna på hu mens hun lå å sov...
Vis hele sitatet...
Jaja, du vet jo aldri.
Kjenner en som ropte ut i huset at han ikke trodde på spøkelser, da han hørte mye lyder.
Da så han at en sånn "snøkule" av glass kom rett i trynet hans ganske hardt. Deretter sa han, hvis du er der sett deg ned ved siden av meg i sofaen. Han kjente en jævlig sterk kulde sette seg ned ved siden ham for å si det mildt :O
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jaja, du vet jo aldri.
Kjenner en som ropte ut i huset at han ikke trodde på spøkelser, da han hørte mye lyder.
Da så han at en sånn "snøkule" av glass kom rett i trynet hans ganske hardt. Deretter sa han, hvis du er der sett deg ned ved siden av meg i sofaen. Han kjente en jævlig sterk kulde sette seg ned ved siden ham for å si det mildt :O
Vis hele sitatet...
Selv om du kommer med ti millioner personlige anekdoter så forandrer ikke det det faktum at spøkelser aldri har vist seg i kontrollerte omgivelser, og følgelig aldri har blitt bevist. Det taler svært sterkt i mot deres eksistens, i det minste i den form innehaverne av disse anekdotene beskriver.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jeg har selv opplevd det, derfor snakker jeg om andre's historier som mest sannsynlig sanne.
Vis hele sitatet...
Det har likevel ingen objektiv verdi, eller, for den saks skyld, subjektiv verdi for andre enn de som allerede tror på det.

Dessuten bør du huske på at ikke alt er slik som det umiddelbart virker som – bare tenk på den uendelige mengden optiske illusjoner som finnes. Poenget er at hver gang man går vitenskapelig til verks så faller aller positive resultater bort, og det viser seg gang på gang at det som virker som et spøkelse viser seg å være helt naturlige fenomener.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det har likevel ingen objektiv verdi, eller, for den saks skyld, subjektiv verdi for andre enn de som allerede tror på det.

Dessuten bør du huske på at ikke alt er slik som det umiddelbart virker som – bare tenk på den uendelige mengden optiske illusjoner som finnes. Poenget er at hver gang man går vitenskapelig til verks så faller aller positive resultater bort, og det viser seg gang på gang at det som virker som et spøkelse viser seg å være helt naturlige fenomener.
Vis hele sitatet...
Hva er greia?
Det trenger ikke være subjektiv verdi. Objektiv verdi, nei. Vi kan jo ikke se eller røre dem mesteparten av tiden tenker jeg. Men jeg tenker alikevel det finnes. Jeg tror noe kan være usynlig å urørbart når det vil.

Når jeg drar ut en strømkontakt, og den hopper inn igjen rett etter den er utav hånden min 2 ganger, så trenger jeg ikke noe konkret svar på at det er noe rart som skjer.

Edit, legger til at jeg aldri har røyka. Jeg bruker forumet for det meste som IT og vanlige diskusjoner. Ikke for å se flein tripper.
Jeg har levd med åndelig kontakt og paranormale fenomener fra jeg var liten. Det viste seg senere at dette var noe jeg hadde arvet. Det er noe man lærer seg å leve med, og hvem man kan åpne seg for, og snakke med om det. Tror det er slik at man må ha opplevd slike ting for å tro på det.

Jeg synes ikke noe om de som slenger spydige kommentarer til de som faktisk har opplevd det. Jeg har ikke noe imot de som ikke tror, eller ikke har opplevd det.
Sitat av kimmag Vis innlegg
Hva tenker du?
Vis hele sitatet...
Jeg heller mere i retning av at enkelte mennesker er sensitive til slike "Energier".
Forestiller meg da at slike minner kan bli igjen som ett slags fingeravtrykk fra fortiden,
og at det er dette noen mennesker oppfatter som paranormalt, mens jeg tenker at det er heller minner som blir obervert.
Så ja jeg tror vel på ånder og spøkelser men ikke at det er noe annet enn ett glimt av fortiden.
En dag kansje vi finner opp noe teknologisk som kan observere hele fortiden vår, ned til den minste detalj,det ville vel ha vært fantastisk
Sist endret av Lizz; 6. oktober 2010 kl. 14:40.
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Jeg har levd med åndelig kontakt og paranormale fenomener fra jeg var liten. Det viste seg senere at dette var noe jeg hadde arvet. Det er noe man lærer seg å leve med, og hvem man kan åpne seg for, og snakke med om det. Tror det er slik at man må ha opplevd slike ting for å tro på det.

Jeg synes ikke noe om de som slenger spydige kommentarer til de som faktisk har opplevd det. Jeg har ikke noe imot de som ikke tror, eller ikke har opplevd det.
Vis hele sitatet...
Interessant, kan du forklare noe på noen måte? =D
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hva er greia?
Vis hele sitatet...
Greia er at det virker som du prøver å argumentere for at det finnes spøkelser ved å ramse opp personlige anekdoter, så jeg presiserer at det ikke er overbevisende for noen som ikke tror på det. Samme hvor mange ganger jeg forteller om mine uassisterte flyturer til Solens kjerne hvor jeg snakket med julenissen, så vil det ikke ha noen overbevisningsverdi for andre som i utgangspunktet ikke tror meg.

Du kan sammenlikne det med misjonerende kristne som prøver å overbevise deg om at Gud finnes ved å true med at du kommer til helvete hvis du ikke tror på han.
Sitat av Provo Vis innlegg
Greia er at det virker som du prøver å argumentere for at det finnes spøkelser ved å ramse opp personlige anekdoter, så jeg presiserer at det ikke er overbevisende for noen som ikke tror på det. Samme hvor mange ganger jeg forteller om mine uassisterte flyturer til Solens kjerne hvor jeg snakket med julenissen, så vil det ikke ha noen overbevisningsverdi for andre som i utgangspunktet ikke tror meg.

Du kan sammenlikne det med misjonerende kristne som prøver å overbevise deg om at Gud finnes ved å true med at du kommer til helvete hvis du ikke tror på han.
Vis hele sitatet...
Jeg bryr meg lite om du ikke tror på hva jeg sier. Jeg vet det jo selv, jeg trenger ikke noen godkjennelse fra deg. Jeg vet hva jeg så og hørte.

Å sammenlikne det med misjonærer er som å si at de som forteller spøkelseshistorier sier at hvis du ikke tror på spøkelser så dreper de deg.
Det virker ikke som du aner hva du snakker om.
Sitat av RydEN Vis innlegg
For dere som mener det ikke er annet liv, eller f.eks. Ufo'er så anbefaler jeg å sjekke pressekonferansen som just gikk på; http://www.youtube.com/user/Nuro71777#p/u/8/vNtC-n48o3w
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=zfAzaDyae-k

Sitat av RydEN Vis innlegg
Når en fremmed dame kommer til huset mitt og er såkalt "synsk", og klarer å "snakke" med den usynlige i vårt hus som moren min har sett klart, klarer å finne navnet hans og det viser seg å være en mann langt langt ute i familietreet, så føler jeg at det er bevis nok.
Hun kunne aldri ha funnet ut at denne mannen er i vår slekt. For det første så visste hun ikke hva det gjaldt, for det andre måtte mormoren min finne gjøre research i en dag for å finne ut at han var i slekta vår.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=hQDf0rj6nXc

Sitat av RydEN Vis innlegg
Jeg synes det er nok, og jeg gir langt faen i om mennesker kan se syner. Det er bevist på andre måter mener jeg.
Planter kan ikke bevege på seg selv, og en strømkontakt kan ikke sette i seg selv og dørhåndtak kan ikke bevege seg selv. Dette har skjedd meg, og jeg har våknet opp til at det finnes noe annet.
Så ikke kom å si at jeg skal våkne opp å si at da strømkontakten som plugget i seg selv var syner, eller at dørhåndtaket jeg skulle til å åpne ristet seg selv opp og ned. Men WAIT, kanskje det var vinden?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence
http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias
http://en.wikipedia.org/wiki/Confabulation
http://en.wikipedia.org/wiki/Dysrationalia
http://en.wikipedia.org/wiki/Bounded_rationality
http://en.wikipedia.org/wiki/Ocham's_razor

Og i hele tatt alle følgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_biases

Det jeg prøver å si her er ikke at det dere tror på er umulig, men at det finnes mye enklere forklaringer på fenomenene dere påstår dere/deres nære har opplevd, og at det derfor ikke er noen saklig grunn å oppmane allslags fantasifostre til å forklare dem. Jeg synes dere burde prøve å ta inn det faktum at hjernen vår ikke er en objektiv data-innsamler og er for øvrig full av fordommer og andre faktorer som filtrerer det sansene våre prøver fortelle oss, og det uten å begynne ramse opp problemene sansene våre i seg selv har.

En ting til dere burde tenke over er hvordan det kan ha seg at jeg kan koble stort sett alle påstandene deres til videoer eller artikler om feilaktig tenkning, logiske feilslutninger og i verste fall mentale lidelser.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg tror på ting som kan bevises vitenskapelig.
Spøkelser, ånder og lignende havner som regel godt utenfor..
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det, men jeg ser ikke bort fra at det kan bli bevist.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jeg bryr meg lite om du ikke tror på hva jeg sier. Jeg vet det jo selv, jeg trenger ikke noen godkjennelse fra deg. Jeg vet hva jeg så og hørte.

Å sammenlikne det med misjonærer er som å si at de som forteller spøkelseshistorier sier at hvis du ikke tror på spøkelser så dreper de deg.
Det virker ikke som du aner hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
Nå må du gi deg.. Du forsøker helt åpenbart å overbevise andre om at det finnes spøkelser, og du gjør dette ved å ramse opp en drøss med uinteressante og lite overbevisende anekdoter. Derfor forteller jeg deg at det ikke har noen overbevisningsverdi, og at det på ingen måte er noen form for bevis. Hvis du vil tro på julenissen, påskeharen, jesus og spøkelser, så er det helt likegyldig for meg, men du fortjener å få påpekt at argumentasjonen din stinker når du kaster rundt deg med verdiløse påstander på et åpent forum.

Sammenlikningen med misjonærer har ingenting med drap å gjøre, men er et eksempel på at man ikke kan bruke påstander som forutsetter at det man forsøker å overbevise om er sant når man prøver å overbevise noen som forutsetter det motsatte.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Sitat av Wisternoff Vis innlegg
Jeg har egentlig aldri likt å sove med armen eller benet hengende ned av sengen, jeg liker at hele jeg er oppi sengen. Kan jo være noe skummelt under sengen *kremt* hehe

Er en bekjent av meg som bor i et hus fra 50-60 tallet, de flytta inn dit for 4 år siden. Sitter vi nede hører vi at noen går oppe på tregulvet deres. Man hører liksom at stegene går fra feks kjøkkenet til stua, så går det ti minutter, så går stegene fra stua til kjøkkenet. Er vi oppe hører vi steg borti gangen og noen ganger hører man at noe går ned trappa.

Det er helt sykt. Jeg trodde han snakka bullshit, eller at det var knirking i huset, lyder fra rør man som man hører snakk om etc, men strengt talt her aner jeg ikke hva det er. Ikke de som bor der har noen logisk forklaring heller annet enn at hmm, ja, kanskje en som går igjen?

Var også en gang jeg og en kompis skulle ordne noe å røyke på midt på natta en januar måned. Jeg titter opp mens vi står ute å venter på bønna og ser en liten lysende prikk laaaangt oppe i atmosfæren. Den var på størrelse med en stjerne og kunne se ut som en stjerne. Men den bevegde seg frem og tilbake, fra venstre til høyere. Drit fort, nå snakker vi om at den tilbakela flere kilometer/mil på bare sekunder. Pluttselig bare kjørte den i en rettning og ble borte.

Dette var ikke en satelitt eller den internasjonale romstasjonen, jeg har sett de sveve saaakte forbi jorda før. Tvilsomt at det var en brennende gass, lyn eller noe heller. Jeg tipper virkelig dette var en UFO eller en form for vesen som er litt utenfor vår nåværende fatteevne av hva liv er.

Morfar døde for et par år siden og jeg var ikke hjemme så dette har jeg fått fortalt av mamma: Mamma og pappa sitter nede og ser på tv, pluttselig hører de noe vakent til bråk i andreetasjen. Mamma sender pappa opp for å se, for det hørtes visstnok ut som om skapet hadde ramla ned eller noe. Papppa gikk opp, alt så bra ut så han gikk ned igjen. Så bråker det noe vakent igjen så pappa løper opp. Ingenting - noen minutter etterpå får mamma telefon om at morfar døde for drøye 20 min siden.

Jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn hva vi vet, men jeg går ikke rundt å tenker på slike ting.
Vis hele sitatet...
Strømmen var borte i et veldig stort område av byen når besten døde... Men jeg har valgt å se på det som ett sammentreff.
Det skal sies at tanken har streifet meg at det var øvre makter, men det er jeg egentlig litt tvilsom til. Jeg respekterer likevel de som tror på det.
Men hvis noen er så overbeviste om at det finnes noe "mellom himmel og jord"uansett hvor mange vitenskapelige beviser vi har imot det, etter bevis etter bevis, og de er fortsatt bestemt på at det var spøkelse/troll/gud, har vi da mer med en mental lidelse å gjøre, eller rett og slett dum/sta?

Er jo ett par her som faller inn i denne.
Sitat av Niveum Vis innlegg
Men hvis noen er så overbeviste om at det finnes noe "mellom himmel og jord"uansett hvor mange vitenskapelige beviser vi har imot det, etter bevis etter bevis, og de er fortsatt bestemt på at det var spøkelse/troll/gud, har vi da mer med en mental lidelse å gjøre, eller rett og slett dum/sta?

Er jo ett par her som faller inn i denne.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ganske vanlig, og til tider forståelig, uansett hvor mye man misliker det. Folk foretrekker deres egne vrangforestillinger ovenfor ukomfortable fakta, i normale som paranormale emner.

Ganske interessant artikkel om saken: http://www.boston.com/bostonglobe/id...acts_backfire/
Sist endret av Night; 6. oktober 2010 kl. 15:17.
Hver dag 23.05 går det noen i øvre etasje hos oss! Bryr meg egetnlig ikke noe om det! Litt tøft da!
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hver dag 23.05 går det noen i øvre etasje hos oss! Bryr meg egetnlig ikke noe om det! Litt tøft da!
Vis hele sitatet...
Har du noen gang forsøkt å være der på det tidspunktet for å se om du ser eller hører noe? Har du forsøkt å sette opp et kamera og ta opp hendelsen på video? Eller i det minste satt opp en mikrofon for å ta opp lydene? Eventuelt forsøkt å dokumentere det på noe annet vis? Er det flere enn deg og de andre som bor der som har opplevd dette?

Nå vet jeg ikke med deg, men det er svært mange som kommer med slike påstander og aldri har – hva skal man si – tatt seg bryet med å dokumentere det på ordentlig vis. Merkelig. Eller kanskje ikke.
Sist endret av Provo; 6. oktober 2010 kl. 16:22.
Noen venner av familien bodde på en gammel gård ute på landet når jeg var liten. Der var det ett stort rom som alltid var låst og som vi ikke fikk lov til å gå inn på. Var der noen ganger sammen med de voksne, og det var nesten ingen møbler der inne. Først i etterkant har jeg blitt fortalt av min mor at vi ikke fikk lov til å gå der inne pga. at det visstnok var en ånd der inne.

Hun fortalte også at jeg, min lillesøster og mamma overnattet på ett annet rom, hvor mamma lå på en madrass på gulvet og jeg og min søster i en køyeseng. Hun våknet brått om natta av at det var iskaldt i rommet og hun kunne merke at noen gikk rundt i rommet. Både jeg og min søster sov visst veldig urolig, men vi våknet ikke. Mamma ble såpass redd at hun skrek så høyt at de som bodde der kom inn, og når mamma forklarte hva hun hadde opplevd, så begynte de å lette på sløret. Det viste seg at det hadde skjedd mange merkelige ting i det huset, men de hadde ikke fortalt dette fordi at de visstnok skammet seg over det. Pianoet i huset kunne plutselig begynne å spille av seg selv om natten, og en dag når stua var helt full av folk så begynte stolen til mamma (type stressless) å svive rundt i sirkelform på gulvet (no levitation), mens alle så på!

Jeg husker imidlertid svært lite av dette selv, men en del blir litt logisk når jeg tenker tilbake.
Sist endret av caperno; 6. oktober 2010 kl. 16:25.
Nei, har aldri prøvd og fått det ned på film. Vil egentlig ikke prøve det.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Nei, har aldri prøvd og fått det ned på film. Vil egentlig ikke prøve det.
Vis hele sitatet...
Så beleilig, da.
Sist endret av Provo; 6. oktober 2010 kl. 16:35.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Nei, har aldri prøvd og fått det ned på film. Vil egentlig ikke prøve det.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor vil du ikke det?
Sitat av Provo Vis innlegg
Nå må du gi deg.. Du forsøker helt åpenbart å overbevise andre om at det finnes spøkelser, og du gjør dette ved å ramse opp en drøss med uinteressante og lite overbevisende anekdoter. Derfor forteller jeg deg at det ikke har noen overbevisningsverdi, og at det på ingen måte er noen form for bevis. Hvis du vil tro på julenissen, påskeharen, jesus og spøkelser, så er det helt likegyldig for meg, men du fortjener å få påpekt at argumentasjonen din stinker når du kaster rundt deg med verdiløse påstander på et åpent forum.

Sammenlikningen med misjonærer har ingenting med drap å gjøre, men er et eksempel på at man ikke kan bruke påstander som forutsetter at det man forsøker å overbevise om er sant når man prøver å overbevise noen som forutsetter det motsatte.
Vis hele sitatet...
Tråden sier "tror du på paranormale ting", jeg sier jeg tror på dem, og forklarer noe av hvorfor jeg tror på det ved hendelser og lignende.
Få det inn i hodet ditt at jeg ikke prøver å bevise at spøkelser fins.
Du snakker om ting jeg har opplevd som en måte å få folk til å tro på spøkelser på. Hvorfor skulle jeg ha nytte av at folk skal tro på det? Det bryr meg ingen verdens ting om noen ikke tror på det.
Jeg forteller noen få hendelser jeg har opplevd, og du klikker helt og sier jeg er dårlig til å argumentere for å bevise at spøkelser finns.

Du forventer jo at jeg skal ha hele svaret om spøkelser.
Hva mener du med verdiløse påstander? Jeg må få lov til å si at jeg tror på spøkelser uten at du skal drive å slenge dritt i trynet på meg.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hver dag 23.05 går det noen i øvre etasje hos oss! Bryr meg egetnlig ikke noe om det! Litt tøft da!
Vis hele sitatet...
Hvorfor i allverden tar du det ikke opp? Det er jo bare teit å komme her å si at det går noen i andreetasjen din også sier du at du ikke vil dokumentere det.

Er litt som en bekjent av meg som sa en gang at han hadde fått seg ny RX, sånn motorsykkel. Han gikk å snakka om den lenge, men vi så aldri noe til den. Også når vi endelig var hos han så var tilfeldigvis RX'n på verksted.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Tør ikke? (titegn)
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Du trenger da ikke være der når det skjer.
Bare sett et kamera til å begynne å filme litt før det skjer så går du opp når det er ferdig.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jeg må få lov til å si at jeg tror på spøkelser uten at du skal drive å slenge dritt i trynet på meg.
Vis hele sitatet...
Slenge dritt? Fare for at du overreagerer litt. Jeg har argumentert mot sannsynligheten for at spøkelser finnes, mens du har argumentert for. I tillegg har jeg forsøkt å påpeke at argumentasjonen din ikke er spesielt god. Jeg prøver å ta hensyn til at enkelte blir lett støtt, men det får være grenser på hvor sår man skal være.
Sitat av Provo Vis innlegg
Har du noen gang forsøkt å være der på det tidspunktet for å se om du ser eller hører noe? Har du forsøkt å sette opp et kamera og ta opp hendelsen på video? Eller i det minste satt opp en mikrofon for å ta opp lydene? Eventuelt forsøkt å dokumentere det på noe annet vis? Er det flere enn deg og de andre som bor der som har opplevd dette?

Nå vet jeg ikke med deg, men det er svært mange som kommer med slike påstander og aldri har – hva skal man si – tatt seg bryet med å dokumentere det på ordentlig vis. Merkelig. Eller kanskje ikke.
Vis hele sitatet...
Fælt hvis ikke alle er som deg og prøver å dokumentere alt man hører og ser.
Jeg er kristen, men jeg gidder aldri å gå i kirka fordi om.

Sitat av Provo Vis innlegg
Slenge dritt? Fare for at du overreagerer litt. Jeg har argumentert mot sannsynligheten for at spøkelser finnes, mens du har argumentert for. I tillegg har jeg forsøkt å påpeke at argumentasjonen din ikke er spesielt god. Jeg prøver å ta hensyn til at enkelte blir lett støtt, men det får være grenser på hvor sår man skal være.
Vis hele sitatet...
Det at du kun siterte en liten setning sier meg at argumenteringen min i den posten var grei.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Fælt hvis ikke alle er som deg og prøver å dokumentere alt man hører og ser.
Jeg er kristen, men jeg gidder aldri å gå i kirka fordi om.
Vis hele sitatet...
Det er takket være et ønske om å dokumentere, bevise og forstå, at vi har kommet så langt som vi har gjort, både teknologisk og kunnskapsmessig. Det er dette som driver den menneskelige utviklingen videre. Blind aksept av observerbare fenomener som "uforståelig", "uforklarlig" og "mystisk" kan ikke akkurat sies å slå ut i samme retning.

Sitat av RydEN Vis innlegg
Det at du kun siterte en liten setning sier meg at argumenteringen min i den posten var grei.
Vis hele sitatet...
Eller overflødig.